2021-12-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det här är så jävla genomskinligt.
Varje vinterperiod kommer förkylningar och influensor. Nu har vi en mutation som startade med Alfa 2020-blev sen Delta 2021 och nu lagom till influensa-säsongen kommer alltså Omikron 2021-2022.
Vi ser alltså en helt naturlig smittspridning av virus, som i detta fall muterat sig ifrån vaccinerna.

Tar vi nu fram statistik tillbaka till 2015, kan vi förutsäga alla kommande artiklar i MSM om Omikron.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/rsv/

Jävlar vilket liv det kommer att bli om Omikron i januari, förbered er på världens undergång signerad WHO och FHM, med sidekicks från vaccinbolagen.

Käka istället 5000IU av D-vitamin, 200mg av K2 och 25-50mg av Zink, så lär ni ha samma skydd som vaccinerna i fråga, förutsatt att du har normal hälsa...
https://www.youtube.com/watch?v=w9h-XQm2qEY
Ja man undrar varför variationer på de andra influensorna inte får flashiga namn eller får de det?
Citera
2021-12-15, 12:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det har ju redan gått alldeles för långt. Varför tror du alla dessa stora protester i Europa har ägt rum? För att dom är sällskapssjuka?
Nu har jag inte läst på så jättemycket om dessa stora kravallerna men består de inte bara av nötter som vill sabotera samhället? Likt de som åkte till Göteborgskravallerna. Det visade sig att de kom från hela Europa och skälet var väl egentligen inte toppmötet i Göteborg utan bara för att ställa till jävelsskap.

I Belgien var det väl flera protesterare som slängde sten på en ambulans och skadade en patient. hur är man funtad i huvudet då?

Inte tycker väl du att Göteborgskravallerna var något positivt får jag hoppas?

Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Man gör livet riktigt svårt för ovaccinerade i många länder, riktigt jävla svårt. Tror man inte det kan hända här också är man ganska naiv.
Vad är det som gör livet riktigt svårt? Att inte får gå på evenemang och restaurang som man vill?
Citera
2021-12-15, 12:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/ny-svensk-studie-munskydd-effektiv-atgard-mot-smittspridning/?referrer=pos-2

Munskydd funkar så finns inget att vänta på inför krav på det nu.

Nej det fungerar inte. Hade det fungerat hade smittspridningen störtdykt överallt där masktvång infördes.
Citera
2021-12-15, 12:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Men nu när det är fastslaget att för Omricron så är det vaccinerade som smittar MER än ovaccinerade så då är du beredd på att restriktionerna kommer gälla dig istället?
Var någonstans är det fastslaget? Är det en gissning som blivit sanning eller vad?
Citera
2021-12-15, 12:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I åldersgruppen 0-40 år vårdas det 10 ggr så många fler ovaccinerade än vaccinerade på våra sjukhus. Varför ska jag som skattebetalare betala mångmiljonbelopp för att lättkränkta narcissister inte vill dra sitt strå till stacken? Ska dessa riskera att vår vård kollapsar och att vårt samhälle tar onödigt mycket stryk på många olika sätt och vis?

Vaccinet kanske inte dämpar smittspridningen så mycket, man hindrar människor från svår sjukdom och död, det trodde jag alla i denna tråd visste sedan länge.

Att läkare skriver ut vaccinpass till ovaccinerade i låter sjukt och extremt oetiskt
Frågan är snarare varför du skrev detta till mig. Du kanske kan ge en respons på det jag skrev istället?

Anser du att regeringen bör bestraffa människor som inte vill genomgå medicinsk behandling trots att de inte utsätter andra för samhällsfarlig smitta?
Likaledes belöna människor som lyder trots att dessa eventuellt utsätter andra för samhällsfarlig smitta?

Dessutom visar ingenting att fler människor vaccinerar sig. Snarare ökar passen polariseringen (och därmed minskar vaccinationsviljan).

Med andra ord;
Ska vi ha en vetenskaplig hållning genom pandemin, eller ska vi låta politiker som inte begriper ett skit använda pandemin i politiskt syfte?
Citera
2021-12-15, 12:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Varför skulle vi klara oss bättre? Många vaccinerade ligger inlagda på IVA i Danmark? Ge det tre veckor så är det kaos här också. Min pappa fick precis bekräftad omrikon (är dubbelvaccinerad) och ligger nu inlagd i kritiskt läge.
Synd om din pappa.

Jag vet inte siffrorna på inlagda på IVA i Danmark så du får gärna delge dem. I dagsläget så är i varje fall en stor majoritet av de inlagda på IVA i Sverige ovaccinerade.
Citera
2021-12-15, 12:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Synd om din pappa.

Jag vet inte siffrorna på inlagda på IVA i Danmark så du får gärna delge dem. I dagsläget så är i varje fall en stor majoritet av de inlagda på IVA i Sverige ovaccinerade.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ffiles.ssi.dk%2Fcovid19%2 Fomikron%2Fstatusrapport%2Frapport-omikronvariante n-14122021-rg41-version2

Table 5
Citera
2021-12-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag har inte läst, men jag skulle säga att det inte är i enlighet med den moral och etik som iaf jag ansåg tillförde samhället för bara 1 år sedan.

Du kan ju titta på Tyskland nu där dom kommit lite längre med det samhälle du förespråkar.
Våldsamheter ökar.
Rena grupper för politikermord har bildats.
Alla som kämpar för sina rättigheter stämplas som antivaxx eller covidförnekare
Eskalering lär mötas av samma eskalering av metoder för att stoppa.
Rullar hjulet på tillräckligt länge har vi en totalitär stat och dom som tidigare var kategoriserade som förnekare blir istället frihetskämpar.

Så brukar även terrorister och sektmedlemmar resonera..
Citera
2021-12-15, 12:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Varför skulle vi klara oss bättre? Många vaccinerade ligger inlagda på IVA i Danmark? Ge det tre veckor så är det kaos här också. Min pappa fick precis bekräftad omrikon (är dubbelvaccinerad) och ligger nu inlagd i kritiskt läge.

Antagligen hade din pappa varit död för länge sen utan vaccin. Det är omöjligt att dra några slutsatser genom anekdotisk bevisföring. Statistiskt är det helt klarlagt att utan den massvaccination som skett skulle läget varit mångdubbelt värre.
Citera
2021-12-15, 12:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I åldersgruppen 0-40 år vårdas det 10 ggr så många fler ovaccinerade än vaccinerade på våra sjukhus. Varför ska jag som skattebetalare betala mångmiljonbelopp för att lättkränkta narcissister inte vill dra sitt strå till stacken? Ska dessa riskera att vår vård kollapsar och att vårt samhälle tar onödigt mycket stryk på många olika sätt och vis?
Du betalar inga mångmiljonbelopp. Däremot kan man fråga sig vad vaccineringen och hela hanteringen runtomkring av alla upp till 40 kostar. Hur många sjuksköterskor som tas ur tjänst för att administrera dessa miljoner av injektioner. Hur många drivor med anmälningar om biverkningar som läkemedelsverket tvingas hantera. Hur många liv som förstörs av biverkningar av vaccinet. Bara för att du vill snåla in några sjukvärdsplatser för yngre som kanske ändå inte skulle ha räddats av vaccinet, för att du tror dig betala mångmiljonbelopp i skatt trots att du förmodligen aldrig sett så mycket pengar. Vem är det egentligen som är en lättkränkt narcissist? Ta fram en spegel så får du svaret.

Citat:
Att läkare skriver ut vaccinpass till ovaccinerade i låter sjukt och extremt oetiskt
Tvärtom, det är vaccinpassen som är oetiska. De som förfalskar pass är dagens Raoul Wallenberg.

Although not legal, these documents looked official and were generally accepted by German and Hungarian authorities, who sometimes were also bribed.
Citera
2021-12-15, 12:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej det fungerar inte. Hade det fungerat hade smittspridningen störtdykt överallt där masktvång infördes.
Med "funkar" menar man väl att det minskar smittspridningen med mellan 10-20 procent.
Hur effektivt är handtvätt som man tjatar om hela tiden? 5-10%?
Citera
2021-12-15, 12:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det fetade;
Nej jag har inte fel. Det du talar om är att spikproteinet är bindningen till receptor. Som alla kan se nu (även. du) kan viruset mutera förbi skydd mot delar av spikproteinet och ändå få fäste.
Det finns fler argument, men jag håller det enkelt.

Du tror att allt är "antivaxx" fel, och du får tro det. Faktum är att vi inte lyckats medicinera med bromsmediciner mot HIV en gång i Afrika. Vad det här än beror på, vilket kan bli en evighetsdiskussion utan svar) ser det fortfarande ut som det gör. Att vaccinera bort covid går inte, det funkar bara på skrivbordet.

Med detta i minnet kan du förstå varför vår massvaccinering med mRNA- vaccin innebär förhöjda risker i förlängningen för riskgrupperna.
Men du talar ju om att vaccinerna skulle vara en faktor när det gäller virusets förmåga att mutera. Jag har redan beskrivit detta och för det första är den primära faktorn för virusets förmåga att mutera tid och antal smittade individer, det andra att viruset sedan selekteras när det sedan sprids vidare, där är det svårt att se någon skillnad mellan vacciner och naturlig immunitet. Men iom att man försöker vaccinerar hela populationer ger detta en hyfsad jämn immunitet bland individerna. Man eliminerar då de primära faktorerna för viruset möjligheter att mutera fram livskraftiga varianter genom att begränsa både spridning och tiden för infektion hos de individer som trots allt blir smittade. Naturlig immunitet verkar inte ge denna övergripande immuniteten hos någon population hur än mycket smittan har spridit sig och hur än många gånger.

Därför är det bästa att vaccinera, vaccinera, vaccinera.

Och det är också anledningen till att alla varianter som dykt har gjort det från regioner med ingen eller en dålig vaccinationstäckning men hög smittspridning (och rimligtvis då hög naturlig immunitet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in