2021-12-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Den typer av spektakulära händelser kommer ha liten påverkan på folks boendepreferenser. Få flyttar från Östermalm för att det blivit för otryggt pga. nåt mord eller sprängning. Däremot kommer säkert en del omlokalisera om klockrån och house invasions och dyl. blir allt vanligare.

För en vanlig svensson är det mer om ungarna blir plockade på värdesaker eller om man får cykel stulen och har störigt folk grannskapen som spelar roll. När det gäller sådana faktorer spelar inte bara områdena i sig roll utan även kommunikationerna dit. Det kan vara hur lugnt och hispigt som helst i Sundbyberg eller Telefonplan, men om barnen måste dela t-banan med massa potentiella rånare så fort de ska någonstans så blir även sådana områden problematiska för många att bo i.

Håller med. Enskilda gänguppgörelser/personliga vendettor påverkar inte nämnvärt. Som du skriver, är det "värre" med saker som stör Svensson i vardagen såsom gapiga och labila ungdomsgäng som håller på att sparka sönder busskuren när ni väntar på bussen osv. Småsaker som gör vardagen obekväm.

Kommunikationer och skolupptagningsområden är nog viktigt att ha koll på. Även om du inte själv har barn.
2021-12-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Lätt att spekulera i områdespremier nu när utvecklingen ser ut som den gör.
Men tänk vilken nit bostadsägare gjorde som flytta ifrån ex midtown på Manhattan på 80-talet när det fortfarande var nergånget för att få ett enormt lyft på 90-talet när snuten började rensa.
Är det helt osannolikt att snuten inte kan stävja utvecklingen med kriminaliteten, speciellt i halvdanna områden som skulle kunna vara attraktiva?

Man kan absolut hoppas på detta. Men med typisk "svensk handlingskraft", sätts väl åtgärderna in decennier försent. Eller ja, det är det ju redan

Sedan är det lite av en gamble. Ställ dig frågan om du skulle vilja flytta till ett halvdant områden och hoppas på att polisen röjer upp i framtiden. Känns som man kan få vänta ett bra tag. Är det värt att kanske slösa några decenniers livstid för att spara några hundra tkr?
2021-12-10, 15:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Sedan är det lite av en gamble. Ställ dig frågan om du skulle vilja flytta till ett halvdant områden och hoppas på att polisen röjer upp i framtiden. Känns som man kan få vänta ett bra tag. Är det värt att kanske slösa några decenniers livstid för att spara några hundra tkr?

Det vore absolut en intressant faktor att försöka prisa in om man vore faststighetsägare/hyresvärd men att köpa sin bostad i "dåliga" områden i spekulationssyfte låter som bortkastad livskvalitet
2021-12-10, 16:13
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Man kan absolut hoppas på detta. Men med typisk "svensk handlingskraft", sätts väl åtgärderna in decennier försent. Eller ja, det är det ju redan

Polisen kommer inte röja upp någonstans, de äger inte våldsmonopolet och har inte ens politiskt stöd för det. De dåliga områdena kommer bli sämre.
2021-12-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Polisen kommer inte röja upp någonstans, de äger inte våldsmonopolet och har inte ens politiskt stöd för det. De dåliga områdena kommer bli sämre.

Även om jag såklart hoppas på det motsatta, är det nog här jag skulle satsat mina pengar, vore jag en spelande man. En någorlunda nykter syn på saken är nog att så länge beröringsskräcken trumfar viljan att lösa problemen, kommer inte ett skit att hända. Och skulle mot förmodan viljan trumfa beröringsskräcken, händer inte ett skit förrän efter åratal i långbänk med utreeeedningar. Welcome to Sweden
Senast redigerad av olofzzon 2021-12-10 kl. 16:29.
2021-12-10, 16:29
Bannlyst
När spricker bubblan egentligen?? Jag har nu väntat 15 år på att gå köpa i Sthlm innerstad, har ju gått från 40.000:-/m2 till 120.000:-/m2, nu har jag ju inte råd, det måste gå ner nångång, till 20.000:-/m2. Va?

.
2021-12-10, 16:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
När spricker bubblan egentligen?? Jag har nu väntat 15 år på att gå köpa i Sthlm innerstad, har ju gått från 40.000:-/m2 till 120.000:-/m2, nu har jag ju inte råd, det måste gå ner nångång, till 20.000:-/m2. Va?

.

Bara idioter har trott det var en bubbla för 10+ år sedan. Själv har jag varit övertygad om ökande priser men nyss sålde jag min bostad eftersom jag tänker lämna landet.

Tror dock att det tar mer tid innan stora grupper följer efter och gör som jag.
2021-12-10, 16:43
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
.

Att det någonsin blir 20k igen är nog helt osannolikt.
Kan säkert komma en sättning på 20% eller så men något 85% ras kan man nog glömma. Inte ens i de största bubblorna eller kriserna har priserna rasat mer än 40-60%.
Dock finns det nog en risk för dig att priserna går upp ytterligare lite till innan vi ser en vändning ner.
2021-12-10, 16:45
Medlem
Bubbla och bubbla.

Skulle vilja påstå att det var en liten spekulationsbubbla i nyproduktion runt hösten 2017, då det "gick upp för marknaden" att flertalet köpare inte ämnade flytta in. Detta korrelerade med amorteringskraven. Ängsligheten spillde över på successionsmarknaden. Lokala prisdippar på runt 10-15% (kanske 25% "worst case" i något område).

Ska man prata om bubblor, är det i sådana fall kreditbubblor. Men de bygger ju isf på att bankerna skulle ha slarvat och lånat ut mer än deras kunder är kreditvärdiga för. Upplever bankerna idag som relativt nitiska. Dom slappa dagarna där bankerna lånade ut även till kontantinsats och hade nästintill obefintliga inkomstkrav är definitivt historia. Så nä, tror inte på en övergripande kreditbubbla.

Sett till fundamenta: Låg ränta, bostadsbrist, hög invandring (bidrar till bostadsbristen genom att göra HR-beståndet mindre relativt befolkningen), löneutveckling så är faktiskt inte bostadspriserna särskilt farfetched. Men det känns absolut som att det var mer prisvärdt för 10 år sedan, den något högre räntan till trots.
Senast redigerad av olofzzon 2021-12-10 kl. 16:48.
2021-12-10, 17:06
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ska man prata om bubblor, är det i sådana fall kreditbubblor. Men de bygger ju isf på att bankerna skulle ha slarvat och lånat ut mer än deras kunder är kreditvärdiga för. Upplever bankerna idag som relativt nitiska. Dom slappa dagarna där bankerna lånade ut även till kontantinsats och hade nästintill obefintliga inkomstkrav är definitivt historia. Så nä, tror inte på en övergripande kreditbubbla.

Ja här har faktiskt bankerna blivit mycket bättre sedan finanskrisen. Det är inte riktigt såhär längre: https://youtu.be/a5uyw2HeLPU?t=56

Citat:
Sett till fundamenta: Låg ränta, bostadsbrist, hög invandring (bidrar till bostadsbristen genom att göra HR-beståndet mindre relativt befolkningen), löneutveckling så är faktiskt inte bostadspriserna särskilt farfetched. Men det känns absolut som att det var mer prisvärdt för 10 år sedan, den något högre räntan till trots.

Huruvida vi kommer ha hög invandring framöver kan ju verkligen diskuteras. Nu under pandemin har det av naturliga skäl blivit mycket färre och opinionen har svängt ordentligt kring invandringsfrågan. Till och med många sossar är inte pigga på historiska proportioner av invandring framöver. 63% av svenska folket vill inte ha det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storre-majoritet-vill-ha-farre-asylsokande

Sedan har det som tidigare nämnts byggts en hel del de senaste åren trots allt. Så om det fanns ett finansiellt instrument för att korta nyproducerade bostadsrätter skulle jag antagligen göra det. Medans småhus och äldre bostadsrätter i välskötta föreningar ser ljusare ut.

Äldre föreningar har fördelen att de även framgent kommer vara billiga boenden och småhus har det knappt byggts något av.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2021-12-10 kl. 17:10.
2021-12-10, 17:52
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Huruvida vi kommer ha hög invandring framöver kan ju verkligen diskuteras.

Andelen invandrare som får rösta kommer öka vid varje nytt val så det kommer bara bli ännu större majoritet för massinvandring. Däremot kommer en del ekonomiskt starka individer som t.ex. jag själv lämna landet.
2021-12-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja här har faktiskt bankerna blivit mycket bättre sedan finanskrisen. Det är inte riktigt såhär längre: https://youtu.be/a5uyw2HeLPU?t=56

Huruvida vi kommer ha hög invandring framöver kan ju verkligen diskuteras. Nu under pandemin har det av naturliga skäl blivit mycket färre och opinionen har svängt ordentligt kring invandringsfrågan. Till och med många sossar är inte pigga på historiska proportioner av invandring framöver. 63% av svenska folket vill inte ha det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storre-majoritet-vill-ha-farre-asylsokande

Sedan har det som tidigare nämnts byggts en hel del de senaste åren trots allt. Så om det fanns ett finansiellt instrument för att korta nyproducerade bostadsrätter skulle jag antagligen göra det. Medans småhus och äldre bostadsrätter i välskötta föreningar ser ljusare ut.

Äldre föreningar har fördelen att de även framgent kommer vara billiga boenden och småhus har det knappt byggts något av.

Min analys av "fundamentat" gäller förstås dagens prisbild och vad som lett upp till densamma. Vilka politiska beslut samt ekonomiska mikros och makros som ligger i korten det närmsta decenniet, kan vi bara spå i stjärnorna om. Hur räntor, amorteringskrav osv. ser ut om 10 år, vet vi idag lika lite om som hur AB Volvos aktiekurs ser ut på torsdag eller hur helgens lottodragning faller ut. Hade du sagt till en nationalekonom år 2011, att om 10 år kommer vi ha nollränta, hade hen troligtvis garvat.

Men håller med ang. lågt belånade föreningar. Det är nog inte en helt okvalificerad gissning att föreningens ekonomi kommer att få en alltmer framträdande roll i Hemnet-annonser framöver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in