2021-12-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tänk vad praktiskt att det står så. Exakt vad är det man ska se i "skapelsen" för att tro på "skaparens" existens?

Visst kan man kritisera Bibeln för att det står så och man kan också ifrågasätta varför man ska ta något som står i Bibeln på allvar.

Visst är det fint att även sådana som du finns beskrivna i Bibeln precis i anslutning till det vi diskuterar ur Romarbrevet (som t.om. smeso känner till).
Du vill inte se det som en skapelse utan litar på något annat (vetenskap?) som säger emot Guds ord och menar att det är en slump.
Citera
2021-12-16, 11:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Visst är det fint att även sådana som du finns beskrivna i Bibeln precis i anslutning till det vi diskuterar ur Romarbrevet (som t.om. smeso känner till).
Du vill inte se det som en skapelse utan litar på något annat (vetenskap?) som säger emot Guds ord och menar att det är en slump.
Smeso (som jag kallar Bible Basher) och Sepiritz (som jag kallar Spaghettimonstruös) är med också de på ett hörn och uppfyller bibelord, dem som handlar om ogudaktiga & dårar o.dyl.
Citera
2021-12-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag skrev bara att Gamla testamentet är strikt bundet till geografisk plats (ett begränsat område i Mellanöstern och Egypten) och etnicitet (Abrahams ättlingar och Israels stammar).

Med det menade jag att GT bara beskriver detta begränsade område och detta begränsade folk.

Jaha!
Tänkte du dig att Gud skulle ha inkluderat allting i Bibeln? Alla världsdelar och folk, allting på en gång?
Hade du trott då? Nej, antagligen inte, eller hur?

Som jag frågade någon annan. Hur ska Bibeln inte handla om något specifikt?
Citera
2021-12-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Smeso (som jag kallar Bible Basher) och Sepiritz (som jag kallar Spaghettimonstruös) är med också de på ett hörn och uppfyller bibelord, dem som handlar om ogudaktiga & dårar o.dyl.

Håller med.
De läser med ögonbindel. För vi får väl ändå lita på att de läser om de påstår det.
Citera
2021-12-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

2. Det finns horder av människor som aktivt sökt Gud men inte funnit trots att de trott. Sedan kommer naturligtvis det vanliga motargumentet att de inte trott hårt nog eller på fel saker där man flyttar bördan till sökaren och påstår att det är fel på dem.
Hur ödmjukar du dig för något du absolut inte tror på? Kan du ödmjuka dig inför Megatron, den starkaste Transformern? Nej?

Att du blir provocerad av Guds ord är nog
mest ditt eget problem.
Jag säger bara vad Bibeln säger om saken.
Citera
2021-12-16, 12:07
Medlem
Citat:
Nej, vi säger att vi inte är övertygade av ert påstående att det är en skapelse. Vad säger att det är en skapelse? Om ni bygger det på bibeln är ju frågan (som är trådens frågeställning) är bibeln sann?
Citera
2021-12-16, 12:09
Medlem
Citat:
Håller med.
De läser med ögonbindel. För vi får väl ändå lita på att de läser om de påstår det.
Skönt att du fortsätter med dina försvarsmekanismer och bortförklara allt med att de som kritiserar bara inte kan se det ni ser.
Citera
2021-12-16, 12:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Håller med.
Slipper de är de glada. Inte sällan är det enda som kan få dem att gå till Bibeln att man frågar, typ: "var exakt har Bibeln fel då enligt dig?". Då kan de gå igång för en stund, men efter att ha kastat upp någonting mot Bibeln är de tillbaka i utgångspositionen som går ut på att blockera kontakten mellan andra människor och Bibeln.
De hatar Gud & Bibeln och lever ett endast fysiskt och psykiskt liv i ett tätt och djupt andligt mörker, där mörkret är tätt och djupt också inne i dem, i deras själar.
Man kunde säga om dem (i gruppen som inte bara låtsas vara ateister) att de valt att blir andliga autister. Det kvasi-andliga liv som finns i de övertygade ateisterna drivs av onda andar.
Citera
2021-12-16, 12:13
Medlem
Citat:
Jag hoppas tsp eller vad hen nu hette ser detta som påstår att ateister bara använder ad hominem argument emot teister.

Att kalla Smeso och Sepiritz för dårar när de vill ha belägg för sin tro och sen inte blir övertygade om guds existens när inga belägg finns är ju skrattretande. Sen när blev en dåre när en är rationell?
Citera
2021-12-16, 12:18
Medlem
Citat:
Slipper de är de glada. Inte sällan är det enda som kan få dem att gå till Bibeln att man frågar, typ: "var exakt har Bibeln fel då enligt dig?". Då kan de gå igång för en stund, men efter att ha kastat upp någonting mot Bibeln är de tillbaka i utgångspositionen som går ut på att blockera kontakten mellan andra människor och Bibeln.
De hatar Gud & Bibeln och lever ett endast fysiskt och psykiskt liv i ett tätt och djupt andligt mörker, där mörkret är tätt och djupt också inne i dem, i deras själar.
Man kunde säga om dem (i gruppen som inte bara låtsas vara ateister) att de valt att blir andliga autister. Det kvasi-andliga liv som finns i de övertygade ateisterna drivs av onda andar.
Ni som då inte har ögonbindel på sig, HUR avgjorde ni att bibeln är sann när ni läste den?
Citera
2021-12-16, 12:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Jag hoppas tsp eller vad hen nu hette ser detta som påstår att ateister bara använder ad hominem argument emot teister.

Att kalla Smeso och Sepiritz för dårar när de vill ha belägg för sin tro och sen inte blir övertygade om guds existens när inga belägg finns är ju skrattretande. Sen när blev en dåre när en är rationell?
Det är inget rationellt med att inte erkänna Guds existens.
Vad de brukar göra är att kräva att Gud ska bevisas i materialistiska experiment, enkelt uttryckt att man ska kunna släpa in Gud på en forskningsinstitution där man mäter och väger den Oändlige och utsätter honom för experiment som om han vore en råtta eller en kanin. Obviously, not gonna happen.
En sådan gudsbild, vrångbild, är ingalunda vad kristendomen för fram i sina heliga skrifter (Bibeln), och att dessa existenser ändå orerar om den halmgubben som kristendomens gudsbegrepp gör att de kommer att få det hett om öronen vad det lider.
Såvida de inte omvänder sig, förstås. Vilket blir svårare ju längre de framhärdar i galenskaperna och förhärdas i dem. Ta varning!
Senast redigerad av Calovius 2021-12-16 kl. 13:08.
Citera
2021-12-16, 12:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Ni som då inte har ögonbindel på sig, HUR avgjorde ni att bibeln är sann när ni läste den?
Nämen lägg nu äntligen ner detta falska axiom att kristna har avgjort att Bibeln (ska vara stort B!) är sann. Det är inte så det går till.
Men du får en poäng för att du noterat att kristna läste Bibeln (eller kom på annat sätt i kontakt med Bibelns livgivande evangelium) innan de blev kristna (men inte bara innan, man måste också fortsätta leva).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in