2021-12-09, 16:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väldigt lätt att återfalla till Godwins lag när känslorna svallar över, men det stärker ju inte den ursprungliga argumentationen alls, att vaccinet är farligt eller vad de nu hittar på utan att kunna argumentera för det eller presentera bevis. Jag hade förstått deras retorik om det var regelrätt tvång, då hade jag också ställt mig på deras sida.
Nu förstår inte jag retoriken "vaccinet är ofarligt". "Vaccinet är farligt" är möjligen inte rättvisande, men åtminstone mer rätt.

Frågan är hur farligt det är. Alvedon är inte heller ofarligt, utan vi frågar oss "hur farligt?".
Citera
2021-12-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På tal om chef, så tycks statsministern ha köpt det omvända narrativet att vaccinerade behöver skyddas mot ovaccinerade.

Att vaccinerade bör vara extra försiktiga gällande ovaccinerade håller nog alla immunologiskt sakkunniga med om, men inte av den anledningen narrativet kommit att handla om. Antagligen är det (som vanligt) våra journalister som missförstår (eller medvetet misstolkar, men jag tvivlar på det) saken.

Ja,det är ett felslut som jag tror har etsat fast sedan tidigt i pandemin. Det hänger nog samman med de naiva förhoppningar om att vaccinen som togs fram rekordsnabbt, skulle kunna utrota viruset så där lite snabbt, så vi kan återgå till det ”normala”. Därav den efterblivna polariseringen, och idéer om att man ska börja bry sig om andras vaccinations-status. Man hoppades och trodde att det var ett immuniserande vaccin.

Är inte lika överrtygad om det du påstår om immunilogiskt sakkunniga. Är de verkligen uppdaterade, och är de ärliga om de vidhåller att viral load som utsöndras är värre från ovaccinerad? Tycker jag ser ser studier som visar på motsatsen.
Citera
2021-12-09, 16:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Endast?

Till största delen. Små barn är storspridare nu. Aldeles utmärkt att utöka vaccinationsbeviskraven.
Citera
2021-12-09, 16:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett vad andra är ute efter så är jag ute efter att diskutera varför siffrorna ser ut som de gör, jag vill veta varför.

Är det inte så att det råder utbredd vaccinskepsis i våra invällarområden, åtminstone är andelen skeptiker större här än i samhället i stort?

Har vi fler individer med dålig grundhälsa i de här områdena än i övriga delar av samhället?

Vet vi vilka de ovaccinerade på sjukhusen är, var kan vi läsa mer om det i så fall?
Sannolikt en kombination av alla faktorer du tar upp här och förmodligen några till.

Slumpen styr i princip men tärningen viktas olika för olika faktorer varav du nämner några. Ålder är också i sig en stor faktor. Och den är betydligt högre för vaccinerade än ovaccinerade på covidrelaterade iva-platser.

Vaccinskepticism och många andra riskfaktorer korrelerar definitivt omvänt mot socioekonomisk status.
Citera
2021-12-09, 16:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag har sett krigsrubriker om Sydafrika, men ingen sakkunnig som påstår att Omikron verkar ge svår sjukdom.

Istället tycks antal på sjukhus där i hög utsträckning bero på att patienter, oavsett anledningen att de är patienter, testats metodiskt för att kartlägga spridningen på sjukhusen.

Något oroande dock med sjuka i lägre åldrar. Vi får snart se vad det beror på.

Och i början av 2020 fick vi se rubriker om situationen i Italien. Emellertid var det inte hela Italien som hade drabbats i det skedet. Utbrottet hade skett i Norditalien.

Skulle du betrakta det som seriöst, ifall någon gick runt och filmade sjukhus i Neapel, för att utifrån det säga att det är bluff att italienska sjukhus är överbelastade? Vad kan man säga om situationen i Milano, genom att filma sjukhus i Neapel? Behöver man kanske tänka på att det är långt mellan Neapel och Milano?
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-12-09 kl. 16:13.
Citera
2021-12-09, 16:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Lade du märke till den låga totala nivån.
Lade du märke till den ännu mindre totala nivån för folk under 50.
Lade du märke till att andra underliggande sjukdomar ej var med?

Har du lagt märke till att vi har byggt vårt samhälle på allas lika värde, mänskliga rättigheter, personlig frihet att tom kunna välja sitt biologiska kön.
Har du märkt att detta ej längre gäller i vårt samhälle?

Jag tycker att skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade var talande, trots en, ännu, inte skyhög smittspridning.
Citera
2021-12-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Till största delen. Små barn är storspridare nu. Aldeles utmärkt att utöka vaccinationsbeviskraven.
Nu är du lika otydlig som fhm. Största delen är 51% då.
Citera
2021-12-09, 16:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja,det är ett felslut som jag tror har etsat fast sedan tidigt i pandemin. Det hänger nog samman med de naiva förhoppningar om att vaccinen som togs fram rekordsnabbt, skulle kunna utrota viruset så där lite snabbt, så vi kan återgå till det ”normala”. Därav den efterblivna polariseringen, och idéer om att man ska börja bry sig om andras vaccinations-status. Man hoppades och trodde att det var ett immuniserande vaccin.

Är inte lika överrtygad om det du påstår om immunilogiskt sakkunniga. Är de verkligen uppdaterade, och är de ärliga om de vidhåller att viral load som utsöndras är värre från ovaccinerad? Tycker jag ser ser studier som visar på motsatsen.
Konsensus är att vaccinering ger ett visst, under viss tid, skydd mot svår sjukdom och död i Covid-19. Alltså behöver inte någon vara försiktig med relativt nyligen vaccinerade människor, även om sköra individer alltid ska aktas och så även här.
Där emot bör vi alla vara mer försiktiga så att vi inte smittar ovaccinerade.
Citera
2021-12-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tycker att skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade var talande, trots en, ännu, inte skyhög smittspridning.

Så hur ser skillnaden ut i faktiska tal under 50 om vi räknar bort riskfaktorer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Genom att filma sjukhus på en helt annan plats än där viruset härjar?

Att sjukhusen är tomma i Kapstaden, säger ingenting om hur situationen ser ut i Gauteng.

Så du menar alltså att man påstår att sjukvården går på knäna. Operationer ställd in. Vårdköer blir bara längre och längre, men ändå så låter man ett helt sjukhus stå i princip helt tom?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Och i början av 2020 fick vi se rubriker om situationen i Italien. Emellertid var det inte hela Italien som hade drabbats i det skedet. Utbrottet hade skett i Norditalien.

Skulle du betrakta det som seriöst, ifall någon gick runt och filmade sjukhus i Neapel, för att därefter säga att italienska sjukhus inte alls är fulla? Vad kan man säga om situationen i Milano, genom att filma sjukhus i Neapel? Behöver man kanske tänka på att det är långt mellan Neapel och Milano?
Jag ignorerar filmer från både Neapel och Sydafrika. Det jag menade var att Sydafrika har hög smittspridning och relativt låga antal på sjukhus, och att de förklarat att många av sjukhusfallen beror på en allmän screening av patienter på sjukhusen. Det länkades om det i tråden igår, jag återkommer om jag hittar länken.
Citera
2021-12-09, 16:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nu förstår inte jag retoriken "vaccinet är ofarligt". "Vaccinet är farligt" är möjligen inte rättvisande, men åtminstone mer rätt.

Frågan är hur farligt det är. Alvedon är inte heller ofarligt, utan vi frågar oss "hur farligt?".

I jämförelse med vad? Personligen föredrar jag att jämföra med viruset.
Misstänkta dödsfall vaccin: 339 (7 200 000 vaccinerade)
Dödsfall Sars-Cov2: 15200 (1 200 000 bekräftat infekterade)

Sista siffrorna jag minns, inte exakta, kan skilja något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in