2021-12-14, 18:35
Medlem
Åker förbi olycksplatsen varje morgon som kväll och det lyser lyktor precis varje gång, imponerad av att platsen sköts om av nu vem eller vilka det är...
Bör väl vara dags för L att veta vilket straff hon skall få, ingen som vet eller hört något ??
Citera
2021-12-14, 19:58
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Åker förbi olycksplatsen varje morgon som kväll och det lyser lyktor precis varje gång, imponerad av att platsen sköts om av nu vem eller vilka det är...
Bör väl vara dags för L att veta vilket straff hon skall få, ingen som vet eller hört något ??

När fyra unga pojkar omkommer så tragiskt så finns det ju mängder med människor runt omkring som sörjer.
Anhöriga, vänner och inte minst väldigt många skol/klass-kamrater. Alla bidrar nog med att hålla minnesplatsen vid liv (väldigt fint gjort ❤️).
Citera
2021-12-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hörde rykten att L varit ute på en ytterligare galen biltur, känns som någon borde hejda henne snart. Innan hon tar livet på några fler personer.

Kommer den uppgiften från en trovärdig källa? Känner du till några detaljer?

Om detta stämmer är det ju i sig synnerligen allvarligt - och kan givetvis komma att tas upp som ytterligare en personbelysande faktor vid de stundande hovrättsförhandlingarna!
Citera
2021-12-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka
Kommer den uppgiften från en trovärdig källa? Känner du till några detaljer?

Om detta stämmer är det ju i sig synnerligen allvarligt - och kan givetvis komma att tas upp som ytterligare en personbelysande faktor vid de stundande hovrättsförhandlingarna!

Har du/nån hört/läst nåt nytt om när hovrättsförhandlingarna börjar?
Jag har förresten glömt hur Tingsrätten dömde, men minns att det var alldeles för lindrig påföljd.

Rörande L så det ju (som jag vet att du också lutar starkt mot) såhär som hennes personlighet var, är och sannolikt förblir. Vansinneskörningen i samband med olyckan, inkl nonchalant fipplande med mobilen, osv, är ju hur hon helt enkelt är som person. Likgiltigheten efteråt inför vad hon ställt till med. Tydliga psykopatiska/antisociala drag. Oavsett påföljd så tror jag inte hon lär förändras särskilt mycket, eller "lära sig" något, och kanhända är hon tämligen likgiltig inför påföljden. För oss andra i trafiken är väl vinsten med ett eventuellt fängelsestraff (vilket jag inte tror blir påföljden) att hon åtminstone under den tiden inte kör omkring i trafiken. Indraget körkort kan jag däremot tänka mig inte hindrar henne från att fortsätta köra omkring ändå, såvida det inte är villkorat på nåt sätt, men kanske bryr hon sig inte heller i det fallet.
Citera
2021-12-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Har du/nån hört/läst nåt nytt om när hovrättsförhandlingarna börjar?
Jag har förresten glömt hur Tingsrätten dömde, men minns att det var alldeles för lindrig påföljd.

Rörande L så det ju (som jag vet att du också lutar starkt mot) såhär som hennes personlighet var, är och sannolikt förblir. Vansinneskörningen i samband med olyckan, inkl nonchalant fipplande med mobilen, osv, är ju hur hon helt enkelt är som person. Likgiltigheten efteråt inför vad hon ställt till med. Tydliga psykopatiska/antisociala drag. Oavsett påföljd så tror jag inte hon lär förändras särskilt mycket, eller "lära sig" något, och kanhända är hon tämligen likgiltig inför påföljden. För oss andra i trafiken är väl vinsten med ett eventuellt fängelsestraff (vilket jag inte tror blir påföljden) att hon åtminstone under den tiden inte kör omkring i trafiken. Indraget körkort kan jag däremot tänka mig inte hindrar henne från att fortsätta köra omkring ändå, såvida det inte är villkorat på nåt sätt, men kanske bryr hon sig inte heller i det fallet.

Jag har tyvärr inte hört eller läst något om när hovrättsförhandlingarna kan tänkas börja. Enligt en juristblogg jag tittade på tidigare, är det tydligen mycket svårt att förutsäga en tidpunkt, men en tumregel är, om jag minns rätt, att det bör ske senast inom ett år efter att tingsrättens utlåtande kommit. Det börjar ju så smått närma sig den tidsgränsen nu. Domen tingsrätten kom med måste ses som ett fruktansvärt dåligt skämt. Tror det var två månaders fängelse (vilket väl lär ha omvandlats till fotboja!) och lite böter - för vansinneskörningen, som ledde till fyra ihjälkörda pojkar och en permanent invalidiserad passagerarflicka!!

Ja, nog uppvisar L mycket tydliga narcissistiska/psykopatiska drag alltid! Innehar hon även i nuläget körkort är det helt klart ytterligare en skandal! Det är brottens allvar och konsekvenser, det allmänna rättsmedvetandet samt andra människors säkerhet till liv och lem som måste vara högsta prioritet när L ska dömas för vad hon gjort sig skyldig till! Då går det inte att hålla på och dalta och använda "silkesvantar"!
Citera
2021-12-16, 18:25
Medlem
MrTomtes avatar
"Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man för vållande av annans död till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan ett och sex år."

https://www.mitti.se/nyheter/man-far...jqURV9YO@hhHw/
Händelse 1: En vuxen och myndig person kör åt helvete för fort och vårdslöst, kraschar bilen och orsakar en (1) passagerares död.
Dom: Grovt vållande till annans död.
Påföljd: 1 år och 6 månaders fängelse.

Sörfors
Händelse 2: En vuxen och myndig person kör åt helvete för fort och vårdslöst, kraschar bilen och orsakar fyra (4) passagerares död.
Påföljd: 2 månaders "fängelse".

Hur kan det skilja så mycket mellan dessa hyfsat jämförbara händelser?
Hur kommer det sig att en påföljd blir lägre än miniminivån?
Vad krävs för ett fängelsestraff på 6 år för grovt vållande av annans död?
Är det bara jag som finner detta väldigt stötande?

Några av dessa frågor har vi redan ältat här i tråden flera gånger och visst... det finns vissa svar (juridiska) på dem också men jag har ändå så svårt att komma förbi dem.
Citera
2021-12-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
"Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man för vållande av annans död till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan ett och sex år."

https://www.mitti.se/nyheter/man-far...jqURV9YO@hhHw/
Händelse 1: En vuxen och myndig person kör åt helvete för fort och vårdslöst, kraschar bilen och orsakar en (1) passagerares död.
Påföljd: 1 år och 6 månaders fängelse.

Sörfors
Händelse 2: En vuxen och myndig person kör åt helvete för fort och vårdslöst, kraschar bilen och orsakar fyra (4) passagerares död.
Påföljd: 2 månaders "fängelse".

Vad krävs för ett fängelsestraff på 6 år för grovt vållande av annans död?
Är det bara jag som finner detta väldigt stötande?

Några av dessa frågor har vi redan ältat här i tråden flera gånger och visst... det finns vissa svar (juridiska) på dem också men jag har ändå så svårt att komma förbi dem.

Förmodligen tänker rätten att det är skillnad på 297 km/h på 120-väg och 150(?) km/h på 70-väg (strax innan 50-väg). Plus att det första fallet rörde en 40-årig man, medan det andra rörde en 20(?)-årig tjej. Den unga åldern bidrar säkert.

Själv tycker jag hon ska få minst 6 månaders fängelse (utifrån hänsyn till hennes ålder), plus stora (sexsiffriga) skadestånd. Fast oavsett påföljd lär hon inte bry sig nämnvärt, så effekten av fängelse blir kanske bara att hon ytterligare belastar samhället i form av vad fängelsestraffet ekonomiskt skulle kosta staten(?). Skadestånden kanske hon också hittar sätt att slippa betala.
(Hoppas det är ok att diskutera lämplig påföljd av att orsaka en sådan här olycka/vansinneskörning.)
Senast redigerad av beitos 2021-12-16 kl. 21:26.
Citera
2021-12-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det är "fittrabatten". Kvinnor får generellt mycket lägre straff än män för likvärdiga brott.
Citera
2021-12-17, 14:08
Medlem
Citat:
Förmodligen tänker rätten att det är skillnad på 297 km/h på 120-väg och 150(?) km/h på 70-väg (strax innan 50-väg). Plus att det första fallet rörde en 40-årig man, medan det andra rörde en 20(?)-årig tjej. Den unga åldern bidrar säkert.

Själv tycker jag hon ska få minst 6 månaders fängelse (utifrån hänsyn till hennes ålder), plus stora (sexsiffriga) skadestånd. Fast oavsett påföljd lär hon inte bry sig nämnvärt, så effekten av fängelse blir kanske bara att hon ytterligare belastar samhället i form av vad fängelsestraffet ekonomiskt skulle kosta staten(?). Skadestånden kanske hon också hittar sätt att slippa betala.
(Hoppas det är ok att diskutera lämplig påföljd av att orsaka en sådan här olycka/vansinneskörning.)

Min bestämda åsikt är att även sex månader är alldeles för lite för det L har gjort sig ansvarig till, även med beaktande av att hon var 19 år vid det aktuella brottstillfället. Allra minst två års fängelse, plus kraftiga bötesbelopp, bör det dömas till. Vi får inte, ens för ett ögonblick, glömma att hennes handlande kostat 4 (FYRA) unga människor livet, och i ett slag raderat ut hela deras respektive framtid, kombinerat med det enorma lidande pojkarnas anhöriga och vänner förorsakats av detta!! Tillkommer det permanenta invalidiserandet av J.

Vad gäller den ekonomiska belastningen på samhället av fängelsestraff, rent allmänt, är det både en nödvändig kostnad och helt försumbar sak jämfört med den skada den här typen av personer, med uppenbar antisocial personlighetsstörning, kan orsaka när de vistas i frihet. Det handlar om vanliga människors säkerhet till liv och hälsa! Orimligt korta fängelsestraff, eller en tids fotboja, ser sådana här individer bara som svaghetstecken från samhällets sida, som inte drabbar dem själva nämnvärt, och därför inte förmår dem att i grunden ändra beteendemönster framgent (vi får inte glömma hur absurt och egocentrerat den här sortens personer tänker och resonerar!). Längre straff däremot, ter sig, i konkret mening, verkligt obekväma för personerna själva och får dem därför att tänka till en extra gång innan de begår liknande överträdelser igen. De kan ju faktiskt hamna i fängelse på nytt! Vi måste sedan alltid hålla i minnet sådant som allmänprevention, det allmänna rättsmedvetandet och det oerhörda allvaret i dessa typer av brott och deras följdverkningar!
Citera
2021-12-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka
Min bestämda åsikt är att även sex månader är alldeles för lite för det L har gjort sig ansvarig till, även med beaktande av att hon var 19 år vid det aktuella brottstillfället. Allra minst två års fängelse, plus kraftiga bötesbelopp, bör det dömas till. Vi får inte, ens för ett ögonblick, glömma att hennes handlande kostat 4 (FYRA) unga människor livet, och i ett slag raderat ut hela deras respektive framtid, kombinerat med det enorma lidande pojkarnas anhöriga och vänner förorsakats av detta!! Tillkommer det permanenta invalidiserandet av J.

Vad gäller den ekonomiska belastningen på samhället av fängelsestraff, rent allmänt, är det både en nödvändig kostnad och helt försumbar sak jämfört med den skada den här typen av personer, med uppenbar antisocial personlighetsstörning, kan orsaka när de vistas i frihet. Det handlar om vanliga människors säkerhet till liv och hälsa! Orimligt korta fängelsestraff, eller en tids fotboja, ser sådana här individer bara som svaghetstecken från samhällets sida, som inte drabbar dem själva nämnvärt, och därför inte förmår dem att i grunden ändra beteendemönster framgent (vi får inte glömma hur absurt och egocentrerat den här sortens personer tänker och resonerar!). Längre straff däremot, ter sig, i konkret mening, verkligt obekväma för personerna själva och får dem därför att tänka till en extra gång innan de begår liknande överträdelser igen. De kan ju faktiskt hamna i fängelse på nytt! Vi måste sedan alltid hålla i minnet sådant som allmänprevention, det allmänna rättsmedvetandet och det oerhörda allvaret i dessa typer av brott och deras följdverkningar!

Jag håller med dig, särskilt vad gäller skildringen av L. Försökte bara svara på hur jag tror rätten tänkte, och försökte resonera lite krasst. Hon lär inte bli en bättre människa av ett fängelsestraff, utan kanske rentav i vissa sammanhang kommer stoltsera med att hon suttit i fängelse. Jag tror inte ett fängelsestraff avskräcker henne ("Det var väl inte så farligt"), och tyvärr inte heller så många andra liknande personer. Dom bryr sig liksom inte. Skadestånd och böter skulle kanske vara en smula irriterande för henne, ifall man nu lyckas få henne personligen (och inte föräldrarna) att betala av ett skadestånd, men knappast något som lär sätta några djupare spår i henne.

Som vi minns så svämmade tråden ett tag nästan över av folk här som skrev om vad hemskt det måste vara L att för resten av livet ha dåligt samvete och skuldkänslor kring att ha kört ihjäl fyra människor. Men som vi vet så finns alltså rätt många människor som är helt olika oss andra där, och tyvärr lär hon inte bry sig varken kring det som skett eller i någon större utsträckning ändra sitt beteende. "Varför skulle jag det??".

(Dock är jag förstås för fängelsestraff!! Framför allt för att få bort personerna från samhället, så att dom inte kan fortsätta utsätta vanligt folk för brott. Men jag tror inte ens L kommer dömas till 6 månader, och skadestånden kommer vara alldeles på tok för små.)
Senast redigerad av beitos 2021-12-17 kl. 22:18.
Citera
2021-12-17, 23:48
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, särskilt vad gäller skildringen av L. Försökte bara svara på hur jag tror rätten tänkte, och försökte resonera lite krasst. Hon lär inte bli en bättre människa av ett fängelsestraff, utan kanske rentav i vissa sammanhang kommer stoltsera med att hon suttit i fängelse. Jag tror inte ett fängelsestraff avskräcker henne ("Det var väl inte så farligt"), och tyvärr inte heller så många andra liknande personer. Dom bryr sig liksom inte. Skadestånd och böter skulle kanske vara en smula irriterande för henne, ifall man nu lyckas få henne personligen (och inte föräldrarna) att betala av ett skadestånd, men knappast något som lär sätta några djupare spår i henne.

Som vi minns så svämmade tråden ett tag nästan över av folk här som skrev om vad hemskt det måste vara L att för resten av livet ha dåligt samvete och skuldkänslor kring att ha kört ihjäl fyra människor. Men som vi vet så finns alltså rätt många människor som är helt olika oss andra där, och tyvärr lär hon inte bry sig varken kring det som skett eller i någon större utsträckning ändra sitt beteende. "Varför skulle jag det??".

(Dock är jag förstås för fängelsestraff!! Framför allt för att få bort personerna från samhället, så att dom inte kan fortsätta utsätta vanligt folk för brott. Men jag tror inte ens L kommer dömas till 6 månader, och skadestånden kommer vara alldeles på tok för små.)

Fängelsestraff i sig är naturligtvis ingen terapibehandling. Som vi båda vet, brukar tyvärr inte personer med allvarlig antisocial personlighetsstörning ens vara intresserade av terapi, detta på grund av avsaknad av självinsikt och sin grandiosa självbild, som gör att de själva tillbakavisar varje uppmaning utifrån om att gå i terapi, då de själva inte kan ta till sig att det är något fel på dem - utan i stället, som standardreaktion, bland annat brukar försöka projicera detta på och "gaslighta" personer som tar upp saken med dem. Många välrenommerade experter på narcissism och psykopati tar upp detta mycket detaljerat i olika fora (exempelvis på YouTube kan man hitta mycket i den vägen i videoform!).

Det som återstår då, när personen i fråga begått grova brott, är rent straffrättsliga åtgärder. Till skillnad från dig tror jag absolut inte att två års frihetsberövande, med alla de mycket omfattande personliga inskränkningar det innebär under hela den tiden, är något som ens en narcissist/psykopat kan avfärda som något "bagatellartat", eller något denna skulle vilja "stoltsera" med! Det känns verkligen, ska så göra! - och även en empatilös person är absolut inte likgiltig för vad som drabbar vederbörande själv! Individen i fråga vet trots allt vad straffet är en reaktion på, och vill, av självrelaterade skäl, knappast bete sig så att den hamnar i fängelse igen! Därtill kommer självklart allt detta med allmänpreventionens krav, den allmänna rättsuppfattningen och, som i det här fallet, brottens ytterst allvarliga natur oundvikligen in i bilden. Man kan ju heller verkligen inte låsa sig till att bara se sådant här enbart ur gärningspersonens perspektiv! Det är ju inte precis något snatterimål det fall vi diskuterar här handlar om; många skulle ju säkerligen vilja definiera L som en veritabel massmörderska i praktisk mening!

Vi får nu verkligen hoppas att hovrättens ledamöter ser betydligt strängare på den här vansinneskörningen och dess fasansfulla konsekvenser än vad tingsrättens dito gjorde. Personsammansättningen i hovrätten är ju trots allt, till skillnad från vad gäller tingsrätten, helt igenom professionell!
Citera
2021-12-18, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargiveum
Rykten... Var har du hört det? Och vad kan sanningshalten vara? Körkortet har de väl tagit ifrån henne eller?

Ja nog bör dom plockat körkortet men troligen bara 1 år och nu är det 1 1/2 år som passerat så hon kan ha tagit om det och vara ute på vägarna igen, då hon haft kortet mindre än 2 år så är de prövotid och måste tas om efter indragning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in