Citat:
Ursprungligen postat av
Spinninghead
Men behöver man verkligen Vaccinpassen för detta? De flesta tycker ju ändå att det praktiskt att betala räkningar på nätet, logga in på apoteket etc etc och utföra allt digitalt med bankID. Att utöka bankID och lägga allt där, även passet, det fysiska körkortet, den digitala nyckeln till bilen, hemmet osv borde väl man kunna göra utan en pandemi, med hänvisning till att det underlättar vardagen. Vad kan ett digitalt vaccinpass göra som inte bankId kan? Eller är alltså själva injektionen i armen det väsentliga?
Problemet är att alla länder har olika ID system, en del har ju inga egentliga ID alls. Typ England och USA.
När jag skulle försöka öppna ett bankkonto i England för några år sedan var kravet att kunna visa upp en vattenräkning i mitt namn. För hade man en egen vattenräkning så hade man en adress. Mitt pass struntade de fullständigt i..
Därför behövs en gemensam ID standard som kommer att ersätta våra körkort och BankID.
Har du ett digitalt ID så kan man ju knyta vad som helst till det. Du behöver inte längre ta med körkort för de ser ju i databasen att det här ID't får köra. Man kommer knyta e-valutan till det för varför ska du ha med dig bankkort, vi ser ju vem du är.
Man vill ju få folk att vänja sig med att ha ID tillgängligt överallt. Och vad har du som är digitalt och alltid med dig.
Tadaa, enter the mobilephone.
Folk känner sig som man gör något nyttigt och "rätt" när man visar sitt pass i telefonen. Herr Mikael Damberg själv blev jätteledsen i en tv-intervju tidigare i höstas när reporten frågade om inte pappersvarianten kommer att gälla.
- "Ja, men då kan vi ju inte kontrollera vem som är vem". Blev hans svar.
När vi äntligen vant oss med att visa mobilen var du än ska. Bussen, restaurangen, gymmet, affären... Ja överallt. När man vant folk att använda ID't så blir nästa steg att göra det så jobbigt som möjligt.
Tadaa, enter the chip.
Och folk kommer att känna sig moderna och säga:
- "Titta vad lätt det är. Hela min tillvaro är begränsad och mina rättigheter har man tagit ifrån mig. Men vad lätt det är att bara "chippa" sig in i affären och betala...."