2021-12-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.svd.se/anstormning-av-patienter-som-har-sasongsinfluensan

Tyvärr kommer covid-19 restriktioner få sina konsekvenser.. Märkt att jag börjat få fler patienter med dessa. 39,5 graders feber 3 dagar men oftast ok sen. Dunkar i dom paracetamol intravenöst så har du vunnit deras hjärtan i välmående.

"Under pandemiåret 2020 hittades inga influensafall i Sverige, men i år kan Region Stockholm konstatera att landet drabbats av en influensavariant som möjligen slår hårdare än tidigare.

Varianten har inte haft någon hög intensitet i Sverige på flera år och på grund av de tidigare pandemirestriktionerna finns inte samma immunitet hos befolkningen.

– Just nu har vi varianten AH3. Och den sorten har vi inte haft på några år. Det skulle kunna betyda att det kommer fler fall, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i Region Stockholm"

Influensan blir sannolikt väldigt tuff när vårvintern kommer. Den som haft en rejäl influensa vet vad det kan innebära. 40 graders feber i tre dagar är "ok" men en del får 40 graders feber i en vecka. Inte att leka med.
Citera
2021-12-10, 08:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Influensan blir sannolikt väldigt tuff när vårvintern kommer. Den som haft en rejäl influensa vet vad det kan innebära. 40 graders feber i tre dagar är "ok" men en del får 40 graders feber i en vecka. Inte att leka med.
Undrar hur det kommer att gå för de med mer eller mindre allvarlig COVID19 bakom sig?

Man skulle ha utökat fritt vaccin även till alla dem.
Citera
2021-12-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrar hur det kommer att gå för de med mer eller mindre allvarlig COVID19 bakom sig?

Man skulle ha utökat fritt vaccin även till alla dem.

Riskgrupperna får ju erbjudande om influensavaccination varje år. Värre än blir väl de som får samtida infektioner. Då är det nog godnatt för många sköra.
Citera
2021-12-10, 09:05
Medlem
arbetets avatar
Läget på våra sjukhus (video):

Fler patienter läggs in på iva: ”Väldigt oroande om det fortsätter”
Allt fler patienter tvingas söka vård till följd av covid-19. Tendensen är besvärande enligt intensivvårdsläkaren Karin Hildebrand.

– Det är väldigt oroande om det fortsätter upp i samma takt, säger hon i Aktuellt.
/.../
Det är framförallt tre kategorier patienter som just nu återfinns på intensivvårdsavdelningarna, förklarar Hildebrand.

Det största gruppen utgörs av ovaccinerade personer i åldrarna 40-50 år.

Därutöver finns också äldre, fullvaccinerade, men grundsjuka patienter. Den tredje kategorin utgörs av personer som av olika anledningar inte fått en effekt av vaccinet, exempelvis på grund av transplantationer eller pågående cancerbehandling.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-patienter-laggs-in-pa-iva-valdigt-oroande-om-det-fortsatter

Jag skulle vilja veta om kategorin ovaccinerade är folk från våra utsatta områden som det varit under perioder tidigare.

Det skulle vara intressant med tanke på immunitet och återinfektioner.
Citera
2021-12-10, 09:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Riskgrupperna får ju erbjudande om influensavaccination varje år. Värre än blir väl de som får samtida infektioner. Då är det nog godnatt för många sköra.
Jag tänkte mest på dem med sänkt lungkapacitet och annat efter COVID19 och som inte tillhör riskgrupperna egentligen. Jag blev faktiskt förvånad att man inte utsträckte erbjudandet till att omfatta även dem.
Citera
2021-12-10, 09:18
Medlem
arbetets avatar
Dessa kineser alltså:

Scientist COVID positive after exposure in Taipei P3 lab
Preliminary assessment is woman contracted Delta variant at Academia Sinica BSL-3 lab in Taipei's Nangang District
A researcher in a high safety level laboratory in Taipei has tested positive for COVID and may have contracted the disease while experimenting on the virus.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4371080
Citera
2021-12-10, 09:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag tänkte mest på dem med sänkt lungkapacitet och annat efter COVID19 och som inte tillhör riskgrupperna egentligen. Jag blev faktiskt förvånad att man inte utsträckte erbjudandet till att omfatta även dem.
Men alla kan ta influensavaccin. Kostar ca 300 kr för de som inte får det kostnadsfritt. Anser man inte det är värt 300 kr får man väl strunta i det. Rätt så enkelt. Jag har själv tagit influensavaccin i över 25 år och betalt.
Influensan sägs bli rätt tuff i år och den har startat tidigare än den brukar göra och det är trots att rätt många fortfarande håller distans mm.
Och till alarmisterna av all möjlig skit så är statistiken inte påverkad av att en del är covid mm utan analys sker separat.

Länk till statistik om influensa nu och tidigare år.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Citera
2021-12-10, 09:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sant. Jag ska vaxa mig mot influensan i år.
Citera
2021-12-10, 09:37
Medlem
Citat:

Det blir väl en riskgrupp också, ifall dessa fått diagnos.

För övrigt 10 inskrivna i influensa på IVA v 48 om jag förstår det rätt. Det är rätt många så tidigt på säsongen.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/veckovis
Citera
2021-12-10, 09:39
Medlem
Madagascars avatar
Hörni, är det inte tydligt nu från sydafrikansk data att Omicron är mildare än tidigare varianter!?

Nya fall i Sydafrika har ju ökat dramatiskt... Men sjukhusinläggningarna har absolut inte gjort det. Titta här:

https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/

Inläggningarna nuvarande vecka (49) ser ut bli endast något högre än förra veckan. Det återstår visserligen två dagar på veckan att rapportera (sydafrikanska veckor börjar på söndag). Dessutom ligger vi långt under inläggningarna förra vågen (så långt man kan se i grafen).
Senast redigerad av Madagascar 2021-12-10 kl. 09:49.
Citera
2021-12-10, 09:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men alla kan ta influensavaccin. Kostar ca 300 kr för de som inte får det kostnadsfritt. Anser man inte det är värt 300 kr får man väl strunta i det. Rätt så enkelt. Jag har själv tagit influensavaccin i över 25 år och betalt.
Influensan sägs bli rätt tuff i år och den har startat tidigare än den brukar göra och det är trots att rätt många fortfarande håller distans mm.
Och till alarmisterna av all möjlig skit så är statistiken inte påverkad av att en del är covid mm utan analys sker separat.

Länk till statistik om influensa nu och tidigare år.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Jag tänkte just att de hade kunnat få det gratis.
Citera
2021-12-10, 09:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Dessa kineser alltså:

Scientist COVID positive after exposure in Taipei P3 lab
Preliminary assessment is woman contracted Delta variant at Academia Sinica BSL-3 lab in Taipei's Nangang District
A researcher in a high safety level laboratory in Taipei has tested positive for COVID and may have contracted the disease while experimenting on the virus.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4371080

Vi får väl helt enkelt anse att BSL-3 läcker.... Farlig verksamhet och därför bör vi inte pyssla med gain of function forskning på potentiellt farliga virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in