Citat:
Ursprungligen postat av
rawjudge
Att vården ser ut som den gör är en annan sak. Visst håller jag definitivt med om att vården måste bli bättre och fler platser måste till. Utan tvekan. Men de är många galenskaper i vården som gör att de inte kan bli så typ som vårdvalet som låter fint men som gör att inget system eller program fungerar med varandra - alla har olika system och du kan inte kommunicera med all data som finns för att kunna förbättra vården och föra bra statistik. För då går lagarna i mellan.
https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/vardutveckling/sjukhusens-vardplatser-fortsatter-att-minska-i-antal/
Så nu lyckas inte regeringen ändra vården på kort tid vilket dom suger på så vaccination är ett vapen för att lösa krisen och den gör nytta. Dessutom finns de fler problem än så men de har du hört många gånger i den här tråden så jag orkar inte tjata in allt.
Ja ser ingen problem med vaccinet däremot ser jag problem med tvång. Hade vaccinet varit HELT riskfritt hade jag nästan kunnat acceptera tvång. Men så äre inte. Därför är jag emot.
Alla kommer få vård med eller utan vaccin så länge de finns en plats, och tur nog har många vaccinerat sig och komma fortsätta så.
Däremot önskar jag att man satt ner ordentligt med vårdapparaten för en gång skull men jag är rädd man sålt sig och nu har tappat kontrollen totalt över vården.
När vaccinpasset infördes over hela landet hade åtminstone en region, Västerbotten, hela 0 covidpatienter på sjukhus. Noll på IVA, noll i övriga slutenvården. Hur motiverat var då passet? Flera av de regioner som var värst vad gäller per capita hade en eller två covidpatienter på IVA.
Och du tycker vaccinpass (som påtryckningmedel för att pressa folk att vaccinera sig) var motiverat? Det finns ju gränser för hur snål vården får vara. Folk får ju göra andra saker som riskerar "belasta" vården.
Fast jag antar det är hopplöst diskutera med dig eftersom du bara försöker försvara galenskapen.
Sverige har faktiskt haft en lugn deltavåg jämfört med många länder. Vi befinner oss inte i ett kristillstånd, även om den nu ökar - ska vi tro på grund av alla vaccinpassade som liksom släppts ut på grönbete alltmedan effekten av deras 2a dos är i dalande?
Om folk bara hade haft lite större respekt för Tegnell. Han hade vett att sköta det här utan att flumma ut i galenskap. Han har en sund förståelse för vetenskapen till skillnad från alla låtsasförståsigpåare som går på vad som helst.
Hur som helst tror jag inte mycket står att vinna med att försöka betvinga den sista resten ovaccinerade. De som verkligen behöver vaccinet har fått det, det är väl det viktiga.