2022-01-08, 11:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Han vore orättvis om han tog något som av människor uppfattas som mycket tvivelaktigt och svårt att tro på och som samtidigt motsägs av allt vi med stor möda och rigid vetenskap har utforskat av verkligheten och menar att detta osannolika, som dessutom bara är känt av de som fått höra det, detta måste vi tro på annars... och därefter gör åtskillnad mellan de som tror på det och de som inte tror på det.

Som jag säger, Guds verk i Kristus gäller alla oavsett om vi inget vet, inget förstår eller inget tror. Det skulle vara rättvisa.

Bibelns version är djup orättvisa.
Min erfarenhet är att många människor är snabba att döma och ovilliga att lyssna för att verkligen pröva. Det är därför att vi har en tendens att pröva utifrån oss själva istället för att pröva både det vi själva (ibland utan grund) antagit och det den andre förmedlar.
Detta kan vi knappast skylla Gud för.

Koranen säger att Gud medvetet har gjort oss till olika samfund för att vi ska lära känna varandra. När Gud säger så bör vi dock minnas att Gud talar till Muhammeds följare.

Om det verkligen vore så att Gud friköpt= betalat vår skuld (så att vi är oskyldiga) vad gäller allt och alla, då vore Gud i själva verket orättvis.

Vems slav blir man om någon betalat skulden på 1 miljard som vi talade om? Är man då fri att fortsätta begå brottet man dömdes för lite som man vill, eller behöver man lyda sin man och härskare?

Edit;
På tal om det fetade är kaaba enligt islam en bild av Guds tempel i paradiset. I paradiset ska muslimer serveras frukter av jungfrur. Bibeln kallar kyrkan för jungfrur.

Kaaba betyder "kub". Läs om Kristi brud, nya Jerusalem, här;
"10Och han förde mig i anden åstad upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ned från himmelen, från Gud, 11med Guds härlighet. Den glänste likt den dyrbaraste ädelsten, den var såsom kristallklar jaspis. 12Den hade en stor och hög mur med tolv portar, och vid portarna stodo tolv änglar, och över portarna voro skrivna namn: namnen på Israels barns tolv stammar. 13I öster voro tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre portar. 14Och stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stodo tolv namn: namnen på Lammets tolv apostlar."

https://sv.bibelsite.com/swe/revelation/21.htm

Som sagt, så är min tro att allting sker i en viss ordning. Först Kristus, sedan Israel, sedan dem som assimileras in i Israel och sedan hela skapelsen.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-08 kl. 12:19.
Citera
2022-01-08, 12:00
Medlem
Citat:
Jag har svårt att förstå att den Gud som lagt grunden till allt som existerar skulle ägna sig åt rasåtskillnad mellan människor.

Gud ägnar sig inte åt rasåtskillnader:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-35 Bibel2000)

Snacket om att dagens Israel är Guds folk, är inte bibelenligt. Gud övergav judarna som hans folk:

"Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. " (Matt 21:43 Bibel2000)

Guds folk idag är den: "som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör".
Citera
2022-01-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Min erfarenhet är att många människor är snabba att döma och ovilliga att lyssna för att verkligen pröva. Det är därför att vi har en tendens att pröva utifrån oss själva istället för att pröva både det vi själva (ibland utan grund) antagit och det den andre förmedlar.
Detta kan vi knappast skylla Gud för.
Ja, och ofta är vi inte tillräckligt förklarande i sättet vi uttrycker oss. Mottagaren vet därför kanske inte vad som egentligen har avsetts med vad som är sagt och vi tolkar utifrån oss själva istället för utifrån avsändaren.

Citat:
Koranen säger att Gud medvetet har gjort oss till olika samfund för att vi ska lära känna varandra. När Gud säger så bör vi dock minnas att Gud talar till Muhammeds följare.

Om det verkligen vore så att Gud friköpt= betalat vår skuld så att vi är oskyldiga) vad gäller allt och alla, då vore Gud i själva verket orättvis.

Vems slav blir man om någon betalat skulden på 1 miljard som vi talade om? Är man då fri att fortsätta begå brottet man dömdes för lite som man vill, eller behöver man lyda sin man och härskare?
Varför skulle det vara orättvist att behandla alla lika? Hur ska man veta att en skuld är betald om kunskapen om det är förpackad i något som dels inte alltid har funnits dels inte är tillgängligt för alla och dels omges av något som dagens människa med rätta uppfattar som myter och dels finns i många olika versioner och dels används av institutioner och individer till att fånga själar för att utöva makt och tjäna pengar?

Vad är det för Gud som öppnar upp för detta? En avgud, skulle jag påstå.
Citera
2022-01-08, 12:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, och ofta är vi inte tillräckligt förklarande i sättet vi uttrycker oss. Mottagaren vet därför kanske inte vad som egentligen har avsetts med vad som är sagt och vi tolkar utifrån oss själva istället för utifrån avsändaren.

Varför skulle det vara orättvist att behandla alla lika? Hur ska man veta att en skuld är betald om kunskapen om det är förpackad i något som dels inte alltid har funnits dels inte är tillgängligt för alla och dels omges av något som dagens människa med rätta uppfattar som myter och dels finns i många olika versioner och dels används av institutioner och individer till att fånga själar för att utöva makt och tjäna pengar?

Vad är det för Gud som öppnar upp för detta? En avgud, skulle jag påstå.
Det vore inte att behandla alla lika, eftersom när vi friköps av Kristus blir vi Kristi tjänare. Vi är alla slavar under någonting, dvs har någonting vi följer.

Jag uppdaterade mitt inlägg ovan.
Citera
2022-01-08, 12:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud ägnar sig inte åt rasåtskillnader:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-35 Bibel2000)

Snacket om att dagens Israel är Guds folk, är inte bibelenligt. Gud övergav judarna som hans folk:

"Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. " (Matt 21:43 Bibel2000)

Guds folk idag är den: "som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör".
Gud dömer fullständigt rättvist, det vet vi.

Men vad gäller den här saken tycks Paulus vara glasklar i vilka människor som erhållit förbundet i Abraham och ej. Det finns dock även förbund med Noa, men angående hans säd finns ingenting mer sagt än att Gud aldrig mer ska förgöra allt kött så som vid floden.

Det finns ingen orättvisa i det. Guds löften är inte orättvisa.

"Vad skola vi då säga om Abraham, vår stamfader efter köttet? 2Om Abraham blev rättfärdig av gärningar, så har han ju något att berömma sig av. Dock icke inför Gud. 3Ty vad säger skriften? »Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.» 4Den som håller sig till gärningar, honom bliver lönen tillräknad icke på grund av nåd, utan på grund av förtjänst. 5Men den som icke håller sig till gärningar, utan tror på honom som gör den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet. 6Så prisar ock David den människa salig, som Gud tillräknar rättfärdighet, utan gärningar:

7»Saliga äro de vilkas överträdelser äro förlåtna, och vilkas synder äro överskylda.

8Salig är den man som Herren icke tillräknar synd.»

9Gäller nu detta ordet »salig» de omskurna allenast eller ock de oomskurna? Vi säga ju att »tron räknades Abraham till rättfärdighet». 10Huru blev den honom då tillräknad? Skedde det sedan han hade blivit omskuren, eller medan han ännu var oomskuren? Det skedde icke sedan han hade blivit omskuren, utan medan han ännu var oomskuren. 11Och han undfick omskärelsens tecken såsom ett insegel på den rättfärdighet genom tron, som han hade, medan han ännu var oomskuren. Ty så skulle han bliva en fader för alla oomskurna som tro, och så skulle rättfärdighet tillräknas dem. 12Han skulle ock bliva en fader för omskurna, nämligen för sådana som icke allenast äro omskurna, utan ock vandra i spåren av den tro som vår fader Abraham hade, medan han ännu var oomskuren.

13Det var nämligen icke genom lag som Abraham och hans säd undfick det löftet att han skulle få världen till arvedel; det var genom rättfärdighet av tro. 14Ty om de som låta det bero på lag skola få arvedelen, så är tron till intet nyttig, och löftet är gjort om intet. 15Vad lagen kommer åstad är ju vredesdom; men där ingen lag finnes, där finnes icke heller någon överträdelse.

16Därför måste det bero på tro, för att det skulle vara av nåd, så att löftet kunde bliva beståndande för all hans säd, icke blott för dem som hörde till lagens folk, utan ock för dem som allenast hade Abrahams tro. Han är ju allas vår fader, 17enligt detta skriftens ord: »Jag har bestämt dig till att bliva en fader till många folk»; han är detta inför den Gud som han trodde, inför honom som gör de döda levande och kallar på de ting som icke äro till, likasom voro de till"

https://sv.bibelsite.com/swe/romans/4.htm

Här bör vi notera att både Ismail och Esau blev omskurna efter Guds lagar, även om endast Edom och Israel senare gick in i Mose lags förbund.
Citera
2022-01-08, 12:59
Medlem
Citat:
Det vore inte att behandla alla lika, eftersom när vi friköps av Kristus blir vi Kristi tjänare. Vi är alla slavar under någonting, dvs har någonting vi följer.

Jag uppdaterade mitt inlägg ovan.
Så om man inte tror på Bibelns budskap eller om man tror på någon annan Gud så har man haft oturen att födas i fel tid eller på fel plats? Har Gud själv byggt ett fuskbygge fullt av hål någonstans i berget av information som finns tillgängligt för mänskligheten för att sedan kräva att man måste tro på det? Är han så orättfärdig?

Rättfärdigt vore om han istället tog avstånd från alla religioner och gav samma möjligheter till alla människor. Vi vet inte hur det blir när han kommer. Det kan bli en reset och en ny början där alla har tillgång till sanningen genom Gud själv och inte genom hans självutnämnda språkrör. Samt därpå en slutlig dom över det onda som varit. En dom som var och en kan förstå genom sitt eget samvete.

Religioner som motsäger varandra har det gemensamt att tron på just deras dogmer är avgörande för vad som ska ske med en efter döden. Detta är ett tydligt tecken på att det är människor som försöker få makt och kontroll över andra människor och ett tecken på att det inte är Gud som står bakom, anser jag med bestämdhet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 13:07.
Citera
2022-01-08, 13:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så om man inte tror på Bibelns budskap eller om man tror på någon annan Gud så har man haft oturen att födas i fel tid eller på fel plats? Har Gud själv byggt ett fuskbygge fullt av hål någonstans i berget av information som finns tillgängligt för mänskligheten för att sedan kräva att man måste tro på det? Är han så orättfärdig?

Rättfärdigt vore om han istället tog avstånd från alla religioner och gav samma möjligheter till alla människor. Vi vet inte hur det blir när han kommer. Det kan bli en reset och en ny början där alla har tillgång till sanningen genom Gud själv och inte genom hans självutnämnda språkrör. Samt därpå en slutlig dom över det onda som varit. En dom som var och en kan förstå genom sitt eget samvete.

Religioner som motsäger varandra har det gemensamt att tron på just deras dogmer är avgörande för vad som ska ske med en efter döden. Detta är ett tydligt tecken på att det är människor som försöker få makt och kontroll över andra människor än att det verkligen är Gud som står bakom, anser jag med bestämdhet.
Och om en människa inte har samma samvete som du (vi vet tex att psykopater inte har det)?

Om Gud utvalde ett folk för att förbereda just detta folk så att just detta folk öht skulle ha möjlighet att kunna lära känna Gud, hur kan det vara orättvist? Precis alla har möjlighet att förstå att Gud finns, det är knappast där skon klämmer.
Citera
2022-01-08, 13:22
Medlem
Citat:
Och om en människa inte har samma samvete som du (vi vet tex att psykopater inte har det)?
Då blir denne dömd ändå om det ska vara rättvist.

Citat:
Om Gud utvalde ett folk för att förbereda just detta folk så att just detta folk öht skulle ha möjlighet att kunna lära känna Gud, hur kan det vara orättvist? Precis alla har möjlighet att förstå att Gud finns, det är knappast där skon klämmer.
Hur kan de lära känna den som inte är här ännu? Eller menar du att Gud är här och ser på när t.ex. en liten flicka blir våldtagen i en källare i åratal utan att han ens ordnar omständigheterna så att det blir upptäckt i tid? Med vilken dom skulle han då döma den människa som låter det onda fortgå utan att lyfta ett finger?
Citera
2022-01-08, 13:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Då blir denne dömd ändå om det ska vara rättvist.

Hur kan de lära känna den som inte är här ännu? Eller menar du att Gud är här och ser på när t.ex. en liten flicka blir våldtagen i en källare i åratal utan att han ens ordnar omständigheterna så att det blir upptäckt i tid? Med vilken dom skulle han då döma den människa som låter det onda fortgå utan att lyfta ett finger?
Så du menar att Gud dömer även den som omöjligt kan ha förstått skillnaden på gott och ont? Jag förstår inte hur du menar. Hur ska domen se ut om människor har olika inställningar (i "samvetet") till rätt och fel?

Genom det Han sagt kan vi lära känna Honom, men då måste vi också ha förmågan att känna igen vad Gud säger. Det är väl snarare en välsignelse om några gör det, inte orättvist?
Citera
2022-01-08, 15:37
Medlem
Citat:
Så du menar att Gud dömer även den som omöjligt kan ha förstått skillnaden på gott och ont? Jag förstår inte hur du menar. Hur ska domen se ut om människor har olika inställningar (i "samvetet") till rätt och fel?
Jag vet inte egentligen, det var lite för övermodigt av mig att säga si eller så om samvetet.

Jag tror det kommer bli fullkomligt även om vi inte förstår hur det kommer bli just nu. Kanske Gud låter offren och dess anhöriga och gärningsmannen och hens anhöriga vara med och döma? Kanske det finns ett himmelskt råd av rättfärdiga som är med och dömer?

Citat:
Genom det Han sagt kan vi lära känna Honom, men då måste vi också ha förmågan att känna igen vad Gud säger. Det är väl snarare en välsignelse om några gör det, inte orättvist?
Problemet är att flera säger så och att de säger olika om Gud. Även att Guds namn kan missbrukas och har missbrukats av sådana som menar sig tala i hans ställe.
Citera
2022-01-08, 15:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vet inte egentligen, det var lite för övermodigt av mig att säga si eller så om samvetet.

Jag tror det kommer bli fullkomligt även om vi inte förstår hur det kommer bli just nu. Kanske Gud låter offren och dess anhöriga och gärningsmannen och hens anhöriga vara med och döma? Kanske det finns ett himmelskt råd av rättfärdiga som är med och dömer?

Problemet är att flera säger så och att de säger olika om Gud. Även att Guds namn kan missbrukas och har missbrukats av sådana som menar sig tala i hans ställe.
Just därför är det rimligt att bara dem som känner igen vad Gud säger kan bedöma om Gud har sagt det som påstås. Så då har vi ytterligare ett moment 22, dvs den som känner Gud kan bedöma vem som är profet och ej, men ingen känner Gud utom genom den Gud sänt.
Citera
2022-01-08, 16:00
Medlem
Citat:
Just därför är det rimligt att bara dem som känner igen vad Gud säger kan bedöma om Gud har sagt det som påstås. Så då har vi ytterligare ett moment 22, dvs den som känner Gud kan bedöma vem som är profet och ej, men ingen känner Gud utom genom den Gud sänt.
Vad jag påstår är att Gud inget sagt för han har ännu inte anlänt till Jorden och att samtliga som talat i hans ställe i historien därför egentligen är brottslingar. Men trots människors missbruk av Guds namn har somliga sanningar om verklighetens Gud i detta kunnat skina igenom och det är övernaturligt, och oberoende av människorna.

Gud inte ond, för han är inte framme vid oss i tiden ännu, hade han däremot varit här genom historien så vore han ond.

Bibelguden har fingrarna så djupt ned i syltburken att han är oförmögen att döma Jorden med rättfärdighet.

Bibelns Gud kan inte döma utan att hyckla då han gjort mycket av samma sak själv samt i grund och botten är allt det ondas upphov. Dessutom har denne guden bevittnat allt möjligt ont utan att ingripa och när han väl har ingripit så är det mest som en avundsjuk narcissist.

Observera att jag inte kallar verklighetens Gud för ond eller för en avundsjuk narcissist. Jag behöver nog alltid lägga till den brasklappen har jag märkt.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in