• 3
  • 4
2023-10-29, 13:36
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det "tjocka" ljudet är ju gutturalt, nästan som en harkling, nära men inte helt identiskt med [x]. Det "tunna" skapas däremot genom att sätta tungspetsen mot gommen framme i munnen.

Jag hör skillnad på dem och tror mig hyfsat träffsäkert kunna uttala dem som inte hör till min egen dialekt. Det jag inte begriper är varför det ena skulle vara metaforiskt tunnare och det andra tjockare. Vad mig beträffar skulle de lika gärna kunna kallas det röda sje-ljudet och det blå sje-ljudet.
Citera
2023-11-06, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Jag hör skillnad på dem och tror mig hyfsat träffsäkert kunna uttala dem som inte hör till min egen dialekt. Det jag inte begriper är varför det ena skulle vara metaforiskt tunnare och det andra tjockare. Vad mig beträffar skulle de lika gärna kunna kallas det röda sje-ljudet och det blå sje-ljudet.

Också "tjocka" l - som tvärtemot är det ursprungliga i svenskt talspråk - uttalas ju längre bak i munnen, medan "tunna" l uttalas med tungspetsen mot gommen.
Citera
2023-11-15, 18:07
Medlem
Citat:
Också "tjocka" l - som tvärtemot är det ursprungliga i svenskt talspråk.
Vad tusan menar du med det? Tjockt L är en mycket senare uppfinning än vanligt L.
Citera
2023-11-18, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Vad tusan menar du med det? Tjockt L är en mycket senare uppfinning än vanligt L.

"Uppfinning"? Man "uppfinner" inget i språk. De flesta svenska dialekter hade tjockt l fram till för några decennier sedan.

Det verkar vara oklart hur länge tjockt l har funnits i nordiska språk, men det verkar råda enighet om att det fanns åtminstone så tidigt som 1200-talet, möjligen mycket tidigare.
Citera
2023-11-18, 18:49
Medlem
Countrycurrents avatar
Satt en stund på bygdens bibbla i dag och drack en 7,5:a.

Vid bordet bredvid mitt satt ett äldre par, som att döma av deras klädsel och tal, var av finare sort.

Tanten masserade sin gubbe lite lätt på låret och frågade: Sjänns det könt?

Så, jo, fint folk kan inte tala ordentligt.
Citera
2024-01-16, 12:15
Medlem
Citat:
"Uppfinning"? Man "uppfinner" inget i språk.
Jajaja, det visste jag redan.
Citat:
De flesta svenska dialekter hade tjockt l fram till för några decennier sedan.

Det verkar vara oklart hur länge tjockt l har funnits i nordiska språk, men det verkar råda enighet om att det fanns åtminstone så tidigt som 1200-talet, möjligen mycket tidigare.
Ja, och före 1200-talet eller när det nu kom, hade man bara vanligt L.
Senast redigerad av Skjutevapen 2024-01-16 kl. 12:17.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in