Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Alltså, detta har varit min uppfattning från start och det börjar bekräftas nu.
Jag satte mig nämligen in i hur övriga coronavirus fungerar och ingen av dem ger någon längre immunitet. Du återinfekteras genom hela livet åtminstone vartannat år.
Så varför skulle SARS-CoV-2 ge någon längre immunitet att tala om? De första studierna som kom gjordes mot samma variant av viruset även de s.k. t-cellsundersökningarna.
Ja, det är förväntat att Sars2 ska mutera mot en mer muterande variant(er).
Immunitet mot andra coronavirus håller i sig om vi spenderar tid med en omuterad variant.
Av samma anledning har vi
viss flockimmunitet mot förkylningsvirus så länge vi utsätts för dem regelbundet, dvs de hinner inte mutera helt förbi vår immunitet. Sedan anpassas våra B-celler och T- celler vartefter.
Av samma anledning ser du nu ovanligt kraftiga utbrott av RS och influensa (och även andra virus), även om mutationstakten är något annorlunda virus emellan.
Ett vanligt coronavirus som släpps in i en naiv population blir lätt förödande, av samma anledning.
Jag hävdar alltså inte att immunitet mot Wuhan skulle hjälpa vid alla framtida mutationer, men eftersom immunitet mot tex Wuhan ger immunitet mot spikproteinet vaccinet till del skyddar mot är det inte sämre än den dagens vaccin ger. Utsätts vi kontinuerligt för de nya mutationerna blir effekten som med de förkylningsvirus vi är vana vid. Detta är även problemet med för mycket smittskyddsåtgärder.