2021-12-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hörni, är det inte tydligt nu sydafrikansk data att Omicron är mildare än tidigare varianter!?

Nya fall i Sydafrika har ju ökat dramatiskt... Men sjukhusinläggningarna har absolut inte gjort det. Titta här:

https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/

Inläggningarna nuvarande vecka (49) ser ut bli endast något högre än förra veckan. Det återstår visserligen två dagar på veckan att rapportera (sydafrikanska veckor börjar på söndag). Dessutom ligger vi långt under inläggningarna förra vågen (så långt man kan se i grafen).

Ökningen av inläggningar i Gauteng v45-48 är 148, 324, 864, 2157 om jag förstått det rätt.

Så runt 2,2-2,7x ökning per vecka. Oklart för mig vart v 49 barkar.
Citera
2021-12-10, 09:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Hörni, är det inte tydligt nu sydafrikansk data att Omicron är mildare än tidigare varianter!?

Nya fall i Sydafrika har ju ökat dramatiskt... Men sjukhusinläggningarna har absolut inte gjort det. Titta här:

https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/

Inläggningarna nuvarande vecka (49) ser ut bli endast något högre än förra veckan. Det återstår visserligen två dagar på veckan att rapportera (sydafrikanska veckor börjar på söndag). Dessutom ligger vi långt under inläggningarna förra vågen (så långt man kan se i grafen).

Om 80 procent har haft naturlig infektion i Sydafrika så kommer dessa inte bli allvarligt sjuka av omicron.

Dvs eftersom de flesta infektioner antagligen är återinfektioner så är det helt förväntat att omicron upplevs som "mildare"

Jag hade velat se statistik på "farligheten" för personer som inte haft covid.....
Citera
2021-12-10, 09:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi får väl helt enkelt anse att BSL-3 läcker.... Farlig verksamhet och därför bör vi inte pyssla med gain of function forskning på potentiellt farliga virus.
Men nu var det väl fel kineser.

De kunde inte hantera SARS när det begav sig heller.
Citera
2021-12-10, 10:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu var det väl fel kineser.

De kunde inte hantera SARS när det begav sig heller.

Stor risk vi kommer få många pandemier framöver när alla vill leka med farliga virus. Skrämmande utveckling....

" At least 59 maximum biosafety level 4 labs (BSL-4) are planned, under construction or in operation across the world, spanning 23 countries including the UK, US, China, India, Gabon and Côte d’Ivoire. They include the Chinese facility at the Wuhan Institute of Virology, now at the centre of a renewed US intelligence investigation into whether Covid-19 could have leaked from its lab."
Citera
2021-12-10, 10:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ökningen av inläggningar i Gauteng v45-48 är 148, 324, 864, 2157 om jag förstått det rätt.

Så runt 2,2-2,7x ökning per vecka. Oklart för mig vart v 49 barkar.
Det ser man ju från länken: 1244 innevarande vecka.

2 dagar kvara att rapportera denna vecka. Dvs i Gauteng ser inläggningarna denna vecka ser ut att bli lägre än förra veckan.

Nu vet jag iofs inte var taket i Gauteng går. Framgår ej av grafen.
Citera
2021-12-10, 10:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Om 80 procent har haft naturlig infektion i Sydafrika så kommer dessa inte bli allvarligt sjuka av omicron.

Dvs eftersom de flesta infektioner antagligen är återinfektioner så är det helt förväntat att omicron upplevs som "mildare"

Jag hade velat se statistik på "farligheten" för personer som inte haft covid.....
Sant.

Hur får vi reda på det? Kan vi klura ut det på något vis?

Har verkligen 80% av sydafrikanerna haft covid tidigare?

Vet vi ungefär hur många % som haft Covid i Sverige?
Citera
2021-12-10, 10:18
Medlem
Citat:
Det ser man ju från länken: 1244 innevarande vecka.

2 dagar kvara att rapportera denna vecka. Dvs i Gauteng ser inläggningarna denna vecka ser ut att bli lägre än förra veckan.

Nu vet jag iofs inte var taket i Gauteng går. Framgår ej av grafen.

Svårt att veta om det är någon eftersläpning på inrapporteringen dock.
Citera
Medlem
Citat:

Helt riktigt. Vad jag dock tycker är märkligt, t.o.m. osannolikt, är att 80% av sydafrikaner skulle haft covid när övriga världen ligger på 20-40%.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pafid
Tiden är nu för att börja titta på det här med nyktra ögon. Hetsen kring vaccination och påtryckningarna börjar göra mig förbannad.

Riskgrupp = vaccinera dig och ät vitamintillskott.

För mig som löper 0,0026% risk att dö om jag blir smittad (räknat på alla COVID-dödsfall i mitt åldersspann kontra totala antalet i Sverige bekräftade COVID-fall sedan feb 2020) är det här ett jävla skämt. Räkna därefter bort de dödafall i mitt åldersspann som inte är relaterade till samsjuklighet, osund livsstil och andra faktorer som gör dem till riskgrupp så är det försvinnande liten risk för mig att dö i denna sjukdomen.

Dags att plocka fram hårda fakta och gå ut och argumentera öppet nu på min arbetsplats, sociala umgänget och i andra sammanhang där diskussionen lyfts. Har suttit lugnt i båten och väntat ut det här men idiotin tycks ta mig fan inte ha några gränser och det är nog nu.

Det förefaller som att du har låtit dig vilseledas av vaccinmotståndarnas kampanjer. Vaccinmotståndarna älskar att framställa viruset som ofarligt, genom att titta på enbart andelen överlevare. Vaccinmotståndarna har en tendens att bortse från alla andra effekter som viruset kan ha på hälsan.
Citera
2021-12-10, 10:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Stor risk vi kommer få många pandemier framöver när alla vill leka med farliga virus. Skrämmande utveckling....

" At least 59 maximum biosafety level 4 labs (BSL-4) are planned, under construction or in operation across the world, spanning 23 countries including the UK, US, China, India, Gabon and Côte d’Ivoire. They include the Chinese facility at the Wuhan Institute of Virology, now at the centre of a renewed US intelligence investigation into whether Covid-19 could have leaked from its lab."
Det finns en viktig detalj i detta. Det handlar alltså om virus som redan är där ute in the wild. Så var det med SARS också. Vi har tyvärr sett sådana incidenter på andra håll. Utanför Kina dessutom.

Å andra sidan måste vi ha forskning på området och det inkluderar GoF bl.a. Det är vår enda chans att ligga före och kunna se in i framtiden s.a.s. Man har t.ex. daglig rapportering från Kina angående H5N1. Den dagen det börjar sprida sig mellan människor är det antagligen kört med tanke på hur vi har hanterat COVID19.

Men förhoppningsvis så kanske vi lär oss läxan med tiden kanske genom ytterligare ett inte så patogent virus som SCoV2. Andra gången gillt alltså.
Citera
2021-12-10, 10:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Samt att vi inte vet hur många som lägga in pga covid..

När de grävde i siffrorna avseende folk med respirator och covid, så var det ju nästan uteslutande trafikskadade som också råkade ha covid..
Citera
2021-12-10, 10:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Sant. Bra invändning. Kanske... Det står faktiskt "epidemiological week" ser jag nu. Tyvärr går det inte att titta på grafen nu som den såg ut igår eller tidigare dagar. Men i morgon kan vi se om siffran för vecka 48 i Gauteng ändrats i förhållande 2157 nu och i SA 3556 nu. Då kan vi säga någonting om eftersläpning.
Senast redigerad av Madagascar 2021-12-10 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in