2021-12-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Känns som nivån på detta inte i närheten motiverar dom extrema intrången på den personliga friheten som man vill införa.

Jag håller med dig, men tror att det kommer att lösa sig: alla som har ekonomiska medel till det kommer att sluta resa med tåg, oavsett vad som händer från och med nu tills pandemin är över. Sedan flera år har jag slutat resa inom landet med tåg, det är för dyrt i förhållande till smidigheten att ta bilen när jag vill, vart jag vill och med stopp var/när jag vill.
Citera
2021-12-10, 12:10
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Hur fungerar det med långa resor som har flera stopp?
Typ om en resa är på 30 mil men någon hoppar på och åker bara 8 mil av sträckan, behöver de visa vaccinpass då?
För det känns konstigt om det är resa fullt med vaccinerade och sen kommer det in ovaccinerade som kanske vistas där i en timme ändå.
Det bästa vore om det under hela långfärdsresan bara är vaccinerade ombord. Skulle kännas tryggt om det kom på plats innan jul. T.ex så gör jag hellre min julresa då om jag vet det bara är vaccinerade på resan samt om man har munskydd.

Varför vill du se vaccinkrav? Vi har ju för fan vaccinerat oss av en orsak? Vad är det vi är rädda för nu?

Ska vi som är vaccinerade skyddas för att det finns individer som inte använder det skydd som uppenbarligen inte skyddade oss eftersom vi är rädda för dem?

Förstår du inte hur ologiskt det hela är?
Citera
2021-12-10, 12:10
Medlem
Davys avatar
Hej,
Jag är ca 40 år, inga sjukdomar, ej fet, hade kraftig covid i våras, ej vaccinerad.

Finns det ett sakligt och korrekt svar på frågorna:

A) Hur mycket bättre skydd skulle jag få om jag vaccinerade mig idag?

B) Smittar jag andra mindre om jag vaccinerar mig nu? Hur mycket?

Dessa frågorna är extremt viktga för mig och för många andra i min situation.

Tacksam för svar.

/D
Citera
2021-12-10, 12:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tror att det är en avvägning: om du själv är smittad när du kliver ombord på tåget hinner du "bara" sprida en liten mängd virus omkring dig om du åker mindre än 15 mil. Men åker du längre hinner du sprida fler virus omkring dig, vilket ökar risken att någon annan blir smittad.

Ju längre du åker desto fler virus hinner du sprida, och därmed öka risken att någon annan blir smittad.

Ett liknande resonemang gäller om du är frisk men någon smittad kliver ombord på tåget.
Men smittad kan man vara vare sig man är vaccinerad eller ej. Det är inte vaccinet det hänger på.
Citera
2021-12-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Jag har några externa möten då och då, jag behöver testa mig dagen/kvällen innan för att jag inte ska smitta de jag ska ha möte med medan min vaccinerade kollega inte behöver det. Veckan efter skulle jag och en kollega möta en annan kund, det resulterade i att jag inte fick åka eftersom jag kan smitta dem och kunden förväntar sig att jag är vaccinerad fast att dem inte har några restriktioner eller har uttryck något sådant. Dagen efter fick jag samtal att det inte rörda att jag skulle smitta andra utan att det skulle vara för min egen säkerhet eftersom företaget har ansvaret för min säkerhet. Diskriminerad blir man också. Ganska dubbelmoral IMO.

Sedan stoltserar företag att man följer FHM rekommendationer, men var i rekommendationerna står det att jag ska testa mig och att jag inte får åka inom landet till folk som vill ha mig där.

Börjar bli tragiskt faktist.

Ja, dubbelmoral. I ditt fall låter det som de vaccinerade är rädda för att bli smittad. Medans FHM vill trycka på att det är att skydda de ovaccinerade.

Ska bli intressant för jag ska byta jobb och kommer träffa mera kunder och säkert åka runt och möta leverantörer. Så får säkert möta en vägg.
Citera
2021-12-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Ska vi som är vaccinerade skyddas för att det finns individer som inte använder det skydd som uppenbarligen inte skyddade oss eftersom vi är rädda för dem?

Jag förstår inte vad du menar med den här meningen?
Citera
2021-12-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Ja, dubbelmoral. I ditt fall låter det som de vaccinerade är rädda för att bli smittad. Medans FHM vill trycka på att det är att skydda de ovaccinerade.

Ska bli intressant för jag ska byta jobb och kommer träffa mera kunder och säkert åka runt och möta leverantörer. Så får säkert möta en vägg.

Håller tummarna på att du får ro där. Jag är måttligt sugen på att byta jobb jag med just på grund av denna situationen, oj vad tystade de kommer att bli då.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Hur fungerar det med långa resor som har flera stopp?
Typ om en resa är på 30 mil men någon hoppar på och åker bara 8 mil av sträckan, behöver de visa vaccinpass då?
För det känns konstigt om det är resa fullt med vaccinerade och sen kommer det in ovaccinerade som kanske vistas där i en timme ändå.
Det bästa vore om det under hela långfärdsresan bara är vaccinerade ombord. Skulle kännas tryggt om det kom på plats innan jul. T.ex så gör jag hellre min julresa då om jag vet det bara är vaccinerade på resan samt om man har munskydd.
Som vid julbordet i Norge där bara vaccinerade fick vara med? Hur tryggt var det? Vaccinerade kan också smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Hej,
Jag är ca 40 år, inga sjukdomar, ej fet, hade kraftig covid i våras, ej vaccinerad.

Finns det ett sakligt och korrekt svar på frågorna:

A) Hur mycket bättre skydd skulle jag få om jag vaccinerade mig idag?

B) Smittar jag andra mindre om jag vaccinerar mig nu? Hur mycket?

Dessa frågorna är extremt viktga för mig och för många andra i min situation.

Tacksam för svar.

/D
Självklart svårt att svara på eftersom det är många faktorer inblandade. Men!

A Tveksamt om du får bättre skydd, eventuellt kan nackdelarna med vaccin överväga.
B. Det beror också på många faktorer men nej det gör nog ingen större skillnad.
Citera
2021-12-10, 12:21
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Självklart svårt att svara på eftersom det är många faktorer inblandade. Men!

A Tveksamt om du får bättre skydd, eventuellt kan nackdelarna med vaccin överväga.
B. Det beror också på många faktorer men nej det gör nog ingen större skillnad.

Så jag resonerar. Anser att riskerna för mig att vaccinera mig vida överstiger nyttan. Men hade önskat mer forskning på detta nu när den sociala mobbningen har växlats upp.

Sen har jag väl inga förhoppningar att staten eller Pfizer ska säga att man inte behöver vaccinera sig om man sitter i min sits.
Citera
2021-12-10, 12:21
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:

Ok:

Vi som är vaccinerade måste skyddas genom att de ovaccinerade vaccinerar sig med det vaccin som inte skyddade de vaccinerade.

Förstår du? Vad är det du är rädd för? Du har ju vaccinerat dig.

Jag är trött på denna jävla pandemi. Sluta vara dum i huvudet och börja lev som vanligt igen.
Citera
2021-12-10, 12:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

Förstår du inte hur ologiskt det hela är?

Citat:
Tänk efter nu.

1. Du är rädd att smittas av ovaccinerade.
2. Alltså kan vaccinerade smittas.
3. Alltså kan vaccinerade smitta.
4. Varför är du då inte rädd för vaccinerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in