2021-12-10, 00:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tar sig ganska bra allaredan:

Covid live: UK could see ‘about 1m infections’ in weeks; Japan infections buck trend across Asia

https://www.theguardian.com/world/live/2021/dec/09/covid-news-live-england-moves-to-plan-b-three-pfizer-shots-can-neutralise-omicron-lab-tests-show

UK har sedan 5-veckor tillbaka haft en nedåtgående trend när det gäller avlidna. Skydd mot allvarlig sjukdom och död må vara väsentligare än antalet PCR-positiva.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?time=2021-10-13..latest&facet=none&Metric=Confirmed+deaths&Inte rval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=DNK~NOR~SWE~FIN~AUT~GB R
Citera
2021-12-10, 00:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.svd.se/anstormning-av-patienter-som-har-sasongsinfluensan

Tyvärr kommer covid-19 restriktioner få sina konsekvenser.. Märkt att jag börjat få fler patienter med dessa. 39,5 graders feber 3 dagar men oftast ok sen. Dunkar i dom paracetamol intravenöst så har du vunnit deras hjärtan i välmående.

"Under pandemiåret 2020 hittades inga influensafall i Sverige, men i år kan Region Stockholm konstatera att landet drabbats av en influensavariant som möjligen slår hårdare än tidigare.

Varianten har inte haft någon hög intensitet i Sverige på flera år och på grund av de tidigare pandemirestriktionerna finns inte samma immunitet hos befolkningen.

– Just nu har vi varianten AH3. Och den sorten har vi inte haft på några år. Det skulle kunna betyda att det kommer fler fall, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i Region Stockholm"
Tja, det är väl bara att lägga in krav på influensavaccin i passet då. Nu när vi ändå har ett pass så är det väl bara att använda det. Får se vad mer de kan hitta på.

Fast just det, ingen bryr dig ett jota om influensa. Hur många som än dör, vårdas på IVA, smittas eller smittar.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-10 kl. 00:27.
Citera
2021-12-10, 00:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nu stoppar du orden i munnen på mig.
Nej ingen ska tvångs vaccineras det är inget jag sagt. De får stå för dom som gör det. Jag är för vaccin inte för tvång.

Du kommer aldrig bli nekad vård i Sverige. Glöm det. Vi ger alla människor akut sjukvård oavsett om dom är bosatt här eller är papperslösa. Så snälla är vi. Glöm de där.
Frågan var hur den finstilta propagandan går. För du har väl inte kommit på detta tokiga resonemang själv?
Citera
2021-12-10, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kanske är samhällets uppgift att kunna ta hand om patienter under en pandemi. Nu vill man alltså spara in sjukvårdsplatser genom att pressa precis alla till att vaccinera sig, samtidigt som samhället accepterar stora utgifter på grund av tobak och alkohol. Det är alltså viktigare att få röka sönder lungorna än att få avstå ett vaccin. Det är viktigare att få supa sig redlös och misshandla fru och barn än att få avstå vaccin.

Lägg därtill att många som inte vaccinerat sig löper liten risk som det är att belasta vården. Det är alltså ett icke-argument att hävda att fok måste tas ifrån grundläggande rättigheter som att röra sig fritt och avstå medicinska ingrepp for att spara in några platser på sjukhus.

Då är nog vaccinpasset ett större problem som skapat en stor privilegierad majoritet som får sitta och smitta och smittas invaggade i den falska trygghet deras pass ger dem.

Många vaccinerade belastar ju sjukvården de med, men det är alltså ok, så länge de lydigt fyller på med boosterdoser efter allt kortare intervall när mamma staten så beordrar.

Kan ingen sätta stopp för galenskapen?

Varför måste nya regler införas på rent godtycke innan deras juridiska grund hunnit ifrågasättas bättre? Det är ju en form av kaos som råder, med den ena godtyckliga regeln efter den andra införd eller hotad med innan någon fått tid att förbereda sig eller ifrågasätta den. Man ska tydligen tvingas in i ett permanent tillstånd av osäkerhet.

Att vården ser ut som den gör är en annan sak. Visst håller jag definitivt med om att vården måste bli bättre och fler platser måste till. Utan tvekan. Men de är många galenskaper i vården som gör att de inte kan bli så typ som vårdvalet som låter fint men som gör att inget system eller program fungerar med varandra - alla har olika system och du kan inte kommunicera med all data som finns för att kunna förbättra vården och föra bra statistik. För då går lagarna i mellan.

https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/vardutveckling/sjukhusens-vardplatser-fortsatter-att-minska-i-antal/

Så nu lyckas inte regeringen ändra vården på kort tid vilket dom suger på så vaccination är ett vapen för att lösa krisen och den gör nytta. Dessutom finns de fler problem än så men de har du hört många gånger i den här tråden så jag orkar inte tjata in allt.

Ja ser ingen problem med vaccinet däremot ser jag problem med tvång. Hade vaccinet varit HELT riskfritt hade jag nästan kunnat acceptera tvång. Men så äre inte. Därför är jag emot.

Alla kommer få vård med eller utan vaccin så länge de finns en plats, och tur nog har många vaccinerat sig och komma fortsätta så.

Däremot önskar jag att man satt ner ordentligt med vårdapparaten för en gång skull men jag är rädd man sålt sig och nu har tappat kontrollen totalt över vården.
Citera
2021-12-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frågan var hur den finstilta propagandan går. För du har väl inte kommit på detta tokiga resonemang själv?

Den pågår med den vetenskap vi vet. Sen är vi människor och grupp mot grupp är vanligt. Tyvärr.
Citera
2021-12-10, 00:30
Medlem
Citat:
Tja, det är väl bara att lägga in krav på influensavaccin i passet då. Nu när vi ändå har ett pass så är det väl bara att använda det. Får se vad mer de kan hitta på.

Fast just det, ingen bryr dig ett jota om influensa. Hur många som än dör, vårdas på IVA, smittas eller smittar.

Kanske blir så haha men jag tror inte det.

Nu stoppar du ord i min mun, lägg ner med det.
Citera
2021-12-10, 00:30
Medlem
Pafids avatar
Tiden är nu för att börja titta på det här med nyktra ögon. Hetsen kring vaccination och påtryckningarna börjar göra mig förbannad.

Riskgrupp = vaccinera dig och ät vitamintillskott.

För mig som löper 0,0026% risk att dö om jag blir smittad (räknat på alla COVID-dödsfall i mitt åldersspann kontra totala antalet i Sverige bekräftade COVID-fall sedan feb 2020) är det här ett jävla skämt. Räkna därefter bort de dödafall i mitt åldersspann som inte är relaterade till samsjuklighet, osund livsstil och andra faktorer som gör dem till riskgrupp så är det försvinnande liten risk för mig att dö i denna sjukdomen.

Dags att plocka fram hårda fakta och gå ut och argumentera öppet nu på min arbetsplats, sociala umgänget och i andra sammanhang där diskussionen lyfts. Har suttit lugnt i båten och väntat ut det här men idiotin tycks ta mig fan inte ha några gränser och det är nog nu.
Citera
2021-12-10, 00:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Att vården ser ut som den gör är en annan sak. Visst håller jag definitivt med om att vården måste bli bättre och fler platser måste till. Utan tvekan. Men de är många galenskaper i vården som gör att de inte kan bli så typ som vårdvalet som låter fint men som gör att inget system eller program fungerar med varandra - alla har olika system och du kan inte kommunicera med all data som finns för att kunna förbättra vården och föra bra statistik. För då går lagarna i mellan.

https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/vardutveckling/sjukhusens-vardplatser-fortsatter-att-minska-i-antal/

Så nu lyckas inte regeringen ändra vården på kort tid vilket dom suger på så vaccination är ett vapen för att lösa krisen och den gör nytta. Dessutom finns de fler problem än så men de har du hört många gånger i den här tråden så jag orkar inte tjata in allt.

Ja ser ingen problem med vaccinet däremot ser jag problem med tvång. Hade vaccinet varit HELT riskfritt hade jag nästan kunnat acceptera tvång. Men så äre inte. Därför är jag emot.

Alla kommer få vård med eller utan vaccin så länge de finns en plats, och tur nog har många vaccinerat sig och komma fortsätta så.

Däremot önskar jag att man satt ner ordentligt med vårdapparaten för en gång skull men jag är rädd man sålt sig och nu har tappat kontrollen totalt över vården.
När vaccinpasset infördes over hela landet hade åtminstone en region, Västerbotten, hela 0 covidpatienter på sjukhus. Noll på IVA, noll i övriga slutenvården. Hur motiverat var då passet? Flera av de regioner som var värst vad gäller per capita hade en eller två covidpatienter på IVA.

Och du tycker vaccinpass (som påtryckningmedel för att pressa folk att vaccinera sig) var motiverat? Det finns ju gränser för hur snål vården får vara. Folk får ju göra andra saker som riskerar "belasta" vården.

Fast jag antar det är hopplöst diskutera med dig eftersom du bara försöker försvara galenskapen.

Sverige har faktiskt haft en lugn deltavåg jämfört med många länder. Vi befinner oss inte i ett kristillstånd, även om den nu ökar - ska vi tro på grund av alla vaccinpassade som liksom släppts ut på grönbete alltmedan effekten av deras 2a dos är i dalande?

Om folk bara hade haft lite större respekt för Tegnell. Han hade vett att sköta det här utan att flumma ut i galenskap. Han har en sund förståelse för vetenskapen till skillnad från alla låtsasförståsigpåare som går på vad som helst.

Hur som helst tror jag inte mycket står att vinna med att försöka betvinga den sista resten ovaccinerade. De som verkligen behöver vaccinet har fått det, det är väl det viktiga.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-10 kl. 00:56.
Citera
2021-12-10, 00:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du vet alltså inte vad en långtidsstudie är.

Låt mig omformulera;
Varför vill du inte luta dig mot studier som studerat tillfrisknade covidpatienter längre tid än ett år? Varför vill du hellre luta dig mot en studie som inte görs på covidpatienter?
Men snälla du.

Varför sprids Omikron lavinartad bland den unga befolkningen i SA med 80% seroprevalens?
Citera
2021-12-10, 00:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej. I princip alla västländer uppvisar återinfektioner på mindre än 1%. Det är inte alls fluktuerande. Dessutom gäller det sen pandemins början, alltså mycket långvarig immunitet som fortsatt håller. Inte sex månader. Snart 24 månader.

Det måste vara svårt när verkligheten säger emot allt du säger, eller? Som att pissa i motvind?

Slappna av nu Vaccin-Stig. Har man haft covid så är man immun, det är vaccinen som inte ger immunitet.
Som i Sydafrika nu då?
Citera
2021-12-10, 00:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Kanske blir så haha men jag tror inte det.

Nu stoppar du ord i min mun, lägg ner med det.
Fast om myndigheterna stoppar vaccin i folk som inte vill ha det, eller bestraffar ovaccinerade genom att ta ifrån dem självklara rättigheter, det har du inget problem med. Fy usch vilken dubbelmoral.
Citera
2021-12-10, 00:57
Medlem
Citat:
När vaccinpasset infördes over hela landet hade åtminstone en region, Västerbotten, hela 0 covidpatienter på sjukhus. Noll på IVA, noll i övriga slutenvården. Hur motiverat var då passet? Flera av de regioner som var värst vad gäller per capita hade en eller två covidpatienter på IVA.

Och du tycker vaccinpass (som påtryckningmedel for att pressa folk att vaccinera sig) var motiverat? Det finns ju gränser för hur snål vården får vara. Folk får ju göra andra saker som riskerar "belasta" vården.

Fast jag antar det är hopplöst diskutera med dig eftersom du bara försöker försvara galenskapen.

Sverige har faktiskt haft en lugn deltavåg jämfört med många länder. Vi befinner oss inte i ett kristillstånd, även om den nu ökar - ska vi tro på grund av alla vaccinpassade som liksom släppts ut på grönbete alltmedan effekten av deras 2a dos är i dalande.

Om folk bara hade haft lite större respekt för Tegnell. Han hade vett att sköta det här utan att flumma ut i galenskap. Han har en sund förståelse för vetenskapen till skillnad från alla låtsasförståsigpåare som går på vad som helst.

Hur som helst tror jag inte mycket står att vinna med att försöka betvinga den sista resten ovaccinerade. De som verkligen behöver vaccinet har fått det, det är väl det viktiga.

Bra vi säger så! 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in