2021-09-30, 01:41
Medlem
Gruppbostads avatar
Att den där epa-traktorn valde att inte stanna vid olyckan utan istället bara köra rakt förbi och sen ringa 112 när man hunnit åka iväg och gömma epa-traktorn, visar väl på hur outvecklad hjärnan är i den där åldern...

Att dölja en trimmad EPA-traktor är viktigare än 4 människoliv hahaha

Satt Eriks tjej med i EPA-traktorn? Undra hur konversationen gick:

Flickvännen: STANNA STANNA DOM KRASCHA!!!!
Erik: NEJ NEJ VI MÅSTE DRA FORT SOMFAN!!!! EPAN ÄR TRIMMAD!!!!!!
Senast redigerad av Gruppbostad 2021-09-30 kl. 01:44.
Citera
2021-09-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
Att den där epa-traktorn valde att inte stanna vid olyckan utan istället bara köra rakt förbi och sen ringa 112 när man hunnit åka iväg och gömma epa-traktorn, visar väl på hur outvecklad hjärnan är i den där åldern...

Att dölja en trimmad EPA-traktor är viktigare än 4 människoliv hahaha

Satt Eriks tjej med i EPA-traktorn? Undra hur konversationen gick:

Flickvännen: STANNA STANNA DOM KRASCHA!!!!
Erik: NEJ NEJ VI MÅSTE DRA FORT SOMFAN!!!! EPAN ÄR TRIMMAD!!!!!!

Det är inte det värsta.

Att handla fel under stress och chock är en sak. Omoget, omanligt, ovärdigt - men sådant händer.

Att däremot vara kallad att vittna i rätten typ ett år senare och ändå bara stå och mumla samt inte beskriva det inträffade öppet och korrekt är för jävligt mot alla som behövde klarhet i det inträffade.

Det är det värsta.
Citera
2021-09-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hur allvarligt skadad blev Julia, tror hon heter så, hon som satt fram i passagerarsätet bredvid Lovisa. Kommer hon kunna bli helt återställd? Hoppas verkligen det, det är så tragiskt när unga drabbas. Julia var väl bara 14-15 år?

Tragisk olycka det här. Den berörde mig djupare än vad olyckor annars brukar göra. Vad grabbarnas familjer går igenom orkar man inte ens tänka på. R.I.P.

Jag har fått känslan att det inte finns något ont i Lovisa alls, hon ville nog bara ”stila” inför sina vänner. Väldigt omdömeslöst såklart.

Oavsett om det formella straffet blir milt eller ej, så ser jag att det stora straffet för Lovisa blir hennes egna samvete som hon kommer bära med sig resten av livet. Det är straff nog tycker jag, varför jag sympatiserar med henne också. Usch, detta var en djupt tragisk olycka.

Jag körde själv ganska omdömeslöst i unga år, men hade turen på min sida. En fortkörningsbot var det enda ”missödet” som inträffade.

Jag är av uppfattningen att körkortåldern borde höjas, kanske till 25 år! Jag vet, det låter högt, men forskningen visar att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän 25-årsåldern.

Ska man vara i trafiken bör förmågan till riskbedömningar vara fullt utvecklad. Yngre människor får transportera sig med buss/tåg/vuxna som stjutsar.

Vad gäller framsätespassageraren J, så är hennes skador så många och så allvarliga, att det tyvärr är helt orimligt att tänka sig att hon skulle kunna bli helt återställd. Vi kan bara hoppas att rehabiliteringen kan ta henne så långt det är möjligt rent medicinskt. Sedan är det, precis som du säger, för oss utomstående omöjligt att fullt ut förstå vad offrens familjer går igenom och för all framtid tvingas leva med på grund av det här!

Sedan när det gäller gärningspersonen, L: Du har varit med länge på den här tråden, men man skulle kunna tro att du inte alls har förstått, eller kunnat ta till dig, ett dugg av vad så många tagit upp här! "Känslan" du nämner bottnar i den oförståelsen. Försök någon gång inse att alla individer inte är utrustade med samvete och empatisk förmåga, även om den överväldigande majoriteten är det. (inklusive du och jag, och, enligt uppskattningar som gjorts, kanske 96-97 procent av befolkningen i övrigt). Detta är ett klart vetenskapligt belagt faktum! Ditt sätt att resonera bygger på att alla skulle fungera likadant i det avseendet som nämnda majoritet, vilket är direkt felaktigt (hur mycket vi än skulle önska att det förstnämnda vore fallet)! Vi kan, av uppenbara skäl, inte inta samma empatiska hållning mot nämnda minoritet som mot andra, precis som vi inte heller kan göra mot andra allmänfarliga personer, som renodlade terrorister och mördare.

Alla indikationer tyder på att L dessvärre tillhör den kategori som saknar dessa förmågor och har antisocial personlighetsstörning, med klart narcissistiska drag. Det är mycket som talar för detta. Enligt vittnesuppgifter vid tingsrättsförhandlingarna, hade L satt i system att köra omkring på vägarna i vettlös fart, ibland med vittnet som passagerare, ofta fibblande med mobilen samtidigt och helt utan hänsynstagande till andra människors liv och säkerhet. Vansinneskörningen i samband med kraschen var alltså i sig ingen engångsföreteelse, utan tyvärr en logisk konsekvens av ett utbrett hänsynslöst beteendemönster hos L. "Olycka" är inte rätt ord i det sammanhanget! Det där med "samvetskval som straff nog" kan du glömma helt och hållet, såväl sett utifrån omständigheterna kring L själv, andra människors säkerhet, som det allmänna rättsmedvetandets krav! L har inte visat minsta tecken på uppriktig ånger, skuldansvarstagande, eller empatiyttringar gentemot offren/deras anhöriga. I stället har hon i rättsligt sammanhang framstått som en feg och ynklig person, som inte ens tar ansvar för själva gärningen - detta utan all saklig grund - utan bara har som enda intresse att försöka utnyttja slappheten i det svenska rättssystemet för att själv komma så lindrigt undan som möjligt. I den andan har hon till och med överklagat den anstötligt och bisarrt lindriga tingsrättsdomen till hovrätten för att försöka bli frikänd(!!!).

Slutligen: Hur i all världen tänker du när du pratar om att höja körkortsåldern till 25 år? Vill du beröva rätten att köra bil för den stora majoritet av unga människor i åldersspannet 18-24 år, vars hjärnor, förstånd och empatiska förmåga är fullt tillräckligt utvecklade för att köra bil på ett vettigt sätt, för att en minoritet begår allvarliga överträdelser? Blir man myndig vid 18 års ålder måste man rimligen, rent generellt sett, ha rätt att köra bil också!
Citera
2021-10-01, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka
Vad gäller framsätespassageraren J, så är hennes skador så många och så allvarliga, att det tyvärr är helt orimligt att tänka sig att hon skulle kunna bli helt återställd. Vi kan bara hoppas att rehabiliteringen kan ta henne så långt det är möjligt rent medicinskt. Sedan är det, precis som du säger, för oss utomstående omöjligt att fullt ut förstå vad offrens familjer går igenom och för all framtid tvingas leva med på grund av det här!

Sedan när det gäller gärningspersonen, L: Du har varit med länge på den här tråden, men man skulle kunna tro att du inte alls har förstått, eller kunnat ta till dig, ett dugg av vad så många tagit upp här! "Känslan" du nämner bottnar i den oförståelsen. Försök någon gång inse att alla individer inte är utrustade med samvete och empatisk förmåga, även om den överväldigande majoriteten är det. (inklusive du och jag, och, enligt uppskattningar som gjorts, kanske 96-97 procent av befolkningen i övrigt). Detta är ett klart vetenskapligt belagt faktum! Ditt sätt att resonera bygger på att alla skulle fungera likadant i det avseendet som nämnda majoritet, vilket är direkt felaktigt (hur mycket vi än skulle önska att det förstnämnda vore fallet)! Vi kan, av uppenbara skäl, inte inta samma empatiska hållning mot nämnda minoritet som mot andra, precis som vi inte heller kan göra mot andra allmänfarliga personer, som renodlade terrorister och mördare.

Alla indikationer tyder på att L dessvärre tillhör den kategori som saknar dessa förmågor och har antisocial personlighetsstörning, med klart narcissistiska drag. Det är mycket som talar för detta. Enligt vittnesuppgifter vid tingsrättsförhandlingarna, hade L satt i system att köra omkring på vägarna i vettlös fart, ibland med vittnet som passagerare, ofta fibblande med mobilen samtidigt och helt utan hänsynstagande till andra människors liv och säkerhet. Vansinneskörningen i samband med kraschen var alltså i sig ingen engångsföreteelse, utan tyvärr en logisk konsekvens av ett utbrett hänsynslöst beteendemönster hos L. "Olycka" är inte rätt ord i det sammanhanget! Det där med "samvetskval som straff nog" kan du glömma helt och hållet, såväl sett utifrån omständigheterna kring L själv, andra människors säkerhet, som det allmänna rättsmedvetandets krav! L har inte visat minsta tecken på uppriktig ånger, skuldansvarstagande, eller empatiyttringar gentemot offren/deras anhöriga. I stället har hon i rättsligt sammanhang framstått som en feg och ynklig person, som inte ens tar ansvar för själva gärningen - detta utan all saklig grund - utan bara har som enda intresse att försöka utnyttja slappheten i det svenska rättssystemet för att själv komma så lindrigt undan som möjligt. I den andan har hon till och med överklagat den anstötligt och bisarrt lindriga tingsrättsdomen till hovrätten för att försöka bli frikänd(!!!).

Slutligen: Hur i all världen tänker du när du pratar om att höja körkortsåldern till 25 år? Vill du beröva rätten att köra bil för den stora majoritet av unga människor i åldersspannet 18-24 år, vars hjärnor, förstånd och empatiska förmåga är fullt tillräckligt utvecklade för att köra bil på ett vettigt sätt, för att en minoritet begår allvarliga överträdelser? Blir man myndig vid 18 års ålder måste man rimligen, rent generellt sett, ha rätt att köra bil också!

Tycker inte att det verkar vara nått större fel på J kroppsligt.
Det festas och sups titt som tätt.
Hade jag varit mor/far till den tösen så hade jag dragit i handbromsen för länge sedan.
Citera
2021-10-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka

Nej de är inte möjligt att göra detta, gymnasiet lämnar många och ska börja jobba när man är 19 och i många arbeten krävs kk. Ska man ge dessa färdtjänst tills dom blir 25? Färdtjänst i hemtjänsten också kanske?
Bor man på landsbygden finns inga möjligheter att ta buss/tåg, från mina föräldrar tex är det ca 2 mil till närmsta busshållplats och tåg 7 mil. Ja tom taxi är närmaste 1,8 mil bort.
Citera
2021-10-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hur är detta möjligt? Hon ska vara bakom galler, inte bakom ratten.

Ja, självklart ska L ha ett rejält fängelsestraff, och körkortet återkallat. Allt annat är ett direkt hån mot offren, närstående - framför allt de fyra dödade pojkarnas anhöriga - säkerheten på vägarna och det allmänna rättsmedvetandet!
Citera
2021-10-16, 23:56
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren
Tycker inte att det verkar vara nått större fel på J kroppsligt.
Det festas och sups titt som tätt.
Hade jag varit mor/far till den tösen så hade jag dragit i handbromsen för länge sedan.

Knubbsälen J har börjat röka och helt öppet inför mamman, som inte verkar bry sig. Precis som du säger så sups det ordentligt. På instagram kan man ibland se hur dem åker bil utan bilbälte och vid något tillfälle har passageraren i framsätet suttit bakvänd, alltså haft instrumentbrädan som ryggstöd. Tösen har helt missat hur mycket brun-utan-sol man ska använda och doserar detta till en dos som skulle räcka till hela kommunens fjortisar. Några biverkningar från olyckan tycks inte finnas, förutom att hon har svårt att hålla tungan inne i munnen, för den hänger konstant utanför munnen.
Citera
2021-11-01, 17:12
Medlem
någon som vet när HD förhandlingarna börjar?
Citera
2021-11-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldlord
Med tanke på att hon flänger runt på bilträffar hit och dit som vanligt, så är de ingen större fara med lilla Julia. Supa som 14 åring i andra städer och bilar går i arv, skulle sätta min högra hand på att mamma hennes var av samma sort.
Fjortis tjejer som tror dom är vuxna.
Antisocialt beteende, begåvning etc är ärftligt så morsan är givetvis likadan.
Citera
2021-11-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Antisocialt beteende, begåvning etc är ärftligt så morsan är givetvis likadan.

Till skillnad från vad gäller L, tror jag inte att det behöver handla om någon antisocial personlighetsstörning beträffande J. Däremot torde det tyvärr stå klart att J har haft mycket destruktiva uppväxtförhållanden, vilket lett till stor brist på sådant som sunda värderingar, tydliga och nödvändiga gränssättningar samt normal mognadsutveckling - saker som i sig fått allvarliga konsekvenser.

När det gäller skeendet kring Sörforskraschen, kan jag dock inte se att J kan lastas på något sätt för det fruktansvärda som hände.
Citera
2021-12-13, 19:01
Medlem
henkesss avatar
Hörde rykten att L varit ute på en ytterligare galen biltur, känns som någon borde hejda henne snart. Innan hon tar livet på några fler personer.
Citera
2021-12-14, 12:35
Medlem
Vargiveums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hörde rykten att L varit ute på en ytterligare galen biltur, känns som någon borde hejda henne snart. Innan hon tar livet på några fler personer.

Rykten... Var har du hört det? Och vad kan sanningshalten vara? Körkortet har de väl tagit ifrån henne eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in