2021-12-13, 20:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ja, verbet esbjörna lär nog hamna i SAOL så småningom.

Det borde det göra!

Lite googling av en annan skribent visade att det faktiskt var den notoriske Hanif Bali som myntade ordet, om det stämmer så borde han få cred för sin fyndighet
2021-12-13, 20:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Intressant att han skriver det om sig själv. Men det är nog bara ett tecken på hans avsaknad av kompetens och starka "advokat-wanna-be"-känsla. Verkar inte finnas något om att han någonsin skulle varit advokat, annat än lite felciteringar i media. Faktiskt så sent som i fallet Esbjörn titulerades han felaktigt som advokat genomgående i en artikel i Nerikes Allehanda.

Däremot så kan vi nu koppla ihop Stollen Sture med ingen mindre än, tadaa, Thomas Jisander!

https://www.hn.se/nyheter/varberg/ansvarig-bakom-villaprojekt-hoppar-av-efter-hn-s-intervju-1.3108441

Jag sa ju att han inte verkade vara ett jota bättre än barnvåldtäktsmannen. Rena bedragare hela bunten.

Sture Tersaeus och Thomas Jisander, vilket radarpar!
När man gör affärer och umgås med Jisander så har man sjunkit lågt.
2021-12-13, 20:35
Medlem
Citat:
En polisanmälan vore ju helt klart på sin plats precis som du påtalar. Det är faktiskt flera sådana som är på sin plats, även en om falsk tillvitelse är på plats. Jag är faktiskt besviken på polisen som inte själva upprättade en sådan, det borde de ha gjort, istället för att blunda för det uppenbara.

Nåt jag har missat eller glömt.
Vem borde ha anmälts för falsk tillvitelse?
2021-12-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks

Den som i Esbjörns namn lämnade in en polisanmälan emot Ebba för att hon, med Esbjörns godkännande, röjde sly på tomten. Dvs, barnvåldtäktsmannen.
2021-12-13, 20:46
Medlem
Citat:

Rimligen Esbjörn/Sjöbusen eftersom de mer eller mindre anklagar advokaterna för olaga hot (om jag fattade det rätt)

Och Som påtalat, Binnikemasken för polisanmälan mot ebbas slyröjning,

man skulle säkert kunna hitta en hel massa saker i den här soppan från esbjörn-sidan som borde granskas av polisen
Senast redigerad av rhdf 2021-12-13 kl. 20:48.
2021-12-13, 21:01
Medlem
Jag ser här att jag får medhåll av Mårten Schultz i det jag idogt hävdat sedan "dag två", om vi nu ska kalla starten av överklagandet för "dag två"

Så här skriver han:
Citat:
Om parterna når en förlikning kan domstolen inte döma i saken. Det finns inte längre någon tvist.

Undrar när lantmäteriet ska fatta detta.

https://www.svd.se/hustvisten-lar-bara-paga-ett-kort-tag-till
2021-12-13, 21:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Stollige Sture vill ju kalla på Majkgård för att vittna om hur dement Esbjörn är.

Vilka fina vittnen Ebba skulle kunna kalla på.
  • Margareta Majkgård, uppfattade du Esbjörn som dement och rättsoförmögen, när du bevittnade generalfullmakten till Monica?
  • Monica Pernroth Lülmaa, uppfattade du Esbjörn som dement och rättsoförmögen, när han skrev på generalfullmakten?
  • Johan Binninge, uppfattade du Esbjörn som dement och rättsoförmögen, under tiden du fakturerade honom för dina Juridiska tjänster?
  • Per och Monica, uppfattade ni Esbjörn som dement och rättsoförmögen, under tiden ni arbetade som hans advokater och fakturerade honom för era Juridiska tjänster?
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-12-13 kl. 21:12.
2021-12-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Stollige Sture vill ju kalla på Majkgård för att vittna om hur dement Esbjörn är.

Vilka fina vittnen Ebba skulle kunna kalla på, i händelse av demens eller inte.
  • Margareta Majkgård, uppfattade du Esbjörn som dement och rättsoförmögen, när du bevittnade generalfullmakten till Monica?
  • Monica Pernroth Lülmaa, uppfattade du Esbjörn som dement och rättsoförmögen, när han skrev på generalfullmakten?
  • Johan Binninge, uppfattade du Esbjörn som dement och rättsoförmögen, under tiden du fakturerade honom för dina Juridiska tjänster?
  • Per och Monica, uppfattade ni Esbjörn som dement och rättsoförmögen, under tiden ni arbetade som hans advokater och fakturerade honom för era Juridiska tjänster?

Sture, du uppfattade alltså Esbjörn som dement när du åtog dig uppdraget och tog emot fullmakten Esbjörn själv undertecknat?

... and on it goes.

Måste vara tröttsamt för Katrin att ideligen behöva tjata om dessa imbecilla påhitt från motparten.
2021-12-13, 21:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Sture, du uppfattade alltså Esbjörn som dement när du åtog dig uppdraget och tog emot fullmakten Esbjörn själv undertecknat?

... and on it goes.

Måste vara tröttsamt för Katrin att ideligen behöva tjata om dessa imbecilla påhitt från motparten.

Klart det har varit tröttsamt för stackars Katrin Björklund, först behöva bemöta Binninges idiotier, nu ska hon drabbas av en ny dåre som fortfarande tror att det är förlikningen han överklagar inte stadfästelsen om jag nu har tolkat Särö-piratens inlagor rätt, kan ju inte vara lätt för Svea Hovrätt att förstå vad fan han vill egentligen.

Men hur som haver, det ska bli en ren lisa att få läsa Katrin Björklunds genmäle, håller det en tiondel av den klass som hon hitintills presterat så blir det rena paradiset jämfört med vad Särö-piraten har presterat.
2021-12-13, 21:31
Medlem
Citat:
Eftersom den inte ligger bakom betalvägg är det väl bara att lägga ut alltihop

Eftersom den inte ligger bakom betalvägg la jag en länk till den ...

Problemet med Schultz är att han är mer "krönikör" än jurist. Det mesta jag sett av honom har varit extremt vinklat och allt annat än objektivt. I detta får han svårt att tala emot Ebba med som du noterat så är han ändå bra luddig i mycket av det han skriver, men även här skriver han mycket lömskt följande ganska kraftigt vinklade "påhitt" där den som plötsligt får "ett skadestånd som är mycket högre än vad hon egentligen ”har rätt till”." är just en "hon". Tänka sig va. Tanken är så klart att ge en underförstådd bild att Ebba skulle ha fått "mycket mer än vad hon har rätt till". Jag hörde även en blogg i inledningen av denna affären med nämnda "herre" och den bloggen bara dröp av felaktigheter, vilseledande påståenden och rena lögner, så klart allting till Ebbas nackdel.

Citat:
Det kan exempelvis vara så att någon som har skadats har begärt ett skadestånd som är mycket högre än vad hon egentligen ”har rätt till”. Om den som orsakat skadan går med på att betala det högre beloppet kan inte domstolen göra något annat än att följa denna överenskommelse.
2021-12-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Klart det har varit tröttsamt för stackars Katrin Björklund, först behöva bemöta Binninges idiotier, nu ska hon drabbas av en ny dåre som fortfarande tror att det är förlikningen han överklagar inte stadfästelsen om jag nu har tolkat Särö-piratens inlagor rätt, kan ju inte vara lätt för Svea Hovrätt att förstå vad fan han vill egentligen.

Men hur som haver, det ska bli en ren lisa att få läsa Katrin Björklunds genmäle, håller det en tiondel av den klass som hon hitintills presterat så blir det rena paradiset jämfört med vad Särö-piraten har presterat.

Just så, och hon formulerar sig helt säkert så att hon snyggt och prydligt lägger upp en färdigpaketerad lobb för SH att bara slå in på volley, med alla de skäl och argument som SH behöver för att avslå överklagan. De skulle säkert kunna bara göra copy&paste, om det inte vore för att även SH helt säkert är alldeles för professionella för att inte skriva om det hela med egna ord
2021-12-13, 22:43
Medlem
Citat:
Eftersom den inte ligger bakom betalvägg la jag en länk till den ...

Problemet med Schultz är att han är mer "krönikör" än jurist. Det mesta jag sett av honom har varit extremt vinklat och allt annat än objektivt. I detta får han svårt att tala emot Ebba med som du noterat så är han ändå bra luddig i mycket av det han skriver, men även här skriver han mycket lömskt följande ganska kraftigt vinklade "påhitt" där den som plötsligt får "ett skadestånd som är mycket högre än vad hon egentligen ”har rätt till”." är just en "hon". Tänka sig va. Tanken är så klart att ge en underförstådd bild att Ebba skulle ha fått "mycket mer än vad hon har rätt till". Jag hörde även en blogg i inledningen av denna affären med nämnda "herre" och den bloggen bara dröp av felaktigheter, vilseledande påståenden och rena lögner, så klart allting till Ebbas nackdel.
Tanken är att ge ett lättbegripligt exempel där parterna "står över" domstolen som till och med du (borde) ha förstått. Han kunde gjort det så in i helvete krångligt och på knastertorr kanslisvenska kryddat med ålderdomliga juridisk gallimatias krystat fram ett fall som ingen utom hans kolleger förstått, men det gjorde han inte. Hela poängen med att skriva en insändare för den breda allmänheten faller ju om den blir obegripligt för mottagaren.
Du läser in saker som inte finns. Att han skrev hon är nog så enkelt att texten handlar om en kvinna och det blir då lätt att man omedvetet skriver just "hon". Mest för att HEN är så jävla tramsigt...
Senast redigerad av martinator 2021-12-13 kl. 22:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in