2021-12-12, 21:36
Medlem
Finns det någon som varit på nattklubbar i Stockholm på sistone? Scannade dom ert vaccinpass vid entré eller räckte det med att bara visa upp det? Isåfall, vilket ställe?

Om dom inte scannar så är det ju enkelt att ta sig in
Citera
2021-12-12, 21:44
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muriatsyra
Hur vet du att det är samma personer?

Det har jag inte påstått.

Det jag försökte lyfte fram var att på många ställen där anti-vaxxers för diskussion med varandra på forum så lyfte man bland annat många artiklar som handlat om covid dödsantal. Man påstod då att det var helt bullshit, att det aldrig varit Covid i de flesta fallen som legat bakom utan att det bara berodde på dålig hälsa eller underliggande sjukdom med Covid som 0 bidragande faktor.

När vaccinet kom så lyfte man alla artiklar om folk som avlidit efter sprutan oavsett hur lång tid efter eller vad bakomvarande dödsorsak var. Man brydde sig då inte om det bara berodde på dålig hälsa eller underliggande sjukdom med vaccinet som 100% bidragande faktor.

Dubbla budskap liksom.

Vad som sedan klassas som "dålig" hälsa är nog ganska subjektivt på vad som klassas som god hälsa.
Något som spridits ganska snabbt, och tidigt redan när Covid började bli känt utanför Kina och som tydligen håller starkt än idag. Att bara de som har kraftiga, underliggande sjukdomar avlider medan vi andra klarar oss utan större problem.
Det har tyvärr lett till att många yngre gått runt och tagit hela pandemin på mindre allvar än vad man egentligen skulle. Vet många yngre på sambons jobb i butik resonerade mycket så.
En artikel jag läste tidigare i år rapporterade om en kraftig ökning avlidna av covid bland yngre som ansågs ha god hälsa i Mecklenburg tidigt i år. Finns även andra från förra året som skrivit detta.
Tror du visselblåsaren som Kina, Li Wenliang, hade dålig hälsa när han avled?

För att inte tala om hela historien är mycket "Vi vs dom", precis som under senaste två valen.
Antingen är du 100% med, eller 100% mot. Ingen gråskala, bara svart eller vitt.
Citera
2021-12-12, 21:53
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, på 1800-talet och jag tror inte smittskyddslagen som den är utformad idag fanns då. För att göra det enkelt: det finns virussjukdomar som är långt farligare och långt mycket mer smittsamt än SARS-CoV-2 och smittskyddslagen är anpassad för att fungera även under sådana omständigheter utan att vi ska behöva ha en diskussion om det den dagen då det sker, för den dagen kommer förr eller senare. Det finns ett fladdermusvirus som cirkulerar i Sydostasien med 40-70% dödlighet. Tror du att du skulle få gå ut genom dörren för att gå och handla om det var en pandemi med ett sånt virus med ett R-tal över 1?
Problemet är att om en sådan situation uppstår så kommer dessa smittskyddslagar inte göra någon skillnad. Precis som vi sett i hela den här soppan så gör inte lockdowns, restriktioner och masker någon meningsfull nytta. I bästa fall förlänger det bara det oundvikliga. Det är lika bra att erkänna att vi är ganska maktlösa mot dessa pandemier. Det vi KAN göra är att rusta sjukvården så gott det går, forska på antivirala läkemedel, och uppmuntra befolkningen att leva sunt. Resten måste få ha sin gång.

Luftvägsvirus av det här slaget är vi ganska chanslösa mot. Det är bara kontraproduktivt att slå in en permanent kil i samhället och dela upp folk i vaxxade/ovaxxade och låtsas att dessa symbolåtgärder gör något.
Citera
2021-12-12, 22:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Problemet är att om en sådan situation uppstår så kommer dessa smittskyddslagar inte göra någon skillnad. Precis som vi sett i hela den här soppan så gör inte lockdowns, restriktioner och masker någon meningsfull nytta. I bästa fall förlänger det bara det oundvikliga. Det är lika bra att erkänna att vi är ganska maktlösa mot dessa pandemier. Det vi KAN göra är att rusta sjukvården så gott det går, forska på antivirala läkemedel, och uppmuntra befolkningen att leva sunt. Resten måste få ha sin gång.

Nej, om vi har ett virus med 40-70% dödlighet och ett R-tal över 1 så kollapsar samhället utan hårda restriktioner. Restriktionerna blir ofattbara för personer som dig i sånt läge. Vi snackar militärer som skjuter skarpt på personer som bryter utegångsförbudet.
Citera
2021-12-12, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag håller helt med dig i den förhoppningen att företag som stöttar detta skall gå under, och så vidare, det finns gott om inlägg där jag länkar till konkreta stöd för mina åsikter.

Problemet är att vad gäller Pandemin är det en massa tro, tycka, och vara rädda när man inte behöver.
Folk panikade innan restriktionerna lyftes I höstas.
Sedan blev man överlyckliga när det skedde, sedan spekulerades det fram och tillbaka, där vissa trodde det var över, och andra trodde det skulle bli värre.

Jag tycker det är mest tråkigt med att människor inte är villiga att göra det som krävs för att faktiskt klara orättfärdiga åtgärder.
Det är min erfarenhet Att om man säger konkreta åtgärder, så ”pallar” man inte med det.
Då sitter man hellre och gnyr.

Notera nu att jag förstår ditt behjärtansvärda ändamål med att faktiskt få bort passen.
Men Jag tror inte ”argument vid fikabordet” räcker.

Jag tror negativa ekonomiska resultat är det som ger resultat.
Och om inte andra är intresserade av att göra dom uppoffringarna som krävs för att minimera sitt personliga fall, så kan inte jag göra mer.

Det enda jag kan göra då är att få folk att sluta springa och ta vaccinet i panik.
Tänk två gånger, handla en.

Om du nu vill fortsätta klaga på mina inlägg framgent så gör det.
I sak är vi klara.
Jag vill bara tillägga att mina fikabordsdiskussioner garanterat påverkar mer än att gaffla i sociala medier där folk oftast har en stöddig attityd som de inte vågar visa upp i diskussioner mellan fyra ögon. Eftersom flockmentaliteten är stark i Sverige gäller det att ta kontroll över sin lokala flock och styra samtalet efter bästa förmåga. Min erfarenhet av detta är att jag fått folk att ändra uppfattning i många frågor då de inte kunnat backa upp sina argument när det verkligen gäller, irl bland riktiga åhörare.

På nätet kan vem som helst lajva vad som helst utan att det betyder något. Kan jag påverka en person att rösta med plånboken har jag dock vunnit en liten seger, den stora segern kommer när många fler argumenterar bättre än löpsedlarna och börjar styra samtalet i sina respektive flockar.

Underskatta inte köksbordsgnället, det är där de första stegen mot förändring börjar. På Flashback finner jag mina argument som jag hoppas påverka gnället i rätt riktning irl, många här snackar fritt ur nattmössan utan att ha på fötterna eftersom det inte ger några konsekvenser. Genom att studera deras argumentation här får jag en susning om vad som komma skall irl. På Facebook och Instagram är det dock lönlöst eftersom de plattformarna nästan uteslutande används för personlig varumärkesvård. Där gäller Värdegrund Über Alles och ska man vinna en diskussion gäller det att försöka tassa runt de dagsaktuella värdegrundsfrågorna för annars skapar man en total blockering hos meningsmotståndaren.

Det går bra att kalla ovanstående ”anekdotisk bevisföring” men man kan även kalla dylika kommentarer ”digital avföring” eftersom de inte betyder något nämnvärt.
Senast redigerad av LepraHunk 2021-12-12 kl. 22:38.
Citera
2021-12-12, 22:21
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Nej, om vi har ett virus med 40-70% dödlighet och ett R-tal över 1 så kollapsar samhället utan hårda restriktioner. Restriktionerna blir ofattbara för personer som dig i sånt läge. Vi snackar militärer som skjuter skarpt på personer som bryter utegångsförbudet.
Det skulle kollapsa alldeles oavsett militär som skjuter skarpt eller ej. Varför har vissa så svårt att förstå att dessa respiratoriska, luftburna virus inte är något vi kan stoppa hur som helst? Har ni sett för många virusfilmer från hollywood?

Okej visst, det går att stoppa i ett väldigt, väldigt tidigt skede med dessa metoder. Men hur stor är chansen att man lyckas identifiera det så pass tidigt och smittspåra effektivt?
Citera
2021-12-12, 22:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det skulle kollapsa alldeles oavsett militär som skjuter skarpt eller ej. Varför har vissa så svårt att förstå att dessa respiratoriska, luftburna virus inte är något vi kan stoppa hur som helst? Har ni sett för många virusfilmer från hollywood?

Okej visst, det går att stoppa i ett väldigt, väldigt tidigt skede med dessa metoder. Men hur stor är chansen att man lyckas identifiera det så pass tidigt och smittspåra effektivt?

Syftet med restriktionerna är inte att stoppa viruset utan att få ner R-talet, vinna tid etc. Dessutom finns det ingen anledning att inte ha restriktioner om samhället är på risk att kollapsa eftersom de enda dåliga effekterna av att ha restiktioner inte kommer att vara mätbara för fem öre i ett sånt läge. Du oroar dig för att du inte kan gå och handla utan vaccinpass i ett läge när det inte finns mat och förnödenheter i samhället?
Citera
2021-12-12, 22:30
Medlem
Loooms avatar
Kan sjuksköterskor se om jag är vaccinerad eller ovaccinerad?
Citera
2021-12-12, 22:44
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
En dikt av Martin Niemöller, en tysk präst och berömd Hitlermotståndare:

Först kom de för att hämta judarna,
men jag höjde inte min röst
för jag var inte jude.

Sedan kom de för att hämta kommunisterna
för jag var inte kommunist.

Sedan kom de för att hämta socialdemokraterna
för jag var inte socialdemokrat.

Sedan kom de för att hämta fackföreningsfolket
för jag tillhörde inte någon fackförening.

Sedan kom de för att hämta mig
och då fanns det ingen kvar
som kunde tala för mig.”

Ja det var väl talat och beskriver just det som sker nu.
Citera
2021-12-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Ja det var väl talat och beskriver just det som sker nu.
Jag känner för att tillägga några citat:

Joe Biden: "You're not gonna get covid if you have these vaccinations"

Joe Biden: "If you're vaccinated you're not gonna be hospitalized, you're not gonna be in an ICU unit and you're not gonna die”

Rochelle Walensky, CDC: "Vaccinated people don't carry the virus, don't get sick"

Dr. Fauci: "When people are vaccinated they can feel safe that they are not going to get infected"

Dr. Fauci: "These vaccines are highly highly effective. They're really, really good against variants"
Citera
2021-12-12, 22:49
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagaren91
Finns det någon som varit på nattklubbar i Stockholm på sistone? Scannade dom ert vaccinpass vid entré eller räckte det med att bara visa upp det? Isåfall, vilket ställe?

Om dom inte scannar så är det ju enkelt att ta sig in

Undrar samma
Citera
2021-12-12, 22:52
Medlem
Citat:

Det är svårt att smitta för den som redan är död. Sånt där är självreglerande och ditt scenario är lika sannolikt som att grisar ska börja flyga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in