2021-12-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Mår ganska dåligt över detta, men har börjat fundera på om jag inte ska ta de där jävla sprutorna trots allt. Jag är student, och mitt liv kretsar kring studentlivet då studierna är på distans. Jag är utesluten från i princip allt studentliv då jag är ovaccinerad, och går miste om den bästa tiden i mitt liv. Hittills har min tröst varit att jag kunnat gå ut och dricka öl med mina polare då och då, men snart kanske jag inte ens kan det om vaccinpassen utökas... Känner att den här kämpaglöden jag har känt dessvärre har börjat ersättas med uppgivenhet, och mår otroligt dåligt över att jag ens överväger att ta de där sprutorna för att kunna leva som vanligt. Jag mår dåligt nu när jag inte kan delta i studentlivet och känner mig jävligt ensam, men frågan är om jag kommer må ännu sämre om jag sviker mig själv och tar sprutorna, en handling som inte kan göras ogjord...

Fy fan för de här vidriga fascistpassen, må de jävlar som kom med den här idén brinna i helvetet

Jag förstår dig. Jag mår också dåligt över detta. Finns det några du känner som inte heller har tagit vaccinet? Det kan vara skönt att ibland umgås med personer som inte dömer en för att man inte har tagit vaccinet. Jag tror att man kommer behöva fortsätta ta sprutor under en rätt lång tid så det kan vara bra att ha i åtanke om man väljer att vaccinera sig. Jag har svårt att se att jag kommer vilja ta 6,7,8 osv sprutor och det lär ju krävas att man fortsätter ta boosterdoser för att få behålla sitt pass. Det kan ju hända att någonting förändras framöver och att det här med vaccinpass tas bort men jag förstår dig helt och fullt om du väljer att vaccinera dig.
Citera
2021-12-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
https://www.bollnas.se/index.php/88-aktuellt/4423-krav-pa-vaccination-inom-vard-och-omsorg-vid-nyanstaellning-och-praktik

Bollnäs kommun inför vaccinkrav vid nyanställningar inom vård och omsorg, rapporterar SVT Gävleborg.
Den som söker jobb hos kommunen måste visa upp ett vaccinbevis.
"Undantag görs om den arbetssökande på grund av funktionsnedsättning eller religiösa skäl inte kan eller vill vaccinera sig", skriver kommunen på sin hemsida.
Personer som redan är anställda berörs inte av kravet, men ovaccinerad personal kan komma att nekas att arbeta nära enskilda brukare.

Kan någon förklara vad religiösa skäl innebär?
Kan jag som svensk person hävda att jag är muslim och därigenom slippa vaccinet? Isåfall är det ju befängt att ens införa krav.

Då är det väl snart bara ovaccinerade muslimer kvar i Bollnäs. Islam är den enda religion som jag känner till där de troende inte bör vaccinera sig.

Vaccin är haram..
Senast redigerad av Ajabaja555 2021-12-11 kl. 10:21.
Citera
2021-12-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Denna facistiska diskriminerande djävla ondskan måste stoppsas. Dags för protest då det finns ingen vetenskap som stödjer vaccinpass och smittspridningen minskar inte med vaccintvång. Vad är det för fel på folk som är inte emot dessa integritetskränkande sinnessjuka åtgärder? Tror ni att det kommer stanna där? Ni är blåsta i sådana fall.

Även ni som är vaccinerade borde vara emot detta, om ni är intelligenta.

Är förövrigt vaccinerade som driver smittan minst lika mycket om inte mer då de inte visar symptom och vaccinet stoppar ingen spridning enligt vetenskapen.

Vi som har nära och kära som dött av det korrupta ineffektiva vaccinet, ska alltså bli tvingade till att ta det för att kunna leva normalt?! Nazisverige. Inte alla kan ens ta vaccinet pga. medicinska anledningar.

Dags för protester! Vakna innan det blir försent och era barn blir medicinska experiment utan någon vetenskaplig grund, bara att korrupta firmor tjänar miljarder på detta facistiska vansinnet.

Snälla. Det är judar som ligger bakom det här, liksom allt annat dåligt som har hänt i Västvärlden efter 1945. Fascisterna försökte stoppa judarna, den judiska kommunismen och det judiska frimureriet. De förlorade dock kriget och det är därför vi sitter i skiten idag. Det som pågår idag är judisk kommunism, inte "fascism".
Citera
2021-12-11, 11:13
Medlem
Folketstempels avatar
Jag ska ta spruta 2 nästa vecka, jag har väntat med vaccineringen så att det ska kunna sitta i längre än alla andras av taktiska skäl.
Om ett krav på spruta 3 införs (jag är 50+), kan då mitt vaccinpass bli ogiltigt fast jag är fullvaccinerad i praktiken?

Redan nu så klassas alla som inte har tagit tre sprutor som ovaccinerade på IVA om de tillhör den gruppen som nu erbjuds det.
Citera
2021-12-11, 11:18
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Har sett med egna ögon, senast igår hur dörrvakter på krogar med kapacitet under 100 Pers. Frågat och ibland nekat folk inträde med hänvisning vaccinpass. De nekade vissa men släppte in andra utan att fråga om uppvisande av giltigt covid pass.

Den krogen jag talar om har dessutom på sin hemsida annonserat att covidpass ej gäller.

Hur kan vi motverka detta effektivast, vad kan det bli för konsekvenser för de krogar som missbrukar detta?
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2021-12-11 kl. 11:24.
Citera
2021-12-11, 11:26
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag ska ta spruta 2 nästa vecka, jag har väntat med vaccineringen så att det ska kunna sitta i längre än alla andras av taktiska skäl.
Om ett krav på spruta 3 införs (jag är 50+), kan då mitt vaccinpass bli ogiltigt fast jag är fullvaccinerad i praktiken?

Redan nu så klassas alla som inte har tagit tre sprutor som ovaccinerade på IVA om de tillhör den gruppen som nu erbjuds det.

Intressant, hur har du snokat reda på det? (din sista mening) Jag har förstått att de benämner folk med bara en spruta som ovaccinerade men detta är ju ännu ett steg.

Vi får se hur det blir med "boostern" och vaccinpassets giltighet. I Frankrike har de krav på att man måste ta en "booster" för att passet ska fortsätta gälla:

Citat:
France will give all adults access to COVID-19 vaccine booster shots starting Saturday, as part of a series of measures to stymie the fifth wave of its pandemic and avoid having to take more drastic steps such as curfews or lockdowns, Health Minister Olivier Véran said on Thursday.

Adults over 18 will be allowed to get a third dose — which actually can be the second dose for people who have recovered from COVID-19 — five months after their last injection. Starting January 15, the booster jab will become a requirement to have a valid vaccine passport. The ubiquitous QR-code pass, which grants access to restaurants and other public spaces, will expire for adults who haven't gotten their third shot seven months after the last injection.

https://www.politico.eu/article/france-toughens-its-coronavirus-measures-extends-third-shot-to-all-adults/
Citera
2021-12-11, 11:32
Medlem
Demonstration i Stockholm den 22:a januari kl 14 på Normalmstorg, "Nej till vaccinpass". 7826 personer anmälda hittills!

https://nejtillvaccinpass.nu/?fbclid=IwAR29GAQXGYn1_itWvuu4AilnMNz86OGhKYrKtXIQ kG_XCF2yT7_RMUDI-qc
Citera
2021-12-11, 11:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Friskvård innefattar mer än så.
Jag kan i min vildaste fantasi inte föreställa mig vad det skulle kunna vara?

Det är dock ganska många saker den moderna människan pysslar med och som jag aldrig skulle ta i ens.
Handla på Wish, ha GPS'en påslagen i mobilen, låta appar få tillgång till telefonens mikrofon, hemkörning av mat vid andra tillfällen än när man är bakfull och behöver pizza, träna på gym istället för utomhus, aktivera mikrofonen på smart-tv'n, ha kameror i hemmalarmet, klicka "acceptera" på hemsidor som inte har valet att neka alla cookies osv osv.
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Trappmaskin på gymmet, sedan ta hissen upp till fjärde våningen.
och de betalar för att få leva så dessutom. Att tänka och filosofera över det orsakar en Blue Screen i den sektor av min hjärna som hanterar Logik.
Citera
2021-12-11, 11:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Den krogen jag talar om har dessutom på sin hemsida annonserat att covidpass ej gäller.

Hur kan vi motverka detta effektivast, vad kan det bli för konsekvenser för de krogar som missbrukar detta?
Det blir ju en form av falsk marknadsföring om de skriver en sak på hemsidan och säger en annan i dörren. Konsumentverket/ARN kan ta dem i öronen för det, och Du kan möjligen få rätt till ersättning för de utlägg du haft i samband med resan till krogen.
Citera
2021-12-11, 12:05
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det blir ju en form av falsk marknadsföring om de skriver en sak på hemsidan och säger en annan i dörren. Konsumentverket/ARN kan ta dem i öronen för det, och Du kan möjligen få rätt till ersättning för de utlägg du haft i samband med resan till krogen.
Ja, det finns inte ens lagstöd för att fråga om covidpass i nuläget eftersom lokalen inte ens tar 100 pers. Skulle uppskatta 80 Pers sittande. Det är inget ställe där folk ska eller kan dansa.
Citera
2021-12-11, 12:15
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Intressant, hur har du snokat reda på det? (din sista mening)
Twitter med svar från en statsmyndighetsperson och dokument som stryket det.
Hittar tyvärr inte inlägget, jag läste det i morse.
Citera
2021-12-11, 13:47
Medlem
Hur fort får man ett vaccinpass efter andra sprutan? Direkt efter, eller är det väntetid på två veckor eller så eftersom man inte anses fullvaccinerad i viss sammanhang förens det gått en viss tid.

Jag vaccinerar mig mest på tvång (eftersom jag redan haft covid) så tänkte om man avvaktar med den sista tills den verkligen behövs i nåt sammanhang. Men är det sen en lång väntetid så blir det inte så smidigt som jag tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in