Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-14, 16:00
  #7177
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Med ett PE tal runt 130 om man tar vinsten från de bästa kvartalet någonsin och utgår från det är det knappast lågt värderat, en hel del tillväxt inräknat där. Dagens kurs bygger mao på en fortsatt aggressiv och framgångsrik tillväxt, detta i tider med halvledarbrist (att man stänger orderboken för Model S och X i Europa är troligtvis därför) och ökad konkurrens från andra biltillverkare.

Det du säger är att du tror att Tesla kommer lyckas med allt dom gett sig in på, inom närstående tid, trots att dom redan är försenade med i princip allt dom lovat, samtidigt som konkurrenterna tvärtemot håller i princip allt dom säger och är på god väg att ta över mer och mer av Teslas andelar.

Energidelen har inte gått bra än så länge och AI räknar jag med när det faktiskt är något dom har att visa upp på riktigt, men dom är knappast ensamma om att forska på AI, nvidia är där med bland andra.

Ja, jag förstår vart du tänker fel även om du har rätt i sak på vissa detaljer, men bara vissa. Har även gått tillbaka drygt ett år och sett hur du tänkte då, så jag förstår varför dina förväntningar och Teslas utveckling gått skilda vägar. Det är upp till var och ens förmåga att bedöma läget och göra en uppskattning på hur det kommer se ut i framtiden, alla kan inte vara framgångsrika på det.
Citera
2021-12-14, 19:04
  #7178
Medlem
raskenss avatar
Tesla rasar igen. Pga säljstopp för S/X eller ligger nått annat bakom?
Citera
2021-12-14, 19:14
  #7179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla rasar igen. Pga säljstopp för S/X eller ligger nått annat bakom?
Elon säljer av sitt lovande innehav av 10% och det händer några dagar i veckan och det sker i portioner han har bara 2 veckor kvar att sälja resterande, Tesla fansen jublar och köper Rea Aktier innan Elon är klar med sitt säljande.. Vilket är helt ofattbart !
Utan 4680 batteriet så blir det ingen Cybertruck heller .
Lägg därtill SolarCity rättegången som pågår den kan bli kostsam minst sagt.
__________________
Senast redigerad av bratider 2021-12-14 kl. 19:27.
Citera
2021-12-14, 20:37
  #7180
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Elon säljer av sitt lovande innehav av 10% och det händer några dagar i veckan och det sker i portioner han har bara 2 veckor kvar att sälja resterande, Tesla fansen jublar och köper Rea Aktier innan Elon är klar med sitt säljande.. Vilket är helt ofattbart !
Utan 4680 batteriet så blir det ingen Cybertruck heller .
Lägg därtill SolarCity rättegången som pågår den kan bli kostsam minst sagt.


Självklart är det trevligt med ett prisvärt köpläge, inget konstigt med det. Och är man så säker på att kursen fortsätter falla ända tills Elon sålt klart så finns ju en viss risk att man blir utan aktier. Ja föredrar att köpa på alla dippar, då jag är usel på att pricka botten.
Det blir defenitivt en Cybertruck, då det inte fins någon anledning till att det inte skulle bli 4680-celler.
Solar City rättegången då. Kändes det verkligen som att de kom någon vart sist? Det tyckte inte jag.
Citera
2021-12-14, 21:12
  #7181
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Självklart är det trevligt med ett prisvärt köpläge, inget konstigt med det. Och är man så säker på att kursen fortsätter falla ända tills Elon sålt klart så finns ju en viss risk att man blir utan aktier. Ja föredrar att köpa på alla dippar, då jag är usel på att pricka botten.
Det blir defenitivt en Cybertruck, då det inte fins någon anledning till att det inte skulle bli 4680-celler.
Solar City rättegången då. Kändes det verkligen som att de kom någon vart sist? Det tyckte inte jag.
Håller med! Har också fyllt på varje dipp. Blev till och med en mini lång idag också
Citera
2021-12-14, 21:43
  #7182
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Håller med! Har också fyllt på varje dipp. Blev till och med en mini lång idag också

Ja det kan bli en kul lottsedel. Jag kastade själv in en liten warrant som säkert går åt pipan.
Citera
2021-12-14, 22:14
  #7183
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag förstår att du är nöjd med din avkastning och är jätteglad att det gått bra, men jag tror inte det är dags att oroa sig för hybris riktigt än. Säger inte att aktien inte kan falla ner mer, men vägt mot det fundamentala så är kursen väldigt prisvärd. Har man dessutom haft fördelen av att sälja av hela sitt innehav högre upp så är det ju en underbar chans att gå in med en del av vinsten igen. Jag avundas dig som kom in tidigt, men på 5-10 års sikt så har vi ju bara sett början. Jag hoppas verkligen att folk har vett att nonchalera de semi-intellektuella här inne som tror sig förstå Tesla bättre än de bästa och mest begåvade på de områden som Tesla är verksamma.

Missförstå mig rätt men jag gillar Tesla men aktien har sitt eget liv.
Man kan nästan se i denna tråden när hypen lever som bäst.
Nya användare börjat stoppa in ALLA sina pengar i bolaget och det finns INGET som kan stoppa aktien.
Inget som lever på framtida förhoppningar har en spikrak väg upp.
Jag har haft aktier sedan 2016 men inte lika mycket hela tiden.
Skulle jag åldrig sålt skulle jag inte ha pengar att investera i annat.
Så ibland säljer jag av och investerar i annat.
Jag har ingen aning om när det vänder upp men plötsligt känns det kanske rätt igen och jag köper tillbaka lite eller mycket.

Är det en bra metod?
Det vet man tyvärr först efteråt ^^

Jag tror att när nya battericeller och FSD börjar betala sig så kommer volatiliteten minska kraftigt och mitt köpande och säljande kommer bara övergå i att köpa.
Citera
2021-12-15, 05:52
  #7184
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Kommer nog gå in idag, så rekomenderar alla att plocka vinst för nu kommer det en rejäl dip framöver.
Ner ca 25% sen inlägget den 4/11
Citera
2021-12-15, 08:38
  #7185
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Missförstå mig rätt men jag gillar Tesla men aktien har sitt eget liv.
Man kan nästan se i denna tråden när hypen lever som bäst.
Nya användare börjat stoppa in ALLA sina pengar i bolaget och det finns INGET som kan stoppa aktien.
Inget som lever på framtida förhoppningar har en spikrak väg upp.
Jag har haft aktier sedan 2016 men inte lika mycket hela tiden.
Skulle jag åldrig sålt skulle jag inte ha pengar att investera i annat.
Så ibland säljer jag av och investerar i annat.
Jag har ingen aning om när det vänder upp men plötsligt känns det kanske rätt igen och jag köper tillbaka lite eller mycket.

Är det en bra metod?
Det vet man tyvärr först efteråt ^^

Jag tror att när nya battericeller och FSD börjar betala sig så kommer volatiliteten minska kraftigt och mitt köpande och säljande kommer bara övergå i att köpa.

Säkert en bra metod, du har ju gjort fler rätt än mig hittills så vem är jag att kritisera.

Själv håller jag så länge jag inte ser några tecken på riktig konkurrens.
Citera
2021-12-15, 08:38
  #7186
Medlem
wwrs avatar
Det lär komma ett fall nu. Musk sålde en miljon aktier i måndags. Han har sålt runt 12 miljoner aktier av de 17 milj. han planerat sälja före årsskiftet.

CNBC tror det kan bli mer. Undrar vem som vågar behålla aktien nu?

https://www.cnbc.com/2021/12/14/elon...-of-year-.html
Citera
2021-12-15, 08:51
  #7187
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det lär komma ett fall nu. Musk sålde en miljon aktier i måndags. Han har sålt runt 12 miljoner aktier av de 17 milj. han planerat sälja före årsskiftet.

CNBC tror det kan bli mer. Undrar vem som vågar behålla aktien nu?

https://www.cnbc.com/2021/12/14/elon...-of-year-.html

Gissningsvis så är det främst de som förstår det fundamentala som vågar köpa, och som tittar på CNBC i rent underhållningssyfte, och inte tar dem på så stort allvar.
Citera
2021-12-15, 11:00
  #7188
Medlem
kaktjuvens avatar
Han säljer så priset dumpas sen utnyttjar han sina optioner och köper in sig billigt igen. Bara att ligga lågt tills hela processen är klar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback