2021-11-03, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
När Gud utdelar straff så är det inte mord. Om du syftar på 5 Moseboken så är det inte 3-7 åringar det handlar om, som det låter på dig.

Ja, Gud har också sagt att homosexualitet är vidrigt och att de som praktiserar det ska dömas till döden.

När Gud har talat så är det så.

Tack för förtydligandet.
Citera
2021-11-03, 09:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Tja, eftersom du verkar ha detta kravet på Bibeltroende så bör du ju ha det på det du själv anser vara sant. Presentera en objektiv anledning till att det du tror på är sanning, så kanske vi kan börja därifrån.
Vad är det jag tror som måste redogöras för?
Du menar kanske vad jag inte tror på? Jag tror inte på Gud eftersom jag aldrig blivit övertygad att det är annat än en vandringssägen. Objektivt nog?
Eller föreslår du att jag måste objektivt motbevisa något som aldrig bevisats? I så fall, exakt vad ska motbevisas? Som sagt, det handlar om bevisbörda.

Citat:
Själv har jag inga problem med att det handlar om att veta vad jag tror på och varför.

Att tro på att det är objektivt sant att allt vi ser tillkommit genom processer i naturen sådana de verkar idag, är lika (som du kallar det) abstrakt och icke-objektivt som att tro att Bibeln är sann.
Nej. Det är det inte. Vi observerar ökande komplexitet i varenda process som existerar. Det är inte alls långsökt. Vi ser däremot inte avundsjuka gudar som skickar änglar att atombomba städer för homosexualitet.

Citat:
Att metodiskt alltid endast acceptera svar till observation i termer av naturlig förklaring, ger ju inte att det är objektivt bevisat att den verkliga förklaringen till observationen är tillkomst genom de idag verkande omständigheter som förutsätts enligt den "naturliga" förklaringen extrapolerat bakåt hur världen ser ut idag.
Tex. Ifall Noas flod verkligen skedde, innebär det att jorden kan ha sett annorlunda ut innan floden. Och att jorden genomgått en kort period av extremt omvälvande händelser.
Men en sådan händelse accepteras inte som naturlig förklaring enligt idag verkande processer. (Naturligtvis)
Presentera bara evidens för att det skett så ska du se att det händer saker. Vetenskapliga metoden kan inte förhålla sig till saker som "kan ha hänt" utan endast till saker där man kan observera/mäta och testa. Självklart kan du presentera så många postulat eller hypoteser som du vill.

Citat:
Så de geologer som utgår från att alla geologiska processer skett utan inverkan av en världsvid översvämning har ingen tydlig bias i fråga om bedömning av Bibelns sanningshalt?
Nej, förhoppningsvis arbetar de utifrån den vetenskapliga metoden. Inte baklänges från önskad slutsats.

Citat:
Det handlar inte om att åberopa övernaturlig händelse, utan vilka processer som verkligen påverkat jorden i det förflutna.
Detta brukar vara en källa till missförstånd, så den punkten är viktig att förstå.
Det låter då som att du utgår ifrån önskad slutsats.

Citat:
Var vände jag på bevisbördan?
När du kräver att vetenskapen ska förhålla sig till syndafloden utan att först styrka att den är något man kan förhålla sig till (vetenskapligt). Dvs du har en förväntan om att det ska vara andras uppgift att objektivt motbevisa den trots att den inte är bevisad. Fakta är inte presenterat i det fallet.

Citat:
Förmodligen meningslöst att inleda en djupare diskussion i ämnet innan du förstår mitt ovanstående svar.
Förtydliga då vad du menar.
Citat:
Men det är ju så att det räcker med att Bibelns berättelser KAN vara sanna utifrån logisk deduktion och operationell kunskap om hur naturliga processer fungerar givna vissa scenarier, för att man kan se sig ha en god anledning att tro att Bibeln är sann.
Nej. Absolut inte.
Citera
2021-11-03, 10:56
Medlem
Vill Du verkligen läsa något autentiskt och seriöst så rekommenderar jag Den Heliga Koranen. Den har inte förändrats så mycket som på ett kommatecken.
Citera
2021-11-03, 12:07
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad är det jag tror som måste redogöras för?
Du menar kanske vad jag inte tror på? Jag tror inte på Gud eftersom jag aldrig blivit övertygad att det är annat än en vandringssägen. Objektivt nog?
Eller föreslår du att jag måste objektivt motbevisa något som aldrig bevisats? I så fall, exakt vad ska motbevisas? Som sagt, det handlar om bevisbörda.
Nej, jag menar bara om du kan presentera en objektiv anledning till att tro på det du tror är sant. Det handlar inte om att motbevisa något annat. Utan om att bevisa det du anser är sant.
Du presenterade en högst subjektiv anledning, alltså inte bättre än vad de du riktar kritik mot presenterat, enligt dig.

Citat:
Nej. Det är det inte. Vi observerar ökande komplexitet i varenda process som existerar. Det är inte alls långsökt. Vi ser däremot inte avundsjuka gudar som skickar änglar att atombomba städer för homosexualitet.
På vilket sätt är ett observerade av processers ökande komplexitet ett bevis på att jorden inte genomgått drastiska förändringar på kort tid i det förflutna?

Citat:
Presentera bara evidens för att det skett så ska du se att det händer saker. Vetenskapliga metoden kan inte förhålla sig till saker som "kan ha hänt" utan endast till saker där man kan observera/mäta och testa. Självklart kan du presentera så många postulat eller hypoteser som du vill.
Återigen, du måste förstå en sak, och det är att man endast räknar något som evidensbaserat om det förklaras i termer av i dag verkande naturliga processer.
Noas flod är inte en idag verkande naturlig process. Den är något som "kan ha hänt".
Precis som oräkneliga "just so stories" inom det naturalistiska paradigmet. Där har man tydligen inga problem över huvud taget med att saker "kan ha hänt". Och ändå presenteras som fakta då det kanske är det mest sannolika, ja naturligtvis förutsatt att allt HAR tillkommit genom gradvisa skiftningar i naturen under eoner av tid.

Citat:
Nej, förhoppningsvis arbetar de utifrån den vetenskapliga metoden. Inte baklänges från önskad slutsats.
Ditt svar är ju lite skrattretande. Du verkar inte riktigt förstå vad jag skriver. Tänk själv.

Citat:
Det låter då som att du utgår ifrån önskad slutsats.
Nej, det handlar om förutsättningslös undersökning. Och utifrån samlad bedömning avgöra vad som kan vara sant. Naturligtvis då subjektivt, det kommer man inte ifrån. Men man måste ju vara medveten om på vad och varför man tror.

Citat:
När du kräver att vetenskapen ska förhålla sig till syndafloden utan att först styrka att den är något man kan förhålla sig till (vetenskapligt). Dvs du har en förväntan om att det ska vara andras uppgift att objektivt motbevisa den trots att den inte är bevisad. Fakta är inte presenterat i det fallet.
Så vi är tillbaka på ruta ett. Floden måste först bevisas ha skett trots att man endast accepterar förklaringar som förutsätter att den inte skett? Alla fakta måste ju i praktiken tolkas utifrån ett naturalistiskt perspektiv för att kunna räknas som fakta!

Citat:
Förtydliga då vad du menar.
Nej. Absolut inte.
Jag förklarar så gott jag kan!
Självklart räcker det med att Bibeln skulle kunna vara sann enligt ett visst möjligt scenario för att den faktiskt beskriver verklig historia.
Det är ju inget konstigt med det!
Citera
2021-11-03, 14:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag menar bara om du kan presentera en objektiv anledning till att tro på det du tror är sant. Det handlar inte om att motbevisa något annat. Utan om att bevisa det du anser är sant.
Du presenterade en högst subjektiv anledning, alltså inte bättre än vad de du riktar kritik mot presenterat, enligt dig.
Suck. Vad är det jag tror på som du anser att jag behöver bevisa objektivt. Notera då att det inte kan vara definierat efter vad jag INTE tror på.

Citat:
På vilket sätt är ett observerade av processers ökande komplexitet ett bevis på att jorden inte genomgått drastiska förändringar på kort tid i det förflutna?
Det är det inte. Däremot så är en sak observerbar och därför mer sannolik än den som inte är observerbar, ex gudar.
Så om man bygger hypoteser baserat på observerbara fenomen eller om man bygger hypoteser baserat på aldrig tidigare observerade fenomen, vilken kan man utreda och förhålla sig till?
Att då kalla den första för bias eftersom man inte ger den efterföljande samma status tycker jag är rätt löjligt.

Citat:
Återigen, du måste förstå en sak, och det är att man endast räknar något som evidensbaserat om det förklaras i termer av i dag verkande naturliga processer.
Ja.. Du menar sånt som grundas.. I evidens.. Eller Evidensbaserat? Och självklart menar jag inte endast i dag verkande, jag menar det som går att demonstrera.
Citat:
Noas flod är inte en idag verkande naturlig process. Den är något som "kan ha hänt".
Nej, det kan det inte. Då hade vi kunnat se det stort sett överallt samt att vi inte hade haft några koalor. Och "Kan ha hänt" är spekulation. Det "kan" ha varit Barbapappa som knådade Jorden. Du kan inte utesluta det. Det är däremot inte vetenskapligt.

Citat:
Precis som oräkneliga "just so stories" inom det naturalistiska paradigmet. Där har man tydligen inga problem över huvud taget med att saker "kan ha hänt". Och ändå presenteras som fakta då det kanske är det mest sannolika, ja naturligtvis förutsatt att allt HAR tillkommit genom gradvisa skiftningar i naturen under eoner av tid.
Sannolikhet är ledordet.

Citat:
Ditt svar är ju lite skrattretande. Du verkar inte riktigt förstå vad jag skriver. Tänk själv.
Jag tycker mitt svar var rätt passande.

Citat:
Nej, det handlar om förutsättningslös undersökning. Och utifrån samlad bedömning avgöra vad som kan vara sant.
Det är vad man gör. Däremot så kommer inte observerbara saker någonsin vara på samma sannolikhetsnivå som påhitt. Det är bara lathet att skylla på bias när man själv inte uppfyllt sin egen bevisbörda. Se bara på dig själv, det enda du påtalat som fog för en global översvämning är anomalier inom geologi. Inte bevis för syndafloden utan ett vagt frågetecken i en annan disciplin.
Citat:
Naturligtvis då subjektivt, det kommer man inte ifrån. Men man måste ju vara medveten om på vad och varför man tror.
Det hade varit uppfriskande.

Citat:
Så vi är tillbaka på ruta ett. Floden måste först bevisas ha skett trots att man endast accepterar förklaringar som förutsätter att den inte skett?
Sluta ljuga.
Citat:
Alla fakta måste ju i praktiken tolkas utifrån ett naturalistiskt perspektiv för att kunna räknas som fakta!
Vad för annan tolkning föreslår du att det finns? Astrologisk tolkning? Teologisk tolkning? Meditativ tolkning? Magkänsletolkning? Berätta.
Och, som grädde på moset. Om det sägs ha PÅVERKAT det naturalistiska så bör det finnas naturalistiska evidens också. Eller har Gud städat upp efteråt?

Citat:
Jag förklarar så gott jag kan!
Självklart räcker det med att Bibeln skulle kunna vara sann enligt ett visst möjligt scenario för att den faktiskt beskriver verklig historia.
Det är ju inget konstigt med det!
Bara för att en del är historiskt verifierbar betyder det inte att en annan del är det. Det är vad jag menar.
Att den "skulle kunna vara sann" är meningslöst. Stålmannen "skulle kunna vara sann".
Citera
2021-11-03, 14:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
Vill Du verkligen läsa något autentiskt och seriöst så rekommenderar jag Den Heliga Koranen. Den har inte förändrats så mycket som på ett kommatecken.
https://wikiislam.net/wiki/Diacritical_Marks_of_the_Qur%27an
Jag skulle säga att den förändrats med ganska många prickar...
Citera
2021-11-03, 16:18
Medlem
Citat:
https://wikiislam.net/wiki/Diacritical_Marks_of_the_Qur%27an
Jag skulle säga att den förändrats med ganska många prickar...

Du kan gärna titta på några klipp här om Den Heliga Koranen:

https://www.youtube.com/watch?v=s5RPglXPtB8

https://www.youtube.com/watch?v=zGIj7lz0J6c
Citera
2021-11-03, 18:58
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Suck. Vad är det jag tror på som du anser att jag behöver bevisa objektivt. Notera då att det inte kan vara definierat efter vad jag INTE tror på.
Du önskar ju att troende ska ge en objektiv anledning till att det de tror på är sanning.
Så du sätter ett högt krav som du förmodligen vet inte kan uppfyllas, på andra, såvida det inte är så att du kan ge en objektiv anledning till att det du tror på i denna fråga, är sant.
Så jag efterfrågade detta halvt om halvt i hopp om att du menade dig ha en objektiv anledning till att det du tror på i denna fråga är sant.

Så vad jag frågar efter är vad du finner för objektiv anledning att tro att man genom att bara acceptera förklaringar till observation utifrån termer av hur hur de processer som påverkar jorden idag, objektivt kan visa på att det ÄR så jorden kommit att se ut som den gör.

Citat:
Det är det inte. Däremot så är en sak observerbar och därför mer sannolik än den som inte är observerbar, ex gudar.
Så om man bygger hypoteser baserat på observerbara fenomen eller om man bygger hypoteser baserat på aldrig tidigare observerade fenomen, vilken kan man utreda och förhålla sig till?
Att då kalla den första för bias eftersom man inte ger den efterföljande samma status tycker jag är rätt löjligt.
Jag pratar inte om gudar här, utan om observerbara fenomen och hur de kan förklaras utifrån två olika världsåskådningar.
Citat:
Ja.. Du menar sånt som grundas.. I evidens.. Eller Evidensbaserat? Och självklart menar jag inte endast i dag verkande, jag menar det som går att demonstrera.
Nej, jag menar vad jag antar är självuppfyllande bias. Men sedan gå ut och påstå att det är objektivt sant, eller mest sannolikt.
Du förstår väl att det i själva metoden ligger ett bias, att allt faktiskt BLIVIT till genom naturliga orsaker över tid.
Det finns ju egentligen inget som säger att det ÄR så, allt bara TOLKAS som om det är så.

Tvärtom skulle jag kunna säga. Många observationer förklaras bättre om Bibelns berättelse om Noas flod är sann. Ex paraconformities, planation surfaces, bevarade mjukdelar från dinosaurier, artbildningens begränsning, floder som skär genom bergskedjor, istidens bildande, geologiska formationer av gigantiska mått, kontinentalstora sedimentlager, tjockleken på sedimentlager och fossilgravar, hur kolbäddar bildats och ser ut som de gör, träd som skär genom sedimentlager som representerar årmiljoner osv osv.

Citat:
Nej, det kan det inte. Då hade vi kunnat se det stort sett överallt samt att vi inte hade haft några koalor. Och "Kan ha hänt" är spekulation. Det "kan" ha varit Barbapappa som knådade Jorden. Du kan inte utesluta det. Det är däremot inte vetenskapligt.
Intressant hur du verkar vilja missförstå.

Citat:
Sannolikhet är ledordet.
Förutsatt att man kan bevisa att första antagandet är sant, dvs ATT allt faktiskt blivit till så som man förutsätter.

Citat:
Jag tycker mitt svar var rätt passande.
Och det går dig förbi att de bara accepterar svar till observation som passar inom paradigmet? Att HÄVDA något i denna fråga utifrån sannolikheter ur ett paradigm som till att börja med i praktiken utesluter att Gud finns eller att Bibeln kan vara korrekt är naturligtvis helt galet.

Citat:
Sluta ljuga. Vad för annan tolkning föreslår du att det finns?
Logisk slutledning och medvetenhet om vad och varför man tror på ett visst scenario.

Citat:
Bara för att en del är historiskt verifierbar betyder det inte att en annan del är det. Det är vad jag menar.
Att den "skulle kunna vara sann" är meningslöst. Stålmannen "skulle kunna vara sann".
Jo, så är det ju. Men om Bibeln skulle kunna visas vara korrekt i så mycket som teoretiskt kan visas, så är det en god anledning att även tro det övriga.
Citera
2021-11-03, 19:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men om Bibeln skulle kunna visas vara korrekt i så mycket som teoretiskt kan visas, så är det en god anledning att även tro det övriga.

Mycket dåligt argument eftersom man kan säga samma sak även om Koranen, men du tycker säkerligen inte att det vore en god anledning att i det fallet även tro på det övriga, eller hur?

Alltså faller ditt argument.
Citera
2021-11-03, 20:19
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Mycket dåligt argument eftersom man kan säga samma sak även om Koranen, men du tycker säkerligen inte att det vore en god anledning att i det fallet även tro på det övriga, eller hur?

Alltså faller ditt argument.
Inte egentligen. Vilken teori som helst som skulle kunna visas stämma med observation där det vore teoretiskt möjligt, skulle det ju finnas god anledning att tro på även det övriga inom teorin också.
Ex om allt inom evolutionsteorin stämde med observation i verkligheten fanns det anledning att tro att naturalismens antagande är korrekt, men allt stämmer helt enkelt inte, så det finns anledning att ifrågasätta naturalismens antagagande.
Citera
2021-11-03, 22:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Inte egentligen. Vilken teori som helst som skulle kunna visas stämma med observation där det vore teoretiskt möjligt, skulle det ju finnas god anledning att tro på även det övriga inom teorin också.
Ex om allt inom evolutionsteorin stämde med observation i verkligheten fanns det anledning att tro att naturalismens antagande är korrekt, men allt stämmer helt enkelt inte, så det finns anledning att ifrågasätta naturalismens antagagande.

Goddag. Yxskaft.
Citera
2021-11-04, 09:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du önskar ju att troende ska ge en objektiv anledning till att det de tror på är sanning.
Om man tror utan objektiv anledning kan man erkänna det. Tror man att något är objektiv sanning bör man ha något man kan demonstrera.
Citat:
Så du sätter ett högt krav som du förmodligen vet inte kan uppfyllas, på andra,
Om så är fallet kan man bara erkänna det. s
Citat:
åvida det inte är så att du kan ge en objektiv anledning till att det du tror på i denna fråga, är sant.
Vad är det jag tror i denna fråga? Vad är denna fråga för övrigt? Och kom ihåg, det är skillnad på att tro något och att inte tro något. Jag kan inte motbevisa något som INTE ÄR BEVISAT. Var precis med dina ord istället för att vara vag som du är nu.
Citat:
Så jag efterfrågade detta halvt om halvt i hopp om att du menade dig ha en objektiv anledning till att det du tror på i denna fråga är sant.
Som sagt. Bevisbördan är inte min när det gäller Bibeln.

Citat:
Så vad jag frågar efter är vad du finner för objektiv anledning att tro att man genom att bara acceptera förklaringar till observation utifrån termer av hur hur de processer som påverkar jorden idag, objektivt kan visa på att det ÄR så jorden kommit att se ut som den gör.
Du ställer laddade frågor. Så för att förtydliga, du påstår att Biblen kan vara sanning eftersom det finns bevis för en global översvämning. För att bevisa detta måste du få mig att först demonstrera objektiva bevis på att Jorden utvecklats av naturalistiska processer, annars är syndafloden sanning?

Citat:
Jag pratar inte om gudar här, utan om observerbara fenomen och hur de kan förklaras utifrån två olika världsåskådningar.
Vilka två olika världsåskådningar? Objektiv och inte objektiv?

Citat:
Nej, jag menar vad jag antar är självuppfyllande bias. Men sedan gå ut och påstå att det är objektivt sant, eller mest sannolikt.
Du förstår väl att det i själva metoden ligger ett bias, att allt faktiskt BLIVIT till genom naturliga orsaker över tid.
Det finns ju egentligen inget som säger att det ÄR så, allt bara TOLKAS som om det är så.
Vi kan bara förhålla oss till det som vi vet finns. Vi kan inte publicera vetenskapliga teorier med Barbapappa i åtanke bara för att någon blir förnärmad och hävdar bias för att man inte inkluderat Barbapappa.

Citat:
Tvärtom skulle jag kunna säga. Många observationer förklaras bättre om Bibelns berättelse om Noas flod är sann. Ex paraconformities, planation surfaces, bevarade mjukdelar från dinosaurier, artbildningens begränsning, floder som skär genom bergskedjor, istidens bildande, geologiska formationer av gigantiska mått, kontinentalstora sedimentlager, tjockleken på sedimentlager och fossilgravar, hur kolbäddar bildats och ser ut som de gör, träd som skär genom sedimentlager som representerar årmiljoner osv osv.
Eh, nej. Jag menar, om jag ser en snygg vas på ett bord så förklaras den bättre av att Gud själv formade den och placerade den där än att någon köpt den och ställt den där. Gud är ju bättre på att skapa saker och ställa dem på rätt ställe för att jag ska njuta av dem. Däremot finns det mer evidens för att folk köper saker och tar hem dem än att Gud trollar fram det.

Citat:
Intressant hur du verkar vilja missförstå.
Det kan inte vara så att dina argument är dåliga och att du inte kan följa upp dina argument när du synas? Det räcker alltså inte med påståenden.

Citat:
Förutsatt att man kan bevisa att första antagandet är sant, dvs ATT allt faktiskt blivit till så som man förutsätter.
Nej. Sannolikhet är alltid ledordet.

Citat:
Och det går dig förbi att de bara accepterar svar till observation som passar inom paradigmet? Att HÄVDA något i denna fråga utifrån sannolikheter ur ett paradigm som till att börja med i praktiken utesluter att Gud finns eller att Bibeln kan vara korrekt är naturligtvis helt galet.
Ja, det är helt galet eftersom vi inte kan förhålla oss till saker som är helt obevisade och saknar observerbara och testbara fakta. Som sagt, ska varje vetenskaplig teori förhålla sig till Barbapappa också?

Citat:
Logisk slutledning och medvetenhet om vad och varför man tror på ett visst scenario.
Nej, det är inte alls den tolkning du förespråkar.

Citat:
Jo, så är det ju. Men om Bibeln skulle kunna visas vara korrekt i så mycket som teoretiskt kan visas, så är det en god anledning att även tro det övriga.
Eh, nej.
Låt mig demonstrera: I Spiderman finns New York. Gator, taxibilar, byggnader och personer stämmer perfekt med verkligheten och kan demonstreras lätt och övertygande. Alltså är det en god anledning att även tro att Spiderman finns.
Därför håller inte ditt argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in