2021-12-15, 13:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja det är mycket små siffror, och säger heller inte mycket om vaccineringens påverkan oavsett, titta på table 3! Omikron sprids hittills mest i unga grupper men ej (ovaccinerade) barn. Då spridningen nu tar sig in i äldre grupper har inläggningarna ökat, men vad säger det med så små siffror?

Jag har därför inte bemödat mig med att kolla det (än), men all sådan data över alla länder finns här;

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jag argumenterade emot att någon påstod att Omicron lättare sprids hos vaccinerade än ovaccinerade. Har ännu inte fått svar på det ser jag.
Citera
2021-12-15, 13:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag argumenterade emot att någon påstod att Omicron lättare sprids hos vaccinerade än ovaccinerade. Har ännu inte fått svar på det ser jag.
Ja jag såg det. Du fick siffror du frågade efter.
Citera
2021-12-15, 13:28
Medlem
Citat:
Frågan är snarare varför du skrev detta till mig. Du kanske kan ge en respons på det jag skrev istället?

Anser du att regeringen bör bestraffa människor som inte vill genomgå medicinsk behandling trots att de inte utsätter andra för samhällsfarlig smitta?
Likaledes belöna människor som lyder trots att dessa eventuellt utsätter andra för samhällsfarlig smitta?

Dessutom visar ingenting att fler människor vaccinerar sig. Snarare ökar passen polariseringen (och därmed minskar vaccinationsviljan).

Med andra ord;
Ska vi ha en vetenskaplig hållning genom pandemin, eller ska vi låta politiker som inte begriper ett skit använda pandemin i politiskt syfte?

Att hantera en pandemi handlar om många saker, vetenskap, samhällsekonomi, folkhälsa, beteendevetenskap o s v.

Det samhället gör med vaccinpass är att man håller igång branscher som hittills varit hårt ansatta med 10.000-tals förlorade jobb, samtidigt som man säkerställer att sjukvården inte kollapsar. Läser man inläggen här på FB så verkar det som om hela världen har rasat ihop för att man gör vissa begränsningar under viss tid.

Jag har inget problem med de som inte väljer att vaccinera sig Däremot är det rätt patetiskt att offerkoftor och gnällspikar sitter och pratar om diktatur och övergrepp....
Citera
2021-12-15, 13:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Alla sådana åtgärder är överflödiga om man stannar hemma när man är sjuk. Det är den viktigaste åtgärden.
Man smittar även innan man vet/märker att man är sjuk.
Dessutom stannar - de facto - inte alla hemma när de har symptom.
Citera
2021-12-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det anser jag inte. I sådana fall är hela smittskyddslagen ett brott mot de mänskliga rättigheterna, likaså att det är förbjudet att köra bil eller att uppträda berusad på sin arbetsplats.

Fattar bara inte varför folk ska hålla på och krångla istället för att ta vaccinet, för att lindra effekterna av pandemin. Både för sin egen och för andras skull.
Vilken medicinsk behandlig som kan leda till döden är nödvändig för att ta körkort?
Senast redigerad av overthehead 2021-12-15 kl. 13:39.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja jag såg det. Du fick siffror du frågade efter.
Nej, jag vet inte hur många av de omicroninlagda i Danmark som är vaccinerade eller ovaccinerade.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Hur olika vacciner står sig. En jämförelse mellan Wuhan-varianten och den nya Omikron. Olika vacciner och monoklonala antikroppar samt konvalescentplasma. Jag antar att det handlar om två doser vaccin här pch en för J&J:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
New VACCINE RANKING of ability to neutralize #Omicron—Moderna appears to be the strongest against Omicron in this study, but still big drop. Pfizer next best (but we know infection efficacy is 30-34%), AstraZeneca & Sinopharm poor. J&J & Sputnik = zero. https://biorxiv.org/content/10.1101/2021.12.12.472269v1
2) Natural infection immunity is on the left … “convalescent” = practically no neutralization against #Omicron in this study by itself without vaccine.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1471035675382358018?s=20

Graf:

https://pbs.twimg.com/media/FGorJmuXsAExO6h?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FGotZzCXsAIf6zh?format=jpg&name=small

Pre-print:

Broadly neutralizing antibodies overcome SARS-CoV-2 Omicron antigenic shift

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.12.12.472269v1.full.pdf
Citera
2021-12-15, 13:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att hantera en pandemi handlar om många saker, vetenskap, samhällsekonomi, folkhälsa, beteendevetenskap o s v.

Det samhället gör med vaccinpass är att man håller igång branscher som hittills varit hårt ansatta med 10.000-tals förlorade jobb, samtidigt som man säkerställer att sjukvården inte kollapsar. Läser man inläggen här på FB så verkar det som om hela världen har rasat ihop för att man gör vissa begränsningar under viss tid.

Jag har inget problem med de som inte väljer att vaccinera sig Däremot är det rätt patetiskt att offerkoftor och gnällspikar sitter och pratar om diktatur och övergrepp....
Tyvärr vittnar affärsidkare om att det är osäkerheten som slår hårdast mot dem.

Jag konstaterar i och med ditt svar att du faktiskt struntar i smittspridningen. Det här handlar om någonting annat för dig.
Citera
2021-12-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Inget av det du påstår har någon koppling till verkligheten.
Du är och förblir ett får vars enda syfte är att vara ett eko för vad styret säger är rätt just idag
Citera
2021-12-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det här diskuterade vi runt sommaren 2020, då det var en indisk forskare som just var inne på att mäta partiklar i luften där han uppfunnit en sensor som kunde särskilja viruspartiklar från vanligt "skräp. Alltså en ordinär partikelmätare som vi idag använder typ PM1 eller PM2,5 som används för att mäta avgaser/skräp i luften. Faktum är att det finns byggsatser för att mäta PM2,5 runt 5-700:- som skickar data via Wifi.

Indierns "sniffer" och artikel försvann sen i det tysta, vet inte varför men tekniskt sätt är detta då lika enkelt att mäta detta som när snuten kör med blåstester för rattfylla, man bara byter ut sensordelen.
Hur skullle det hjälpa att urskilja just sars-cov2.
Citera
2021-12-15, 13:40
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Tyvärr vittnar affärsidkare om att det är osäkerheten som slår hårdast mot dem.

Jag konstaterar i och med ditt svar att du faktiskt struntar i smittspridningen. Det här handlar om någonting annat för dig.

Nej, många branscher - i synnerhet underhållning - vittnar om att det är totalt uteblivna kunder som slår hårdast mot dem.
Citera
2021-12-15, 13:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej. På skrivbordet; ja

Stycke två;
Du har alltså fortfarande inte förstått mitt argument. Du behöver läsa om diskussionen, för jag är faktiskt övertydlig.
Men Omikron har inte uppkommit p.g.a. vacciner. Vacciner har inte varit inblandad i detta. Det handlar troligtvis om en individ med immunbrist i en region med flera stora vågor av smitta bakom sig och få vaccinerade.

Och fortfarande tar vaccinerna bäst och både minskar smittspridning och förkortar sjuktiden även för Omikron om än i minskad grad.

Selektering är bara sekundärt i processen. Det verkliga urvalet görs när viruset tampas med immunförsvaret hos individen. Det uppstår alltid escape mutants som vanligtvis inte är livskraftiga och som kämpas ner till slut (om inte den smittade dör iofs). När detta händer hos en individ med nedsatt immunförsvar ökar dock risken för att någon escape mutant ska bli livskraftig nog att kunna överföra egenskaperna till kopior och som också kan lämna värden för nya.

Och:

Utan vacciner i världen hade vi haft en hemskt massa döda och antagligen fler VOC:s
Senast redigerad av arbetet 2021-12-15 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in