2021-12-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manederi
Varför skulle det vara ett samband? Beskriv gärna dina tankar kring det. För mig ter det självklart att han dog av covid.
Personen undrade om han dog av vaccinet. Det finns enstaka som gjort men mest troligt att det bara berodde på covid ja. Och troligen tog han vaccinet långt innan.
Citera
2021-12-20, 09:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
mRNA:t är inkapslat i en fettpartikel som söker sig till första bästa cell. Du påstår det bombsäkert och då vore det intressant med någon form av förklaring till det. Sen har mRNA väldigt kort "levnadstid" så det är mycket som ska stämma.
Uppenbart inte, om nu inte mRNAt är direkt tillverkat för att koppla till celler som saknas i muskler och lymfa. Så tror jag inte att det är.

Antingen är batcherna olika, eller så fungerar inte fettpartikeln i sig som avsett
Citera
Medlem
Nu säger ju pfizer att pandemin lär försvinna 2024

Så länge covidpass är ett krav på biograder och nattklubb borde det vara ok
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Är omikron farligt?
Ser man på det objektiv så är risken med Covid för gemeneman helt försumbar i förhållande till andra vardagliga risker. Detta gäller även omikron (som sannolikhetsmässigt borde medföra ännu lindrigare besvär jmf med tidigare grekiska bokstäver map c19). För riskgrupper börjar Covid bli "farligt", men för dessa grupper är tyvärr väldigt mycket väldigt "farligt".
En sanning är dock att det är farligt att leva, man kan ju bli sjuk, skada sig, må psykiskt dåligt eller dö... Och sannolikheten att just du ska dö är 1.0 .

Men vad som upplevs som "farligt" är såklart relativt och subjektivt, alla har en egen individuell definition. Ex. personer som lider av hälsoångest tycker säkert lindrigare sjukdomar såsom typ magsjuka, influensa, förkylningar eller Covid är "farligt", det är denna tråd ett bevis för då det verkar finnas många som på riktigt är rädda för Covid.
På andra sidan av skalan finns personligheter som upplever att väldigt lite är "farligt" dessa personer är benägna att i princip dagligen utsätta sig för väldigt stora risker, livsfarliga situationer ex. vissa extremsportare. Anledningen till att vissa personer är väldigt riskbenägna är troligen komplexa samband. Men egenskaper som verkar prägla är kön (män är mer riskbenägna), sensationssökande, temperament och andra personlighetsdrag...

Till sist, covid (omikron) skulle ev kunna medföra överbelastade sjukvård vilket skulle kunna innebära en indirekt riskökning för gemeneman pga av sannolikheten för otillräcklig vård om man samtidigt blir sjuk/skada av annan anledning än Covid ökar. Men åtminstone Sverige har bevisat att vår sjukvård kan hantera åtminstone diverse vågor av Covid19.
Senast redigerad av jerka11 2021-12-20 kl. 10:00.
Citera
2021-12-20, 09:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Uppenbart inte, om nu inte mRNAt är direkt tillverkat för att koppla till celler som saknas i muskler och lymfa. Så tror jag inte att det är.

Antingen är batcherna olika, eller så fungerar inte fettpartikeln i sig som avsett

Jag förstår inte vad du menar med den meningen.

Jag tror problemet ligger i att man träffar ett blodkärl, då har du mRNA i hela kroppen inom några minuter, där det inte ska vara. Problemet uppstår ju även med vektorvaccinen, så att det skulle vara fel på nanolipiderna tror jag inte.
Citera
2021-12-20, 09:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar med den meningen.

Jag tror problemet ligger i att man träffar ett blodkärl, då har du mRNA i hela kroppen inom några minuter, där det inte ska vara. Problemet uppstår ju även med vektorvaccinen, så att det skulle vara fel på nanolipiderna tror jag inte.
Jag ska försöka förklara vad jag menar, men hav tålamod! Jag är en bättre kommunikatör än AT, men inte överdrivet bättre

Till att börja med så är det inte allt eller inget här. Producerat protein efter vaccination kan ses i varierande mängd på varierande platser, bedömt efter uppgivna biverkningar.

Om problemet var handhavandefel skulle vi inte se den mängd biverkningar vi ser idag, och i så varierande styrka. De allra flesta skulle helt enkelt få feber och ont i armen/skuldran. Även om dessa är den absolut vanligaste biverkningarna är vi väldigt många med andra symptom kopplade till inflammationer i olika delar av kroppen.

Vad gäller vektorvaccin kan de biverkningar som främst kopplats till dem eventuellt härledas till handhavandefel även om jag definitivt inte skulle skriva det i sten. Eftersom dessa är stoppade har jag inte funnit det lika intressant, men koagulationsrubbningar i det fallet kan bero på spikproteinets beskaffenhet emedan blodproppar med mRNA vaccin kan tänkas bero på enkom inflammation.

Om jag nu skulle ha fel och det ändå är ett handhavandefel vi bevittnar med Pfizer och Moderna, då behöver givetvis detta omedelbart rättas till, och mängden mRNA kommer fortfarande att påverka hur stark immunresponsen blir.
Citera
2021-12-20, 09:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Nu säger ju pfizer att pandemin lär försvinna 2024

Så länge covidpass är ett krav på biograder och nattklubb borde det vara ok
Vem bryr sig om vad Pfizer säger. De borde ägna sig mer åt att fixa till sina usla fixar och snacka mindre.
Citera
2021-12-20, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fast nu finns ju studier från Hong Kong på att Omikron till största del infekterar övre luftvägar (bronkiterna) de säger att det är 10ggr mindre risk att infektionen sätter sig i lungor och luftrörssäckarna emot Alfa/Beta och Delta.

Stor skillnad... INTE 70 gånger mer smittsamt, utan viruset reproducerar sig 70 gånger snabbare än Delta i tex luftvägarna. Vilket resulterar i högre viral load vid utandning, hosta och nysning

Jaha, det låter ju bättre förstås. Återstår att se hur det här utvecklar sig. Många länder verkar dock väldigt bekymrade över utvecklingen och den snabba utbredningen.
Citera
2021-12-20, 09:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag ska försöka förklara vad jag menar, men hav tålamod! Jag är en bättre kommunikatör än AT, men inte överdrivet bättre

Till att börja med så är det inte allt eller inget här. Producerat protein efter vaccination kan ses i varierande mängd på varierande platser, bedömt efter uppgivna biverkningar.

Var kan man se det, källa?

Citat:
Om problemet var handhavandefel skulle vi inte se den mängd biverkningar vi ser idag, och i så varierande styrka. De allra flesta skulle helt enkelt få feber och ont i armen/skuldran. Även om dessa är den absolut vanligaste biverkningarna är vi väldigt många med andra symptom kopplade till inflammationer i olika delar av kroppen.

Varför skulle vi inte se det? Ser inget som motsäger handhavandefel i den meningen, vad gäller allvarligare biverkningar. Precis som du säger så får de flesta lite ont i armen och kanske lite feber.

Du har alltså vaccinerat dig och nu fått biverkningar, är det korrekt uppfattat?

Citat:
Vad gäller vektorvaccin kan de biverkningar som främst kopplats till dem eventuellt härledas till handhavandefel även om jag definitivt inte skulle skriva det i sten. Eftersom dessa är stoppade har jag inte funnit det lika intressant, men koagulationsrubbningar i det fallet kan bero på spikproteinets beskaffenhet emedan blodproppar med mRNA vaccin kan tänkas bero på enkom inflammation.

Om jag nu skulle ha fel och det ändå är ett handhavandefel vi bevittnar med Pfizer och Moderna, då behöver givetvis detta omedelbart rättas till, och mängden mRNA kommer fortfarande att påverka hur stark immunresponsen blir.

Vad gäller vektorvaccinen så hade John Campbell en intressant genomgång som visade att vektorn i sig kan ge sig på specifika celler i blodet om det läcker ut. Sen om det stämmer vet jag inte, men det låter som en sund hypotes.
Citera
2021-12-20, 09:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Var kan man se det, källa?

Varför skulle vi inte se det? Ser inget som motsäger handhavandefel i den meningen, vad gäller allvarligare biverkningar. Precis som du säger så får de flesta lite ont i armen och kanske lite feber.

Du har alltså vaccinerat dig och nu fått biverkningar, är det korrekt uppfattat?

Vad gäller vektorvaccinen så hade John Campbell en intressant genomgång som visade att vektorn i sig kan ge sig på specifika celler i blodet om det läcker ut. Sen om det stämmer vet jag inte, men det låter som en sund hypotes.
Observera att jag skrev "bedömt efter uppgivna biverkningar"! Jag vet vad jag ser, men vill du ha en källa så finns VAERS.

Handhavandefel som orsak skulle ge en mer polariserad bild, där dessa patienter uppvisade flera symtom på inflammation i olika delar av kroppen eller väldigt kraftiga symtom på inflammation i enstaka delar. Det ser vi inte, utan vi ser en varierande skala.

Nej, jag har inte vaccinerat mig och kommer ej heller så göra. Tidigare kände jag ingen personligen med större vaccinskador heller, men jag både ser och hör ändå. Efter tredje dosen dock, har jag flera bekanta som misstänkt nära inpå vaccination drabbats av rejäla skador. Om dessa beror på vaccinet eller ej kan jag förstås inte veta. Samtliga är över 70 år.

Ja Campell kan ha rätt. Hur det än är med det behöver det inte vara relevant för mRNA vaccinen.
Citera
2021-12-20, 09:58
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Observera att jag skrev "bedömt efter uppgivna biverkningar"! Jag vet vad jag ser, men vill du ha en källa så finns VAERS.

Jag såg en bild där alla coronavaccin står för 50% av alla dödsfall jämfört med alla andra vaccin tillsammans på VAERS.

Vad vi går igenom just nu handlar mer om politik än folkets hälsa.
Citera
2021-12-20, 09:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Handhavandefel som orsak skulle ge en mer polariserad bild, där dessa patienter uppvisade flera symtom på inflammation i olika delar av kroppen eller väldigt kraftiga symtom på inflammation i enstaka delar. Det ser vi inte, utan vi ser en varierande skala.

Nej, jag har inte vaccinerat mig och kommer ej heller så göra. Tidigare kände jag ingen personligen med större vaccinskador heller, men jag både ser och hör ändå. Efter tredje dosen dock, har jag flera bekanta som misstänkt nära inpå vaccination drabbats av rejäla skador. Om dessa beror på vaccinet eller ej kan jag förstås inte veta. Samtliga är över 70 år.

Ja Campell kan ha rätt. Hur det än är med det behöver det inte vara relevant för mRNA vaccinen.

Du skrev vi så jag trodde du var vaccinerad och talade av egen erfarenhet.

Då har du alltså ingen källa och då kan vi lämna det därhän.

Det vi ser är ju väldigt specifika symtom och just inflammation i enstaka delar, hjärtmuskeln exempelvis. Jag får inte ihop ditt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in