2021-12-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Som vid julbordet i Norge där bara vaccinerade fick vara med? Hur tryggt var det? Vaccinerade kan också smitta.

Jo men inte lika mycket. Samt att det även är rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken. Så en kombination av båda tror jag skulle bli bra
Citera
2021-12-10, 12:25
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Min flickvän och hennes arbetskamrater är livrädda för att detta ska gå igenom. De får redan motta dödshot varje dag i stort sett. Misshandel förekommer ibland också över smågrejer.

De vågar inte ens tänka på vad vaccinkraven kan leda till. Jag är själv väldigt rädd för min flickväns skull

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tagkritiken-risk-for-hot-och-forseningar/
Ett ogenomtänkt förslag från regeringen. Dom bara kör på utan att tänka på konsekvenserna.
Citera
2021-12-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ok:

Vi som är vaccinerade måste skyddas genom att de ovaccinerade vaccinerar sig med det vaccin som inte skyddade de vaccinerade.

Förstår du? Vad är det du är rädd för? Du har ju vaccinerat dig.

Jag är trött på denna jävla pandemi. Sluta vara dum i huvudet och börja lev som vanligt igen.

Det är din subjektiva tanke att vaccinet inte skyddar.
Vi har fortfarande skydd mot allvarlig sjukdom för delta, och vaccinerade sprider mindre smitta (var väl att smittade vaccinerade spred i 5 dagar medan ovaccinerade spred i 7). Sen har en del börjat få boosterdos och den ska ge gott skydd mot omicron. Så jag ser ingen fördel med att inte ha vaccinpass, och bra att det införs då det är en bit bort innan de nu ovaccinerade blir fullvaccinerade så vore bra om de satte igång och började vaccinera sig.
Citera
2021-12-10, 12:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jo men inte lika mycket. Samt att det även är rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken. Så en kombination av båda tror jag skulle bli bra
Men om du sitter i en tågvagn med 80 vaccinerade och 1 ovaccinerad, är då inte risken större att någon av de 80 vaccinerade smittar dig?

Vid julbordet i Norge verkade det ju som om 1 vaccinerad smittade om det nu var 40 eller 50 eller 100 personer.

Är det inte bra mycket större chans att någon av de 80 vaccinerade smittar än den enda eller ett litet fåtal ovaccinerade?

Nu misstänker jag iofs att statistik inte är din starka sida, eller att du gör dig dummare än du är, men det finns ingen anledning att newspeaka ovaccinerad till att betyda smittad eller vaccinerad till att betyda osmittad.

Är folk i allmänhet så dumma?
Citera
2021-12-10, 12:30
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Varför vill du se vaccinkrav? Vi har ju för fan vaccinerat oss av en orsak? Vad är det vi är rädda för nu?

Ska vi som är vaccinerade skyddas för att det finns individer som inte använder det skydd som uppenbarligen inte skyddade oss eftersom vi är rädda för dem?

Förstår du inte hur ologiskt det hela är?

Ja exakt så, det är så extremt ologiskt. Det är som allt sunt förnuft och förmåga resonera logiskt är fullständigt bortblåst av hysterin.
Citera
2021-12-10, 12:31
Medlem
Citat:
Tänk efter nu.

1. Du är rädd att smittas av ovaccinerade.
2. Alltså kan vaccinerade smittas.
3. Alltså kan vaccinerade smitta.
4. Varför är du då inte rädd för vaccinerade?

Som jag skrev tidigare så tror jag att vaccinpass + munskydd på kollektivtrafiken är det bästa vi kan göra i dagsläget för att smittsäkra. Dessutom vill jag se att fler vaccinerar sig. Vet att i mina trakter så åker en del på längre kollektivtrafiksresor som tillhör gruppen som är underrepresenterade i vaccination, och jag tror att krav på vaccinpass kommer göra att de vaccinerar sig så att de kan ta sig till släkt och bönefredagar etc.
Citera
2021-12-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men Omikron visar ju att naturen är bättre med sådana grejer genom att stoppa in en andra FCS.

Problemet med GoF som gör hela debatten mycket märklig är att de krävs mer av ett virus än att uppnå ACE2-affinitet för att det ska bli livskraftigt. Man kan helt enkelt inte emulera verkligheten i en petriskål. Viruset måste för det första tampas med ett immunförsvar och annat för att utvecklas och bli pandemiskt.

Den nya varianten Omikron ger faktiskt mer tyngd åt att SARS-CoV-2 är ett zoonotiskt virus. På senare tid har man upptäckt ytterligare coronavirus hos fladdermöss i Sydkina där man också sett seroprevalens hos befolkningen som vistas i närheten av grottorna. Virus som ligger betydligt närmare SCoV2 än tidigare varianter. De har dock saknat FCS.

Det tycks nu naturen vara bra på att ordna själv.
Ja. Det finns inga belägg för att SARS-CoV-2 är något annat än ett zoonotiskt virus.
Citera
Medlem
Citat:
Men om du sitter i en tågvagn med 80 vaccinerade och 1 ovaccinerad, är då inte risken större att någon av de 80 vaccinerade smittar dig?

Vid julbordet i Norge verkade det ju som om 1 vaccinerad smittade om det nu var 40 eller 50 eller 100 personer.

Är det inte bra mycket större chans att någon av de 80 vaccinerade smittar än den enda eller ett litet fåtal ovaccinerade?

Nu misstänker jag iofs att statistik inte är din starka sida, eller att du gör dig dummare än du är, men det finns ingen anledning att newspeaka ovaccinerad till att betyda smittad eller vaccinerad till att betyda osmittad.

Är folk i allmänhet så dumma?

Misstänker att de inte hade munskydd på julbordet.
Vill man dessutom få ned smittan av omicron så verkar tredje dos ge gott skydd. Det är en bit kvar för de helt ovaccinerade att komma till stadiet för en tredje dos så vaccinpass kan vara den morot som de behöver för att komma igång med vaccinering.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det är din subjektiva tanke att vaccinet inte skyddar.
Vi har fortfarande skydd mot allvarlig sjukdom för delta, och vaccinerade sprider mindre smitta (var väl att smittade vaccinerade spred i 5 dagar medan ovaccinerade spred i 7). Sen har en del börjat få boosterdos och den ska ge gott skydd mot omicron. Så jag ser ingen fördel med att inte ha vaccinpass, och bra att det införs då det är en bit bort innan de nu ovaccinerade blir fullvaccinerade så vore bra om de satte igång och började vaccinera sig.
Fast folk stannar hemma om de är sjuka. Så varför tro att ovaccinerade går omkring och smittar? Om vaccinerade sprider lite mindre per person men du har 10x så många vaccinerade omkring dig, varifrån tror du då smittan sannolikt kommer?

Folk borde tvingas klara ett mattetest for att få sitt vaccinpass för annars klarar de inte av att berakna smittrisken och borde hålla sig hemma.
Citera
2021-12-10, 12:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ett ogenomtänkt förslag från regeringen. Dom bara kör på utan att tänka på konsekvenserna.
Varför skulle regeringen plötsligt börja ägna sig åt konsekvensanalys?
Citera
2021-12-10, 12:35
Medlem
Citat:
Men smittad kan man vara vare sig man är vaccinerad eller ej. Det är inte vaccinet det hänger på.

Njaaaa..... Tydligen är det så att man som vaccinerad kan smittas men utan att få symptom på det. Möjligen är det en glidande skala, i vilken vaccinerade får långt mindre symptom än ovaccinerade, men oavsett smådetaljerna så tror jag att sjukvården (och därmed politikerna) uppskattar att folk inte får symptom: de behöver ingen sjukvård.

Så även om vaccinerade fortfarande kan sprida smittan så lär de inte belasta sjukvården lika mycket som ovaccinerade. Därmed skulle det, ur politikernas synvinkel, vara motiverat att begränsa de ovaccinerades rätt att resa som de vill.
Citera
2021-12-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Vore intressant med lite mer uppgifter än 40-50 åringar. Är de bmi 25+ eller andra riskgrupper. Det skriver de alltid när vaccinerad är inlagda. Märkligt..

Jag har sagt flera gånger tidigare att har du ett BMI på 30 eller mer så kan du definitivt vara rökt om du är 40 år gammal. Har du ett BMI på 40 så kan du vara rökt redan i tjugoårsåldern. Är du gravid och ovaccinerad så kvittar det om du så har ett BMI på 18 och är kärnfrisk - det blir ECMO för dig och sedan skrumplungor för resten av livet om du överlever. Barnet plockas ut med kejsarsnitt om det nu överlevt den låga syrenivån.

Den typiske covidpatienten ser ut ungefär som Louis CK och är en korkad antivaxer. Vaccinerade existerar i princip inte på IVA dessa dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in