Citat:
Ursprungligen postat av
moonclimber
Hon personifierar verkligen allt som är dåligt hos den "moderna" kvinnan.
Två exempel från senaste avsnittet:
-Hon säger till Patrik att han får komma hem "om han hämtar båda barnen och fixar middag". Med andra ord, i Lisas ögon är det ett straff att tvingas till att ta hand om sina nära och kära, och det är inget hon gör frivilligt eller av kärlek utan av tvång.
-Hon förklarar att anledningen till att hon jobbat så mycket är att hon ville trygga familjens inkomst när Patrik blev arbetslös. I själva verket såg hon sin chans att dumpa allt som rör barn och hem på Patrik för att kunna lajva framgångsrik kvinnlig företagare ännu mer. Istället skulle hon självklart funnits där för sin man, tagit hand om Patrik och familjen, och stöttat och motiverat honom att hitta ett nytt jobb så snart som möjligt, vilket inte skulle varit nåt problem för honom.
Jag är beredd att hålla med dig.
Dessutom har hon en grundläggande attityd som jag personligen har mycket svårt för. Hon tar aldrig ansvar för något, och allt bara "löser sig!". Oj, vi har visst inga pengar denna månad... Nej, men det löser sig! Vi kan äta storkok varje dag och mysa, vad mysigt, allt ska ju vara så mysigt och härligt. Skit i att fixa de ekonomiska problemen, vi MYSER TILL DET ISTÄLLET. Jag skakar bara jag tänker på det...
Sen var hon helt oförstående när Eddie betedde sig som en liten skitunge i de två första säsongerna, då var det bara fel på alla andra, men inte alls på hennes lilla avkomma. Noll skälvreflektion över att hennes sons beteende till viss del var en direkt avspegling av hennes slöa uppfostransattityd. Hon bestämmer att alla ska fira kalas, jul, midsommar you name it, tillsammans, bara för att det passar in i HENNES idylliska fantasibild över hur HENNES tillvaro ska vara. Sen att ingen annan vill vara med på hennes själviska påhitt, det ger hon blanka fan i. Och när hon ville att arvet från Patricks pappa skulle delas med HENNES OCH MARTINS BARN så konstaterade jag med säkerhet att hennes karaktär är riktigt jävla underbegåvad, och om det vore 1925 så skulle hon ha suttit på ett hospital för sinnesslöa.