2021-12-17, 21:15
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Källa tack?

Men vadå källa.. Det är en diagnos som i princip behandlas med smärtlindrande och några dygns övervakning på en mava eller Hia avdelning.
Citera
2021-12-17, 21:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Hjärtmuskelinflammation kan sabba hjärtklaffarna och som konsekvens i sin tur orsaka hjärtsvikt, vilket inte är att leka med.

O, ja, men bara om du t.ex försöker springa maraton, trots att du, egentligen, inte orkar med någonting.

En intressant fråga är om Covid-19 kan orsaka hjärtmuskel inflammation? Jag vet i alla fall att, sedan jag varit symptomfri i några dagar, efter att ha legat sjuk i Covid-19 i 14 dagar, så provade jag att gå en kort promenad, och blev helt slut. Jag tvivlade på att jag skulle kunna börja jobba igen två dagar senare. Men det gick över snabbt. Kanske de var lite hjärtmuskel inflammation pga Covid-19?
Citera
2021-12-17, 21:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Man kan se en ökning av vänstersidig hjärtsvikt efter vaccinernas inträde.

Källa
Citera
2021-12-17, 21:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ja, hur många i riskgrupp och hur många sedan vaccineringen av gruppen började?

Jag bifogade en länk till användare taenok för en stund sedan där det du undrar framgår ..
Citera
2021-12-17, 21:20
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Men vadå källa.. Det är en diagnos som i princip behandlas med smärtlindrande och några dygns övervakning på en mava eller Hia avdelning.

Källa att knappt någon hamnat på IVA för åkomman naturligtvis.
Men visst, jag kan erkänna att jag var dumdryg där. Hade hoppats på att du skulle hänvisa till SIR.

Jag har nämligen lite funderingar hur redovisningen där ser ut. Tex anafylaktisk chock efter vaccinering ska i SIR redovisas med
TA74 "Ogynnsam effekt av anestesiläkemedel, ospecificerad".
och
JA37 "Tillstånd relaterat till covid-19" (Som för övrigt även ICD-10 koderna för "postcovid" aggregeras till)

https://imgur.com/5TLUoDZ

Omöjligt för en utomstående således att hitta statistik på det om man i tron att hitta något samband söker på Anafylaktisk chock, Allergisk chock. Anafylaxi UNS (TA54).
Senast redigerad av Ravatos 2021-12-17 kl. 21:24.
Citera
2021-12-17, 21:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Dagens siffror i Gauteng.

https://covid-19dashboard.news24.com/gauteng
Citera
2021-12-17, 21:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan det då vara idé att ta vaccin för att minska risken för långvarig ohälsa till följd av infektion?

Jag vill inte tvinga någon att ta vaccin. Jag vill bara varna andra på att inte falla för vaccinmotståndarnas vilseledande retorik. Det jag retar mig mest på, är att vaccinmotståndarna bedömmer vaccinerna utifrån en helt annan filosofi än dom bedömmer viruset. När vaccinmotståndarna bedömmer viruset, så ser dom endast till andelen överlevare. Men när vaccinmotståndarna övergår till att bedömma vaccinet, så anser dom genast viktigt att se till andra möjliga effekter på hälsan. Vaccinmotståndarna skiftar hela tiden mellan att bara se till dödsfall, och att även se till andra effekter på hälsan. Jag vill uppmärksamma andra på vaccinmotståndarnas knep för att vilseleda.

Det är vaccinmotståndarna som betecknar sig själva som renblodiga, eftersom dom inte har utsatt blodet för dom spike-proteiner som vaccinerna alstrar. Jag har inte fått grepp om vad vaccinmotståndarna anser om spike-proteiner som har alstrats av viruset. Är man renblodig även efter infektion?
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Din förvirring skulle nog minska, om du insåg att det finns tusen olika orsaker till att man är emot covidvaccinen. Du kan inte, någonsin, klämma in alla i samma mall. Det är inte en motsägelse, om det inte är samma person som står för motsägande åsikter.

Du har helt rätt i att man inte kan säga att det är en motsägelse, såvida det inte är samma person som står för dom motsägande åsikterna. Jag ber om ursäkt för min otydlighet. Jag menade att en och samma person kan bedöma viruset och vaccinet utifrån helt olika kriterier.
Citera
2021-12-17, 21:27
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I Spanien var det 11% på första vågen räknat av de officiella siffrorna. Sen är det klart att vissa säkert inte anmälde att de blev sjuka men tittar du på de spanska siffrorna så är det så.

Lägg av och spela dum.

Du verkar hyffsat smart så varför skriva saker som får dig att framstå som korkad?
Du vet (eller borde veta) att IFR ligger någonstans runt 0,3 till 1% beroende på befolkningens sammansättning och kvalitet på vården.
Att testningen var extremt bristfällig och mörkertalet enormt är självklart i början av pandemin.
Citera
2021-12-17, 21:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Källa att knappt någon hamnat på IVA för åkomman naturligtvis.
Men visst, jag kan erkänna att jag var dumdryg där. Hade hoppats på att du skulle hänvisa till SIR.

Jag har nämligen lite funderingar hur redovisningen där ser ut. Tex anafylaktisk chock efter vaccinering ska i SIR redovisas med
TA74 "Ogynnsam effekt av anestesiläkemedel, ospecificerad".
och
JA37 "Tillstånd relaterat till covid-19" (Som för övrigt även ICD-10 koderna för "postcovid" aggregeras till)

Omöjligt för en utomstående således att hitta statistik på det om man i tron att hitta något samband söker på Anafylaktisk chock, Allergisk chock. Anafylaxi UNS (TA54).

Jag har inte botaniserat i Sir. Men jag funderar hur man skall hitta en källa på diagnoser som inte hamnar på Iva ? Jag utgår naturligtvis på hur diagnosen behandlas. Sedan kan alla diagnoser få komplikationer som kräver iva vård men det är ju ovanligt.
Citera
2021-12-17, 21:32
Medlem
För det första kan man ju undra när det blir höjda dygnsavgifter på slutenvården för infektionspatienter. Det borde ligga på minst 1000 per dygn i stället för dagens symboliska hundralapp. Det är dags att de sjuka börjar betala för sig.
Detsamma gäller även vaccinet. Det kan inte längre vara gratis. Det borde kosta mellan 500 och 1000 kr per dos.
Citera
2021-12-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte många, men det borde ligga högre än 4,2 per 100 000. Och hjärtmuskel inflammation är, så gott som aldrig fatal. Du kan m.a.o inte jämföra detta med de som är under 30 år och hamnar på IVA. För de som ligger där är riktigt allvarligt sjuka.

Visa mig en enda biverkning av vaccinet som inte överträffas av de allvarliga konsekvenser som en Covid-19 infektion kan ge!

Du måste tro att EMA, Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten, enbart består av idioter, då de gör bedömningen att även de som är 12-29 år har nytta av vaccinet.

Och när t.ex. Regeringens eller FHM:s agerande verkar motsägelsefullt, eller att de inte tar upp vissa saker, så kan det finnas en tanke bakom det. T.ex. att de vill få så många som möjligt att vaccinera sig, inklusive de som genomgått en SARS-COV2 infektion tidigare.

Du menar samma experter som tyckte att barn hade nytta av naturlig infektion?
Ja jag har inget förtroende för dom.
Det finns ingen nytta för 12 åringar att ta detta vaccin, vilket mera är en medicinering eftersom det måste fyllas på ett par gånger om året.
För 29, ja, där kan det finnas några som behöver
Vid den åldern kan man ha hunnit med att äta chips och dricka cola utan att röra på sig I mer än 10 år.
Och att dom vill få så många som möjligt att vaccinera sig med lögner är uppenbart.
Jag tror dom siffror ovan du tycker är försumbara är än mindre för 12 åringar som får mer än snuva.
Citera
2021-12-17, 21:33
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag har inte botaniserat i Sir. Men jag funderar hur man skall hitta en källa på diagnoser som inte hamnar på Iva ? Jag utgår naturligtvis på hur diagnosen behandlas. Sedan kan alla diagnoser få komplikationer som kräver iva vård men det är ju ovanligt.

Ja jag är väldigt nyfiken på det också. U12.9 vore jätteintressant att få siffror på.
U8.9, U9.9 och U10.9 redovisar ju socialstyrelsen under postcovid. Men man publicerar inget om U12.9.
Bara det gör ju att man anar oråd.
Det skulle ju kunna göra slut på en del diskussioner här om vi fick reda på hur det ser ut.

I SIR faller som sagt alla fyra in under "Tillstånd relaterat till Covid".
Senast redigerad av Ravatos 2021-12-17 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in