2021-12-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Först av allt: Jag hoppas verkligen att du har rätt! Läser man https://lagen.nu/dom/rh/1998:3 borde det vara som du säger. MEN det är en sak att HA rätt en annan att FÅ rätt. Det finns en oberäknelighet i domstolarna som är oroande. Detta har ”jurister” som Stollige Sture lärt sig och utnyttjar det till max.

Sedan har vi Stollens bristfälliga inlagor som SH sedan tolkar till ”juristens” fördel. Formuleringen: ”Hovrätten uppfattar att du begär anstånd med att inkomma med bevisuppgift. Du beviljas anstånd med att inkomma med bevisuppgift till den 10 december 2021.” Säger en hel del. (Citat från Svea HR T 13497-21 Aktbilaga 12.) Kraven på ombud i våra domstolar borde höjas betydligt. En annan sak vore det om en privatperson får vägledning och hjälp av en domstol, men det skall inte en ”jurist” som får betalt för sina tjänster ha.

Helt rätt allt som du skriver. Jag är dock helt övertygad om att SH inte kommer att "klanta" sig på punkten vad överklagandet gäller, särskilt inte då de själva redan förkunnat en prejudicerande dom i frågan. Därtill är det ju grundläggande att en domstol inte kan ogiltigförklara ett avtal mellan två parter, som det inte väckts talan emot. Så på den punkten är jag inte det minsta "orolig"
2021-12-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Han är väl kallad som vittne.. kan ju bli helfestligt att se svaret på frågor som:
"brukar du göra dina värderingar enbart baserat på Booli och hemnet?"
"kan göra en rimlig uppskattning av värdet på fastigheten i sanerat VS osanerat skick"
Tyvärr inte kallad enligt inlagan i alla fall.
Ja det hade varit ett vittne det……
2021-12-14, 19:48
Medlem
Jag satt just och rekapitulerade för mig själv och började undra över två saker:

1:
-Vet någon NÄR Ebba och Esbj avtalade att mötas på "Kullen" (=lokal benämning på fastigheten som Ebba köpt) samt HUR de avtalade mötet, telefon, personligen, brev, eller? Jag tror inte jag sett något om det i inlagorna.
2:
-Det famösa "ångerbrevet" daterat den 3:e september 2020. Jag tror det finns angivet i någon inlaga NÄR brevet nådde Ebba, men innan jag djupdyker tänkte jag bara höra om någon minns i vilken aktbil det finns angivet.
2021-12-14, 19:50
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det som är barnsligt och egotrippat är att sitta och hitta på citat och sedan argumentera mot dessa på det sätt som du gör.
Vilket citat har jag hittat på? Menar du att hon inte grät och sa att barnen var det viktigaste i hennes liv, klipppet finns tom länkat i tråden
2021-12-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För att göra samlingen komplett (än så länge) så kommer aktbilaga 17 här, det är det föreläggande som Katrin Björklund har fått om att komma in med ett genmäle innan den 10/1-2022.

Vad som är lite underligt för mig är ju rubriceringen på ärendet "Målet gäller:bättre rätt till fast egendom", det är säkert endast en juridisk teknikalitet i och med att ursprungsmålet gällde just det men vad som överklagas är ju stadfästelsen.

https://anonfiles.com/h97dW906v8/Aktbil_17_pdf

https://anonfiles.com/je7bWf0ev1/T_13497-21_Dagboksblad_2_pdf

Ja, jag vill minnas att jag skrev några rader om det inledningsvis. Just det faktum att det inte längre råder någon tvist om bättre rätt, och att domen istället var en stadfästelse av förlikningsavtal. Varför man rimligen kan tycka att domstolen bör omformulera målets art. Till och med Mårten Schultz har ju nu skrivit att det inte längre råder någon tvist. Och det är ju så det är.
2021-12-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det här är en väldigt berättigad fråga, när man kollar upp H Mäklare AB så verkar det vara en seriös mäklare som förmedlar lite lägenheter men främst företag och företagslokaler. Något säger mig att han inte har någon som helst aning om att ett fotografi på hans dataskärm är inlämnad som bevis i en rättegång om en fastighet i Uppsala.

Jag gissar att det är Sture eller hans ”utredare” som har bett mäklaren slå lite på priser och sedan fotograferat hans skärm utan att tala om i vilket syfte. Jag har svårt att tänka mig att en seriös mäklare skulle lämna ifrån sig något som inte ens är en skärmdump som underlag till domstol. Att göra något sådant är så taffligt att man skulle förlora sitt rykte fullständigt. Frågan är om det ens skulle passera obemärkt förbi Fastighetsmäklarinspektionen. Någon sorts formkrav bör man kunna ställa på en handling som ska ligga som underlag i en rättstvist.

Den riktigt stora frågan är om Håkan Demir överhuvudtaget är medveten om att hans visitkort har använts i detta syfte. Stollige Sture har säkert en rejält dammig rolladex någonstans där i sin papperåtervinningscentral
2021-12-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nå har ni inte ännu upptäckt att mäklaren och pizzabagaren har samma namn som pizzabagaren, förlåt restaurangägaren i Örebro som Binninge varit ombud för???
Binninge ständigt denne Binninge, för att travestera Ture Sventon…..

Källa på det?
2021-12-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mja det är lite mycket nollor det där 6700 m2 stämmer bättre.
7 r.o.k ca 250 m2 bostadsyta och flera fina byggnader på tomten, garage, gäststuga, förråd osv.
Mycket vacker trädgård och bostadshuset är byggt 2009, så jämförbart med Ebbas hus njaaaa……
Men den såldes även två månader efter att Esbjörn sålde så den beräkningen går bort.

Ja, det har vi ju fått lära oss i den här affären, att en värdering gjord två månader efter en affär, är helt utan värde
2021-12-14, 20:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ja, jag vill minnas att jag skrev några rader om det inledningsvis. Just det faktum att det inte längre råder någon tvist om bättre rätt, och att domen istället var en stadfästelse av förlikningsavtal. Varför man rimligen kan tycka att domstolen bör omformulera målets art. Till och med Mårten Schultz har ju nu skrivit att det inte längre råder någon tvist. Och det är ju så det är.

Absolut, vi har diskuterat det här förut, jag redogjorde ju för vad som Svea Hovrätt gav för anledning till att det rubricerades som det gör men Mårten Schultz håller ju med oss som tycker att målet inte gäller förlikningen utan stadfästelsen.

Juridik är ju inte en exakt vetenskap utan mer ett levande väsen men jag som lekman kan ju tycka att det är viktigt att målets "rubrik" är väsentlig för att alla ska kunna få en riktig uppfattning om vad det är som prövas eller överklagas.
2021-12-14, 20:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Jag satt just och rekapitulerade för mig själv och började undra över två saker:

1:
-Vet någon NÄR Ebba och Esbj avtalade att mötas på "Kullen" (=lokal benämning på fastigheten som Ebba köpt) samt HUR de avtalade mötet, telefon, personligen, brev, eller? Jag tror inte jag sett något om det i inlagorna.
2:
-Det famösa "ångerbrevet" daterat den 3:e september 2020. Jag tror det finns angivet i någon inlaga NÄR brevet nådde Ebba, men innan jag djupdyker tänkte jag bara höra om någon minns i vilken aktbil det finns angivet.

När dom avtalade att mötas på kullen för att samköra till banken var dagen innan över telefon.
2021-12-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Vilket citat har jag hittat på? Menar du att hon inte grät och sa att barnen var det viktigaste i hennes liv, klipppet finns tom länkat i tråden

Någon länk till ett klipp där Ebba Busch gråter har jag inte kunnat hitta i tråden. Ljuger du? Annars är det bara att du länkar till inlägget där ditt påstådda klipp finns länkat.
2021-12-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Exakt det påhittade citatet. Du ljuger som en borstbindare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in