Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Bendover kan ha rätt i att det är syrrorna som injecerar fel.
Annars återstår djupa fascior.
va? "Djupa fascior"??? Vad fan menar du med det?
Snälla säg mig att du trollar. För din egen skull! Så jävla korkad kan ingen vara och samtidigt så säker på sin sak.
OK, Jag ska ge dig rätt i att mRNA-vaccinerna inte funkar fullt ut så bra som jag (och många med mig) hade hoppats men det beror nog snarast på de faktorer som revodneb har pekat på (taskig administration (jag kan återkomma om det om du vill)) och vissa felberäkningar när man framställt vaccinerna.
Även arbetet är helt rätt ute (han har dessutom betydligt bättre koll på det aktuella forskningsläget än vad jag har). Däremot har jag däremot hands-on-erfarenhet av att ge i.m. injektioner och förstår farmakokinetiken av förestrade läkemedel avsedda att administreras intramuskulärt.
Det är inte meningen att mRNA-vaccinerna ska gå vasalt! Det är därför vi alltid aspirerar när vi ger i.m. injektioner. Får man blodsvar när man aspirerar måste man omedelbart avbryta administreringen,
Det är istället meningen att injektionen ska läggas i muskelvävnaden, där den sakta diffunderar ut i muskelvävnaden och landar i muskelceller som då börjar producera spikeprotein.
När immunförsvaret (genom en väl inövad liturgi) presenteras för detta spikeprotein börjar det producera B-celler, specifika för just detta spikeprotein. Det leder till att B-minnescellser, Tc-celler och T-minnesceller produceras, även de specifika för just detta spikeprotein.
B-cellerna börjar producera antikroppar som binder till virus i interstitiet och Tc-cellerna förstör alla celler som hunnit infekteras av viruset.
SÅ funkar det.
EDIT: Eftersom jag skrev något i affekt har jag blandat ihop immunsvar mot vaccin och immunsvar mot virus men det inser du säkert som väl insatt i dessa frågor.