2022-03-12, 10:54
Medlem
Jag äger ett hus i södra Stockholm som är relativt stort och fint. För nio månader sen gick jag med i Boolis prisindikator där man går en enkel onlinevärdering baserad på kvm pris i området där man bor. På dessa månader har jag haft en värdeökning på 60.000 kr/månad i snitt vilket ger en prisökning på ca 7,5% på årsbasis. Det är lite lägre än det varit de senaste tre åren då det varit helt absurda uppgångar.
Men nu när vi har en skenande inflation så innerbär väl uppgången på 7,5 % på årsbasis egentligen att husprisera har stangerat och bara följer inflationen?
Min logik säger även att med den dyra el vi nu drabbats av, börsnedgång och ev. kommande räntehöjningar så kommer priserna gå ner på sikt. Vi har bara inte sett effekterna av det än.
2022-03-12, 11:15
Medlem
Idag är det klokast sälja sin bostadsrätt i Sthlm och ha hyresrätt så länge galningen på andra sidan bombar
Sthlm är ett fint mål att droppa 3 bomber
2022-03-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det på allvar som du hävdar att skälet för RB att köpa obligationer är att minska kapitalkostnad för bostadsinnehav?

Hur ser logiken bakom det ut?
Jag menar logiken som utesluter andra bevekelsegrunder.

Det är väl snarare ett förvirrat konspiratoriskt dravel som passar bättre i forum för konspirationer.

Ok, vad är din förklaring till att RB köpte bostadsobligationer?
"Köpen syftade till att hålla det allmänna ränteläget nere och bidra till en fungerande kreditförsörjning."
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/penningpolitiska-instrument/kop-av-sakerstallda-obligationer/

Kapitalkostnad = ränta
2022-03-12, 13:27
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nej, de är inte EU-medborgare och inte svarta så de kommer slussas tillbaka.

Har aldrig fattat detta argument. Din arbetsgivare skiter i dina lån och kommer inte ge dig högre lön bara för det är hög inflation. Varsågod 2% detta är reglerat i kollektivavtalet.

Om folk får 2% trots att inflationen är 10% så kommer de märka att deras lön inte hänger med marknaden och då tvingas byta jobb vilket resulterar i ökad rörlighet på arbetsmarknaden och högre löner.
2022-03-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Om folk får 2% trots att inflationen är 10% så kommer de märka att deras lön inte hänger med marknaden och då tvingas byta jobb vilket resulterar i ökad rörlighet på arbetsmarknaden och högre löner.
Håller med helt fackförbunden binder oss vid lönerevisioner som inte riktigt hänger med i inflation förändringen, för att hänga med krävs nästan att man byter jobb.
2022-03-12, 14:26
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

Företagen har ökande kostnader för allt de behöver för sin produktion. Ska de acceptera att en större del av kakan går till löntagare? Lägre vinster? Glöm det. Det kommer inte att bli några löneökningar att tala om. Det är för övrigt tur för bostadsmarknaden. Löneökningar skulle tvinga Riksbanken att höja räntan snabbare. Vilket skulle drabba bostadsmarknaden mycket mer dramatiskt än det som kommer att ske nu.
2022-03-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
😂😂😂 den mest obildade har talat 😂😂😂
Om ditt mått på utbildning är antalet smileys kanske.

Vi har en officiell inflation på 3,9% som ständigt ökar, en inofficiell inlation som förmodligen är betydligt högre, en fallande krona och Riksbanken skriver i sin penningpolitiska rapport att risken för för låg inflation är väldigt hög och att vi därför behöver fortsätta pumpa ut pengar.

Du är efterbliven om du på riktigt tror att Riksbankens mål är en inflation på 2%.

Och snälla gör ingen liksom-fb med att motivera Riksbankens expansiva politik med deras prognoser. Det räcker med att gå tillbaka 6 månader för att se hur bra deras prognoser är. Eller 12 månader, eller 18, eller 24. Har de någonsin gissat rätt i sin prognos?
2022-03-12, 14:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag äger ett hus i södra Stockholm som är relativt stort och fint. För nio månader sen gick jag med i Boolis prisindikator där man går en enkel onlinevärdering baserad på kvm pris i området där man bor. På dessa månader har jag haft en värdeökning på 60.000 kr/månad i snitt vilket ger en prisökning på ca 7,5% på årsbasis. Det är lite lägre än det varit de senaste tre åren då det varit helt absurda uppgångar.
Men nu när vi har en skenande inflation så innerbär väl uppgången på 7,5 % på årsbasis egentligen att husprisera har stangerat och bara följer inflationen?
Min logik säger även att med den dyra el vi nu drabbats av, börsnedgång och ev. kommande räntehöjningar så kommer priserna gå ner på sikt. Vi har bara inte sett effekterna av det än.

KPI-ökning och tillgångspriser har snarare en omvänd korrelation. Det som kan driva på tillgångspriserna ytterligare är lönerna ökar realt och Rikscirkusen låter räntan ligga stadigt på 0.00% trots KPI- och löne-ökningar på 5-10% pa.

Nya rekord på BoObl nu i fredags. 1.2% för tvååringen och 1.6% för femman.
2022-03-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Företagen har ökande kostnader för allt de behöver för sin produktion. Ska de acceptera att en större del av kakan går till löntagare? Lägre vinster? Glöm det. Det kommer inte att bli några löneökningar att tala om. Det är för övrigt tur för bostadsmarknaden. Löneökningar skulle tvinga Riksbanken att höja räntan snabbare. Vilket skulle drabba bostadsmarknaden mycket mer dramatiskt än det som kommer att ske nu.

Intressanta är att priserna behöver öka för att tillåta löneökningarna, som du säger så vill inte företagen tappa marginaler.

Så vi bör få löneökningar men det kommer driva up inflationen. Jag tror inte vi kommer ha reallöneökningar på ett bra tag om situationen fortsätter som den är idag.

Men att gå med på 2% löneökning enligt lönerevisioner är galet, fackförbunden borde göra en om förhandling annars kommer det bli stor omsättning på personal ( eller folk kanske inte bryr sig?)
2022-03-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Håller med helt fackförbunden binder oss vid lönerevisioner som inte riktigt hänger med i inflation förändringen, för att hänga med krävs nästan att man byter jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Båda dessa påståenden stämmer ju. Får vi lite ruljans på arbetsmarknaden så kommer ingen arbetsgivare vilja höja löner för att det finns alltid någon som tar jobbet till lägst bud. Samtidigt så innebär ju det att folk trots dålig löneökning inte vill flytta på sig eftersom man då märker att gräset inte är grönare någon annanstans.

Med den ekonomiska oro som råder och att regeringar i Europa skjuter hela världsdelen i sank med sina totalt värdelösa sanktioner mot Ryssland som inte gör någonting annat än att provocera fram krig och att göra livet surt för oss vanliga människor så tror jag att folk kommer ta emot sina 2%, buga artigt för chefen och sen sitta och svära på ett forum. Jag tänker inte ge mig ut på jobbmarknaden i det läge som Sverige står i nu, det är en sak som är säker.

Vad som däremot är 100% säkert är att våra riksdagsledamöter kommer att klubba igenom en riktigt fin höjning av sina löner till hösten för att åtminstone de inte ska lida av inflation och stigande priser, det kan vi ge oss fan på
2022-03-12, 19:38
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Båda dessa påståenden stämmer ju. Får vi lite ruljans på arbetsmarknaden så kommer ingen arbetsgivare vilja höja löner för att det finns alltid någon som tar jobbet till lägst bud. Samtidigt så innebär ju det att folk trots dålig löneökning inte vill flytta på sig eftersom man då märker att gräset inte är grönare någon annanstans.

Jag är inte helt övertygad. Det finns helt klart bistra tecken inför framtiden men samtidigt så står där en massa projekt som Sverige behöver genomföra dels för att möta klimatmålen (Elförsörjning, Elektrifieringen av transportsektorn, tågsatsningar, självförsörjande matproduktion m.m.), bygga bort vårt beroende av omvärlden (i huvudsak Ryssland och Kina) samt dom ökade behoven av ett fungerande försvar. Har vi råd att betala för dessa projekt och kan framställa dom på ett tillfredsställande sätt så kommer det finnas välavlönade arbeten i Sverige under en ganska lång tid framöver. Kan vi inte betala för dessa projekt samtidigt som vårt behov kvarstår så går vi mot en finansiell depression. En sak är säker, det är absolut läge för husägare och personer som letar efter boende just nu att försöka hitta en bostad som är energieffektiv, kan producera energi genom ex. Solceller och/eller anlägga en matträgård för att kunna skippa några resor till ICA-handlaren. Både matpriserna och energipriserna kommer fortsätta att stiga sakta men säkert i det rådande klimatet. Vi har absolut inte råd med idealistiska barn i politiken likt Miljötalibanerna som trycker på för ovan nämnda omställningar innan infrastrukturen finns på plats att ersätta det gamla. Bensinpriserna och elpriserna är betydligt högre än vad dom bör vara och det ska till skattesänkningar från statens sida igår för att på allvar kunna peka fingret mot Ryssland som orsak. Är omvärlden orsaken till prisökningarna så ska det också inte heller finnas någon anledning till att priserna på dessa varor är högre än vad dom är i ex. Danmark vilket är läget idag.

Citat:
Med den ekonomiska oro som råder och att regeringar i Europa skjuter hela världsdelen i sank med sina totalt värdelösa sanktioner mot Ryssland som inte gör någonting annat än att provocera fram krig och att göra livet surt för oss vanliga människor så tror jag att folk kommer ta emot sina 2%, buga artigt för chefen och sen sitta och svära på ett forum. Jag tänker inte ge mig ut på jobbmarknaden i det läge som Sverige står i nu, det är en sak som är säker.

Du kanske kommer bli tvingad att buga artigt mot chefen och vara tacksam för att du har en lön om vi inte har råd att göra satsningarna som jag listade ovan. Du tror väl inte på allvar att det kommer vara ett skönt liv att leva på bidragen du får när prisökningen på konsumptionsvaror sticker i höjden? För övrigt så kan du inte ha mer fel angående sanktionerna mot Ryssland. Ryssland har förvandlat sig själva till en internationell paria likt Nordkorea och har också en ekonomisk framtid likt Nordkorea att se fram emot. Sanktionerna har givetvis skadat västvärlden men det är ingenting i jämförelse mot hur dom har skadat Ryssland. Det finns ingen trovärdig ekonom som hävdat att sanktionerna varit "värdelösa", tvärtom så har många hävdat en överraskning över hur pass effektiva dom varit och om du inte vill förlita dig till expertisen så kan du begrunda faktumet att det är hundrametersköer utanför bankerna i Ryssland och inga utanför de europeiska.

Citat:
Vad som däremot är 100% säkert är att våra riksdagsledamöter kommer att klubba igenom en riktigt fin höjning av sina löner till hösten för att åtminstone de inte ska lida av inflation och stigande priser, det kan vi ge oss fan på
Beror helt och hållet på hur folk röstar. Krissituationer leder till helt andra lösningar än vad normalt sett implementeras.
2022-03-13, 00:23
Medlem
DVikings avatar
Lyxlägenheter enligt mäklaren. Nämns inget om sekelskifte. Den som känner sig träffad får väl läsa. Rätt ovanliga objekt i Stockholm.

https://www.svd.se/sa-klassas-lyxbostader--salde-for-55-miljoner

Så här klassar man lyxbostäder
Baskrav: Läge, utsikt, rymd/ljus, takhöjd.

Självklarheter: Golvvärme, musiksystem, kvalitetsmärken, material.

Känslodrivande faktorer (rangordnade): Unicitet, pool, gym, biograf, spa, oversized, walk-in-closet, vinrum, walk-in-skafferi, inbyggd tech, oväntade detaljer, trädgårdsarkitekt/terrass, receptionslounge.

Ofta efterfrågat: Luftkonditionering, säkerhet, sov- och badrum en suite, flerbilsgarage, terrass, “rätt” varumärken , gästlägenhet eller lägenhet till barnflicka, beredningskök, tillhörande marker.

Trendigt mervärde: Internationell inredningsarkitekt.

Källa: ESNY

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in