2021-12-17, 16:00
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag har försökt ta reda på vilket förklaringsvärde (existensantagandet) Det Flygande Spaghettimonstret har, men pastafarianer av olika snitt har inte velat hjälpa mig med det. Det är förvånande hur lite de vill berätta om sin G/guds existensberättigande, med tanke på att vederbörande enligt uppgift från dem har samma legitimitet som JHWH (som, tros det fast och bestämt, skapat allt, upprätthåller det, givit en objektiv måttstock för moralen...).
Dessutom håller många (MÅNGA) med om att en gudom gjort allt det där - de bestrider endast att gudomen är JHWH och att gudomen uppenbaras specifikt i Bibeln.
Vad skulle få en plausibel förklaring av denna synbarligen lite trodda och lite betrodda entitets existens?
Absolut ingenting.
Och det är ju det som är meningen också.
Men hela tanken med DFSM är därigenom ett fälleben för ateisterna själva. De har bara inte insett det än.
Citera
2021-12-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Exakt vad är det man ska se i "skapelsen" för att tro på "skaparens" existens?

Det räcker att du ser på skapelsen, enligt Bibeln. Titta på vad som helst.

Vi vänder på det. Vad hade du behövt se för att tro?
Citera
2021-12-17, 16:28
Medlem
Citat:
Du antyder att du valt rätt väg men du är fullständigt inkapabel att demonstrera hur det är rätt väg och hur du vet det. Det låter ganska arrogant tycker jag så det blir ironiskt att du pratar om att ödmjuka sig.

Hur skulle det demonstreras enligt dig?
Du godtar ju inte något som står i Bibeln, så
det blir svårt.
Citera
2021-12-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du behöver definiera "naturliga världen", vad det är och vad det inte är. Annars riskerar du rundgång, och det tjuter otäckt i öronen ska du veta (metafor!).
Världen som består av fysika objekt ,dvs någon form av energi ,som följer de fysikaliska lagarna.
Citera
2021-12-17, 16:30
Medlem
Citat:
Det är inte vad Gud borde gjort. Det är vad DU borde gjort. DU borde visa att något är skapat innan du hänvisar till en skapare.

Hur tycker du det ska gå till när du inte godtar något som står i Bibeln?
Citera
2021-12-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Men du får väl låta bli att tro om du tycker att Gud inte följer din logik.
Det finns inte MIN logik utan bara logik, vilket tro på gud då alltså inte följer. Skönt att du erkänner att tro på gud är ologiskt då har vi kommit någon vart.
Citera
2021-12-17, 16:32
Medlem
Citat:
Steg 1: Förklara varför man ska bry sig om någonting alls som står i Bibeln.

Just det, du diskvalificerar Bibeln och kvalificerar dig själv som en dåre.
Citera
2021-12-17, 16:42
Medlem
Citat:
Det gör inget att du inte är övertygad.
Bibeln säger att de flesta väljer fel väg ändå, så det stämmer bra tycker jag.
Däremot så kan jag tycka synd om er på ett sätt och önska att ni kunde ödmjuka er men å andra sidan är det som väntar er precis det ni förtjänar med all den hånfullhet och hat ni bär på.
Tyckte det var mycket talande när någon av er skrev att han hellre brann för evigt i helvetet än hade något med Bibelns Gud att göra.
Skönt att man bara kan avfärda allt med att vi är fallna, valt fel väg, kan inte se osv. Blir så mycket enklare att argumentera då eller hur.
Varför är det talande att någon hellre skulle brinna i helvetet än att följa ett omoralisk entitet som bibelns gud?
Om någon skulle bevisa att Gud finns skulle jag tro på hen. Skulle de bevisa att det är gud är bibelns gud skulle jag också tro på hen. Skulle inte ha ett val än att tro på dess existens men frågan om jag skulle följa denna Gud är en helt annan fråga.
Citera
2021-12-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Exempel på argument som INTE är hållbara är cirkelargument.
Gud finns för det står så i bibeln, bibeln är sanning för att Gud har skrivit den.
Här är vi sams, sådana argument är inte hållbara.
Men . . . kan du ge exempel på eventuella hållbara argument. Vad måste dom innehålla för att vara hållbara? Om vi inte vet vad ett hållbart argument kännetecknas utav så vet vi heller inte om ett argument är hållbart eller inte.

Så som jag menar så blir det svårt att framskaffa bevis så som man gör i ett laboratorium, typ vetenskapliga bevis.
Det bästa man kan göra är att värdera sannolikheten för att påståenden i bibeln stämmer eller inte stämmer.
Polisens utredare håller ju på med sånt när dom utreder kriminalfall utan att ha tekniska hårda bevis så detta är uppenbart en metod som i många fall är tillförlitlig.

Ett exempel är om Jesus var en historisk person eller inte. Man borde börja där, för om det inte finns sannolikhet för att han har existerat så blir det ingen mening i att gå vidare och värdera påståendet att han skulle ha gjort under och tecken.
Finns det icke-kristna tillförlitliga källor som stödjer påståendet om Jesu existens?
Jo, det finns;-Flavius Josephus och Tacitus blant annat.

Två saker är universellt accepterade som historiska fakta: Att Jesus blev döpt av Johannes Döparen, och att Pontius Pilatus korsfäste Jesus.

Dessa punkter är inget bevis för guds existens, men dom stödjer att bibeln talar sanning när det gäller Jesu historiska existens och korsfästelse, samt Johannes Döparen och att han också avrättades.

Det här var en liten bit på vägen, men det är långt kvar . . .
Ett argument vars slutsats logiskt följer från premisserna och premisserna dessutom är sanna.
Citera
2021-12-17, 17:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du tycker att det är flum och du tycker att det ointelligent, jag förstår det.
Bibeln däremot, den säger att det är du som är dåren.

Du kan alltså fortfarande inte förklara hur du resonerade när du påstod att det är ett ”Gud borde ha gjort så här annars finns han inte”-argument att påstå att man först bör visa att universum faktiskt är skapat innan man börjar att tala om en skapare?

Hur i allsin dar kan det vara ett argument om hur Gud borde ha gjort?

Ja, jag tycker det är flum och ointelligent att svara något som är helt ovidkommande och inte har med frågan att göra. Och kan man inte förklara hur man har resonerat så kan det inte vara särskilt väl genomtänkt.
Citera
2021-12-17, 17:07
Medlem
Citat:
Helt korrekt i mitt tycke med.
Så vad är anledningen att en del bestämt hävdar att Bibeln är Guds ord eller att universum är Guds skapelse?
Handlar det mer om ett ställningstagande/sidoväljande/grupptillhörande där dogmer måste framställas som sanning i någon form av lojalitetstänkande eller har vi faktiskt folk som köper cirkelargument eller arguments from ignorance av typen "om inte Gud skapade universum, hur kom det DÅ till?" som att det är bevis?

Några kristna är födda in i en kristen familj, där mor, far och hela släkten är kristna sedan lång tid tillbaka.
Som följd av detta får man kristna vänner och bekanta, gärna inom samma församling.
Dom känner inte till annat, och för sådana blir grupptänket dom utsätts för ett bevis som anses som gott nog för dom.
Propaganda påverkan kan man kalla sånt.
Det dom inte tänker på är att muslimerna föds ju in i den samma sociala och psykologiska mekaniken, bara mycket starkare, men det gäller ju såklart inte som försvar för islam.
Propaganda/grupptänk KAN ju faktisk motsvara med sanningen, men ett bevis i sig kan det knappast kallas då det blir slumpen som avgör sanningshalten.

Så har vi dom som köper cirkelargumentet du nämner. Gud MÅSTE finnas, något annat är inte möjligt.
Universum är stort och ofattbart för oss, och så klart kan det finnas förklaringar på saker som vi inte personligen har hittat ännu.

Så finns det dom som stödjer sig på andliga upplevelser. Många började läsa bibeln och upplevde att bibelns ord talade till dom, rakt in en svår situation dom befann sig i. Andra upplevde att orden i bibeln satte dom "på plats", att dom kände sig tillrättavisat som aldrig förut.
Sånt kan ju vara gud, men det kan också vara psykologiskt betingad och inte ett bevis i sig.

Några var sjuka och bad i sin nöd om helande och blev friska. Möjligtvis hade dom blivit friska oavsett, men vägen till att attribuera helandet som ett mirakel är ju aldrig lång i sådana fall, vilket får mig att minnas min barndom och en kompis sin morsa: -Hon var pingstvän och blind. Synen försvann den dagen hon slog skallen i dörren till ett köksskåp.
Kompisen och jag satt ofta vid köksbordet och kollade pappans porrtidningar något morsan så klart hörde, hon hade hörselkänsla som en hund och skrek och gnällde medan hon famlade med händerna fram och tillbaka över köksbordet för att ta bort dom där syndens och fördärvets tidningar.
Men flera år efteråt slog hon skallen i den samma dörren och synen kom tillbaka som en blixt.
Glädjen blev stor i pingstförsamlingen efter detta, men en nevrokirurg ville nog haft en annan förklaring än ett gudomlig ingrepp.

Till slut har vi den kristna apologetiken, att försvara den kristna tron vid hjälp utav logik och systematik, arkeologiska fynd, granskandet utav handskrifter, båda interna och externa källor.

För någon, men absolut inte alla, tror jag att det handlar om en kombination utav alla ovanstående moment.
Citera
2021-12-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Ett argument vars slutsats logiskt följer från premisserna och premisserna dessutom är sanna.
Det där var en användbar definition på ett argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in