2021-12-09, 15:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Genom att filma sjukhus på en helt annan plats än där viruset härjar?

Att sjukhusen är tomma i Kapstaden, säger ingenting om hur situationen ser ut i Gauteng.
Jag har sett krigsrubriker om Sydafrika, men ingen sakkunnig som påstår att Omikron verkar ge svår sjukdom.

Istället tycks antal på sjukhus där i hög utsträckning bero på att patienter, oavsett anledningen att de är patienter, testats metodiskt för att kartlägga spridningen på sjukhusen.

Något oroande dock med sjuka i lägre åldrar. Vi får snart se vad det beror på.
Citera
2021-12-09, 15:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, men det är avtagande med genomgången sjukdom också. Och det att immunsvaret varierar i mycket stor grad hos de med genomgången sjukdom får man anta att immuniteten också varierar i hög grad.

Du får ett mer kontrollerat immunsvar från vacciner.
Även om mätbara antikroppar avtar efter infektion så bör man väl ändå ha ett skydd? Risken för allvarlig sjukdom och död bör fortsatt vara reducerad. Dessutom får man sannolikt en helt naturlig boost emellanåt då man kommer i kontakt med viruset igen.

Är det så himla viktigt med ett "kontrollerat immunsvar"?
Citera
2021-12-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tycker att Sara svarade lugnt och sansat, och inte alls var "panikslagen". Bra att du följer presskonferensen! Lade du märket till skillnaden mellan ovaccinerade respektive vaccinerade vad gäller sjukhusinläggningar respektive IVA fall per 100 000 invånare i respektive grupp?

Lade du märke till den låga totala nivån.
Lade du märke till den ännu mindre totala nivån för folk under 50.
Lade du märke till att andra underliggande sjukdomar ej var med?

Har du lagt märke till att vi har byggt vårt samhälle på allas lika värde, mänskliga rättigheter, personlig frihet att tom kunna välja sitt biologiska kön.
Har du märkt att detta ej längre gäller i vårt samhälle?
Citera
2021-12-09, 15:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är alltid vansinniga begrepp de hittar på för att framställa förslag och åtgärder som orimliga.

Vaccinpass är en gul stjärna
Tillämpning av vaccinpass är apartheid
Det bryter mot Nurnbergkoden
Det är fascism
Vaccination är ett kroppsligt övergrepp ofta förenat med tvång

Det gäller att känslomässigt förstärka rädslorna för ett simpelt vaccin. In, sprut, slut är ett övergrepp. Ointresserade av att förstå den verkliga vitsen med både passet och vaccinet.
Det är mycket retorik bakom antivaxpropagandan som många misslyckas med att se igenom, tyvärr.

Det är väldigt lätt att återfalla till Godwins lag när känslorna svallar över, men det stärker ju inte den ursprungliga argumentationen alls, att vaccinet är farligt eller vad de nu hittar på utan att kunna argumentera för det eller presentera bevis. Jag hade förstått deras retorik om det var regelrätt tvång, då hade jag också ställt mig på deras sida.
Citera
2021-12-09, 15:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
För tjockisens skull så vore det absolut bäst med yoga och bättre mat både kort och långsiktigt sett.

Ja, det skapades ju någon tråd som hävdade att bara man drack lite vatten så är allt fine.

Du vet att det du skriver inte är sant så det är ingen idé att försöka argumentera varför lite gurka inte är lika bra som ett vaccin på kort sikt.

På lång sikt har jag inget emot att alla äter bättre och rör på sig. Men det gör inte så mycket nytta i nuet.
Citera
2021-12-09, 15:50
Medlem
Hur får man grönt Corona pass, såg i Vg att man då tydligen inte smittar.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OyeAQ/erna-solberg-i-karantene-ektemannen-har-corona
Citera
2021-12-09, 15:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det var iaf kollaps av vården som angavs som en orsak.
Och jag håller med om att vi bör göra vad vi kan för att undvika detta.
Om det är vad som är drivkraft numera blir jag mer och mer skeptiskt till var dag.

Det finns inte så mycket att göra mer än att hålla sig undan. Det skulle säkert bli närmare 90 % för vaccin om det hölls en folkomröstning.
Citera
2021-12-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Du vet att det du skriver inte är sant så det är ingen idé att försöka argumentera varför lite gurka inte är lika bra som ett vaccin på kort sikt.

På lång sikt har jag inget emot att alla äter bättre och rör på sig. Men det gör inte så mycket nytta i nuet.
Jo det gör det såklart. Sen kan man ju anta att någon som lever i slummen har ett gott immunsystem och troligen redan är immun mot nygamla coronaviruset.
Citera
2021-12-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det är värt att uppmärksamma att Bill & Melinda Gates Foundation är en av de största/den största finansiären av WHO.
https://timesofindia.indiatimes.com/world/us/gates-foundation-now-whos-biggest-funder/articleshow/76145069.cms

Nej, man får inte ta upp att det kan finnas ekonomiska incitament, det är otänkbart.
Om det inte gäller Sydafrika då, som tjänar på turism.
Citera
2021-12-09, 15:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kan också bero på huruvida man existerar eller ej. Existerar inte = minimal risk att hamna på sjukhus.

Allvarligt. OM man hamnar på sjukhus eller ej beror naturligtvis på flera komplexa faktorer. Det kan vara genetiskt, att immunförsvaret är dåligt. Det kan vara livsstil, du har inte tagit hand om det (inklusive vaccinering). Det kan vara slumpen. Lady Sweden är bara ute efter att promota sin åsikt att naturlig immunitet och ett hälsosamt leverne är vad som är bästa medicinen.

Ett hälsosamt leverne och bra grundhälsa är naturligtvis skitbra och ger förutsättningar för ett långt liv.

Men vad gör mest nytta i stridens hetta för att minska risken för svår sjukdom?
Säga åt en tjockis från slummen att börja äta grönsaker och gå på yoga?
Säga åt en tjockis från slummen att vaccinera sig?

Oavsett vad andra är ute efter så är jag ute efter att diskutera varför siffrorna ser ut som de gör, jag vill veta varför.

Är det inte så att det råder utbredd vaccinskepsis i våra invällarområden, åtminstone är andelen skeptiker större här än i samhället i stort?

Har vi fler individer med dålig grundhälsa i de här områdena än i övriga delar av samhället?

Vet vi vilka de ovaccinerade på sjukhusen är, var kan vi läsa mer om det i så fall?
Citera
2021-12-09, 15:58
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, man får inte ta upp att det kan finnas ekonomiska incitament, det är otänkbart.
Om det inte gäller Sydafrika då, som tjänar på turism.
Ekonomiska incitament att vad?
Citera
2021-12-09, 15:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Även om mätbara antikroppar avtar efter infektion så bör man väl ändå ha ett skydd? Risken för allvarlig sjukdom och död bör fortsatt vara reducerad. Dessutom får man sannolikt en helt naturlig boost emellanåt då man kommer i kontakt med viruset igen.

Är det så himla viktigt med ett "kontrollerat immunsvar"?
Arbetet har fel i sak, igen....

För det första;
Antikroppar efter infektion avtar betydligt långsammare än efter vaccination. Och ja; den stora majoriteten erhåller mätbart T-cellsminne.

För det andra;
Våra olika immunförsvar ger olika respons på både naturlig infektion och vaccin. Med andra ord responderar av just den anledningen inte immunförsvaret bättre hos individen pga en "kontrollerad respons" eller vad hen kallade det. Där emot varierar hur kraftig infektion olika individer får och där med ofta antikroppsresponsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in