Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Helt korrekt i mitt tycke med.
Så vad är anledningen att en del bestämt hävdar att Bibeln är Guds ord eller att universum är Guds skapelse?
Handlar det mer om ett ställningstagande/sidoväljande/grupptillhörande där dogmer måste framställas som sanning i någon form av lojalitetstänkande eller har vi faktiskt folk som köper cirkelargument eller arguments from ignorance av typen "om inte Gud skapade universum, hur kom det DÅ till?" som att det är bevis?
Några kristna är födda in i en kristen familj, där mor, far och hela släkten är kristna sedan lång tid tillbaka.
Som följd av detta får man kristna vänner och bekanta, gärna inom samma församling.
Dom känner inte till annat, och för sådana blir grupptänket dom utsätts för ett bevis som anses som gott nog för dom.
Propaganda påverkan kan man kalla sånt.
Det dom inte tänker på är att muslimerna föds ju in i den samma sociala och psykologiska mekaniken, bara mycket starkare, men det gäller ju såklart inte som försvar för islam.
Propaganda/grupptänk KAN ju faktisk motsvara med sanningen, men ett bevis i sig kan det knappast kallas då det blir slumpen som avgör sanningshalten.
Så har vi dom som köper cirkelargumentet du nämner. Gud MÅSTE finnas, något annat är inte möjligt.
Universum är stort och ofattbart för oss, och så klart kan det finnas förklaringar på saker som vi inte personligen har hittat ännu.
Så finns det dom som stödjer sig på andliga upplevelser. Många började läsa bibeln och upplevde att bibelns ord talade till dom, rakt in en svår situation dom befann sig i. Andra upplevde att orden i bibeln satte dom "på plats", att dom kände sig tillrättavisat som aldrig förut.
Sånt kan ju vara gud, men det kan också vara psykologiskt betingad och inte ett bevis i sig.
Några var sjuka och bad i sin nöd om helande och blev friska. Möjligtvis hade dom blivit friska oavsett, men vägen till att attribuera helandet som ett mirakel är ju aldrig lång i sådana fall, vilket får mig att minnas min barndom och en kompis sin morsa: -Hon var pingstvän och blind. Synen försvann den dagen hon slog skallen i dörren till ett köksskåp.
Kompisen och jag satt ofta vid köksbordet och kollade pappans porrtidningar något morsan så klart hörde, hon hade hörselkänsla som en hund och skrek och gnällde medan hon famlade med händerna fram och tillbaka över köksbordet för att ta bort dom där syndens och fördärvets tidningar.
Men flera år efteråt slog hon skallen i den samma dörren och synen kom tillbaka som en blixt.
Glädjen blev stor i pingstförsamlingen efter detta, men en nevrokirurg ville nog haft en annan förklaring än ett gudomlig ingrepp.
Till slut har vi den kristna apologetiken, att försvara den kristna tron vid hjälp utav logik och systematik, arkeologiska fynd, granskandet utav handskrifter, båda interna och externa källor.
För någon, men absolut inte alla, tror jag att det handlar om en kombination utav alla ovanstående moment.