2021-12-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läget på våra sjukhus (video):

Fler patienter läggs in på iva: ”Väldigt oroande om det fortsätter”
Allt fler patienter tvingas söka vård till följd av covid-19. Tendensen är besvärande enligt intensivvårdsläkaren Karin Hildebrand.

– Det är väldigt oroande om det fortsätter upp i samma takt, säger hon i Aktuellt.
/.../
Det är framförallt tre kategorier patienter som just nu återfinns på intensivvårdsavdelningarna, förklarar Hildebrand.

Det största gruppen utgörs av ovaccinerade personer i åldrarna 40-50 år.

Därutöver finns också äldre, fullvaccinerade, men grundsjuka patienter. Den tredje kategorin utgörs av personer som av olika anledningar inte fått en effekt av vaccinet, exempelvis på grund av transplantationer eller pågående cancerbehandling.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-patienter-laggs-in-pa-iva-valdigt-oroande-om-det-fortsatter

Jag skulle vilja veta om kategorin ovaccinerade är folk från våra utsatta områden som det varit under perioder tidigare.

Det skulle vara intressant med tanke på immunitet och återinfektioner.

Med stor sannolikhet är det många av dessa 40-50 åringar som kommer från våra ghetton. En normalt fungerande, t o m obegåvad white-trash-svensk 42-åring tar sin spruta. Jag kan till viss del förstå om man är lättkränkt och egoistisk 22-åring som bor hemma i pojkrummet att man inte vill ta sprutan. Hjärnan är ju s a s inte färdigutvecklad tills man är 25 år och konsekvensanalyser blir därefter.... (Några av dessa sitter ju och skriker här i tråden för övrigt)
Citera
2021-12-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det förefaller som att du har låtit dig vilseledas av vaccinmotståndarnas kampanjer. Vaccinmotståndarna älskar att framställa viruset som ofarligt, genom att titta på enbart andelen överlevare. Vaccinmotståndarna har en tendens att bortse från alla andra effekter som viruset kan ha på hälsan.

Det gäller väl alla virus, bakteriehärdar och vaccin.
Citera
2021-12-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Med stor sannolikhet är det många av dessa 40-50 åringar som kommer från våra ghetton. En normalt fungerande, t o m obegåvad white-trash-svensk 42-åring tar sin spruta. Jag kan till viss del förstå om man är lättkränkt och egoistisk 22-åring som bor hemma i pojkrummet att man inte vill ta sprutan. Hjärnan är ju s a s inte färdigutvecklad tills man är 25 år och konsekvensanalyser blir därefter.... (Några av dessa sitter ju och skriker här i tråden för övrigt)

Vore intressant med lite mer uppgifter än 40-50 åringar. Är de bmi 25+ eller andra riskgrupper. Det skriver de alltid när vaccinerad är inlagda. Märkligt..
Citera
2021-12-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Vore intressant med lite mer uppgifter än 40-50 åringar. Är de bmi 25+ eller andra riskgrupper. Det skriver de alltid när vaccinerad är inlagda. Märkligt..

Det är många med betydligt högra BMI (+30 är en riskfaktor, mellan 25-30 kan nästan vara en "tillgång" om jag minns rätt) och även allmän dålig folkhälsa som tar extra mycket stryk om de åker på viruset. I England har det ju hittills dött en hel del 30-40åringar p g a av sin "pub och fish´n chips-kropp". Folkhälsan i allmänhet i våra ghetton är inte den bästa heller
Citera
2021-12-10, 10:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det ser man ju från länken: 1244 innevarande vecka.

2 dagar kvara att rapportera denna vecka. Dvs i Gauteng ser inläggningarna denna vecka ser ut att bli lägre än förra veckan.

Nu vet jag iofs inte var taket i Gauteng går. Framgår ej av grafen.
Då de initialt screenade alla inneliggande patienter för Covid-19 kanske minskningen i inlagda covidpatienter beror på det istället för minskad belastning pga covid?
Citera
2021-12-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Samt att vi inte vet hur många som lägga in pga covid..

När de grävde i siffrorna avseende folk med respirator och covid, så var det ju nästan uteslutande trafikskadade som också råkade ha covid..
Detta har jag inte hört tidigare. Intressant. Har du länk?
Citera
2021-12-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder

Med tanke på att 63% i denna åldersgrupp har ett BMI över 25 så borde det vara en del.

Här kan man ju dock kolla mer exakt:

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Kollar jag inlagda på IVA i December så är 100% i åldersgruppen ovaccinerade.

Av dessa så tillhör bara 16% en riskgrupp.

84% av alla 40-49 år som hamnar på IVA tillhör alltså inte en riskgrupp (5 stycken)
Citera
2021-12-10, 11:02
Medlem
BioNtechs CEO har alltså fortfarande inte vaccinerat sig och tänker också avstå fortsättningsvis för att andra ska då förtur. Jag avstår också mina sprutor till förmån för andra. IMBILDEN kan få alla fyra av mig.
Citera
2021-12-10, 11:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Antagligen så. Och därför en stor möjlighet att de redan har varit exponerade för COVID19. Genomgången sjukdom ger kanske inte ett heltäckande skydd hos alla.

Man skulle också kunna resonera kring vacciner att man får ett mer precist immunsvar genom att man är mer specifikt inriktad på spike-proteinet. Och att de därför ger bättre skydd.

När individen träffas av viruset i verkligheten s.a.s. kan problem uppstå. Jag tror de menar fenomenet original antigenic sin här. Tidigare coronainfektioner kan ställa till det då:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-12-10, 11:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant. Bra invändning. Kanske... Det står faktiskt "epidemiological week" ser jag nu. Tyvärr går det inte att titta på grafen nu som den såg ut igår eller tidigare dagar. Men i morgon kan vi se om siffran för vecka 48 i Gauteng ändrats i förhållande 2157 nu och i SA 3556 nu. Då kan vi säga någonting om eftersläpning.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Svårt att veta om det är någon eftersläpning på inrapporteringen dock.
Tack vare arbetets tidigare inlägg med nedanstående tweet inklusive grafen som screen shot för 1 vecka sedan så ser man att eftersläpningen är avsevärd.

https://twitter.com/GreaterfoolVan/status/1466844806949183489?s=20

För en vecka sedan var inläggningarna i Gauteng för vecka 47 i den grafen noterade till 821 stycken. Men nu står det för vecka 47, 874 st.

Synd att vi inte har antal inläggningar som de rapporteras, och per dag. Då hade det gått fortare att avgöra ifall Omicron är mildare.
Citera
2021-12-10, 11:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Helt riktigt. Vad jag dock tycker är märkligt, t.o.m. osannolikt, är att 80% av sydafrikaner skulle haft covid när övriga världen ligger på 20-40%.

Svårt att veta förstås o plockade bara denna uppskattning.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-18/deaths-data-shows-80-of-south-africans-may-have-had-covid
Citera
2021-12-10, 11:06
Medlem
MrArturs avatar
Pfizers CEO fick sin andra dos den 10 mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in