2021-12-10, 12:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Som jag skrev tidigare så tror jag att vaccinpass + munskydd på kollektivtrafiken är det bästa vi kan göra i dagsläget för att smittsäkra. Dessutom vill jag se att fler vaccinerar sig. Vet att i mina trakter så åker en del på längre kollektivtrafiksresor som tillhör gruppen som är underrepresenterade i vaccination, och jag tror att krav på vaccinpass kommer göra att de vaccinerar sig så att de kan ta sig till släkt och bönefredagar etc.
Så du är ok med att vaccinpasset är ett påtryckningsmedel hellre än en motiverad smittskyddsåtgärd. Hur motiverar du det juridiskt?
Citera
2021-12-10, 12:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Misstänker att de inte hade munskydd på julbordet.
Vill man dessutom få ned smittan av omicron så verkar tredje dos ge gott skydd. Det är en bit kvar för de helt ovaccinerade att komma till stadiet för en tredje dos så vaccinpass kan vara den morot som de behöver för att komma igång med vaccinering.
Så ett vaccinpass är bara ett medel för utpressning. Är det lagligt?
Citera
2021-12-10, 12:40
Medlem
Vad tycker ni om Österrike och dess avsikt att införa obligatorisk vaccination mycket snart med lämpliga påföljder, inkl. fängelse i upp till 1 år, och anti-vaxers ska betala för sin vistelse i häktet?

Jag tycker att planen är brutal, jag hoppas att Sverige inte går den vägen.

Använd den automatiska översättaren för att läsa artikeln:

https://exxpress.at/alle-details-zum-gesetz-gegen-impfgegner-bis-zu-einem-jahr-beugehaft/
Citera
2021-12-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast folk stannar hemma om de är sjuka. Så varför tro att ovaccinerade går omkring och smittar? Om vaccinerade sprider lite mindre per person men du har 10x så många vaccinerade omkring dig, varifrån tror du då smittan sannolikt kommer?

Folk borde tvingas klara ett mattetest for att få sitt vaccinpass för annars klarar de inte av att berakna smittrisken och borde hålla sig hemma.

På resonemanget som förs, att man inte anser covid vara farligt, att man inte vill ta ansvar för andra genom att vaccinera sig, att man inte vill ha munskydd etc... mycket från samma folk, så undrar jag varför de skulle ta ansvar att stanna hemma om de har lätta symptom.
Sen är det inte bara personlig rädsla för att bli sjuk, jag tror även att vaccinpass för längre resor kollektivt kommer vara en bra morot för att få fler att vaccinera sig. Tre doser ska vara bra mot omicron, och det är en bit kvar tills de nu ovaccinerade kan ta den. Det viktigaste blir om det sker innan jul, vore bra om de fick bita i sura äpplet om de inte kan resa till släkt för att fira jul, och ovaccinerade ska inte fira jul i lite större sällskap heller. Kommer det efteråt tror jag inte det blir lika effektiv åtgärd för att få upp vaccinationerna, men det kommer självklart att ha effekt ändå. Så jag hoppas.
Citera
2021-12-10, 12:43
Medlem
Citat:
Så du är ok med att vaccinpasset är ett påtryckningsmedel hellre än en motiverad smittskyddsåtgärd. Hur motiverar du det juridiskt?

Det är väl det man försöker ta fram nu, att det blir möjligt att använda vaccinpass på fler ställen än vad som är tillåtet idag. Misstänker det utreds när förslagen förbereds. Går det inte så går det inte, men det går ju för arrangemang inomhus med fler än 100 deltagare
Citera
2021-12-10, 12:44
Medlem
Citat:
Så ett vaccinpass är bara ett medel för utpressning. Är det lagligt?

Det är inte lagligt än att begära vaccinpass på kollektivtrafiken, det är väl vad som håller på att utredas och ta fram förslag på
Citera
2021-12-10, 12:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Njaaaa..... Tydligen är det så att man som vaccinerad kan smittas men utan att få symptom på det. Möjligen är det en glidande skala, i vilken vaccinerade får långt mindre symptom än ovaccinerade, men oavsett smådetaljerna så tror jag att sjukvården (och därmed politikerna) uppskattar att folk inte får symptom: de behöver ingen sjukvård.

Så även om vaccinerade fortfarande kan sprida smittan så lär de inte belasta sjukvården lika mycket som ovaccinerade. Därmed skulle det, ur politikernas synvinkel, vara motiverat att begränsa de ovaccinerades rätt att resa som de vill.
Men om de vaccinerade smittas utan att få symptom då har du en hel massa vaccinerade asymptomatiska vaccinerade smittbärare och smittspridare på bussar och tåg och överallt annars.

Hur menar du att det skulle minska smittspridningen?

Om ovaccinerade lättare får symptom så stannar de ju i alla fall hemma, medan de asymptomatiska vaccinerade springer runt och sprider smitta utan att veta om det. Är det bra?

Dessutom är det intressen som ska vägas mot varandra. Har man rätt att beröva ovaccinerade resmöjligheter bara för att man vill snåla in på eventuell sjukvård för just dem, samtidigt som konsekvenserna av rökning och alkohol tillåts tära på samhällets resurser.

Så det är viktigare för dig att en vaccinerad ska få röka sönder lungorna och hamna på sjukhus än att en ovaccinerad ska få nyttja allmänna kommunikationsmedel?

Då skriver jag hellre ett avtal där jag avstår sjukhusvård för covid om jag osannolikt nog skulle behöva det. Får jag kliva på bussen då?

Fattar du inte hur ohyggligt illa genomtänkt vaccinpasset är och vilken skakig grund det står på rent juridiskt och konstitutionellt, och ur många olika aspekter.

Hur kan folk vara så dumma?
Citera
2021-12-10, 12:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
På resonemanget som förs, att man inte anser covid vara farligt, att man inte vill ta ansvar för andra genom att vaccinera sig, att man inte vill ha munskydd etc... mycket från samma folk, så undrar jag varför de skulle ta ansvar att stanna hemma om de har lätta symptom.
Sen är det inte bara personlig rädsla för att bli sjuk, jag tror även att vaccinpass för längre resor kollektivt kommer vara en bra morot för att få fler att vaccinera sig. Tre doser ska vara bra mot omicron, och det är en bit kvar tills de nu ovaccinerade kan ta den. Det viktigaste blir om det sker innan jul, vore bra om de fick bita i sura äpplet om de inte kan resa till släkt för att fira jul, och ovaccinerade ska inte fira jul i lite större sällskap heller. Kommer det efteråt tror jag inte det blir lika effektiv åtgärd för att få upp vaccinationerna, men det kommer självklart att ha effekt ändå. Så jag hoppas.
Men är det ett lagligt påtryckningsmedel?
Citera
2021-12-10, 12:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är väl det man försöker ta fram nu, att det blir möjligt att använda vaccinpass på fler ställen än vad som är tillåtet idag. Misstänker det utreds när förslagen förbereds. Går det inte så går det inte, men det går ju för arrangemang inomhus med fler än 100 deltagare
Fast det är väl det man inte gjort, därav alla anmälningar till JO.
Citera
2021-12-10, 12:53
Medlem
Citat:
Men om de vaccinerade smittas utan att få symptom då har du en hel massa vaccinerade asymptomatiska vaccinerade smittbärare och smittspridare på bussar och tåg och överallt annars.

Hur menar du att det skulle minska smittspridningen?

Om ovaccinerade lättare får symptom så stannar de ju i alla fall hemma, medan de asymptomatiska vaccinerade springer runt och sprider smitta utan att veta om det. Är det bra?

Dessutom är det intressen som ska vägas mot varandra. Har man rätt att beröva ovaccinerade resmöjligheter bara för att man vill snåla in på eventuell sjukvård för just dem, samtidigt som konsekvenserna av rökning och alkohol tillåts tära på samhällets resurser.

Så det är viktigare för dig att en vaccinerad ska få röka sönder lungorna och hamna på sjukhus än att en ovaccinerad ska få nyttja allmänna kommunikationsmedel?

Då skriver jag hellre ett avtal där jag avstår sjukhusvård för covid om jag osannolikt nog skulle behöva det. Får jag kliva på bussen då?

Fattar du inte hur ohyggligt illa genomtänkt vaccinpasset är och vilken skakig grund det står på rent juridiskt och konstitutionellt, och ur många olika aspekter.

Hur kan folk vara så dumma?

Du får varken röka eller dricka alkohol i kollektivtrafiken. Rökare får inte sitta på platser hänvisade till allergiker. Inte helt olikt vaccinpass.
Dessutom betalar rökare och de som dricker alkohol skatt på sitt bruk för de extra sjukvårdskostnaderna, så visst kanske man kan sätta ökad skatt på ovaccinerade med. Då tror jag de flesta ovaccinerade tycker det är bättre vi stannar vid vaccinpass.
Citera
2021-12-10, 12:54
Medlem
Citat:
Men är det ett lagligt påtryckningsmedel?
Vad jag förstått så är det inte en lag, så är det någon som anmäler tex en idrottsförening för diskriminering så är det inte regeringen (kan väl inte bli anmäld vilket fall som helst) som är ansvarig utan det är föreningen i fråga som åker dit trots att det är regeringen som bestämt att det ska införas.

Men juridik är inte mitt område, så nån får rätta mig om jag har fel här.
Citera
2021-12-10, 12:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är inte lagligt än att begära vaccinpass på kollektivtrafiken, det är väl vad som håller på att utredas och ta fram förslag på
Vaccinpasset är väl redan nu ett olagligt påtryckningsmedel. Den där pandemilagen gav myndigheterna alldeles för fria tyglar, som de missbrukat å det grövsta. Fast vi kanske inte sett det värsta än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in