2021-12-12, 18:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Det kommer aldrig gå att vaccinera alla. Hur lång tid tror du inte de kommer ta att vaccinera 100% av alla babbeområden där runt 55 % vaxade idag. Sen hela världen på det med framtiden så oviss.

Det finns de som är säkra på att Corona är här för att stanna. Vad ska vi göra med dem? Kanske låsa in och tvångsvaccinera?

Vaccin reducerar reproduktionstalet även om det inte förmår att leda till en flockimmunitet. Jag håller med dig om att vi inte kommer att uppnå 100 procent. Men varje ytterligare procent reducerar både spridning och sjukvårdsbelastning i jämförelse med alternativet att låta samma grupp förbli ovaccinerad.
Citat:

Sen handlade det om att minska allvarligt sjuka.
Nu handlar det om att eliminera en smitta.
Det är egentligen den allvarliga sjukdomen som är mest relevant att dämpa. Vaccinet har en betydande effekt framförallt där. Men att minska smitta reducerar också antalet allvarliga fall.
Citera
2021-12-12, 19:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej.

Citera mig ordentligt istället, så att folk kan se vad du inte fattar!

Har jag redan gjort .. vad menade du då ? Om jag missförstod dig ?
Citera
2021-12-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nej jag säger inte det. Jag säger att jag litar på de europeiska myndigheterna i den frågan . Jag tror inte jag har bättre kompetens att analyserar kunskapsläget än svenska , norska , finska ,franska , tyska och danska Läkemedelsverket/ hälsomyndigheter.. så att säga att alla dessa skall hålla käften för att risken är större än nyttan hävdar jag är oseriöst av oss som svennebananer i en vetenskapstråd

Då är vi tillbaka till start igen, fårflocksmentalitet.
Dessa experter ljuger fö rakt ut i PK om att bara ovaccinerade smittar så varför ska man lita på något överhuvudtaget som ej är otvetydigt vetenskapliga bevisat.
Det är ju inte som om dom inte har ljugit friskt om annat i decennier heller.
Citera
2021-12-12, 19:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, 1 dos ger visst skydd efter 2-3 veckor.

Ja, en dos ger ett bättre skydd än ingen dos. Du verkar tro att du säger emot detta här. Det gör du inte. Du bekräftar det jag skrev, men skriver ett "Nej" framför.
Citat:

Det vore för övrigt konstigt om man inte riskerade svårare sjukdom i händelse av infektion efter vaccination men innan immunitet efter vaccination erhållits. Det är därför du ska vara frisk vid all vaccinering.
I normala fall behöver man inte fundera så speciellt mycket på det, men när vi har en epidemi och skenande smittspridning (alltså inte nu, men vi har haft) så kan statistik över sjuka och döda påverkas av det faktumet.
Även om så skulle vara fallet, kan vi nog betrakta den gruppen som råkar få covid inom tolv dygn efter första dosen, som försumbar i sammanhanget.

Angående din tidigare fundering kring en förhöjd mortalitet av ovaccinerade i icke covidrelaterade dödsfall har jag förövrigt hittat ytterligare en bias att lägga till, om du skulle råka vara intresserad. Säg bara till i så fall.
Citera
2021-12-12, 19:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Har jag redan gjort .. vad menade du då ? Om jag missförstod dig ?
Nej.

"Varenda en som spridit desinformation till föräldrar om att vaccinerna "är säkra" eller "har mindre risker än sjukdomen" ska från och med nu be om ursäkt och sedan hålla käften!"

"
Citera
2021-12-12, 19:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Då är vi tillbaka till start igen, fårflocksmentalitet.
Dessa experter ljuger fö rakt ut i PK om att bara ovaccinerade smittar så varför ska man lita på något överhuvudtaget som ej är otvetydigt vetenskapliga bevisat.
Det är ju inte som om dom inte har ljugit friskt om annat i decennier heller.

Min inställning är att det är orimligt att alla myndigheter ljuger . Även kina, Ryssland usa etc . Vad skulle syftet vara med det. Sedan skulle journalister få smaskiga storys att sälja direkt då .. du vet de granskar ju det mesta och hugger direkt om myndigheter eller myndighetspersoner dribblar ..
Citera
2021-12-12, 19:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, en dos ger ett bättre skydd än ingen dos. Du verkar tro att du säger emot detta här. Det gör du inte. Du bekräftar det jag skrev, men skriver ett "Nej" framför.

Även om så skulle vara fallet, kan vi nog betrakta den gruppen som råkar få covid inom tolv dygn efter första dosen, som försumbar i sammanhanget.

Angående din tidigare fundering kring en förhöjd mortalitet av ovaccinerade i icke covidrelaterade dödsfall har jag förövrigt hittat ytterligare en bias att lägga till, om du skulle råka vara intresserad. Säg bara till i så fall.
Ganska självklart finns sådana fall, annat skulle vara väldigt märkligt. Hur många det rör sig om vet antagligen ingen, om inte någon på Socialstyrelsen varit intresserad av att ta reda på det.

Eftersom du inte förstod det förra är jag knappast intresserad av din "bias", herr "värvare till Saken".
Citera
2021-12-12, 19:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Min inställning är att det är orimligt att alla myndigheter ljuger . Även kina, Ryssland usa etc . Vad skulle syftet vara med det. Sedan skulle journalister få smaskiga storys att sälja direkt då .. du vet de granskar ju det mesta och hugger direkt om myndigheter eller myndighetspersoner dribblar ..
Myndigheter vet inte. Varför? Antagligen därför att allt gått så snabbt, och vi får alla klarhet eftersom.
Citera
2021-12-12, 19:14
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vaccin reducerar reproduktionstalet även om det inte förmår att leda till en flockimmunitet. Jag håller med dig om att vi inte kommer att uppnå 100 procent. Men varje ytterligare procent reducerar både spridning och sjukvårdsbelastning i jämförelse med alternativet att låta samma grupp förbli ovaccinerad.

Det är egentligen den allvarliga sjukdomen som är mest relevant att dämpa. Vaccinet har en betydande effekt framförallt där. Men att minska smitta reducerar också antalet allvarliga fall.

Jag känner mig i alla fall våldtagen varje gång jag hör eller ser någonting om covidpass. Skulle tvångsvaccinering ske så blir våldtäkten verklig. Hur många övergrepp ska staten få göra när ett förstör så pass för individen? Det pågår indirekt tvångsvaccinering just nu och jag kräver få besluta själv med min integritet.

Sen det där med sjukvården. Den går alltid på knäna och det är många anledningar utöver den stora rosa elefanten. En av flera är att personal flyr till bemanning för de ger mer lön vilket påverkar kostnaden per arbetare.

Allt slutar i hur viktig smittan är för dig.
Senast redigerad av calvinclown 2021-12-12 kl. 19:21.
Citera
2021-12-12, 19:30
Medlem
Skrämmande och vidrigt.

"4th child dies after Pfizer vaccine injection in Vietnam"

https://e.vnexpress.net/news/news/4th-child-dies-after-pfizer-vaccine-injection-in-vietnam-4400466.html

"12-year-old in Bình Phước Province becomes third child in the country to die after receiving COVID-19 vaccine"
https://vietnamnews.vn/society/1089117/12-year-old-in-binh-phuoc-province-becomes-third-child-in-the-country-to-die-after-receiving-covid-1 9-vaccine.html

"At Least Three Children Die, 120 Hospitalized by Pfizer-BioNTech Vaccine in Vietnam"
https://trialsitenews.com/at-least-three-children-die-120-hospitalized-by-pfizer-biontech-vaccine-in-vietnam/
Senast redigerad av Fezk 2021-12-12 kl. 19:33.
Citera
2021-12-12, 19:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Myndigheter vet inte. Varför? Antagligen därför att allt gått så snabbt, och vi får alla klarhet eftersom.

Ok och då menar du att du eller jag kan göra mer träffsäkra analyser gällande risk/nytta ? Än EMA samt övriga myndigheter i västvärlden?
Citera
2021-12-12, 19:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ganska självklart finns sådana fall, annat skulle vara väldigt märkligt. Hur många det rör sig om vet antagligen ingen, om inte någon på Socialstyrelsen varit intresserad av att ta reda på det.

Ja, utan att undersöka saken åt dig (det lär ändå inte intressera dig) kan vi bara konstatera att det får bli den här typen av halmstrån du får ägna dig åt.
Citat:

Eftersom du inte förstod det förra är jag knappast intresserad av din "bias", herr "värvare till Saken".
Kunde väl tänka mig det.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-12 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in