2021-12-09, 10:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo men det är knäckfrågan här. Jag säger att nedgången har med vaccinationer att göra. Kan lägga till att jag tror att vi hade haft massor med döda gamla utan vacciner.

Du hävdar att det inte är alls så. Då får du utveckla detta med en underbyggd hypotes.
Du tror. Okej
Citera
2021-12-09, 10:01
Medlem
I områden där relativt låga andelar av befolkningen vaccinerat sig mot covid-19 är även valdeltagandet lågt, visar en ny kartläggning från Statistiska centralbyrån SCB (SCB). Mönstret syns såväl på kommunnivå som i områden inom kommunerna -där skillnaderna på flera håll är stora.
https://scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/samband-mellan-vaccintackning-och-valdeltagande/

Fast detta visste vi ju redan!
Citera
2021-12-09, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har ju helt fel, det är ett luftburet virus och fomite transmission är ovanligt. Det smittar inte heller genom huden eller sår. Det tar ca:10h för viruset att ta sig in i cellen och påbörja virusproduktion så även där har du fel. Hur kan man ha så många fel på en och samma gång?

Det finns INGET som heter "luftburet virus". Luftburna bakterier och mycel ja, men ej virus. Alla virus smittar via kroppsvätskor och kontaktpunkter, det är fakta. Alla sår och öppningar i kroppen är kontaktpunkter. Alla sår du har är öppna sprickor till ditt blodomlopp.

Du ÄR smittar så fort en mäng virion kommer in i ditt system, det även om det tar 10 timmar för dem att tränga in i dina celler. De finns i ditt blod.
Citera
2021-12-09, 10:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, vill man påvisa vaccinets skyddsgrad kan man inte inbegripa naturligt immuna i gruppen vaccinerade, det ger en skev bild av hur effektivt vaccinet är. Man vet inte om det är vaccinet eller naturligt immun som skyddar mot svår sjukdom eller död.
Det kan man väl visst det. De med infektion + vaccinering har antagligen steriliserande skydd i stor utsträckning. De har alltså gjort sin plikt och förbättrat smittläget betydligt.

Vi talar alltså om motiv för att vaccinera sig utifrån smittorisk.
Citera
2021-12-09, 10:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det är nog många faktorer som samverkar och som gjort att vi, i alla fall relativt sett, klarar oss bra.

Jämn geografisk vaccintäckning och därmed, relativt, jämn vaccintäckning mellan olika etniska grupper i befolkningen.

40 procents hybridimmunitet hos befolkningen, förutom hos de allra yngsta och äldsta.

I normalfallet 6 månader mellan vaccindoserna.

Hygglig vaccintäckning hos den vuxna befolkningen. Men jag skulle vilja se en vaccintäckning på över 80 procent för hela befolkningen och minst 90 procent för 12-39 åringarna och minst 95 procents vaccintäckning för 40 plusarna. Längre än så kan vi nog inte komma med vaccinationsarbetet. Men vi kan mycket väl vara där innan sommaren.
Såg också idag att Irland t.ex. har haft sämre strategi än UK för de unga.
Citera
2021-12-09, 10:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Göra mer, alla dem åtgärder du tar upp fördröjer bara händelseförloppet, det ser vi tex nu i Norge. Ska vi stänga in oss i flera år tills dem lyckas ta fram ett vaccin som faktiskt fungerar?

Nä det går inte att låsa in sig i flera år. Vi har ett vaccin som fungerar, inte 100% men bra.

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Har inte koll på Valnevas vaccin, men skulle det finnas ett vaccin som är 100% säkert (i stort sätt), inga långtidsbiverkningar så skulle jag ta det. Jag har tagit alla andra vaccin, är inte vaccinmotståndare. Men som jag levde mellan jag var 15-30 år, och överlevde det, så är jag för egen del inte speciellt orolig över Covid. Hade vaccinet i dag skyddat mot smittspridning och inte haft dem biverkningar som finns, där jag tror det är ett enormt mörkertal, så hade jag tagit det. Men då inte för egen skull, utan för att skydda andra.

Du har tagit alla andra vaccin säger du och är inte en vaccinmotståndare - jag antar då att du kollat igenom alla biverkningar och långtidsbiverkningar som dessa kan ge?

Vaccinet skyddar till viss del mot smittspridning, det skyddar dig och i förlängningen andra.
Senast redigerad av revodneb 2021-12-09 kl. 10:33.
Citera
2021-12-09, 10:07
Medlem
Sorken80s avatar
I floden av nya studier:
https://twitter.com/JanineKimpel/status/1468700628922904591

Verkar som om de som fick först Astra sedan Pfizer som andra dos har ett visst skydd mot omikron. Den grupp som verkar ha ett bra skydd i den här studien är de som blivit smittade sedan vaccinerat sig, eller vaccinerat sig och sedan smittats. Rimligt om man tänker sig att en infektion innan vaccination statistiskt borde ge en värre infektion och starkare immunsvar.
Ren immunitet från smitta och 3 doser finns inte med i figuren.

Från Danmark ser man det jag nämnde i ett inlägg nyligen, 3 doser verkar ge effekt på att bli smittad av omikron medan två doser och vaccinpass kan ge en falsk trygghet (funkar mot delta, inte omikron):
https://twitter.com/M_B_Petersen/status/1468697890470215691

Och Sydafrikas grannländer Zimbabwe och Eswatini verkar ju dra ytterligare:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/zimbabwe/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/swaziland/
Senast redigerad av Sorken80 2021-12-09 kl. 10:10.
Citera
2021-12-09, 10:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag vill höra din hypotes till sänkning av dödstalen under våren i Sverige.

I förläggningen varför vacciner dödar fler än COVID19.
Jag lade inte fram någon hypotes. Det är inte jag som kommer med påståenden om vad som hänt, det är du. Förstod du min liknelse om svält och ost?
Citera
2021-12-09, 10:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du tror. Okej
Ja, du tro att vacciner dödar mer än COVID19 utifrån två foliehattars icke publicerade rapport. Märkligt att de inte har fått den publicerad på medRxiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, vill man påvisa vaccinets skyddsgrad kan man inte inbegripa naturligt immuna i gruppen vaccinerade, det ger en skev bild av hur effektivt vaccinet är. Man vet inte om det är vaccinet eller naturligt immun som skyddar mot svår sjukdom eller död.

Ja, hur kan man göra en undersökning utan att ha med kontrollgrupp?
Hur oseriös är inte en sådan undersökning?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns INGET som heter "luftburet virus". Luftburna bakterier och mycel ja, men ej virus. Alla virus smittar via kroppsvätskor och kontaktpunkter, det är fakta. Alla sår och öppningar i kroppen är kontaktpunkter. Alla sår du har är öppna sprickor till ditt blodomlopp.

Du ÄR smittar så fort en mäng virion kommer in i ditt system, det även om det tar 10 timmar för dem att tränga in i dina celler. De finns i ditt blod.

Du vet ju inte alls vad du pratar om, mässlingen är ett fullständigt luftburet virus med ett R-tal på 15-17. Sars-Cov2 är luftburet via aerosoler. Luftburna bakterier, tänker du på Anthrax?

Hur ska ett virus som cirkulerar i mitt blod smitta någon?

Nej, du har noll koll, tillbaka till skolbänken med dig.
Citera
2021-12-09, 10:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det finns ingen anledning att vaccinera 12 åringar.
Inte 18 åringar heller och dom tvingar vi dessutom, helt sanslöst övergrepp på friheten.

Dumheter! Ingen hindrar, även ovaccinerade, barn från att t.ex. träna idrott eller gå på olika fritidsaktiviteter. Att sedan deras föräldrar måste vara vaccinerade för att delta i stora evenemang är bara bra, så länge det de inte hindras att utföra livsviktiga grundläggande saker, som:

Att kunna handla mat och medicin, besöka läkare och få sjukvård. Att kunna arbeta och försörja sig. Att kunna resa till sitt arbete.

Dock, tragiskt, om de försörjer sig på att, som ovaccinerade, arbeta med äldre och andra riskgrupper, och därmed utsätter de som de är satta att vårda och skydda för en förhöjd risk för smitta.

De svenska restriktionerna ligger, långt under, denna nivå. Den enda av de föreslagna, skärpta restriktioner som ev. kan komma, och som bryter mot dessa grundläggande rättigheter är ett ev. krav på vaccinpass i kollektivtrafiken. Alltså är jag emot denna ev.kommande restriktion, då den kan hindra grundläggande försörjning för ovaccinerade. Utomlands har man gått långt över gränsen vad gäller detta!
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-12-09 kl. 10:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in