2021-12-12, 19:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Jag känner mig i alla fall våldtagen varje gång jag hör eller ser någonting om covidpass. Skulle tvångsvaccinering ske så blir våldtäkten verklig. Hur många övergrepp ska staten få göra när ett förstör så pass för individen? Det pågår indirekt tvångsvaccinering just nu och jag kräver få besluta själv med min integritet.

Tvångsvaccinering håller jag med om år tveksamt. I övrigt är det väl på samma sätt en våldtäkt när du tvingas blåsa för en rattfyllerikontroll. Det är inte bara din egen säkerhet du äventyrar som ovaccinerad. Vaccinerade gör det också såklart, men i lägre utsträckning, precis som nyktra förare också kan orsaka olyckor.
Citat:

Sen det där med sjukvården. Den går alltid på knäna och det är många anledningar utöver den stora rosa elefanten. En av flera är att personal flyr till bemanning för de ger mer lön vilket påverkar kostnaden per arbetare.

Allt slutar i hur viktig smittan är för dig.
Då blir säkert vårdpersonalen gladare om de hamnar i situationen att det blir nödvändigt med triagering och uteblivna semestrar. Det drabbar i huvudsak patienterna också som inte får den av covid utkonkurerade vården.
Citera
2021-12-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezk
Skrämmande och vidrigt.

"4th child dies after Pfizer vaccine injection in Vietnam"

https://e.vnexpress.net/news/news/4th-child-dies-after-pfizer-vaccine-injection-in-vietnam-4400466.html

"12-year-old in Bình Phước Province becomes third child in the country to die after receiving COVID-19 vaccine"
https://vietnamnews.vn/society/1089117/12-year-old-in-binh-phuoc-province-becomes-third-child-in-the-country-to-die-after-receiving-covid-1 9-vaccine.html

"At Least Three Children Die, 120 Hospitalized by Pfizer-BioNTech Vaccine in Vietnam"
https://trialsitenews.com/at-least-three-children-die-120-hospitalized-by-pfizer-biontech-vaccine-in-vietnam/

Känner inte till källan
Gissar den kommer misskrediteras eftersom innehåll inte är positivt för Pfizer
Jag hittar iaf detta.
"The Health Ministry has declared cause of the three deaths as "overreaction to the vaccine," and not linked to the quality of the vaccine or the vaccination process"

Kan man lita på att hälsomyndigheter har uttalat detta och att dom är kompetenta?
Citera
2021-12-12, 19:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Myndigheter vet inte. Varför? Antagligen därför att allt gått så snabbt, och vi får alla klarhet eftersom.

Jag tycket denna var ganska intressant. Det kanske inte är något för dig men delar ändå .

https://www.hbl.fi/artikel/over-11-000-har-anmalt-vaccinerna-ett-faststallt-dodsfall-bland-yngre/
Citera
2021-12-12, 20:07
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tvångsvaccinering håller jag med om år tveksamt. I övrigt är det väl på samma sätt en våldtäkt när du tvingas blåsa för en rattfyllerikontroll. Det är inte bara din egen säkerhet du äventyrar som ovaccinerad. Vaccinerade gör det också såklart, men i lägre utsträckning, precis som nyktra förare också kan orsaka olyckor.

Då blir säkert vårdpersonalen gladare om de hamnar i situationen att det blir nödvändigt med triagering och uteblivna semestrar. Det drabbar i huvudsak patienterna också som inte får den av covid utkonkurerade vården.

Huruvida man äventyrar andras säkerhet har väl att göra med om man håller sig hemma vid snuva, vare sig man är vaccinerad eller ej.

Om du talar om asymptomatisk infektion - är det vanligare hos ovaccinerade? Borde rimligen vara tvärtom.
Citera
2021-12-12, 20:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Frivilligt . Så här säger ” danska Fhm ”

” Lyckligtvis blir barn sällan allvarligt sjuka av covid-19. Just nu (december 2021) är det stor smittspridning i samhället och vi ser en särskilt stor smittökning bland barn. Även om barn inte nödvändigtvis själva blir särskilt sjuka kan de smitta sina föräldrar och mor- och farföräldrar och andra utsatta personer i samhället som inte är vaccinerade eller har lägre effekt av vaccinet.

Genom att vaccineras mot covid-19 kan barn därmed skydda andra från att bli allvarligt sjuka. Det kommer också att minska smittan generellt i samhället så att sjukhusen inte belastas.

Vaccination kommer också att minska behovet av isolering bland barn, täta tester och eventuell oro för att barn med utsatta släktingar kan behöva föra smitta vidare. Vaccination av 5-11-åringarna kan därför bidra till att normalisera och skapa kontinuitet i vardagen och öka välmåendet för barnen och deras familjer.

Den 25 november 2021 rekommenderade EMA att Comirnaty® – covid-19-vaccinet från Pfizer-BioNTech – får sitt godkännande förlängt så att åldersindikationen nu omfattar vaccination av barn från 5 år och äldre. Därefter gav den danska hälso- og medicinstyrelsen professionella rekommendationer om vaccination av 5 till 11-åringar i det allmänna vaccinationsprogrammet mot covid-19. Således kan endast Comirnaty® erbjudas till målgruppen 5-11-åringar. gamla. 5-11-åringarna betraktas nu som en självständig målgrupp, målgrupp 12, och ingår i vaccinationsutbyggnaden.”

Ja, såväl danskarna som norrmännen har det besvärligt nu. Men jag tycker inte att man skall använda 5-11 åringar som ett redskap för att minska smittspridningen i samhället, så länge som nackdelarna med vaccin överväger i denna grupp.
Citera
2021-12-12, 20:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, såväl danskarna som norrmännen har det besvärligt nu. Men jag tycker inte att man skall använda 5-11 åringar som ett redskap för att minska smittspridningen i samhället, så länge som nackdelarna med vaccin överväger i denna grupp.

Jag tycket Sverige och Finland har bättre bedömning som avvaktar den rekonstruktionen ..
Citera
2021-12-12, 20:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ok och då menar du att du eller jag kan göra mer träffsäkra analyser gällande risk/nytta ? Än EMA samt övriga myndigheter i västvärlden?
När det gäller oss själva? Ja absolut.

Risk/ nytta- balansen är väldigt olika mellan mig och min närmsta granne;

Jag är redan immun
Jag är överlag frisk
Jag är inte överviktig och röker inte, dricker inte heller alkohol.
Jag reagerar ofta oönskat på läkemedel överlag, och får någon gång de där biverkningarna som är 1/1000.

Grannen;
Röker
Dricker, kanske något för mycket.
Är överviktig

Dessutom träffar jag inte så väldigt mycket folk och inte min man heller.

Hur skulle tex Läkemedelsverket eller FHM kunna veta risk/nytta angående mig bättre än jag själv?
Därför fattar vi normalt sett våra beslut om medicinska ingrepp själva i samråd med läkare eller eventuellt sjuksköterska.
Citera
2021-12-12, 20:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tycket denna var ganska intressant. Det kanske inte är något för dig men delar ändå .

https://www.hbl.fi/artikel/over-11-000-har-anmalt-vaccinerna-ett-faststallt-dodsfall-bland-yngre/
Tack!
Det var intressant!

Man kan fundera över vilka dödsorsaker (i artikeln en hjärtinfarkt) som man fastställer som orsakade av vaccinet.
Citera
2021-12-12, 20:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
När det gäller oss själva? Ja absolut.

Risk/ nytta- balansen är väldigt olika mellan mig och min närmsta granne;

Jag är redan immun
Jag är överlag frisk
Jag är inte överviktig och röker inte, dricker inte heller alkohol.
Jag reagerar ofta oönskat på läkemedel överlag, och får någon gång de där biverkningarna som är 1/1000.

Grannen;
Röker
Dricker, kanske något för mycket.
Är överviktig

Dessutom träffar jag inte så väldigt mycket folk och inte min man heller.

Hur skulle tex Läkemedelsverket eller FHM kunna veta risk/nytta angående mig bättre än jag själv?
Därför fattar vi normalt sett våra beslut om medicinska ingrepp själva i samråd med läkare eller eventuellt sjuksköterska.

Korta svaret är att både effektivitet och säkerhet gällande läkemedel bedöms på gruppnivå inte individnivå . Det finns att läsa på det flesta formella informationskanaler ..
Citera
2021-12-12, 20:20
Medlem
Citat:
Korta svaret är att både effektivitet och säkerhet gällande läkemedel bedöms på gruppnivå inte individnivå . Det finns att läsa på det flesta formella informationskanaler ..
Grupperna är redan identifierade.
Äldre.
Tjocka
Diabetiker.
Tex.
Citera
2021-12-12, 20:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Huruvida man äventyrar andras säkerhet har väl att göra med om man håller sig hemma vid snuva, vare sig man är vaccinerad eller ej.

Ja, det är naturligtvis viktigt. Därmed blir en vanlig uppfattning bland vaccinationsmotståndare "covid är bara en förkylning" eller "det drabbar bara äldre och de i riskgrupp" ett tillfälle att misstänka att många underskattar vikten av detta.
Citat:

Om du talar om asymptomatisk infektion - är det vanligare hos ovaccinerade? Borde rimligen vara tvärtom.
Det verkar som om den större delen av smittotillfällena sker under inkubationstiden.
Citera
2021-12-12, 20:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, så klart.

Där tycks relevanta data saknas för riskbedömning. Nyttabedömningen blir allt bättre, men även den var dålig för 6 månader sedan. Jag är inte heller direkt imponerand av den nytta för min grupp som framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in