Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Tvärtom har jag själv blivit attackerad av troende, kanske t.o.m. mer än av ateister, bara för att jag är ett Jehovas vittne.
Det har du i alla fall helt rätt i. Det märks tydligast i diskussioner om t.ex. treenigheten och korsets betydelse.
Skillnaden är förmodligen att troende som tror annorlunda än er ser det som ett fel att ni kallar er för kristna, medan ni anser att det är de som har fel och inte borde kalla sig kristna. Ateister störs inte av den komplikationen, men kan å andra sidan vara mer hätska i sina svar.
JV brukar vara mer städade i sina svar än övriga. Själv brukar jag mest svara i samma stil som den ursprungliga skribenten eller i stil med att en dålig fråga ska ha ett dåligt svar. Inte särskilt bra för en smidig diskussion, kanske, men jag har i alla fall inget personligt emot någon som helst troende, oavsett vad vissa här tror. De flesta jag känner är faktiskt djupt troende, både katoliker, JV och frikyrkliga och några judar och muslimer, även ett par scientologer i familjen som ännu inte har brutit kontakten med mig, även om de egentligen borde ha gjort det enligt "reglerna".