Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Du önskar ju att troende ska ge en objektiv anledning till att det de tror på är sanning.
Om man tror utan objektiv anledning kan man erkänna det. Tror man att något är objektiv sanning bör man ha något man kan demonstrera.
Citat:
Så du sätter ett högt krav som du förmodligen vet inte kan uppfyllas, på andra,
Om så är fallet kan man bara erkänna det. s
Citat:
åvida det inte är så att du kan ge en objektiv anledning till att det du tror på i denna fråga, är sant.
Vad är det jag tror i denna fråga? Vad är denna fråga för övrigt? Och kom ihåg, det är skillnad på att tro något och att inte tro något. Jag kan inte motbevisa något som INTE ÄR BEVISAT. Var precis med dina ord istället för att vara vag som du är nu.
Citat:
Så jag efterfrågade detta halvt om halvt i hopp om att du menade dig ha en objektiv anledning till att det du tror på i denna fråga är sant.
Som sagt. Bevisbördan är inte min när det gäller Bibeln.
Citat:
Så vad jag frågar efter är vad du finner för objektiv anledning att tro att man genom att bara acceptera förklaringar till observation utifrån termer av hur hur de processer som påverkar jorden idag, objektivt kan visa på att det ÄR så jorden kommit att se ut som den gör.
Du ställer laddade frågor. Så för att förtydliga, du påstår att Biblen kan vara sanning eftersom det finns bevis för en global översvämning. För att bevisa detta måste du få mig att först demonstrera objektiva bevis på att Jorden utvecklats av naturalistiska processer, annars är syndafloden sanning?
Citat:
Jag pratar inte om gudar här, utan om observerbara fenomen och hur de kan förklaras utifrån två olika världsåskådningar.
Vilka två olika världsåskådningar? Objektiv och inte objektiv?
Citat:
Nej, jag menar vad jag antar är självuppfyllande bias. Men sedan gå ut och påstå att det är objektivt sant, eller mest sannolikt.
Du förstår väl att det i själva metoden ligger ett bias, att allt faktiskt BLIVIT till genom naturliga orsaker över tid.
Det finns ju egentligen inget som säger att det ÄR så, allt bara TOLKAS som om det är så.
Vi kan bara förhålla oss till det som vi vet finns. Vi kan inte publicera vetenskapliga teorier med Barbapappa i åtanke bara för att någon blir förnärmad och hävdar bias för att man inte inkluderat Barbapappa.
Citat:
Tvärtom skulle jag kunna säga. Många observationer förklaras bättre om Bibelns berättelse om Noas flod är sann. Ex paraconformities, planation surfaces, bevarade mjukdelar från dinosaurier, artbildningens begränsning, floder som skär genom bergskedjor, istidens bildande, geologiska formationer av gigantiska mått, kontinentalstora sedimentlager, tjockleken på sedimentlager och fossilgravar, hur kolbäddar bildats och ser ut som de gör, träd som skär genom sedimentlager som representerar årmiljoner osv osv.
Eh, nej. Jag menar, om jag ser en snygg vas på ett bord så förklaras den bättre av att Gud själv formade den och placerade den där än att någon köpt den och ställt den där. Gud är ju bättre på att skapa saker och ställa dem på rätt ställe för att jag ska njuta av dem. Däremot finns det mer evidens för att folk köper saker och tar hem dem än att Gud trollar fram det.
Citat:
Intressant hur du verkar vilja missförstå.
Det kan inte vara så att dina argument är dåliga och att du inte kan följa upp dina argument när du synas? Det räcker alltså inte med påståenden.
Citat:
Förutsatt att man kan bevisa att första antagandet är sant, dvs ATT allt faktiskt blivit till så som man förutsätter.
Nej. Sannolikhet är alltid ledordet.
Citat:
Och det går dig förbi att de bara accepterar svar till observation som passar inom paradigmet? Att HÄVDA något i denna fråga utifrån sannolikheter ur ett paradigm som till att börja med i praktiken utesluter att Gud finns eller att Bibeln kan vara korrekt är naturligtvis helt galet.
Ja, det är helt galet eftersom vi inte kan förhålla oss till saker som är helt obevisade och saknar observerbara och testbara fakta. Som sagt, ska varje vetenskaplig teori förhålla sig till Barbapappa också?
Citat:
Logisk slutledning och medvetenhet om vad och varför man tror på ett visst scenario.
Nej, det är inte alls den tolkning du förespråkar.
Citat:
Jo, så är det ju. Men om Bibeln skulle kunna visas vara korrekt i så mycket som teoretiskt kan visas, så är det en god anledning att även tro det övriga.
Eh, nej.
Låt mig demonstrera: I Spiderman finns New York. Gator, taxibilar, byggnader och personer stämmer perfekt med verkligheten och kan demonstreras lätt och övertygande. Alltså är det en god anledning att även tro att Spiderman finns.
Därför håller inte ditt argument.