2021-12-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hur det går till när man läser? Vet du inte det vet jag inte vad du gör här då.
Att trådens rubrik är vad den är utesluter ingalunda en beskrivning av det yttre skeendet när man kommer till tro på Bibelns sanning. Tvärtom.

Då torde detsamma gälla koranen eller varje religiös urkund. Eller hur menar du?
Citera
2021-12-17, 19:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Just det, du diskvalificerar Bibeln och kvalificerar dig själv som en dåre.
Vad vår pastafarian säger är i praktiken:
"Idiot, bevisa för mig att Bibeln är den högsta auktoriteten!
Vad då 'hur?', idiot? Givetvis genom att anföra en högre auktoritet som bevisar att Bibeln är den högsta auktoriteten, idiot!
Vad då 'det går inte'? Idiot!!".
Citera
2021-12-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Skönt att man bara kan avfärda allt med att vi är fallna, valt fel väg, kan inte se osv. Blir så mycket enklare att argumentera då eller hur.
Varför är det talande att någon hellre skulle brinna i helvetet än att följa ett omoralisk entitet som bibelns gud?
Om någon skulle bevisa att Gud finns skulle jag tro på hen. Skulle de bevisa att det är gud är bibelns gud skulle jag också tro på hen. Skulle inte ha ett val än att tro på dess existens men frågan om jag skulle följa denna Gud är en helt annan fråga.

Nu slängde du in nya saker.
Menar du att Bibeln är osann för att Gud är omoralisk, enligt ditt sätt att se på saken.
Vart kom det ifrån?

Vad är ett bevis på Gud då? När du inte godtar Bibeln.
Citera
2021-12-17, 19:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Då torde detsamma gälla koranen eller varje religiös urkund. Eller hur menar du?
Låt oss anta att det är så. Vad för slutsatser drar du av det?
Citera
2021-12-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du kan alltså fortfarande inte förklara hur du resonerade när du påstod att det är ett ”Gud borde ha gjort så här annars finns han inte”-argument att påstå att man först bör visa att universum faktiskt är skapat innan man börjar att tala om en skapare?

Hur i allsin dar kan det vara ett argument om hur Gud borde ha gjort?

Ja, jag tycker det är flum och ointelligent att svara något som är helt ovidkommande och inte har med frågan att göra. Och kan man inte förklara hur man har resonerat så kan det inte vara särskilt väl genomtänkt.

Är det inte? Det är ju du som ställer utombibliska krav.
Jag kan inte hjälpa att du inte vill se skapelsen. Enligt Bibeln så finns det inget mer än det jag kan visa dig för att du ska begripa att Gud existerar.

Du måste nog redogöra för vad det är för bevis du vill ha, och så behöver du kontrollera att det är kompatibelt med Bibeln.
Och tror jag rätt så kommer ingenting att duga åt dig.
Citera
2021-12-17, 19:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur tycker du det ska gå till när du inte godtar något som står i Bibeln?
Bra, fortsätt att fråga om det.
Smeso The Bible Basher ska också beskriva vad det är för alster han skulle godkänna som sin bibel. Eller kanske har han någon sc-nt-l-g-sk manual redan så han bara kan ge namnet.
Citera
2021-12-17, 20:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Är det inte? Det är ju du som ställer utombibliska krav.
Jag kan inte hjälpa att du inte vill se skapelsen. Enligt Bibeln så finns det inget mer än det jag kan visa dig för att du ska begripa att Gud existerar.

Du måste nog redogöra för vad det är för bevis du vill ha, och så behöver du kontrollera att det är kompatibelt med Bibeln.
Och tror jag rätt så kommer ingenting att duga åt dig.

Så du kan alltså fortfarande inte förklara hur du själv tänkte när du skrev som du skrev?

Hur skulle ett krav om att först visa att universum skapats innan man börjar tala om en skapare vara ett utombibliskt krav?
Om Bibeln påstår att universum skapats så borde ju bevis för påståendet att universum faktiskt är skapat av någon ha med Bibelns sanningshalt att göra, eller hur?

Hur ser du att det är en skapelse? Kan du i alla fall svara på det, eller har du inte tänkt igenom det ordentligt heller?
Citera
2021-12-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så du kan alltså fortfarande inte förklara hur du själv tänkte när du skrev som du skrev?

Hur skulle ett krav om att först visa att universum skapats innan man börjar tala om en skapare vara ett utombibliskt krav?
Om Bibeln påstår att universum skapats så borde ju bevis för påståendet att universum faktiskt är skapat av någon ha med Bibelns sanningshalt att göra, eller hur?

Hur ser du att det är en skapelse? Kan du i alla fall svara på det, eller har du inte tänkt igenom det ordentligt heller?

Nu smyger du in hur Gud ”borde” ha gjort igen. Du ger dig inte.
Du har ingen rätt, Bibliskt sett, att ställa krav på att skapelsen ska bevisas vara en skapelse, och hur skulle det beviset se ut tänker du när du underkänner Bibeln.

Jag ser en skapelse och du är en dåre som inte vill se det.
Citera
2021-12-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bra, fortsätt att fråga om det.
Smeso The Bible Basher ska också beskriva vad det är för alster han skulle godkänna som sin bibel. Eller kanske har han någon sc-nt-l-g-sk manual redan så han bara kan ge namnet.

Han vill att Bibelns sanningshalt ska bevisas men han har redan bestämt sig för att Bibeln inte går att lita på, så allt man skriver kan han bara vifta bort.
Så bekvämt ateisten kan ordna det för sig!

Däremot är ateisten väldigt noga med vad det står om ett för honom möjligt problem i Bibeln kan hittas. Då duger Bibeln jättebra.
Citera
2021-12-17, 21:51
Medlem
Citat:
Nu slängde du in nya saker.
Menar du att Bibeln är osann för att Gud är omoralisk, enligt ditt sätt att se på saken.
Vart kom det ifrån?

Vad är ett bevis på Gud då? När du inte godtar Bibeln.
Wow hur lyckades du tolka på det sättet. Skriv gärna var i min text detta står.
Jag skrev ganska tydligt att man kan tro att en gud existerar men inte för den delen blir en följare av denna gud.
Citera
2021-12-17, 22:09
Medlem
Citat:
Du har ingen rätt, Bibliskt sett, att ställa krav på att skapelsen ska bevisas vara en skapelse, och hur skulle det beviset se ut tänker du när du underkänner Bibeln.

Det är du som smyger in Gud igen. Den som SÄGER att det finns en skapare av universum måste visa först att universum skapades. Det är ju en självklarhet.
Citera
2021-12-17, 22:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jag ser någon som tydligen inte förstår ren svenska.

Jag skrev inget alls om hur någon Gud ”borde” ha gjort.
Jag skrev att bevis för påståendet att universum faktiskt är skapat av någon borde ha med Bibelns sanningshalt att göra, inte att Gud eller någon alls borde ha gjort något.

Fantiserar du lika fritt om vad en text kan betyda när du läser Bibeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in