Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-16, 22:11
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
I rättegångar mot gängkriminella är alla vittnesmål i FUP offentliga. Ditt namn står där, ditt personnummer går att få ut. När du är på plats i rättegången kan alla som är där se vem du är. Ditt förhör spelas in på ljudupptagning som alla kan beställa ut. Det är inte tillåtet att fotografera inne i salen, men utanför kan alla fotografera dig när du passerar.

Tänk själv, för fan.

Dels är det inte enbart därför fotoförbudet finns.
Sen att det redan är ett dåligt skydd för vittnen så behöver det inte urholkas ännu mer, jävligt märkligt resonemang..
Citera
2021-12-16, 22:31
Medlem
stjaertselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vad grundar du det på?

Jag grundar det på det på två saker.
Ett: att jag inte betraktar någon som genom sina handlingar har gett någon ett legitimt skäl att göra polisanmälan för våldtäkt som oskyldig eller vettig.
Två: det faktum att falska anmälningar om våldtäkt verkar vara ett väldigt sällsynt fenomen. Det går inte att veta exakta antal, men vad jag har förstått handlar det om några enstaka procent av fallen som enligt uppskattningar kan misstänkas vara falska.
Citera
2021-12-17, 07:27
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjaertselleri
Ett: att jag inte betraktar någon som genom sina handlingar har gett någon ett legitimt skäl att göra polisanmälan för våldtäkt som oskyldig eller vettig.
Du förutsätter att skälet är legitimt. Det är långt ifrån alltid fallet.

Citat:
Två: det faktum att falska anmälningar om våldtäkt verkar vara ett väldigt sällsynt fenomen. Det går inte att veta exakta antal, men vad jag har förstått handlar det om några enstaka procent av fallen som enligt uppskattningar kan misstänkas vara falska.
Av de våldtäktsanmälningar som läggs ner så är det ca 17% som hamnar i någon av kategorierna "har sannolikt inte hänt" eller "inte våldtäkt i juridisk mening". Knappast något jag skulle säga är väldigt sällsynt, utan snarare en rätt hög siffra.

Här är listan:

Kod:
Bortfallskategori                      Antal Andel (%) 
Formellt felaktig anmälning            49    7 
Har sannolikt inte hänt                79    11 
Inte utredningsbart                    81    11 
Inte våldtäkt i juridisk mening        41    6 
Utredningen väcker tvivel              150   20 
Målsäganden hoppar av                  80    11 
Misstänkt inte lokaliserad             31    4 
Otillräcklig bevisning, ”ord mot ord”  225   31 

https://bra.se/download/18.62c6cfa21...n_till_dom.pdf
Senast redigerad av SittFint 2021-12-17 kl. 08:26.
Citera
2021-12-17, 09:03
Medlem
Ännu en av dessa uppenbart störda rättshaverister/extremister som tror de står över lagen, likt Cissi Wallin mfl. Varför får de ens utrymme i media?
Citera
2021-12-17, 09:31
Medlem
Asmodeusvults avatar
”Under utredning” påstår rubriken.
Hur länge ska det ”utredas”?
När sätts hon i finkan?
Citera
2021-12-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Jag är inte jätteinsatt i just det här fallet men som regel brukar ansvaret för mäns våld mot kvinnor alltid falla tillbaka på kvinnan. Maria Sveland har vid flera tillfällen lyft den frågan. Det har gjort henne väldigt impopulär i vissa kretsar.

Som journalist borde hon få dokumentera verkligheten. Jag ser inte problemet här.

Så länge som du även tycker att det är lika ok att fota, dokumentera och hänga ut alla de våldtäktsoffer som passerar i rättssalarna också. Eller menar du att det bara är ok för vissa brottsoffer och inte andra?
Citera
2021-12-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Nej, det är väl tinderdatefallet det handlar om.

(FB) Dumpad Tinder-dejt döms för grovt förtal

Det är inte Tinder-fallet.
Citera
2021-12-17, 14:20
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkamera
Det är inte Tinder-fallet.

Nej, det har ju framkommit, men det handlar fortfarande inte om en våldtäkt utan ett förtalsmål där brottsoffret hängs ut på bild.
Citera
2021-12-17, 15:45
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Nej, det har ju framkommit, men det handlar fortfarande inte om en våldtäkt utan ett förtalsmål där brottsoffret hängs ut på bild.

Precis, Åtalad och fälld är hon Lambertzkvinnan som vi inte får namnge på Flashback trist nog.
Kvinnan har ju begått ett gäng brott vid det här laget och borde såklart undersökas närmare av fb-grävare
Citera
2021-12-17, 20:44
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjaertselleri
Haha wow.. Ja då förstår man ju att det blir konstigt när du utgår från din egen fantasi
Citera
2021-12-18, 04:53
Medlem
stjaertselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Haha wow.. Ja då förstår man ju att det blir konstigt när du utgår från din egen fantasi

Fast det gjorde jag inte egentligen, och det förstår du nog om du tänker efter ett varv till.
Citera
2021-12-18, 10:04
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du förutsätter att skälet är legitimt. Det är långt ifrån alltid fallet.

Av de våldtäktsanmälningar som läggs ner så är det ca 17% som hamnar i någon av kategorierna "har sannolikt inte hänt" eller "inte våldtäkt i juridisk mening". Knappast något jag skulle säga är väldigt sällsynt, utan snarare en rätt hög siffra.

Här är listan:

Kod:
Bortfallskategori                      Antal Andel (%) 
Formellt felaktig anmälning            49    7 
Har sannolikt inte hänt                79    11 
Inte utredningsbart                    81    11 
Inte våldtäkt i juridisk mening        41    6 
Utredningen väcker tvivel              150   20 
Målsäganden hoppar av                  80    11 
Misstänkt inte lokaliserad             31    4 
Otillräcklig bevisning, ”ord mot ord”  225   31 

https://bra.se/download/18.62c6cfa21...n_till_dom.pdf
Man skulle kunna tolka siffrorna som att c:a 25% (4-46%) av de nedlagda målen med någon sannolikhet är våldtäkt och att c:a 75% (44 - 96%) inte ärdet.
De fall där "målsägaren hoppar av" eller "otillräcklig bevisning" kan vara verkliga våldtäkter (42%)
De fall där den "misstänkte inte (är) lokaliserad" är sannolikt våldtäkter. (4%)
De fall där det är formellt felaktigt, där det sannolikt ej har hänt, där utredningen väcker tvivel och där det ej är våldtäkt juridisk är sannolikt ej våldtäkter. (44%)

Och ja, det sker många våldtäkter och det finns onda, ljugande och felande män, men även onda, felande och ljugande kvinnor.
Att som Sveland slåss för de onda för att det gynnar ett narrativ med hat som drivkraft borde vara lätt att fördöma oavsett kön eller annan intersektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in