2021-12-17, 22:27
Avslutad
Är detta verkligen värt att införa vaccinpass över?
Citat:
How deadly is the Omicron variant?
Experts have found Omicron mutations allow it to escape immunity provided by both vaccine doses.

Early research shows it reduces two doses of Pfizer to 30 percent effectiveness, with AstraZeneca potentially down to zero.

While the booster can reforge it back to 75 percent, the programme is still some distance from covering everyone, meaning many are at Omicron's mercy.

In a report released last month, the organisation said that of the 38 countries touched by the variant, none have reported Omicron-specific deaths.

Since then, it has spread rapidly, and one person in the UK has died with the new variant.

Other countries have not yet recorded deaths or significant hospitalisation numbers.

https://www.express.co.uk/life-style/health/1531607/How-deadly-is-Omicron-variant-WHO-report-evg
Citera
2021-12-17, 23:20
Medlem
Besticks avatar
Lena Hallengren i Aftonbladet idag:

Inget vaccinpass i kollektivtrafiken

"Till jul uppmanas ovaccinerade fortsatt att undvika trängsel och onödiga resor. Det kommer dock inte att bli aktuellt att införa vaccinpass i kollektivtrafiken, varken nu eller framöver. Det är en för stor inskränkning på friheten, menar Lena Hallengren.

– Det är viktigt att ha tillgång till kollektivtrafiken för att exempelvis kunna ta sig till sitt arbete, oavsett om man är vaccinerad eller inte. Att säga att människor inte kan flytta sig kan få otroligt allvarliga konsekvenser."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nWO9j5/hallengren-fler-kommer-kunna-fira-jul

En strimma hopp om att regeringen inte kommer gå längre med dessa tramsiga pass? Gym och restauranger kanske det blir med, men sen då...?

Vi får se...
Citera
2021-12-18, 00:44
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
För 1 - 2 år sedan så skrattade du åt "De vill införa digitalt id för alla människor och övervaka allt och alla hela tiden". Idag skrattar du åt påståenden om "nanobots" i vaccinen och 5G. Om 1 - 2 år från och med idag så kanske du inte skrattar åt det längre? Har du tänkt så någon gång? Eftersom du nu har insett att "galningarna" hade rätt och du själv hade fel i övervakningsfrågan?

Även om man inte tror på allt (det bör man givetvis inte göra) så kanske man bör vara lite öppen för vad vissa personer som under många år har varnat för det här säger? Öppen för möjligheten att även vissa "galna konspirationsteorier" kan vara sanna, men inte har blivit synliga för oss än?

Mja, viss skillnad på vaccinpass och det den kommer användas till och nanobots, chip och sånt. Anser att det senare fortfarande är foliehatteri.

I början var jag mer inne på att det skulle delas ut vaccin, det skulle vara frivilligt och förr eller senare skulle allt vara över. Men nej, tydligen gjorde inte vaccinerna det som utlovades, jag började snappa upp massa osammanhängande ord och agerande bland makthavarna och började då gräva efter info och siffror själv och därmed föddes min kritiska inställning till hela grejen både vad gäller pandemin, åtgärderna, vaccinerna och hetsen att ta dem. Sen när det här med vaccinpass började dyka upp så visste väl alla utanför fårhagen att det inte skulle sluta där, utan fler och fler åtgärder skulle sättas in för att folk ska ta vaccinet och vissa länder har redan gått så långt som att tvinga sitt folk. Och att vaccinpassen kommer användas och kopplas till annat tvekar jag inte en sekund på. Eller om inte just vaccinpass så kommer något liknande system skapas inom kort.
Citera
2021-12-18, 00:50
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Men varför? Varför är den där sprutan i armen så inihelvete viktig??

Bra fråga. Det undrar jag också. Förstår om den ska vara viktig för äldre och andra riskgrupper men allra flesta behöver inte den.

Märkligt hur vaccinpass väger mer än negativa PCR-tester som inte godtas längre, de nämner absolut ingenting om covidpass för de som haft skiten och blivit friska, de låter vaccinerade göra vad fan de vill trots att vaccinerade också smittar. De får trängas på nattklubbar, festivaler, konserter, bio, fotbollsmatcher osv osv trots att makthavarna gapar om att hindra och dämpa smittspridning.

Det går inte ihop. Det är som att äta både kakan, tallriken och bordet den står på och vilja ha kakan samtidigt. Det funkar inte. De skiter i vilket, bara man tar sprutan.
Citera
2021-12-18, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Helt galet med dessa covidpass. När det gått sex månader efter dina två första sprutor så har så gott som hela skyddet försvunnit. Ändå så bär du omkring på ett covid pass. Du får till och med ett nytt pass innan du har tagit tredje sprutan. Du går ut och in överallt med ditt covid pass som en stor tickande smittbomb. Ingen förstår det inte ens du själv. Det är en ren skandal!

De som är smittade kan smitta vidare. Både vaccinerade och ovaccinerade kan bli smittade. Det finns alltså ingen logik överhuvudtaget i de här vaccinpassen.

Om man hade inkluderat negativa tester och genomgången infektion tillsammans med vaccinering i sk covidpass hade det varit någorlunda begripligt. Nu blir det så övertydligt att man bara vill smälla ovaccinerade på fingrarna. Syftet borde vara att minska smittspridningen.
Citera
2021-12-18, 07:39
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
God hälsa, yngre medelålder.
Vaccinen togs fram av världens mest framstående forskare och genomgick labbtester och kliniska studier, och passerade samtliga granskningar som krävs för att få ut ett vaccin.
Vaccinen togs fram med ett enda syfte - att stoppa covid. Dock tror en stor mängd puckon att det är en konspiration, men för oss klarsynta, så vet vi att så är fallet.
Jag tog vaccinet för att skydda personer i min närhet som befinner sig i riskgrupp och jag hade gjort det igen under samma förutsättningar.
Splittring är aldrig bra, men det är antivaxxare som väljer att polarisera. Ta vaccinet och håll käften, eller ta inte vaccinet och håll käften. Capice?

Jag frågar igen då.

Känner du att du har blivit bra informerad eller att du på egen hand har tagit reda på så mycket du kan om vaccinernas effekt samt bieffekter innan du vaccinerade dig?

Anser du att du har gjort tillräckligt med research att fatta beslutet att vaccinering är nödvändigt för dig och att det är önskvärt?

Varför anser du att du är mycket klokare än någon som inte har vaccinerat sig? Vad är det som gör dig klokare? Är du helt enkelt bara klokare eftersom att du har vaccinerat dig?

Tycker du verkligen att det är bra att glädjas åt denna splittringen av samhället? Är det verkligen såhär du vill ha det?
Citera
2021-12-18, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Mja, viss skillnad på vaccinpass och det den kommer användas till och nanobots, chip och sånt. Anser att det senare fortfarande är foliehatteri.

I början var jag mer inne på att det skulle delas ut vaccin, det skulle vara frivilligt och förr eller senare skulle allt vara över. Men nej, tydligen gjorde inte vaccinerna det som utlovades, jag började snappa upp massa osammanhängande ord och agerande bland makthavarna och började då gräva efter info och siffror själv och därmed föddes min kritiska inställning till hela grejen både vad gäller pandemin, åtgärderna, vaccinerna och hetsen att ta dem. Sen när det här med vaccinpass började dyka upp så visste väl alla utanför fårhagen att det inte skulle sluta där, utan fler och fler åtgärder skulle sättas in för att folk ska ta vaccinet och vissa länder har redan gått så långt som att tvinga sitt folk. Och att vaccinpassen kommer användas och kopplas till annat tvekar jag inte en sekund på. Eller om inte just vaccinpass så kommer något liknande system skapas inom kort.
Nanobots låter som extremt foliehatteri, det håller jag med om.
Men om man håller fler bollar i luften så pågår den tekniska utvecklingen i rasande fart utanför pandemisituationen och då är dessa bottar inte alls osannolika. Det är ytterst troligt att vi i framtiden kommer att vara frivilligt chippade på nåt sätt då det antagligen kommer att ge så många fördelar att vi inte vill avstå. Jag är helt säker på att den tekniska utvecklingen kommer att nå dit om mänskligheten inte utrotar sig själv eller får en komet i plytet á la dinosaurierna.

Låt oss leka med tanken att något smartskaft uppfinner en bot som faktiskt kan utrota cancer, om herr doktor föreslår en sådan som sista lösning åt en cancerpatient så föreställer jag mig att 100% väljer den lösningen före oundviklig död. Skillnaden är att det i mitt exempel är en frivillig lösning, när teknologin väl existerar kommer dock även problematiken med klåfingriga maktmänniskor och tvångsmedel för att ”lösa ett samhällsproblem”. Fan vet vad nanoboten i mitt exempel kan programmeras att göra, utöver att bota cancer. Nanobottar i händerna på en sosse, gud hjälpe oss alla...

TLDR; Nanobots är foliehatterier idag, men inte imorgon.

Dessutom: om vaccinpasset skulle erbjudas som ett chip under huden idag är jag helt hundra på att en del skulle föredra det istället för ”att behöva hålla på och krångla med Kivra”. Man ska inte underskatta en del människors mani över att ständigt leta efter den lättaste vägen ut.
Senast redigerad av LepraHunk 2021-12-18 kl. 10:44.
Citera
2021-12-18, 10:55
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag frågar igen då.

Känner du att du har blivit bra informerad eller att du på egen hand har tagit reda på så mycket du kan om vaccinernas effekt samt bieffekter innan du vaccinerade dig?

Anser du att du har gjort tillräckligt med research att fatta beslutet att vaccinering är nödvändigt för dig och att det är önskvärt?

Varför anser du att du är mycket klokare än någon som inte har vaccinerat sig? Vad är det som gör dig klokare? Är du helt enkelt bara klokare eftersom att du har vaccinerat dig?

Tycker du verkligen att det är bra att glädjas åt denna splittringen av samhället? Är det verkligen såhär du vill ha det?
Jag anser att min egen intelligens i förhållande till den information vi getts har tagit helt rätt beslut.
Jag anser mig klokare än antivaxxers eftersom jag klarar av att presentera siffror och statistik bakom mina påståenden.
Splittringen är det NI som står för, så du får svara på den frågan. Det är NI som är en pissliten minoritet, remember?
Citera
2021-12-18, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Lena Hallengren i Aftonbladet idag:

Inget vaccinpass i kollektivtrafiken

"Till jul uppmanas ovaccinerade fortsatt att undvika trängsel och onödiga resor. Det kommer dock inte att bli aktuellt att införa vaccinpass i kollektivtrafiken, varken nu eller framöver. Det är en för stor inskränkning på friheten, menar Lena Hallengren.

– Det är viktigt att ha tillgång till kollektivtrafiken för att exempelvis kunna ta sig till sitt arbete, oavsett om man är vaccinerad eller inte. Att säga att människor inte kan flytta sig kan få otroligt allvarliga konsekvenser."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nWO9j5/hallengren-fler-kommer-kunna-fira-jul

En strimma hopp om att regeringen inte kommer gå längre med dessa tramsiga pass? Gym och restauranger kanske det blir med, men sen då...?

Vi får se...
Det rödmarkerade är så självklart, men ändå fattar inte vaccinfanatikerna problemet. De menar att vaccinpasset får viruset att försvinna men fattar verkligen inte att även deras frihet försvinner på köpet. När viruset inte längre är ett problem återstår problematiken med att framtidens politiker har ett extremt kontrollverktyg kvar i sina händer, redo att användas inför nästa gång befolkningen av makten upplevs som uppstudsig.

Kan vi i framtiden rösta ”fel”? Tar vi inte ”klimathotet” på allvar? ”Respekterar” vi inte HBTQ? Vaccinpass kan mycket enkelt konverteras till Beteendepass när metoden väl är allmänt accepterad. Visa upp sin digitala regnbåge om man vill tillhöra ”gemenskapen”, allt som krävs är att man är en certifierad Duktig Människa. Det handlar i slutändan inte om medicin, utan om politik.
Senast redigerad av LepraHunk 2021-12-18 kl. 11:13.
Citera
2021-12-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Det rödmarkerade är så självklart, men ändå fattar inte vaccinfanatikerna problemet. De menar att vaccinpasset får viruset att försvinna men fattar verkligen inte att även deras frihet försvinner på köpet. När viruset inte längre är ett problem återstår problematiken med att framtidens politiker har ett extremt kontrollverktyg kvar i sina händer, redo att användas inför nästa gång befolkningen av makten upplevs som uppstudsig.

Kan vi i framtiden rösta ”fel”? Tar vi inte ”klimathotet” på allvar? ”Respekterar” vi inte HBTQ? Vaccinpass kan mycket enkelt konverteras till Beteendepass när metoden väl är allmänt accepterad. Visa upp sin digitala regnbåge om man vill tillhöra ”gemenskapen”, allt som krävs är att man är en certifierad Duktig Människa. Det handlar i slutändan inte om medicin, utan om politik.

Spot on.
Citera
2021-12-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag anser att min egen intelligens i förhållande till den information vi getts har tagit helt rätt beslut.
Jag anser mig klokare än antivaxxers eftersom jag klarar av att presentera siffror och statistik bakom mina påståenden.
Splittringen är det NI som står för, så du får svara på den frågan. Det är NI som är en pissliten minoritet, remember?
Du klarar inte av nånting, du förlitar dig på propaganda. Du är ett får. Att vara bock fixar du aldrig. Bääää
Citera
2021-12-18, 14:36
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Alltså, jag blir inte klok på detta!!

EU:s vaccinpass bara giltiga i nio månader!
Så hur många doser kommer krävas?
Vad innebär det för alla musslor och somalier när dom kommer hit.
Kommer de bli tvångs vaxade? Kan dom hämta ut bidrag och dom inte har pass?

https://sverigesradio.se/artikel/eus-vaccinpass-bara-giltiga-i-nio-manader

Denna har också undgått mig! Har det varit nåt i nyheterna ang detta?
Idag kan den som är vaccinerad förlänga giltigheten för sitt covidbevis med ytterligare 180 dagar genom att bara ladda ned det på nytt. Utan att ta någon ytterligare spruta.

EU planerar att sätta stopp för det. Så att man "frivilligt" fortsätter ta sina boosters.
Sverige är såklart med på tåget.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/16/eu-toppmote-samma-giltidhetstid-for-covidpassen-andersson.html
Citat:
EU-TOPPMÖTE
SAMMA GILTIDHETSTID FÖR COVIDPASSEN - ANDERSSON (Direkt)
2021-12-16 23:05

BRYSSEL (Nyhetsbyrån Direkt) EU-länderna bör komma överens om en gemensam giltighetstid för covidpassen. Det är rimligt att covidpassens giltighet löper ut efter en viss tid utan påfyllnadsdos, eftersom effekten av de första två doserna avtar med tiden.

Det sade statsminister Magdalena Andersson vid en presskonferens under pågående EU-toppmöte på torsdagen.

EU-ledarna diskuterade om covidpassen ska löpa ut, men det fanns inget konkret förslag om en specifik tidslängd, sade hon.

Maggan påstår att ingen tidslängd är föreslagen, men det är det - nio månader.

Här är förslaget:
https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/com_2021_749_1_en_act_part1_v3.pdf

Citat:
– Possession of a valid vaccination certificate should qualify if it indicates that sufficient time has passed since full vaccination as defined in the recommendation, and provided that not more than 9 months have passed since the date of vaccination, where the certificate was issued following the completion of the primary vaccination series.
– Possession of a valid test certificate should qualify if it falls within the standard validity periods defined in the recommendation;
– Possession of a valid recovery certificate should qualify if it indicates that less than 180 days have passed since the date of the first positive test result.

Och det bästa kommer som vanligt sist i dokumentet...

Citat:
As a general rule, this information should be published at least 24 hours before the measures come into effect

Citat:
This Recommendation should apply from 10 January 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in