2021-12-10, 18:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
När spricker bubblan egentligen?? Jag har nu väntat 15 år på att gå köpa i Sthlm innerstad, har ju gått från 40.000:-/m2 till 120.000:-/m2, nu har jag ju inte råd, det måste gå ner nångång, till 20.000:-/m2. Va?
.
Man kan väl tänka sig några scenarion som leder till prisfall:

1. När Byggnads strejkat ned lönerna så att kostnader för nyproduktion och ROT halverats.

2. Folk röstar fram någon mer omfattande anti-liberal politik så att BNP rasar och utbildade lämnar landet till förmån för mer liberala tillväxt-orter. Då blir Stockholm ungefär lika intressant som Kramfors är idag. Och Flashback fylls med arga inlägg om att det är för lite anti-liberal politik. Och om bara staten beskattade (andra) mer och investerade så skulle det blir bra.

Alt 1 är ganska långsökt. Men 2. kan ju hända.
Jag rekommenderar alla som väntar på att bostadsbubblans skall krascha att flytta till Kramfors så länge.
2021-12-10, 18:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hade du sagt till en nationalekonom år 2011, att om 10 år kommer vi ha nollränta, hade hen troligtvis garvat.
Inte om du sagt riskfri realränta.

Ang föreningar så blir köpeskilling lägre om föreningen har räntekostnader.
2021-12-10, 18:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
En räntehöjning kommer göra att bankerna minskar utlåningen.
Stämmer det om du tittar på historisk data?

Jag skulle säga att historisk data visar att utlåningen fortsätter att öka.
2021-12-10, 18:34
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man kan väl tänka sig några scenarion som leder till prisfall:

1. När Byggnads strejkat ned lönerna så att kostnader för nyproduktion och ROT halverats.

2. Folk röstar fram någon mer omfattande anti-liberal politik så att BNP rasar och utbildade lämnar landet till förmån för mer liberala tillväxt-orter. Då blir Stockholm ungefär lika intressant som Kramfors är idag. Och Flashback fylls med arga inlägg om att det är för lite anti-liberal politik. Och om bara staten beskattade (andra) mer och investerade så skulle det blir bra.

Alt 1 är ganska långsökt. Men 2. kan ju hända.
Jag rekommenderar alla som väntar på att bostadsbubblans skall krascha att flytta till Kramfors så länge.

3. När tillräckligt många ekonomiskt starka individer flyttar från Sverige pga den politik som förs (kommer dock ta en del tid).

4. När tillräckligt många bostadshus sprängs i luften så att folk inte vågar ha så stora pengar investerade i en byggnad.
2021-12-10, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja här har faktiskt bankerna blivit mycket bättre sedan finanskrisen. Det är inte riktigt såhär längre: https://youtu.be/a5uyw2HeLPU?t=56

Huruvida vi kommer ha hög invandring framöver kan ju verkligen diskuteras. Nu under pandemin har det av naturliga skäl blivit mycket färre och opinionen har svängt ordentligt kring invandringsfrågan. Till och med många sossar är inte pigga på historiska proportioner av invandring framöver. 63% av svenska folket vill inte ha det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storre-majoritet-vill-ha-farre-asylsokande

Sedan har det som tidigare nämnts byggts en hel del de senaste åren trots allt. Så om det fanns ett finansiellt instrument för att korta nyproducerade bostadsrätter skulle jag antagligen göra det. Medans småhus och äldre bostadsrätter i välskötta föreningar ser ljusare ut.

Äldre föreningar har fördelen att de även framgent kommer vara billiga boenden och småhus har det knappt byggts något av.

Det invandrade 85k personer 2020..tar du bort åren 2013-2019 är det typ all time high. Bara fåntrattar får för sig att Sverige skulle ha låg invandring nu.
2021-12-11, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Min analys av "fundamentat" gäller förstås dagens prisbild och vad som lett upp till densamma. Vilka politiska beslut samt ekonomiska mikros och makros som ligger i korten det närmsta decenniet, kan vi bara spå i stjärnorna om. Hur räntor, amorteringskrav osv. ser ut om 10 år, vet vi idag lika lite om som hur AB Volvos aktiekurs ser ut på torsdag eller hur helgens lottodragning faller ut. Hade du sagt till en nationalekonom år 2011, att om 10 år kommer vi ha nollränta, hade hen troligtvis garvat.

Men håller med ang. lågt belånade föreningar. Det är nog inte en helt okvalificerad gissning att föreningens ekonomi kommer att få en alltmer framträdande roll i Hemnet-annonser framöver.

Bara när marknaden dippar. Jag ser nu hur folk skiter fullständigt i om föreningar är totalt horribla. Fram tills pandemin var detta en avgörande faktor. När marknaden kyls av kommer högt belånade föreningar få svårsålda lgh.
2021-12-11, 00:19
Medlem
Tillgång och efterfråga!

Bara att köpa sitt boende, en bra investering.

Har alltid hört losers prata om en crash. Har sedan 1997 tjänat pengar på fastigheter. Tjänar pengar nu, 2021 på fastigheter, och kommer i framtiden att tjäna pengar på fastigheter.
2021-12-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Tillgång och efterfråga!

Bara att köpa sitt boende, en bra investering.

Har alltid hört losers prata om en crash. Har sedan 1997 tjänat pengar på fastigheter. Tjänar pengar nu, 2021 på fastigheter, och kommer i framtiden att tjäna pengar på fastigheter.

Precis! Tröttsamt med alla bittra losers här inne som hoppas på krasch.
2021-12-11, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Precis! Tröttsamt med alla bittra losers här inne som hoppas på krasch.
De flesta hoppas inte på en krasch (vad jag har sett), de flesta poängterar att ni sitter och hejar på kommunism. Sverige är vedervärdigt. Staten äger er som Kinas stat äger kineserna, och ideologiskt hejar ni på sovjetisk planekonomi (de flesta ska ha lika mycket [lite], förutom klicken som föds med politisk makt - dessa ska leva på alla som skapar värde).

Brukar du investera i diktaturer också, för att ledaren har så starka militära resurser att det ser ut som en bra investering? Om det låter som något du inte skulle göra, så väx upp. Får då är problemet att du inte fattar saker som en vuxen ska förväntas förstå.

Om det låter som något du skulle göra så fine. Men då är det alltså det folk ogillar med dig, och med marknaden (återigen, vad jag har sett - jag har inte lusläst tråden).

EDIT: nyckeln är alltså att ni tror att det handlar om "tillgång och efterfrågan". Vilket alltså antingen betyder att ni tycker att det är statens jobb att bestämma över marknaden (och över er, som små barn), eller att ni är fullständigt inkompetenta inom något som är allt för viktigt för att nonchalera.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-12-11 kl. 02:40.
2021-12-11, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
De flesta hoppas inte på en krasch (vad jag har sett), de flesta poängterar att ni sitter och hejar på kommunism. Sverige är vedervärdigt. Staten äger er som Kinas stat äger kineserna, och ideologiskt hejar ni på sovjetisk planekonomi (de flesta ska ha lika mycket [lite], förutom klicken som föds med politisk makt - dessa ska leva på alla som skapar värde).

Brukar du investera i diktaturer också, för att ledaren har så starka militära resurser att det ser ut som en bra investering? Om det låter som något du inte skulle göra, så väx upp. Får då är problemet att du inte fattar saker som en vuxen ska förväntas förstå.

Om det låter som något du skulle göra så fine. Men då är det alltså det folk ogillar med dig, och med marknaden (återigen, vad jag har sett - jag har inte lusläst tråden).

EDIT: nyckeln är alltså att ni tror att det handlar om "tillgång och efterfrågan". Vilket alltså antingen betyder att ni tycker att det är statens jobb att bestämma över marknaden (och över er, som små barn), eller att ni är fullständigt inkompetenta inom något som är allt för viktigt för att nonchalera.

Vad fan pratar du om? Ta dina piller.
2021-12-11, 09:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad fan pratar du om? Ta dina piller.

Han raljerar lite väl mycket, men det han säger är att bostadsmarknaden inte är en marknad utan är starkt styrd av staten, genom exempelvis Riksbankens obligationsköp, nytryckta pengar och diverse regleringar på statlig och kommunal nivå. Det som tidigare bara såg ut som en enkel fastighetsbubbla verkar nu mer som en planekonomi där staten absolut inte vill att tillgångspriser (bostadspriser) faller, på bekostnad av att de utan fasta tillgångar blir relativt sett fattigare för varje år. Om fler förstod detta så skulle folk bli rejält förbannade.
2021-12-11, 09:22
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bara när marknaden dippar. Jag ser nu hur folk skiter fullständigt i om föreningar är totalt horribla. Fram tills pandemin var detta en avgörande faktor. När marknaden kyls av kommer högt belånade föreningar få svårsålda lgh.

Kanske. Man får läsa årsredovisngen. Låg belåning och låg avgift kan låta göttigt på pappret. Om taket springer läck eller när den krackelerande fasaden pajar, då lär ett lån behöva tas upp.

Hög belåning är OK om lånet gått till en bra sak och inga stora underhåll är planerade inom överskådlig tid.

Imo, de smarta föreningar lånar nu till stora underhåll, ser till att amortera i lagom takt, kör på rörlig ränta samt planerar för ev avgiftshöjningar och högre amorteringstakt vid stigande räntor.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Han raljerar lite väl mycket, men det han säger är att bostadsmarknaden inte är en marknad utan är starkt styrd av staten, genom exempelvis Riksbankens obligationsköp, nytryckta pengar och diverse regleringar på statlig och kommunal nivå. Det som tidigare bara såg ut som en enkel fastighetsbubbla verkar nu mer som en planekonomi där staten absolut inte vill att tillgångspriser (bostadspriser) faller, på bekostnad av att de utan fasta tillgångar blir relativt sett fattigare för varje år. Om fler förstod detta så skulle folk bli rejält förbannade.

Klok observation. Det ser liknande ut i åtminstone USA (se nytryckta pengar och obligationsköp). Uppenbart vad som kommer hända. Makten kommer baila ut de med tillgångar och hög skuldsättning (se företag och rika) och ljuga om inflationstakten. Trist för alla som sitter i hyresrätter och på cash.

Jag tänker personligen surra mig fast i den accelererande inflationsmasten och satsa på att räntorna hålls artificiellt låga.
Senast redigerad av JoeBiden 2021-12-11 kl. 09:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in