2021-12-16, 12:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Så du känner varje enkelt människa i dessa horder av människor och deras motiv, och hur definierar du begreppet aktivt sökande?
Det finns några som "söker" Gud med syfte att uppfylla sin egen profetia om att Han inte finns.
Räknar du sådana med i horderna av människor?

I dessa covidtider har d3-vitamin blivit en sak man funderar på. I Brasilien fann dom på att hitta sanningen om D3-vitamin och covid, men dom gjorde alla möjliga fel. Vitaminet gavs för sent i sjukdomsförloppet, det var D2-vitamin dom använde vilket inte funkar alls och dosen var skrattretande låg.
Konklusionen blev att D-vitamin inte hade någon effekt emot covid,-vilket var det man i utgångsläget hade hoppats på.
Samma sak med några utav dom som söker Gud, dom söker med syfte att INTE hitta Honom.

"Only drowning men could see Him".

Det finns bara ett sätt att hitta Gud: -När du söker Honom för att du drunknar, för att du går under om du inte hittar Honom, när du är i djup kris och ingen annan utväg finns.

Det låter som undanflykter för att förklara bort att det endast fungerar för de som redan tror.
Citera
2021-12-16, 12:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Visst är det fint att även sådana som du finns beskrivna i Bibeln precis i anslutning till det vi diskuterar ur Romarbrevet (som t.om. smeso känner till).
Du vill inte se det som en skapelse utan litar på något annat (vetenskap?) som säger emot Guds ord och menar att det är en slump.
Varför svarar du inte på frågan?
Exakt vad är det man ska se i "skapelsen" för att tro på "skaparens" existens?

Jag vet att det är lättare att försöka göra det till att det är jag som är felande men nu frågade jag dig vad det är man ska se.
Citera
2021-12-16, 12:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Smeso (som jag kallar Bible Basher) och Sepiritz (som jag kallar Spaghettimonstruös) är med också de på ett hörn och uppfyller bibelord, dem som handlar om ogudaktiga & dårar o.dyl.
Ja, för Bibelns författare var ENORMT visa som kunde förutsäga att någon skulle vara kritisk till Bibelns påståenden. Helt otroligt mirakel, detta.
Citera
2021-12-16, 12:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Håller med.
De läser med ögonbindel. För vi får väl ändå lita på att de läser om de påstår det.
Det är lätt att säga att vi är blinda men det är tydligen svårare att förklara exakt vad det är vi ska se.
Om jag pressar dig om det får jag gissa att det blir "prova och se" och om jag ändå inte ser så är det att jag inte sökt ärligt och med öppet hjärta men du kan ändå inte förklara exakt vad det är jag ska se.
Det är jättekonstigt att det krävs sånt jonglerande om budskapet kommer från en allsmäktig gud.
Citera
2021-12-16, 12:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Att du blir provocerad av Guds ord är nog
mest ditt eget problem.
Jag säger bara vad Bibeln säger om saken.
Hur vet du att det är "Guds ord"? För mig är det bara en bok.
Det är fancluben som är problemet i mitt tycke.
Citera
2021-12-16, 12:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Slipper de är de glada. Inte sällan är det enda som kan få dem att gå till Bibeln att man frågar, typ: "var exakt har Bibeln fel då enligt dig?". Då kan de gå igång för en stund, men efter att ha kastat upp någonting mot Bibeln är de tillbaka i utgångspositionen som går ut på att blockera kontakten mellan andra människor och Bibeln.
De hatar Gud & Bibeln och lever ett endast fysiskt och psykiskt liv i ett tätt och djupt andligt mörker, där mörkret är tätt och djupt också inne i dem, i deras själar.
Man kunde säga om dem (i gruppen som inte bara låtsas vara ateister) att de valt att blir andliga autister. Det kvasi-andliga liv som finns i de övertygade ateisterna drivs av onda andar.
Vilka livliga fantasier du har. Allt för att bortförklara all möjlig kritik.
Intressant att du går så långt i dina beskrivningar om dina meningsmotståndare men inte säger ett ord om hur du vet att Bibeln är Guds ord.
Citera
2021-12-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Det är ganska arrogant att påstå sig veta folks motivation och än mer att påstå att de som säger sig leta efter gud men inget funnit har ljugit.

På samma sätt som när du säger att horder utav människor har alla samman sökt Gud med dom ädlaste av intentioner som om du vet deras motivation.
Citera
2021-12-16, 12:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Jag hoppas tsp eller vad hen nu hette ser detta som påstår att ateister bara använder ad hominem argument emot teister.

Att kalla Smeso och Sepiritz för dårar när de vill ha belägg för sin tro och sen inte blir övertygade om guds existens när inga belägg finns är ju skrattretande. Sen när blev en dåre när en är rationell?
När man ifrågasätter det personerna i fråga har investerat halva sina liv i utan att de kan svara på kritiken och frågorna. Det blir ju jävligt jobbigt då och därför måste det vara frågeställaren det är fel på.
Citera
2021-12-16, 12:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är inget rationellt med att inte erkänna Guds existens.
Vad de brukar göra är att kräva att Gud ska bevisas i materialistiska experiment, enkelt uttryckt att man ska kunna släpa in Gud på en forskningsinstitution där man mäter och väger den Oändlige och utsätter honom för experiment som om han vore en råtta eller en kanin. Obviously, not gonna happen.
En sådan gudsbild, vrånbild, är ingalunda vad kristendomen för fram i sina heliga skrifter (Bibeln), och att de ändå orerar om den halmgubben som kristendomens gudsbegrepp gör att de kommer att få det hett om öronen vad det lider.
Såvida de inte omvänder sig, förstås. Vilket blir svårare ju längre de framhärdar i galenskaperna och förhärdas i dem. Ta varning!
Jag ställer då åter min fråga: Hur vet du att Bibeln är Guds ord?
Inga experiment eller mätningar. Hur vet du?
Citera
2021-12-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det låter som undanflykter för att förklara bort att det endast fungerar för de som redan tror.
Det fungerar bara för de som vänder sig bort i från sitt högmod och erkänner att dom inte finner andra utvägar.
Du och andra har ju själva lösningen på det mesta, inte konstigt att ni inte finner fram.
Vem behöver ett kompass när man redan tycks veta vägen.
Citera
2021-12-16, 12:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
På samma sätt som när du säger att horder utav människor har alla samman sökt Gud med dom ädlaste av intentioner som om du vet deras motivation.
Har ingen gjort det då, utan att finna? Eller är det bara bekvämt att säga att alla som inte funnit måste ha gjort fel, utan att kunna förklara någonting.
Är det endast karaktär som mäts?
Citera
2021-12-16, 12:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det fungerar bara för de som vänder sig bort i från sitt högmod och erkänner att dom inte finner andra utvägar.
Du och andra har ju själva lösningen på det mesta, inte konstigt att ni inte finner fram.
Vem behöver ett kompass när man redan tycks veta vägen.
Så Gud kräver desperation?
Om man har ett bra liv och klarar sig själv kan man inte hitta Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in