2021-12-10, 11:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns en viktig detalj i detta. Det handlar alltså om virus som redan är där ute in the wild. Så var det med SARS också. Vi har tyvärr sett sådana incidenter på andra håll. Utanför Kina dessutom.

Å andra sidan måste vi ha forskning på området och det inkluderar GoF bl.a. Det är vår enda chans att ligga före och kunna se in i framtiden s.a.s. Man har t.ex. daglig rapportering från Kina angående H5N1. Den dagen det börjar sprida sig mellan människor är det antagligen kört med tanke på hur vi har hanterat COVID19.

Men förhoppningsvis så kanske vi lär oss läxan med tiden kanske genom ytterligare ett inte så patogent virus som SCoV2. Andra gången gillt alltså.

Vi har ju mysteriet med "polybasic furin cleavage site" så möjligheten finns ju att labben klipper o klistrar lite för att få fart på sin GOF?

En diskussion om nytta/risker med det som labben håller på med behöver föras. USA förbjöd ju tex GOF under en period så inte helt självklart att det är ok att hålla på med. Är riskerna större för pandemier som den nuvarande pga forskningen än det är att dessa uppstår spontant?

Jag tycker iallafall inte det känns tryggt när antalet lab som pysslar med sånt här ökar dramatiskt.
Citera
2021-12-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Börjar bli duktigt irriterad på vaccinerade personer som inte kan knipa igen.
Det går inte en vecka på mitt jobb där jag blir dumförklarad till varför jag inte vaccinerat mig, börjar nästan bli att jag inte vill komma in till jobbet och möta dessa knäppskallar om dagarna, för att helt enkelt slippa deras påhopp. Att jag inte vill vaccinera mig och mina anledningar därtill är min ensak inte deras.

Om folk vill vaccinera sig, låt dem vaccinera sig, vill folk inte vaccinera sig låt dem vara ifred för deras val!

Det är surt för dig. Snart är det dags att de olika facket tar sitt ansvar och går ut med information till sina medlemmar att det just är valfritt att ta vaccin.

Jag har bara en på mitt jobb som är på mig om detta. Hänvisar bara till data så stannar vi upp i diskussionen.

Där emot uppmanas jag av mitt röda fack (LO) att vaccinera mig.
Citera
2021-12-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Tågbolagen gillar inte regeringens förslag om vaccinpass. Det kommer leda till enorma förseningar. You don't say

Tycker ni att SJ behöver mer förseningar? Om detta förslag går igenom så kommer det leda till kaos.

Får väl se, med dom konspiratoriska glasögonen på så kan man se detta som en debatt med syfte att kunna införa hårdare åtgärder mot folk som inte sköter sig.

Och varför snittar det bara om man åker minst 15 mil?
Citera
2021-12-10, 11:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi har ju mysteriet med "polybasic furin cleavage site" så möjligheten finns ju att labben klipper o klistrar lite för att få fart på sin GOF?

En diskussion om nytta/risker med det som labben håller på med behöver föras. USA förbjöd ju tex GOF under en period så inte helt självklart att det är ok att hålla på med. Är riskerna större för pandemier som den nuvarande pga forskningen än det är att dessa uppstår spontant?

Jag tycker iallafall inte det känns tryggt när antalet lab som pysslar med sånt här ökar dramatiskt.
Men Omikron visar ju att naturen är bättre med sådana grejer genom att stoppa in en andra FCS.

Problemet med GoF som gör hela debatten mycket märklig är att de krävs mer av ett virus än att uppnå ACE2-affinitet för att det ska bli livskraftigt. Man kan helt enkelt inte emulera verkligheten i en petriskål. Viruset måste för det första tampas med ett immunförsvar och annat för att utvecklas och bli pandemiskt.

Den nya varianten Omikron ger faktiskt mer tyngd åt att SARS-CoV-2 är ett zoonotiskt virus. På senare tid har man upptäckt ytterligare coronavirus hos fladdermöss i Sydkina där man också sett seroprevalens hos befolkningen som vistas i närheten av grottorna. Virus som ligger betydligt närmare SCoV2 än tidigare varianter. De har dock saknat FCS.

Det tycks nu naturen vara bra på att ordna själv.
Citera
2021-12-10, 11:48
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Tågbolagen gillar inte regeringens förslag om vaccinpass. Det kommer leda till enorma förseningar. You don't say

Tycker ni att SJ behöver mer förseningar? Om detta förslag går igenom så kommer det leda till kaos.

Min flickvän och hennes arbetskamrater är livrädda för att detta ska gå igenom. De får redan motta dödshot varje dag i stort sett. Misshandel förekommer ibland också över smågrejer.

De vågar inte ens tänka på vad vaccinkraven kan leda till. Jag är själv väldigt rädd för min flickväns skull

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tagkritiken-risk-for-hot-och-forseningar/
Citera
2021-12-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Och varför snittar det bara om man åker minst 15 mil?

Jag tror att det är en avvägning: om du själv är smittad när du kliver ombord på tåget hinner du "bara" sprida en liten mängd virus omkring dig om du åker mindre än 15 mil. Men åker du längre hinner du sprida fler virus omkring dig, vilket ökar risken att någon annan blir smittad.

Ju längre du åker desto fler virus hinner du sprida, och därmed öka risken att någon annan blir smittad.

Ett liknande resonemang gäller om du är frisk men någon smittad kliver ombord på tåget.
Citera
2021-12-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tror att det är en avvägning: om du själv är smittad när du kliver ombord på tåget hinner du "bara" sprida en liten mängd virus omkring dig om du åker mindre än 15 mil. Men åker du längre hinner du sprida fler virus omkring dig, vilket ökar risken att någon annan blir smittad.

Ju längre du åker desto fler virus hinner du sprida, och därmed öka risken att någon annan blir smittad.

Ett liknande resonemang gäller om du är frisk men någon smittad kliver ombord på tåget.

Känns som nivån på detta inte i närheten motiverar dom extrema intrången på den personliga friheten som man vill införa.
Citera
2021-12-10, 11:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då räknas han väl som ovaccinerad vid det här laget eftersom effekten avtagit och han är back to square one?

Undrar hur många vaccinentusiaster som kommer att ledsna när det visar sig att de måste ta en påfyllnadsdos av nya framhastade vacciner var 3e månad för att få behålla sitt omhuldade pass?
Att han fick sin andra dos 10e mars betyder inte att han inte kan ha fått sin tredje dos innan 11/12.

Jag bemötte ett påstående som hävdade att han inte tagit vaccin.
Citera
2021-12-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Min flickvän och hennes arbetskamrater är livrädda för att detta ska gå igenom. De får redan motta dödshot varje dag i stort sett. Misshandel förekommer ibland också över smågrejer.

De vågar inte ens tänka på vad vaccinkraven kan leda till. Jag är själv väldigt rädd för min flickväns skull

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tagkritiken-risk-for-hot-och-forseningar/

Man får uppleva en liten liten del av hur det kändes att leva i förtryck i DDR.
Det trodde man aldrig skulle ske i Sverige efter att i decennier blivit bombad med allas lika värde och mänskliga rättigheter.
Citera
2021-12-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Det är surt för dig. Snart är det dags att de olika facket tar sitt ansvar och går ut med information till sina medlemmar att det just är valfritt att ta vaccin.

Jag har bara en på mitt jobb som är på mig om detta. Hänvisar bara till data så stannar vi upp i diskussionen.

Där emot uppmanas jag av mitt röda fack (LO) att vaccinera mig.

Jag har några externa möten då och då, jag behöver testa mig dagen/kvällen innan för att jag inte ska smitta de jag ska ha möte med medan min vaccinerade kollega inte behöver det. Veckan efter skulle jag och en kollega möta en annan kund, det resulterade i att jag inte fick åka eftersom jag kan smitta dem och kunden förväntar sig att jag är vaccinerad fast att dem inte har några restriktioner eller har uttryck något sådant. Dagen efter fick jag samtal att det inte rörda att jag skulle smitta andra utan att det skulle vara för min egen säkerhet eftersom företaget har ansvaret för min säkerhet. Diskriminerad blir man också. Ganska dubbelmoral IMO.

Sedan stoltserar företag att man följer FHM rekommendationer, men var i rekommendationerna står det att jag ska testa mig och att jag inte får åka inom landet till folk som vill ha mig där.

Börjar bli tragiskt faktist.
Senast redigerad av mankan76 2021-12-10 kl. 12:04.
Citera
2021-12-10, 12:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Att han fick sin andra dos 10e mars betyder inte att han inte kan ha fått sin tredje dos innan 11/12.

Jag bemötte ett påstående som hävdade att han inte tagit vaccin.
OK, men han kanske inte ville ta sin 3e? Har han sagt att han tagit vaccinet så är det ju så, för en sådan högt upphöjd person skulle ju aldrig ljuga.

Till en början sågs det som ett privilegium att få vaccinet, nu när det börjar införas tvång och repressalier liknar det mest underkastelse att posera på bild när man får sprutan. För det verkar ju aldrig ta slut, vi har blivit till en flock försöksdjur allihopa. Såg bilden av UKs premiärminister när han underkastade sig boostern. Han såg inte glad ut.

Det handlar ju inte längre om vetenskap utan om tvång, underkastelse och politik. Vetenskapen mörkas, Pfizer vill mörka i 75 år. Så ska vetenskap inte gå till. Den ska vara transparent for att kunna granskas, liksom myndighetsutövandet i en demokrati.

Vaccin = underkastelse
Vaccinpass = bevis på underkastelse
Citera
2021-12-10, 12:04
Medlem
Hur fungerar det med långa resor som har flera stopp?
Typ om en resa är på 30 mil men någon hoppar på och åker bara 8 mil av sträckan, behöver de visa vaccinpass då?
För det känns konstigt om det är resa fullt med vaccinerade och sen kommer det in ovaccinerade som kanske vistas där i en timme ändå.
Det bästa vore om det under hela långfärdsresan bara är vaccinerade ombord. Skulle kännas tryggt om det kom på plats innan jul. T.ex så gör jag hellre min julresa då om jag vet det bara är vaccinerade på resan samt om man har munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in