Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Njaaaa..... Tydligen är det så att man som vaccinerad kan smittas men utan att få symptom på det. Möjligen är det en glidande skala, i vilken vaccinerade får långt mindre symptom än ovaccinerade, men oavsett smådetaljerna så tror jag att sjukvården (och därmed politikerna) uppskattar att folk inte får symptom: de behöver ingen sjukvård.
Så även om vaccinerade fortfarande kan sprida smittan så lär de inte belasta sjukvården lika mycket som ovaccinerade. Därmed skulle det, ur politikernas synvinkel, vara motiverat att begränsa de ovaccinerades rätt att resa som de vill.
Men om de vaccinerade smittas utan att få symptom då har du en hel massa vaccinerade asymptomatiska vaccinerade smittbärare och smittspridare på bussar och tåg och överallt annars.
Hur menar du att det skulle minska smittspridningen?
Om ovaccinerade lättare får symptom så stannar de ju i alla fall hemma, medan de asymptomatiska vaccinerade springer runt och sprider smitta utan att veta om det. Är det bra?
Dessutom är det intressen som ska vägas mot varandra. Har man rätt att beröva ovaccinerade resmöjligheter bara för att man vill snåla in på eventuell sjukvård för just dem, samtidigt som konsekvenserna av rökning och alkohol tillåts tära på samhällets resurser.
Så det är viktigare för dig att en vaccinerad ska få röka sönder lungorna och hamna på sjukhus än att en ovaccinerad ska få nyttja allmänna kommunikationsmedel?
Då skriver jag hellre ett avtal där jag avstår sjukhusvård för covid om jag osannolikt nog skulle behöva det. Får jag kliva på bussen då?
Fattar du inte hur ohyggligt illa genomtänkt vaccinpasset är och vilken skakig grund det står på rent juridiskt och konstitutionellt, och ur många olika aspekter.
Hur kan folk vara så dumma?