2021-12-20, 09:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du tror alltså att det är värre att uttrycka felaktigheter om en religiös text (som du säger din motståndare gör), än att du struntar i budet att "Älska din nästa som dig själv"?

Bibelns texter förbjuder inte att människor har missuppfattningar om bibeln eller ens om Gud!
Bibeln säger att vi ska försöka älska både Gud och våra medmänniskor, det kallas för det dubbla kärleksbudet inom kristendomen.

Bibeln förbjuder att man bryter mot budet "Älska din nästa som dig själv", som personangrepp gör.

Tror du att vanföreställningar om Gud och Bibeln är värre än personangrepp som bryter mot budet att "Älska din nästa så som du själv vill bli bemött", då har du inte läst Bibeln.

Du har tappat Bibelns kärleksfulla perspektiv.
Typisk liberalteologisk jargong:
Den helige och rättfärdige Guden får man racka ner på och hans pålitliga ord, människans livlina, är det just fine att hata och förvränga.
Övergreppen på Guds ord får inte påtalas, förövaren får inte angripas verbalt. För, lyder jargongen, man ska visa honom (den liberalteologiska, bisarra och falska känsla som liberalteologen kallar) "kärlek".

Kom inte till mig och snacka om denna din "kärlek".
Men nu när du redan har gjort det svarar jag:
förbannad den "kärlek" som sker på bekostnad av Guds ord och tron på Guds ord.

(Om kristen kärlek kan talas om i annat sammanhang. Kristen kärlek gläder sig med sanningen, står det ju, men liberalteologin står i konflikt med sanningen. Så: i annat sammanhang!)
Citera
2021-12-20, 10:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Det räcker att du ser på skapelsen, enligt Bibeln. Titta på vad som helst.
Fast det fungerar ju inte. Själva argumentet blir väl att;
1. Allt finns.
2. Om det finns måste det komma någonstans ifrån.
3. Varifrån om inte från Gud?
-Vilket faktiskt blir ett klassiskt Argument from ignorance: "Jag vet inte (varifrån saker kommer), därför Gud."

Citat:
Vi vänder på det. Vad hade du behövt se för att tro?
Jag vet inte. Jag behöver bli övertygad och en allsmäktig Gud som påstår sig älska mig borde väl komma på något som är övertygande?
Citera
2021-12-20, 10:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur tycker du det ska gå till när du inte godtar något som står i Bibeln?
För det första är det ditt problem om du svänger dig med ord som skapelse och skapare. Då borde du redan ha uppfyllt din bevisbörda. Det är inte mitt problem att lösa.
För det andra finns samma underlåtenhet när det gäller Bibeln. Varför ska man tro på ett enda ord i boken tills någon etablerat att den är vad den påstås vara?
Citera
2021-12-20, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Just det, du diskvalificerar Bibeln och kvalificerar dig själv som en dåre.
Nej, jag diskvalificerar inte Bibeln. Jag avvaktar kvalifikationen. När kommer den?
Varför är din första respons att jag är en dåre istället för att förklara varför man ska bry sig om något som står i Bibleln? Är det för att det första är lätt och det andra är omöjligt?
Citera
2021-12-20, 10:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Några kristna är födda in i en kristen familj, där mor, far och hela släkten är kristna sedan lång tid tillbaka.
Som följd av detta får man kristna vänner och bekanta, gärna inom samma församling.
Dom känner inte till annat, och för sådana blir grupptänket dom utsätts för ett bevis som anses som gott nog för dom.
Propaganda påverkan kan man kalla sånt.
Det dom inte tänker på är att muslimerna föds ju in i den samma sociala och psykologiska mekaniken, bara mycket starkare, men det gäller ju såklart inte som försvar för islam.
Propaganda/grupptänk KAN ju faktisk motsvara med sanningen, men ett bevis i sig kan det knappast kallas då det blir slumpen som avgör sanningshalten.

Så har vi dom som köper cirkelargumentet du nämner. Gud MÅSTE finnas, något annat är inte möjligt.
Universum är stort och ofattbart för oss, och så klart kan det finnas förklaringar på saker som vi inte personligen har hittat ännu.

Så finns det dom som stödjer sig på andliga upplevelser. Många började läsa bibeln och upplevde att bibelns ord talade till dom, rakt in en svår situation dom befann sig i. Andra upplevde att orden i bibeln satte dom "på plats", att dom kände sig tillrättavisat som aldrig förut.
Sånt kan ju vara gud, men det kan också vara psykologiskt betingad och inte ett bevis i sig.

Några var sjuka och bad i sin nöd om helande och blev friska. Möjligtvis hade dom blivit friska oavsett, men vägen till att attribuera helandet som ett mirakel är ju aldrig lång i sådana fall, vilket får mig att minnas min barndom och en kompis sin morsa: -Hon var pingstvän och blind. Synen försvann den dagen hon slog skallen i dörren till ett köksskåp.
Kompisen och jag satt ofta vid köksbordet och kollade pappans porrtidningar något morsan så klart hörde, hon hade hörselkänsla som en hund och skrek och gnällde medan hon famlade med händerna fram och tillbaka över köksbordet för att ta bort dom där syndens och fördärvets tidningar.
Men flera år efteråt slog hon skallen i den samma dörren och synen kom tillbaka som en blixt.
Glädjen blev stor i pingstförsamlingen efter detta, men en nevrokirurg ville nog haft en annan förklaring än ett gudomlig ingrepp.

Till slut har vi den kristna apologetiken, att försvara den kristna tron vid hjälp utav logik och systematik, arkeologiska fynd, granskandet utav handskrifter, båda interna och externa källor.

För någon, men absolut inte alla, tror jag att det handlar om en kombination utav alla ovanstående moment.

Tack för ett bra och informativt svar.

Jag undrar lite om den sistnämnda apologetiken om inte mängden arbete och tid ledlagd på teologisk forskning i sig kan kännas som bevis för somliga också, inte bara forskningen i sig utan ansträngningen (tron som tar platsen för den belöning som instinktivt/känslomässigt måste följa en enorm investering).
Citera
2021-12-20, 10:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad vår pastafarian säger är i praktiken:
"Idiot, bevisa för mig att Bibeln är den högsta auktoriteten!
Vad då 'hur?', idiot? Givetvis genom att anföra en högre auktoritet som bevisar att Bibeln är den högsta auktoriteten, idiot!
Vad då 'det går inte'? Idiot!!".
Nej, endast "hur vet DU det?"
Inga svar verkar komma. Kanske är det för att man bara tror att man vet det?
Citera
2021-12-20, 10:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han vill att Bibelns sanningshalt ska bevisas men han har redan bestämt sig för att Bibeln inte går att lita på, så allt man skriver kan han bara vifta bort.
Så bekvämt ateisten kan ordna det för sig!

Däremot är ateisten väldigt noga med vad det står om ett för honom möjligt problem i Bibeln kan hittas. Då duger Bibeln jättebra.

Vad sägs om att du börjar med att skriva någonting som helst som bevisar Bibelns sanningshalt?
Och om det är så lätt bortviftat kanske det är något fel på det du skriver, snarare än den som ifrågasätter?
Citera
2021-12-20, 10:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggansjo
Det är lika stor sannolikhet att allt har uppkommit genom en slump som att en stormvind drar igenom ett skrotupplag och plötsligt så står där ett färdigt flygplan.
Och det är ett bevis för en intergalaktisk trollkarl?
Hur stor är sannolikheten att en intergalaktisk trollkarl uppkommit genom en slump för att sedan trolla fram ett universum? Eller stämmer inte den regeln längre när den blir obekväm?
Citera
2021-12-20, 10:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag förstår att det börjar bli jobbigt för dig smeso, men du menar ju att Gud måste presentera bevis på att det är en skapelse innan du kan se att det är en skapelse.
Det är ju exakt det du menar, försök inte slingra dig ur det.

Citat:
Så Gud måste visa att universum är skapat innan du kan tro att det finns en skapare?
Det var du som gjorde påståendet. Varför måste du lasta över ansvaret för dina påståenden på en mytologisk figur? Har du inga belägg själv för det du påstår?
Citera
2021-12-20, 10:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så Gud, som är den som säger att det är så, måste bevisa mer än vad han säger?
Är du på riktigt?
Hur vet du att han säger att det är så? Börja där.
Citera
2021-12-20, 10:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varje hus är byggt av någon.
Även Gud är byggd av någon. Eller hur blev det nu?
Citera
2021-12-20, 10:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad som bara är? Gud är en som (bara) är och aldrig har blivit till.
Så svaret på din fråga är: man går inte tillväga på något sätt för att skapa vad som bara är, för det som bara är (alltid har varit, alltid kommer att vara och är oföränderligt), nämligen Gud, kan inte skapas. Skapat är sådant som en gång inte har varit men sedan skapats så att det därigenom och så blivit till.
Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in