2021-12-17, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Passen hjälper inte. Kolla på Danmark te..x nattlivet blir alla superspridarevents där enbart vaccinerade får vara och sprider viruset bland varandra. Smittan rusar och det är bara en tidsfråga innan det är här också. Naturligtvis kommer det skyllas på de ovaccinerade som inte ens får vara ute och har möjlighet att sprida smittan.

Precis. Det säger en del om intelligensen hos dom vaccinerade.

Random vaccinerad dude:
- Buhu... Lås in dom ovaccinerade så vi inte behöver vara nära dom!
- Buhu... Jag blev sjuk. Det beror på dom inlåsta som jag inte ens har varit nära.
- Buhu... Jag är en jävla idiot som inte ens klarar av att föra ett enkelt resonemang...
Citera
2021-12-17, 07:52
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag förutsätter att produktbladen för vaccinen stämmer. Minskad smittspridning betyder inte ingen spridning alls.
Du får gärna lov att peka ut var de påstår att produkterna skulle bidra till minskad smittspridning. Men du behöver inte slösa din tid med att leta eller länka till ett uttalande från någon byråkrat, politiker eller journalisthora, vaccinen var inte skapade för att minska smittspridning. Att de skulle bidra till minskad smittspridning är en hypotes vars premiss är att vaccinerade skulle vara sjuka under en kortare tid och bära på en mindre mängd av viruset i sina kroppar. Denna premiss har med tiden visat sig vara felaktig och därför även hypotesen.
Citera
2021-12-17, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Passen hjälper inte. Kolla på Danmark te..x nattlivet blir alla superspridarevents där enbart vaccinerade får vara och sprider viruset bland varandra. Smittan rusar och det är bara en tidsfråga innan det är här också. Naturligtvis kommer det skyllas på de ovaccinerade som inte ens får vara ute och har möjlighet att sprida smittan.

Precis så här är det... först trodde folk att de inte kunde bli smittade och sen insåg de att man faktiskt kunde bli det som vaxxad... då ändrade man lite och sa ”man blir inte allvarligt sjuk ”

Och när man då ser att även vaxade dör så skyller man på de som inte tagit vaccinet
Citera
2021-12-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det du säger har dock en bra poäng. Vaccinpassen kommer ge en falsk trygghet precis som vaccinen. Folk litar för mycket på vaccinen.

Jag märker t ex att folk höll avstånd mycket mer innan vaccinen kom...
Citera
2021-12-17, 07:55
Medlem
Håller verkligen med! Det saknas riskanalys för införande av vaccinpass samt för vissa andra restriktioner och förhållningssätt. En utredning borde tillsättas. Regeringens, FHM, kommuners och landstings arbete i pandemin ska granskas av oberoende part.
Citera
2021-12-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Jo, Friskis och Svettis har infört det vad jag vet.
Sats har inte krav på vaccinbevis (än) så där är det bara att fortsätta träna och hålla sig frisk.
Citera
2021-12-17, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Snarare resten av ditt liv, om du valt att hoppa på vaccintåget. Det är inte bara skyddseffekten mot covid som klingar av efter några månader - det är hela ditt immunförsvar som ska skydda dig mot alla yttre hot (bakterier och virus) som möter oss i vardagen. Du klarar dig inte utan det. Du kanske har noterat att säsongsinfluensan kom extremt tidigt och kraftigt just i år - samma år som över 80% av den vuxna befolkningen har mixtrat med sitt immunförsvar genom att vaccinera sig. Inte svårt att se det sambandet.

Faktiskt tänkt tanken...finns de nå samband? Många på jobbet har blivit ordentligt dålig som generellt inte brukar bli särskillt sjuk av förkylningar...
Citera
2021-12-17, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Vaccinpass i de flesta offentliga sammanhang tack. Affärer, restauranger, gym, apotek m.m. Betackar mig för att behöva beblandas med ovaccinerade smittohärdar.

I villket syfte skulle det vara bra?
Citera
2021-12-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
För att öka vaccineringsgraden bör man omedelbart införa vaccinationspass för att få tillgång till sjukvården.

Men om jag är vaccinerad har jag väl inget behov av vård ?
Kan du utveckla ?
Citera
2021-12-17, 08:26
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Du får gärna lov att peka ut var de påstår att produkterna skulle bidra till minskad smittspridning. Men du behöver inte slösa din tid med att leta eller länka till ett uttalande från någon byråkrat, politiker eller journalisthora, vaccinen var inte skapade för att minska smittspridning. Att de skulle bidra till minskad smittspridning är en hypotes vars premiss är att vaccinerade skulle vara sjuka under en kortare tid och bära på en mindre mängd av viruset i sina kroppar. Denna premiss har med tiden visat sig vara felaktig och därför även hypotesen.

Ursäkta mig! Jag trodde jag läste om det på produktbladen, men där stod det inte.

Minst en vaccindos reducerar transmission ca 40-50% för inom hushållen i England.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmc2107717

Det kanske övertygar dig att vaccinen minskar smittspridning om du inte tror blint på FHM.
Citera
2021-12-17, 08:28
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Hur har det blivit i andra länder där det införts ? Har dödsfallen blivit färre ? Har fler vaccinerat sig ? Har smittotalen sjunkit ?

Jag antar att syftet är att få fler att vaccinera sig. Det verkar också ha effekt. Tusentals fotbollshuliganer rusade till vaccinbåsen så fort de inte fick se vuxna män kicka boll. Det är därför ganska effektivt på den stora massan mjuking-antivaxxers, det är bara de riktigt rabiata som låter bli fortfarande.
Citera
2021-12-17, 08:29
Medlem
Här är en läkare som skickligt ifrågasätter och utmanar med hälsopass:

https://www.gp.se/debatt/utvidga-vaccinpass-till-h%C3%A4lsopass-1.61463416
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in