2021-12-22, 08:35
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja nog bör dom plockat körkortet men troligen bara 1 år och nu är det 1 1/2 år som passerat så hon kan ha tagit om det och vara ute på vägarna igen, då hon haft kortet mindre än 2 år så är de prövotid och måste tas om efter indragning

Personligen tror jag att innan Hovrättens dom faller så får hon inte nytt körkortstillstånd. Notera att Transportstyrelsen kan lägga spärrtid på upp till 36 månader.

Beträffande straff är det ju synd att vi inte har samma stränga rättsväsende som i USA, den här personen orsakade också 4 andra människors död , bara 110år i finkan!!

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...cid=entnewsntp
Citera
2021-12-22, 08:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja nog bör dom plockat körkortet men troligen bara 1 år och nu är det 1 1/2 år som passerat så hon kan ha tagit om det och vara ute på vägarna igen, då hon haft kortet mindre än 2 år så är de prövotid och måste tas om efter indragning

Citat:
Ursprungligen postat av Sol-Ingvar
Personligen tror jag att innan Hovrättens dom faller så får hon inte nytt körkortstillstånd. Notera att Transportstyrelsen kan lägga spärrtid på upp till 36 månader.

Beträffande straff är det ju synd att vi inte har samma stränga rättsväsende som i USA, den här personen orsakade också 4 andra människors död , bara 110år i finkan!!

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...cid=entnewsntp
Körkortets spärrtid går ut 2023-08-15. Hon kommer att bli tvungen att "ta om" körkortet oavsett utfall i HR
Citera
2021-12-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Körkortets spärrtid går ut 2023-08-15. Hon kommer att bli tvungen att "ta om" körkortet oavsett utfall i HR

Fick hon 36 månader?
De börjar räknas från de polisen tar körkortet och med tanke på skador och hon låg på lassa länge så är det troligt att lappen plockades i augusti, så då blev det en sommar extra utan körkort.

Är de bara skitsnack att hon är ute och kör eller skiter hon i allt och kör utan körkort?
Citera
2021-12-22, 17:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Fick hon 36 månader?
De börjar räknas från de polisen tar körkortet och med tanke på skador och hon låg på lassa länge så är det troligt att lappen plockades i augusti, så då blev det en sommar extra utan körkort.

Är de bara skitsnack att hon är ute och kör eller skiter hon i allt och kör utan körkort?
Det enda jag vet är vad jag skrev i mitt förra inlägg. Och det var baserat på vad Transportstyrelsen sa i morse om hennes status vad gäller körkortet
Citera
2022-01-04, 00:52
Medlem
Ungdomsrabatten (18-20 år) slopas ju från och med i år.
Men visst kommer L att dömas utifrån dom lagar och regler som gällde när brottet begicks?
Citera
2022-01-04, 07:43
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejkonfis
Ungdomsrabatten (18-20 år) slopas ju från och med i år.
Men visst kommer L att dömas utifrån dom lagar och regler som gällde när brottet begicks?
Ja det kommer hon.
Citera
2022-01-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Ja det kommer hon.

Synd.
Citera
2022-01-05, 06:28
Medlem
Skulle dehär fallet tas upp igen?? Fattar inte att mördare som Lovisa ens kan få tillbaka körkortet?
Citera
2022-01-05, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Skulle dehär fallet tas upp igen?? Fattar inte att mördare som Lovisa ens kan få tillbaka körkortet?

Domen är överklagad av först åklagarsidan och därpå av försvaret.

Oklart när Hovrätten tar upp fallet.

"Mördare" förutsätter uppsåt. Alltså, att meningen och viljan redan från start var att döda de 4 grabbarna.
Riktigt där är vi inte. Men, det skulle vara intressant att pröva uppsåtets nedre gräns på detta fallet - alltså åtala för likgiltighetsuppsåt. Jag tycker det kan finnas fog för det.

Nej, hon "får inte tillbaka körkortet". Uppgifter i tråden pekar på att hon fick 3 års spärrtid, och det innebär att körkortet måste tas om på nytt någon gång efter 2023-08-15.
Alltså hela serien med söka körkortstillstånd, riskkurser, teoriprov och uppkörning.
Helt nytt körkort, alltså.

Är hon värd det? Inte med den attityd hon visat upp hittills, nej - men så är lagen skriven.
Citera
2022-01-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bl9ppe
Yo, fäll ner pungen o landa.

Dra inte domhär korten innan du vet till hundra procent. Har extremt mycket släkt som jobbar på akut och intensiv. Alla ringde mig imorse för att se om jag var delaktig. Din kompis måste alltså vårda personerna/personen för att veta.

Ingen som vet några namn?
Måste vara efter gårdagens cruisingar.
Tänk så rätt han hade
Citera
2022-02-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka
Min bestämda åsikt är att även sex månader är alldeles för lite för det L har gjort sig ansvarig till, även med beaktande av att hon var 19 år vid det aktuella brottstillfället. Allra minst två års fängelse, plus kraftiga bötesbelopp, bör det dömas till.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det enda jag vet är vad jag skrev i mitt förra inlägg. Och det var baserat på vad Transportstyrelsen sa i morse om hennes status vad gäller körkortet

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Domen är överklagad av först åklagarsidan och därpå av försvaret.
Oklart när Hovrätten tar upp fallet.

Någon som har någon ny info i fallet?

Tråkigt att det tar sån enorm tid.
Citera
2022-02-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Någon som har någon ny info i fallet?

Tråkigt att det tar sån enorm tid.

En av sakerna som förvånar med detta fallet är att det från dag 1 varit så tyst kring GM.

Inga stora avslöjanden, och heller inte någon vän som gått all-in för att försvara henne här i tråden.

Antingen har hon EXTREMT lojala vänner. Eller, inga vänner alls...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in