Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
På tal om chef, så tycks statsministern ha köpt det omvända narrativet att vaccinerade behöver skyddas mot ovaccinerade.
Att vaccinerade bör vara extra försiktiga gällande ovaccinerade håller nog alla immunologiskt sakkunniga med om, men inte av den anledningen narrativet kommit att handla om. Antagligen är det (som vanligt) våra journalister som missförstår (eller medvetet misstolkar, men jag tvivlar på det) saken.
Ja,det är ett felslut som jag tror har etsat fast sedan tidigt i pandemin. Det hänger nog samman med de naiva förhoppningar om att vaccinen som togs fram rekordsnabbt, skulle kunna utrota viruset så där lite snabbt, så vi kan återgå till det ”normala”. Därav den efterblivna polariseringen, och idéer om att man ska börja bry sig om andras vaccinations-status. Man hoppades och trodde att det var ett immuniserande vaccin.
Är inte lika överrtygad om det du påstår om immunilogiskt sakkunniga. Är de verkligen uppdaterade, och är de ärliga om de vidhåller att viral load som utsöndras är värre från ovaccinerad? Tycker jag ser ser studier som visar på motsatsen.