• 1
  • 2
2021-12-19, 12:30
Medlem
Juristchefens avatar
Varför är det nio gånger av tio överklasstanter som inte kan prata ordentligt, Elisabeth Tarras-Wahlberg, Antonia Ax:son Johnsson och Margot Wallström kan nämnas som några exempel.
Jag finner det oerhört störande och stötande faktiskt, när de helt ogenerat talar som de gör, har de inte gått i skolan?
Jag använder ordet: skinnkjol som exempel, överklassen uttalar det då som: sjinnsjol, mycket enerverande.

Bifogar några länkar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj-ljudet
https://sverigesradio.se/artikel/3963073
Citera
2021-12-19, 13:03
Medlem
Fredrik Lindström tog upp fenomenet i programmet Dialektmysterier. Det speciella sj-ljudet tros komma från Bohuslän. För 100-200 år sedan var det bara överklassen som hade råd att åka till Bohuslän på sommarsemester. Och i bohusländskan finns detta uttal, som smittade av sig på semesterfirarna från Stockholm. Till slut blev det väl en slags social markör. Om man hade detta uttal tydde det på att man var så rik att man hade råd med ett par månaders semester på västkusten. Att fortsätta med detta i dag är väldigt töntigt förstås, det motsvarar ungefär att rika stockholmare skulle börja prata som Morgan och Ola-Conny i Ullared, för att visa att de har råd att åka dit och shoppa...

Ett liknande fenomen verkar ha uppstått de senaste decennierna bland vissa sorters svenskar (speciellt mediakåta stockholmare) som har bott i USA i några år. De tar gärna med sig lite amerikansk brytning hem för att signalera att de faktiskt har bott i Amerika.
Citera
2021-12-19, 13:16
Medlem
Kan säkert vara som Fredrik Lindström menar.
Nu hör ju inte direkt Margot Wallström till överklassen. Möjligen som en wannabe. Hennes sche-ljud beror nog på att hon är norrlänning.
Citera
2021-12-19, 13:23
Medlem
Och varför dessa vassa uttal av bokstaven i ? Det verkar vara ett sätt för att verka märkvärdig.
Citera
2021-12-19, 13:39
Medlem
Narutoshippchops avatar
Det är snobberi. En slags narcissism.
Citera
2021-12-19, 14:26
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Varför är det nio gånger av tio överklasstanter som inte kan prata ordentligt...

Det var väl verkligen att ta i och att utelämna andra.

Roligast är de tanter som kommit upp sig, som tillfrågas varför de pratar annorlunda. Har en sån i släkten. Hon blev förnärmad och påstod att hon alltid pratat såhär. Övriga såg ut såhär
Citera
2021-12-19, 14:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Fredrik Lindström tog upp fenomenet i programmet Dialektmysterier. Det speciella sj-ljudet tros komma från Bohuslän. För 100-200 år sedan var det bara överklassen som hade råd att åka till Bohuslän på sommarsemester. Och i bohusländskan finns detta uttal, som smittade av sig på semesterfirarna från Stockholm. Till slut blev det väl en slags social markör. Om man hade detta uttal tydde det på att man var så rik att man hade råd med ett par månaders semester på västkusten. Att fortsätta med detta i dag är väldigt töntigt förstås, det motsvarar ungefär att rika stockholmare skulle börja prata som Morgan och Ola-Conny i Ullared, för att visa att de har råd att åka dit och shoppa...
Här minns du alldeles fel. Hypotesen om ursprung hos semesterfirare i Bohulän gäller de trånga, surrande i-ljuden, det s k Lidingö-i:et, och den är för övrigt med all sannolikhet felaktig också för dem. Trånga i-ljud har uppenbarligen uppstått oberoende av varandra på flera ställen inom det svenska dialektområdet - innan de började förknippas med Stockholms nordöstra förorter brukade de t ex kallas för Viby-i:n efter Viby på Närkeslätten, där de förekommer sedan gammalt - och just de trånga bohusländska i-ljuden är öppnare än Lidingö-i:na och Viby i:na.

De spetsiga sje-ljuden är inget nytt påfund, utan är förmodligen de äldsta sje-ljuden vi har haft i svenskan. De är än i denna dag det normala sje-ljudet i norra och mellersta Västerbotten, därav deras förekomst i Kåge/Skelleftetösen Margot Wallströms tal. Varför de har hållit sig kvar bland kvinnor i huvudstadsregionens högre sociala skikt är inte helt utrett, men deras annars nere i Mellansverige ålderdomliga karaktär kan ha gjort att de har uppfattats som skriftspråkliga, och därför fina och lämpliga för överklassdamer.
Citera
2021-12-19, 15:30
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
Det var väl verkligen att ta i och att utelämna andra.

Roligast är de tanter som kommit upp sig, som tillfrågas varför de pratar annorlunda. Har en sån i släkten. Hon blev förnärmad och påstod att hon alltid pratat såhär. Övriga såg ut såhär

Jag skulle kanske nämnt kungen också, som helt säkert har suttit och glott på sjidsjytte under dagen.
Citera
2021-12-19, 15:40
Medlem
bralesss avatar
Pernilla vidriga Wahlgren gör det där ljudet, men ibland glömmer hon bort sig själv och glömmer det. Pinsamt.
Citera
2021-12-19, 15:42
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Jag skulle kanske nämnt kungen också, som helt säkert har suttit och glott på sjidsjytte under dagen.

Med all sannolikhet har hans kungliga höghet glott på sjidsjytte. Med ett öga.

Min schläkting har schungit i köören.

(Blir liten nyfiken jag på vat drottningen gjort.)
Citera
2021-12-19, 16:15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Varför är det nio gånger av tio överklasstanter som inte kan prata ordentligt, Elisabeth Tarras-Wahlberg, Antonia Ax:son Johnsson och Margot Wallström kan nämnas som några exempel.
Jag finner det oerhört störande och stötande faktiskt, när de helt ogenerat talar som de gör, har de inte gått i skolan?
Jag använder ordet: skinnkjol som exempel, överklassen uttalar det då som: sjinnsjol, mycket enerverande.

Bifogar några länkar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj-ljudet
https://sverigesradio.se/artikel/3963073

Jag har visserligen inte lyssnat på dina exempel, men det skulle förvåna mig storligen om de åberopade notabiliteterna inte gör skillnad på sje- och tje-ljud.
Citera
2021-12-19, 23:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har visserligen inte lyssnat på dina exempel, men det skulle förvåna mig storligen om de åberopade notabiliteterna inte gör skillnad på sje- och tje-ljud.
Det gör de naturligtvis. (Margot Wallström vet jag precis hur hon låter utan att behöva lyssna på henne i någon länk.) Men däremot verkar det ju vara så att många yngre svenskar nuförtiden faktiskt inte klarar av att höra skillnad på - den i sig fullt tydliga - distinktionen mellan [ʃ] och [ɕ]. Ju mer blattegutturalt ett sje-ljud låter, desto lättare har de att höra skillnaden mot tje-ljudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in