2021-12-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och jag noterar att du fortfarande inte har visat någon Bibelkunskap alls.
Bara tomt skryt, alltså.

Hur tycker du att Bibeln skulle ha varit skriven?
Citera
2021-12-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du att det är "Guds ord"? För mig är det bara en bok.
Det är fancluben som är problemet i mitt tycke.

Så de som vill att du ska nå Gud är problemet?
Citera
2021-12-16, 18:55
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte på frågan?
Exakt vad är det man ska se i "skapelsen" för att tro på "skaparens" existens?

Jag vet att det är lättare att försöka göra det till att det är jag som är felande men nu frågade jag dig vad det är man ska se.

Du kan se på allt. Titta ut genom fönstret och var lite ödmjuk.

Ur romarbrevet kap 1 19-20

Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem.
Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.
Citera
2021-12-16, 18:58
Medlem
Citat:
Det är lätt att säga att vi är blinda men det är tydligen svårare att förklara exakt vad det är vi ska se.
Om jag pressar dig om det får jag gissa att det blir "prova och se" och om jag ändå inte ser så är det att jag inte sökt ärligt och med öppet hjärta men du kan ändå inte förklara exakt vad det är jag ska se.
Det är jättekonstigt att det krävs sånt jonglerande om budskapet kommer från en allsmäktig gud.

Du får tycka Gud är konstig, och han kommer inte tvinga dig att tycka om honom.
Men Gud är skaparen, inte du. Hans spelregler gäller oavsett om du blir provocerad av dem.
Citera
2021-12-16, 19:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Hur tycker du att Bibeln skulle ha varit skriven?

Det är väl knappast ämnet för denna diskussion?
Fortfarande inget att komma med själv, trots allt skryt?
Citera
2021-12-16, 19:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Jodå, för kontrastverkan!
Kanske lite som scientologer pratar och med den där mätaren på något sätt i central roll.
Kan du inte berätta så vi får förundras? En Smesonsk kanonisk skrift! Shoot!
Citera
2021-12-16, 19:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tvärtom har jag själv blivit attackerad av troende, kanske t.o.m. mer än av ateister, bara för att jag är ett Jehovas vittne.

Det har du i alla fall helt rätt i. Det märks tydligast i diskussioner om t.ex. treenigheten och korsets betydelse.
Skillnaden är förmodligen att troende som tror annorlunda än er ser det som ett fel att ni kallar er för kristna, medan ni anser att det är de som har fel och inte borde kalla sig kristna. Ateister störs inte av den komplikationen, men kan å andra sidan vara mer hätska i sina svar.
JV brukar vara mer städade i sina svar än övriga. Själv brukar jag mest svara i samma stil som den ursprungliga skribenten eller i stil med att en dålig fråga ska ha ett dåligt svar. Inte särskilt bra för en smidig diskussion, kanske, men jag har i alla fall inget personligt emot någon som helst troende, oavsett vad vissa här tror. De flesta jag känner är faktiskt djupt troende, både katoliker, JV och frikyrkliga och några judar och muslimer, även ett par scientologer i familjen som ännu inte har brutit kontakten med mig, även om de egentligen borde ha gjort det enligt "reglerna".
Citera
2021-12-16, 19:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jodå, för kontrastverkan!
Kanske lite som scientologer pratar och med den där mätaren på något sätt i central roll.
Kan du inte berätta så vi får förundras? En Smesonsk kanonisk skrift! Shoot!

Nej, starta i så fall en ny tråd om hur Bibeln borde ha varit, om du har något verkligt intresse av det.
Hur scientologer pratar och hur mätaren påstås fungera diskuteras då och då i någon av scientologitrådarna. Det hör heller inte hemma här.
Du beter dig bara som ett internettroll:
person som skriver på internetforum i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.

Det passar in på nästan allt du skriver här.
Citera
2021-12-16, 20:01
Medlem
Citat:
Det är inget rationellt med att inte erkänna Guds existens.
Vad de brukar göra är att kräva att Gud ska bevisas i materialistiska experiment, enkelt uttryckt att man ska kunna släpa in Gud på en forskningsinstitution där man mäter och väger den Oändlige och utsätter honom för experiment som om han vore en råtta eller en kanin. Obviously, not gonna happen.
En sådan gudsbild, vrångbild, är ingalunda vad kristendomen för fram i sina heliga skrifter (Bibeln), och att dessa existenser ändå orerar om den halmgubben som kristendomens gudsbegrepp gör att de kommer att få det hett om öronen vad det lider.
Såvida de inte omvänder sig, förstås. Vilket blir svårare ju längre de framhärdar i galenskaperna och förhärdas i dem. Ta varning!
Ni kanske ska sluta göra halmdockor. Ni behöver inte mäta guds massa eller liknande men åtminstone förklara varför vi borde tro gud existerar ? Behöver inte vara den vetenskaplig metoden men någon metod som kan avgöra sanningshalten på påståendena.
Citera
2021-12-16, 20:06
Medlem
Citat:
Nämen lägg nu äntligen ner detta falska axiom att kristna har avgjort att Bibeln (ska vara stort B!) är sann. Det är inte så det går till.
Men du får en poäng för att du noterat att kristna läste Bibeln (eller kom på annat sätt i kontakt med Bibelns livgivande evangelium) innan de blev kristna (men inte bara innan, man måste också fortsätta leva).
Jaha hur går det till då? Hela tråden handlar just om bibeln är sann så jag vet inte vad du gör här då.
Citera
2021-12-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
På samma sätt som när du säger att horder utav människor har alla samman sökt Gud med dom ädlaste av intentioner som om du vet deras motivation.
Jag har inte påstått att det finns horder. Jag sa att jag vet och hört att det finns de som påstår sig gjort det. Jag har ingen orsak att tro de jag lyssnat på skulle ljuga om det . Jag har inte sagt jag vet deras motivation då jag inte kan avgöra detta, men du har det.
Som sagt, räcker med att en har gjort det och inte funnit gud och påstående är falskt alternativt ändras till att de som söker kanske finner gud.
Citera
2021-12-16, 20:10
Medlem
Citat:
Fortfarande inget att komma med själv, trots allt skryt?

Är det inte?
Angriper du Bibeln för hur den är så borde du tala om hur du tycker den ska vara.
Ska bli intressant att få ta del av en skrift om precis allting på samma gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in