2021-12-09, 09:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar att ett snabbt och påtagligt fall av dödstalen för COVID19 efter införande av vaccinering bland grupper där dödstalen varit jättehöga inte har med varandra att göra.

Det finns en anledning att man inte kan ta er på allvar faktiskt.
Du är duktig på att missförstå (med flit? Annars ber jag om ursäkt för min hårda ton).

Läs om och försök igen!
Citera
2021-12-09, 09:51
Medlem
Ser att det idag presenteras en ny undersökning som säger att i genomsnitt sprider vaccinerade smitta i 5.5 dagar och ovaccinerade i 7.5 dagar.
Kommer vår regering och FHM med stora resurser och massor av forskare nu sluta ljuga som största åtgärd mot pandemin tro?
Citera
2021-12-09, 09:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det gör antagligen att dessa har s.k. hybridimmunitet och betydligt lägre risk för smittspridning.

Så det är väl fair play att räkna in dem. Det man ser hos dem är motsvarande nivåer man får efter tredje dosen eller högre.

Nej, vill man påvisa vaccinets skyddsgrad kan man inte inbegripa naturligt immuna i gruppen vaccinerade, det ger en skev bild av hur effektivt vaccinet är. Man vet inte om det är vaccinet eller naturligt immun som skyddar mot svår sjukdom eller död.
Citera
2021-12-09, 09:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Antagandet är felaktigt. De resonerar som så att du enbart smittat när du är symptomatisk och när då immunförsvaret kan bekämpa viruset på kortare tid så smittar du då mindre. Med detta är fel. Du smittar så fort du får i dig eller på dig virion och du behöver inte bli sjuk för det. Så fort du tar i ett handtag så smittar du genom de virion som är på dina händer OCH de virion som du utsöndrar via ditt svett. kroppsvätskor från sår etc. Sedan tar någon annan i handtaget och får sedan dina virion på sig. Dessa kommer in i ditt blodsystem genom sprickor/sår i huden, genom kroppshålor och genom öppna porer. Du är nu smittad. NU kickar immunförsvaret in för att bekämpa viruset. Skillnaden nu mellan en vaccinerad och en ovaccinerad kropp är att immunförsvaret hos en vaccinerad individ inte behöver ägna tid åt att fungera på vad för virion vi har framför oss. Således kan den direkt stoppa virionet från att föröka sig. Men du smittar fortfarande EXAKT lika mycket.

Ett annat felaktigt antagande är att en kropp sprider smitta hela tiden (vilket det står i din artikel). Ett djur kan enkom sprida smitta vid kontaktpunkter och således kommer den inte att sprida smitta när den är ensam eller isolerad så länge som ingen annan rör vid kontaktpunkten kroppen orsakar. Därför säger man ALLTID att det är VÅRDGIVARE som smittar VÅRDTAGARE! För vårdgivare är de som har flest kontaktpunkter och som tar i flest kroppsvätskor etc. vid omsorg var vårdtagare (såsom patienter, dina barn i hushållet, äldre på boenden osv.).
Så fort du byter blöjor och borstar tänderna på dina barn, pussar dina barn, busar med dina barn osv. riskerar du smitta mellan förälder och barn, det oavsett om förälder eller barn är vaccinerade.

Slutligen: Symptom är just tecken på kroppens reaktioner när de försöker bekämpa viruset. När symptomen uppstår har immunförsvaret redan kickat igång. MEN det betyder inte att viruset är borta när du inte har symptom! Vaccinerade har därför lättare att smitta andra då de inte alltid känner av att de får svåra symptom. De kan med andra ord skapa kontaktpunkter med väldigt lätta symptom och då sprida viruset som en löpeld helt ovetandes om att de är smittade själva. Ovaccinerade kommer att känna av att de är sjuka och således tar man till proportionella åtgärder för att skydda sig själv och andra. Man pussar inte sin fru och barn om man vet att man är febrig och helt avdankad, som exempel.

Du har ju helt fel, det är ett luftburet virus och fomite transmission är ovanligt. Det smittar inte heller genom huden eller sår. Det tar ca:10h för viruset att ta sig in i cellen och påbörja virusproduktion så även där har du fel. Hur kan man ha så många fel på en och samma gång?
Citera
2021-12-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så var det, i alla fall inte i september då gruppen 0-11 åringar låg på ca 30 procents immunitet. Sedan dess, vet vi iof , att den siffran ökat. Men jag tvivlar på att den nu ligger över 40 procent, vilket, hur som helst, inte är en majoritet. Men till i mars/april 2022 så kan det mycket väl vara en majoritet i denna grupp som har immunitet, (antikroppar emot SARS-COV2, T-cells immunitet är knepigare att mäta). Ytterligare ett skäl att, inte, vaccinera barn under 12 år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/antikroppar-mot-covid-19-fortsatter-oka/

Det finns ingen anledning att vaccinera 12 åringar.
Inte 18 åringar heller och dom tvingar vi dessutom, helt sanslöst övergrepp på friheten.
Citera
2021-12-09, 09:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu går vi i cirklar. Igår förklarade jag för dig vilken statistik som inte är offentlig och varför den är essentiell för att bedöma effekten vaccinet har på mortaliteten.

Du efterlyste väl rådata? Du kan kontakta FHM, det finns säkert tillgängligt.
Citera
2021-12-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä vaccinet är inte en universallösning vi måste göra mer. Men samtidigt vill folk inte göra mer, de vill inte ha munskydd, de vill inte hålla distans, de vill inte vaccinera sig.
Göra mer, alla dem åtgärder du tar upp fördröjer bara händelseförloppet, det ser vi tex nu i Norge. Ska vi stänga in oss i flera år tills dem lyckas ta fram ett vaccin som faktiskt fungerar?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om jag ger dig ett hypotetiskt tankeexperiment: Förhoppningsvis kommer snart Valnevas vaccin, vi antar att det är 100% steriliserande och skulle få slut på den här pandemin i ett nafs. Skulle du vaccinera dig då? Det krävs att 100% av dem som kan bli vaccinerade blir det (medicinska skäl undantagna) - vad är din inställning då? I annat fall fortsätter pandemin som tidigare.
Har inte koll på Valnevas vaccin, men skulle det finnas ett vaccin som är 100% säkert (i stort sätt), inga långtidsbiverkningar så skulle jag ta det. Jag har tagit alla andra vaccin, är inte vaccinmotståndare. Men som jag levde mellan jag var 15-30 år, och överlevde det, så är jag för egen del inte speciellt orolig över Covid. Hade vaccinet i dag skyddat mot smittspridning och inte haft dem biverkningar som finns, där jag tror det är ett enormt mörkertal, så hade jag tagit det. Men då inte för egen skull, utan för att skydda andra.
Citera
2021-12-09, 09:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Antagandet är felaktigt. De resonerar som så att du enbart smittat när du är symptomatisk och när då immunförsvaret kan bekämpa viruset på kortare tid så smittar du då mindre.
Men det säger väl de inte:
/.../Recent evidence suggests that infections with the delta variant feature higher peak viral loads than those in other lineages2 and that vaccine recipients who are infected with SARS-CoV-2 may clear the infection more quickly than unvaccinated persons.3 However, descriptions of SARS-CoV-2 viral dynamics have been principally based on cross-sectional studies in which testing was triggered by the onset of symptoms. Such study designs overlook viral dynamics during the early stages of infection and introduce bias in viral load measurements from different periods of the pandemic.4 To overcome these limitations, we collected and analyzed a prospective, longitudinal set of 19,941 SARS-CoV-2 viral samples obtained from 173 participants as part of the occupational health program of the National Basketball Association between November 28, 2020, and August 11, 2021. (Details regarding the characteristics of the population are provided in Table S1 in the Supplementary Appendix, available with the full text of this letter at NEJM.org.)
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2102507?query=recirc_mostViewed_railB_article
Citera
2021-12-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Samma virusmängd, men dom vaccinerade sprider smittan i 5 dagar istället för 7,5 som ovaccinerade gör. Verkar det då rimligt med vaccinpass?

Oavsett vaccination eller inte smittar du i mer än 7,5 dagar. Du smittar från och med den tidpunkt som du får en mol virion på eller i dig. Sedan smittar du tills mängden virion är så liten att den inte längre läcker ut från din kropp via svett och andra kroppsvätskor. Således smittar vaccinerade mer för de märker inte initiala infektionssymptom.

Citat:
Min sambo har länge varit inne på att det är något jävligt lurt med den här pandemin, är själv inte vaccinerad, och pendlar mellan att tro att det här "bara" är en pandemi och media håsar upp stämningen för att sälja klick och att vaccinbolaget bara är ute efter att tjäna pengar.

Men något som gör att jag har börjar mer och mer tro på min sambo, som jag brukade reta för att hon var en foliehatt. Är att redan för 2 månader sa hon att det skulle komma en ny mutation som skulle skrämma slag på världen och motivera vaccinpass, vaccinationer av barn och mer restriktioner och nu är vi där. Ni som är för vaccinet och tror på allt media säger, hur förklarar ni det?

Din sambo är ingen foliehatt. Det är mer eller mindre bekräftat att både HCoV-SARS och HCoV-SARS2 är två stammar av Coronaviridae som har utvecklats och modifierats i laboratorium inom GoF. Nu har någon personal fått detta i sig eller på sig och sedan gått runt med smitta på Kinas matmarknad. WHO (som är ansvarig för GoF) gör nu allt för att försöka stoppa smittan som är tillverkad för att motstå vaccinationer. Därför är WHO mån om att alla i världen skall vaccineras med mRNA som de kan förändra i takt med att smittan ändrar sig själv som den är tillverkad för.
Tror du mig inte har du länkar till bifallna anslag på just forskning på detta virus i andra trådar här på forumet.

Vill du sed en enkel förklaring till skeendet, som är inspirerat av väldigt naiva verkligheter, kan du kolla sierne "The hot zone". Där får du se utbrott av både Ebola och Smittkoppor som både kommer från laboratorium.
Citera
2021-12-09, 10:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det har jag ju svarat på. I två inlägg. Varför tror du att så är fallet? Tror du att de som inte vaccineras löper en förhöjd risk att dö av ett vaccin de inte tagit?

Det du skriver i det sista stycket är missledande. De har ju inte kommit fram till att den ovaccinerade gruppen har en förhöjd risk. Bara att den är förhöjd i relation till den vaccinerade gruppen. Och då kan sociala aspekter spela in.

Sedan var villkoret för inkludering att det inte fick ha gått mindre än 30 dagar sedan positivt covidtest. Det kan mycket väl finnas människor som skulle ha levt om de inte fick covid för mer än 30 dagar sedan.

Men det som framförallt bör uttolkas av detta är vaccinering inte leder till en högre mortalitet. Faktiskt lägre, även om man exkluderar covidrelaterade risker. Vilket talar för vaccinens säkerhet.
Vilka sociala aspekter menar du ledde till högre mortalitet i samband med vaccineringar?

Ditt andra stycke är där emot en trolig delförklaring. Då uppstår frågan om en dos vaccin ger förhöjd risk att i händelse av infektion avlida. Det bör vi se närmre på. Det förklarar nämligen delvis varför det saknas 25 miljoner doser i statistiken, men det förklarar inte att ovaccinerade dog av andra orsaker än covid-19 i samband med vaccinering.

Varför skulle vi tolka in att vaccinering inte leder till ökad mortalitet?
Nej; det vi kan konstatera är att myndighet har brustit i uppdraget att tillhandahålla korrekt statistik. Alltså behövs korrigering och förklaring.

Ska jag tolka dig som att du inte håller med i slutsatsen att den främsta orsaken till att beräkningen inte går ihop är att vaccinerade registrerats som ovaccinerade?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du är duktig på att missförstå (med flit? Annars ber jag om ursäkt för min hårda ton).

Läs om och försök igen!
Nej, jag vill höra din hypotes till sänkning av dödstalen under våren i Sverige.

I förläggningen varför vacciner dödar fler än COVID19.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jepp!

Ett annat land som klarat sig bra är Kanada. De paralleller man kan dra är att Sverige har haft samma strategi att ha långa intervaller mellan doserna. I Kanade menar man att det är just detta som gör att vaccinerna fungerar bättre. Jag tror faktiskt att detta kanske har varit avgörande. Vi har verkligen dragit ut på vaccineringen:

Eric Topol
@EricTopol
Less waning of immunity associated with more recent vaccination (and long spacing) may be contributing
https://twitter.com/EricTopol/status/1468578981251219456?s=20

Ja, det är nog många faktorer som samverkar och som gjort att vi, i alla fall relativt sett, klarar oss bra.

Jämn geografisk vaccintäckning och därmed, relativt, jämn vaccintäckning mellan olika etniska grupper i befolkningen.

40 procents hybridimmunitet hos befolkningen, förutom hos de allra yngsta och äldsta.

I normalfallet 6 månader mellan vaccindoserna.

Hygglig vaccintäckning hos den vuxna befolkningen. Men jag skulle vilja se en vaccintäckning på över 80 procent för hela befolkningen och minst 90 procent för 12-39 åringarna och minst 95 procents vaccintäckning för 40 plusarna. Längre än så kan vi nog inte komma med vaccinationsarbetet. Men vi kan mycket väl vara där innan sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in