2021-12-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Tiotusentals unga friska har dött av covid. Finns massor med studier.
Med c19 .menar du!
Och hur många unga tror du dör i influensor och lungsjukdomar varje år?
Det är inget nytt att unga kan dö sv sjukdomsr men det är väldigt ovanligt som tur är och de unga som dör är i de flesta fall överviktiga och eller har underliggande sjukdomar!
Citera
2021-12-15, 12:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Antagligen hade din pappa varit död för länge sen utan vaccin. Det är omöjligt att dra några slutsatser genom anekdotisk bevisföring. Statistiskt är det helt klarlagt att utan den massvaccination som skett skulle läget varit mångdubbelt värre.
Men det var ju inte så att hälften dog utan vaccin. Dödligheten utan vaccin var tvärtom högst någon procent, förmodligen lägre. Så vem är du att tala om för någon att utan vaccin skulle hans far ha dött? Det är oetiskt av dig. Sannolikt skulle han ha överlevt utan vaccin, även om chansen hade varit mindre. Men den statistiska sannolikheten för överlevnad har alltid varit långt, långt över 50 %. Det normala är att man klarar sig. Det finns solskenshistorier om 100-åringar som fick covid innan det fanns vaccin och klarade sig galant. Du målar upp viruset som långt dödligare än vad det är. Varför gör du så?
Citera
2021-12-15, 12:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ffiles.ssi.dk%2Fcovid19%2 Fomikron%2Fstatusrapport%2Frapport-omikronvariante n-14122021-rg41-version2

Table 5
12 stycken totalt som får sjukhusvård inkl. IVA? Var ser jag om de är ovaccinerade eller vaccinerade?
Citera
2021-12-15, 12:56
Medlem
Den högsta nivån av coronavirus i avloppsvattnet rapporterar Dagens Nyheter.
Citera
2021-12-15, 13:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men du talar ju om att vaccinerna skulle vara en faktor när det gäller virusets förmåga att mutera. Jag har redan beskrivit detta och för det första är den primära faktorn för virusets förmåga att mutera tid och antal smittade individer, det andra att viruset sedan selekteras när det sedan sprids vidare, där är det svårt att se någon skillnad mellan vacciner och naturlig immunitet. Men iom att man försöker vaccinerar hela populationer ger detta en hyfsad jämn immunitet bland individerna. Man eliminerar då de primära faktorerna för viruset möjligheter att mutera fram livskraftiga varianter genom att begränsa både spridning och tiden för infektion hos de individer som trots allt blir smittade. Naturlig immunitet verkar inte ge denna övergripande immuniteten hos någon population hur än mycket smittan har spridit sig och hur än många gånger.

Därför är det bästa att vaccinera, vaccinera, vaccinera.

Och det är också anledningen till att alla varianter som dykt har gjort det från regioner med ingen eller en dålig vaccinationstäckning men hög smittspridning (och rimligtvis då hög naturlig immunitet).
Det fetade;
Nej det talar jag inte om. Försök igen, så diskuterar vi resten av ditt inlägg sen. Du greppar inte mitt argument pga fördomar. Det blir så för oss alla när vi har för enahanda kost.

Hela ditt inlägg här baseras alltså på en felaktig slutsats. Ledordet är inte "mutation" utan "selektion".

Alltså:
Virus muterar. Vaccinering minskar åtminstone tillfälligt antal möjliga mutationer och minskar därmed risken för att en specifik mutation ska uppstå.

Samtidigt ökar vaccination risken för att explicit en vaccinresistent mutation ska få spridning och ta över.

Därför vill man antingen vaccinera riskgrupper (en minoritet) eller alla.

Därför skrev jag förra julen att massvaccinering mot en ny pandemi av Corona är dödfödd och att det ger mycket hög risk för vaccinresistent mutation (vilket är illa för riskgrupper).

Förstår du resonemanget?
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-15 kl. 13:08.
Citera
2021-12-15, 13:08
Medlem
Citat:
Men du talar ju om att vaccinerna skulle vara en faktor när det gäller virusets förmåga att mutera. Jag har redan beskrivit detta och för det första är den primära faktorn för virusets förmåga att mutera tid och antal smittade individer, det andra att viruset sedan selekteras när det sedan sprids vidare, där är det svårt att se någon skillnad mellan vacciner och naturlig immunitet. Men iom att man försöker vaccinerar hela populationer ger detta en hyfsad jämn immunitet bland individerna. Man eliminerar då de primära faktorerna för viruset möjligheter att mutera fram livskraftiga varianter genom att begränsa både spridning och tiden för infektion hos de individer som trots allt blir smittade. Naturlig immunitet verkar inte ge denna övergripande immuniteten hos någon population hur än mycket smittan har spridit sig och hur än många gånger.

Därför är det bästa att vaccinera, vaccinera, vaccinera.

Och det är också anledningen till att alla varianter som dykt har gjort det från regioner med ingen eller en dålig vaccinationstäckning men hög smittspridning (och rimligtvis då hög naturlig immunitet).
Människor gör de mest desperata saker när de är rädda för att dö.

Hur stor del av västvärlden hålls inte vid liv på konstlat sätt?

Nä det är dags ta ansvar för sitt leverne och inte skrika på doktorn hela tiden.

Vi sunda börjar bli väldigt less på er nu när ni kräver ännu mer av oss för att hålla era patetiska liv vid liv
Senast redigerad av BlixtarDunder 2021-12-15 kl. 13:12.
Citera
2021-12-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Med "funkar" menar man väl att det minskar smittspridningen med mellan 10-20 procent.
Hur effektivt är handtvätt som man tjatar om hela tiden? 5-10%?
Alla sådana åtgärder är överflödiga om man stannar hemma när man är sjuk. Det är den viktigaste åtgärden.
Citera
2021-12-15, 13:09
Medlem
outoftheblues avatar
Den sydafrikanska läkaren A Coetzee står fast vid att omicron är mild.

Boris Johnson over-reacting to Omicron and creating 'hysteria', South African doctor Dr Angelique Coetzee says
Tuesday 14 December 2021 21:26, UK
Dr Angelique Coetzee is asked how many patients infected with Omicron she has seen with the most severe symptoms.

"No one," she replies. Apart, that is, from a man with HIV who had pneumonia and comorbidities.

"I haven't seen any COVID-19 pneumonia and neither have my colleagues," she adds.

[...] Dr Coetzee says the difference between Omicron and the last dominant variant, Delta, is stark.
https://news.sky.com/story/covid-19-boris-johnson-over-reacting-to-omicron-and-creating-hysteria-south-african-doctor-dr-angeli que-coetzee-says-12495876
Citera
2021-12-15, 13:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det fetade;
Nej det talar jag inte om. Försök igen, så diskuterar vi resten av ditt inlägg sen. Du greppar inte mitt argument pga fördomar. Det blir så för oss alla när vi har för enahanda kost.

Hela ditt inlägg här baseras alltså på en felaktig slutsats. Ledordet är inte "mutation" utan "selektion".

Alltså:
Virus muterar. Vaccinering minskar åtminstone tillfälligt antal möjliga mutationer och minskar därmed risken för att en specifik mutation ska uppstå.

Samtidigt ökar vaccination risken för att explicit en vaccinresistent mutation ska få spridning och ta över.

Därför vill man antingen vaccinera riskgrupper (en minoritet) eller alla.

Därför skrev jag förra julen att massvaccinering mot en ny pandemi av Corona är dödfödd och att det ger mycket hög risk för vaccinresistent mutation (vilket är illa för riskgrupper).

Förstår du resonemanget?
Nej det gör jag inte då vaccinerna i princip eliminerar risken för att livskraftiga mutationer ska få fäste.

Och som är med all önskvärd tydlighet klart då alla VOC:s som dykt upp har gjort det i populationer med ingen eller mycket bristfällig vaccinationstäckning med stor smittspridning (och därför hög naturlig immunitet).
Citera
2021-12-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I åldersgruppen 0-40 år vårdas det 10 ggr så många fler ovaccinerade än vaccinerade på våra sjukhus. Varför ska jag som skattebetalare betala mångmiljonbelopp för att lättkränkta narcissister inte vill dra sitt strå till stacken? Ska dessa riskera att vår vård kollapsar och att vårt samhälle tar onödigt mycket stryk på många olika sätt och vis
Ja du varför ska vi betala extra mycket i skatt för våghalsar alkoholister fortkörare knarkare gravida rökare etc.etc.

Sen så kanske du inte heller förstår att många som ligger på sjukhus är ovaccinerbara! Alltså sådana som på grund av allergi eller svår sjukdom helt enkelt inte bör eller kan vaccineras!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-12-15 kl. 13:21.
Citera
2021-12-15, 13:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
12 stycken totalt som får sjukhusvård inkl. IVA? Var ser jag om de är ovaccinerade eller vaccinerade?
Ja det är mycket små siffror, och säger heller inte mycket om vaccineringens påverkan oavsett, titta på table 3! Omikron sprids hittills mest i unga grupper men ej (ovaccinerade) barn. Då spridningen nu tar sig in i äldre grupper har inläggningarna ökat, men vad säger det med så små siffror?

Jag har därför inte bemödat mig med att kolla det (än), men all sådan data över alla länder finns här;

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-12-15, 13:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej det gör jag inte då vaccinerna i princip eliminerar risken för att livskraftiga mutationer ska få fäste.

Och som är med all önskvärd tydlighet klart då alla VOC:s som dykt upp har gjort det i populationer med ingen eller mycket bristfällig vaccinationstäckning med stor smittspridning (och därför hög naturlig immunitet).
Nej. På skrivbordet; ja

Stycke två;
Du har alltså fortfarande inte förstått mitt argument. Du behöver läsa om diskussionen, för jag är faktiskt övertydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in