2021-12-13, 12:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
145 bekräftat smittade efter julbordet i Norge. ALLA var fullvaccinerade och flera har tappat smak och luktsinne.

Det går sådär för vaccinpassen. Det är helt otroligt att vaccinerade går runt och är rädda för ovaccinerade när vaccinerade uppenbarligen sprider smitta så in i helvete
Har de smittat ner andra? Hade för mig att det handlar om ett superspridarevent med en eller några som smittat ner 140 andra.
Citera
2021-12-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har de smittat ner andra? Hade för mig att det handlar om ett superspridarevent med en eller några som smittat ner 140 andra.
Mer undanflykter för att skydda ett apartheid system som kanske på marginalen har en liten påverkan.
Vi har dessutom mycket mindre spridning generellt än Norge med mindre apartheid än dom.
Citera
2021-12-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ja, precis. En eller några vaccinerade har spridit viruset så in i helvete till ett gäng andra vaccinerade. Viruset har även spridits från de vaccinerade på julbordet till intilliggande festlokal där andra vaccinerade har blivit smittade.
Citera
2021-12-13, 12:11
Medlem
Zloths avatar
Citat:

Ja? Vad vill du ha sagt? Vaccinen kan uppenbarligen inte göra sitt jobb.
Citera
2021-12-13, 12:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
För mig handlar det bara om att återgå till så normalt som möjligt, så snabbt som möjligt.

Det handlar inte om hämnd. Då är det bättre att isolera dem som inte vill det, de borde de ju inte ha något emot, eftersom de arbetar emot det.

För mig är det mer att vara sjuk i huvudet att förespråka isolering av en stor grupp människor för att kunna avstå en sådan enkel sak som ett vaccin som det nästan verkar som att du avstår endast för att djävlas eller för att utmana samhällets tålamod. Och sedan känner dig som ett offer när detta tålamod överskrids.

Bättre att isolera dig. Allt du behöver göra är att vaccinera dig. Världens enklaste sak att göra. De äldre kan däremot inte bli yngre.
Men snälla nån, äldre fick vara extra försiktiga i början av pandemin innan det fanns vaccin och särskilt så länge smittspridningen var hög. Nu har vi inte så hög smittspridning och dessutom vaccin för dem.

Du lever kvar i det förgångna eftersom du inte tycks förstå att om äldre fick vara extra försiktiga då, i början av pandemin, så kan det historiska faktumet inte förändras av att någon annan än dem själva (som f ö inte behöver det) vaccinerar sig nu.

Du är så besatt av hämndlystnad att du förblindas av ologiskt tänkande. Du har en sjuklig fixering vid gruppen ovaccinerade. Eller vid vaccin. Och de äldre blir inte yngre av att någon annan vaccinerar sig.

Vaccinet hjälper inte. Det som hjälper är beteende. Se bara på det norska julbordet. Hur anser du att de vaccinerade norska julbordsdeltagarna hjälpte din gammelmoster bakom plexiglasskivan? Genom att äta julbord och smitta hälften och sen gå på nattklubb och krog, bara för att de var vaccinerade? Är det något liknande du vill se i Sverige?
Citera
2021-12-13, 12:13
Medlem
arbetets avatar
Är detta en bra eller dålig nyhet?:
145 personer har bekräftats smittade efter julbordet i Oslo, det hittills mest omfattande utbrottet med omikronvarianten av coronaviruset.

Men ingen av de smittade har blivit allvarligt sjuka.

– Alla mår bra. De flesta har återhämtat sig och ingen har tagits in på sjukhus, uppger distriktsläkare Tine Ravlo, till VG.

De smittade innefattar både deltagare vid julbordet och andra gäster på utestället den kvällen.

– De är alla i bra form. Men de tillhör en åldersgrupp på 30 till 50 år, där alla är fullvaccinerade och friska sedan tidigare, säger Ravlo.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Låt höra!

Någon bra nyhet är det inte. Istället är det högst oroande att så många blev smittade vid ett tillfälle fast de var hyfsat unga och alla vaccinerade. Det är tredje dosen som gäller antagligen för alla.

Nej, man kan inte dra några slutsatser om Omikrons farlighet från detta. Det enda vi vet med stor sannolikhet är att Omikron kommer att skölja över oss framledes. Vi får se om våra hybridimmuna klarar sig och de med trippelvaccinering.

Jag är riktigt orolig för våra äldsta och de i yttersta riskgrupperna dock.
Citera
2021-12-13, 12:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Alltså, detta har varit min uppfattning från start och det börjar bekräftas nu.

Jag satte mig nämligen in i hur övriga coronavirus fungerar och ingen av dem ger någon längre immunitet. Du återinfekteras genom hela livet åtminstone vartannat år.

Så varför skulle SARS-CoV-2 ge någon längre immunitet att tala om? De första studierna som kom gjordes mot samma variant av viruset även de s.k. t-cellsundersökningarna.
Ja, det är förväntat att Sars2 ska mutera mot en mer muterande variant(er).

Immunitet mot andra coronavirus håller i sig om vi spenderar tid med en omuterad variant.
Av samma anledning har vi viss flockimmunitet mot förkylningsvirus så länge vi utsätts för dem regelbundet, dvs de hinner inte mutera helt förbi vår immunitet. Sedan anpassas våra B-celler och T- celler vartefter.
Av samma anledning ser du nu ovanligt kraftiga utbrott av RS och influensa (och även andra virus), även om mutationstakten är något annorlunda virus emellan.

Ett vanligt coronavirus som släpps in i en naiv population blir lätt förödande, av samma anledning.

Jag hävdar alltså inte att immunitet mot Wuhan skulle hjälpa vid alla framtida mutationer, men eftersom immunitet mot tex Wuhan ger immunitet mot spikproteinet vaccinet till del skyddar mot är det inte sämre än den dagens vaccin ger. Utsätts vi kontinuerligt för de nya mutationerna blir effekten som med de förkylningsvirus vi är vana vid. Detta är även problemet med för mycket smittskyddsåtgärder.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-13 kl. 12:30.
Citera
2021-12-13, 12:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Skräp?

Jag tog den och jag tror knappast att de skulle publicera falsk information även om de skulle vara ena elaka jävlar annars.
"Skräp" var kanske lite taskigt sagt, för vi har ju nästan ingenting att gå på... Ber om ursäkt för ordvalet.

Dock säger den ingenting om naturlig immunitet, utan får betraktas som ett snabbtest på om en booster öht funkar.
Citera
2021-12-13, 12:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är de jag tittar på. Och när det gäller Iran är siffrorna framförallt bakåt inte tillförlitliga och har en kraftig underrapportering:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-31..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~IRN~BRA
Så dom data som finns underkänner du för att de inte stämmer med din teori. Även om data inte är exakt så bör de väl i stort stämma såtillvida att de anger när de hade sin 4e våg. Och den började när vaccineringen började, och avtog efter ungefär samma tid som tidigare vågor. Enda korrelationen man kan se är att vaccination och våg gick hand i hand.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 12:26.
Citera
2021-12-13, 12:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
De som vill sprida viruset vaccinerar sig inte. De blir också upprörda när de nekas inträde på bio och klubbar, då deras möjligheter att sprida viruset begränsas av detta. Vilket är hela poängen med vaccinpass.

Här kommer offerkoftan igen. Men om du är så mån om vad andra i samhället tycker om dig och dina beslut på detta sätt, föreslår jag att du vaccinerar dig.

Klubbande vaccinerade kommer att sprida smitta. Förmodligen mer än isolerade antivaxare. Men betydligt mindre än klubbande ovaccinerade. Om samhällsfunktioner står pall för en lägre spridning med lägre risk för sjukvårdskrävande sjukdom kan det tolereras. Tillåts ovaccinerade samma saker är det stor risk att detta inte kan tolereras i avseende på förbrukade sjukvårdsresurser. Du är närsomhelst välkommen in i klubbvärmen eller biovärmen. Det är en mycket liten motprestation du behöver göra. Det är sannolikt mer krävande att testa alla andras tålamod för att hävda din rätt att fatta dåliga beslut. Det leder heller ingen vart.
Hur mycket anser du att den genomsnittliga spridningen skulle öka om ovaccinerade gavs tillträde på samma villkor?
Citera
2021-12-13, 12:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Mer undanflykter för att skydda ett apartheid system som kanske på marginalen har en liten påverkan.
Säg inte det!

Vi ser nu allt fler länder som får en överrepresentation av smittade vaccinerade. Det är förstås ganska väntat eftersom dessa har vaccinpass vilket ovaccinerade oftast inte har. Här vill jag dock sätta en relevant parantes när vi ialttar statistik över sjukhusinläggningar ;
(Hur många ovaccinerade har vaccinpass pga läkarintyg?)
Citera
2021-12-13, 12:28
Medlem
Citat:
Är detta en bra eller dålig nyhet?:
145 personer har bekräftats smittade efter julbordet i Oslo, det hittills mest omfattande utbrottet med omikronvarianten av coronaviruset.

Men ingen av de smittade har blivit allvarligt sjuka.

– Alla mår bra. De flesta har återhämtat sig och ingen har tagits in på sjukhus, uppger distriktsläkare Tine Ravlo, till VG.

De smittade innefattar både deltagare vid julbordet och andra gäster på utestället den kvällen.

– De är alla i bra form. Men de tillhör en åldersgrupp på 30 till 50 år, där alla är fullvaccinerade och friska sedan tidigare, säger Ravlo.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Låt höra!

Någon bra nyhet är det inte. Istället är det högst oroande att så många blev smittade vid ett tillfälle fast de var hyfsat unga och alla vaccinerade. Det är tredje dosen som gäller antagligen för alla.

Nej, man kan inte dra några slutsatser om Omikrons farlighet från detta. Det enda vi vet med stor sannolikhet är att Omikron kommer att skölja över oss framledes. Vi får se om våra hybridimmuna klarar sig och de med trippelvaccinering.

Jag är riktigt orolig för våra äldsta och de i yttersta riskgrupperna dock.

Nej, man kan inte dra någon slutsats om farlighet av Omikron baserat på detta.
Dock bör man nog snart kunna göra det baserat på samhällen med spridning i stort.
Ännu ser det lovande ut, vi får hoppas det håller i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in